Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset hakeutuvat hoitajiksi?

Mies 38
01.09.2021 |

Nyt käydään jälleen keskustelua lähi- ja sairaanhoitajien palkoista. Mielestäni on hienoa, että vihdoinkin näemme irtisanoutumisia ikuisten uhkailujen sijaan. Vain tällä tavalla palkat nousevat ja markkinamekanismi toimii tässäkin asiassa.

Minua kuitenkin askarruttaa yksi asia: miksi naiset edelleen hakeutuvat hoitajiksi kun alan yleiset palkat ovat tiedossa ja työnkuvakin sitä mitä se on? Miksi asia ei koskaan muutu?

Minusta näyttää siltä, että palkkaus on ihan kohdillaan, sillä vuodesta toiseen kymmenet tuhannet haluavat sitä työtä tehdä. Huolimatta siitä, että esimerkiksi kaupan alalla voisi saada vähintään saman verran rahaa. Eihän tämä voi kertoa mistään muusta, kuin siitä että moni kokee muut työt muualla sairaanhoitajan työtä vastenmielisemmäksi! Näin ajateltuna palkkaus ja houkuttelevuus on suurempaa sairaanhoidon työssä kuin vaikkapa pienen yrityksen sihteerin ja myyntireskontran hoitajan ammatissa.

Oletteko myöskään koskaan ajatelleet, että jos palkkoja nostettaisiin merkittävästi, niin muutamassa vuodessa alalle alkaisi tunkemaan teitä lahjakkaampia ja tehokkaampia ihmisiä korkeiden palkkojen perässä? Silloinhan ne, jotka nykyisin pääsevät sairaanhoitajaopintoihin, eivät pääsisi edes kouluun sisään. Nopeasti olisitte luultavasti ammatissa, josta maksettaisiin saman verran kuin nykyisin sairaanhoitajille maksetaan.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt sotealaa (ei lähäsi tai sh) siksi, että otin nuorena riskin ja lähdin opiskelemaan sitä alaa mitä halusinkin. Nyt olen ollut työttämänä ja pätkätöissä ja haluaisin elämääni jotain varmuutta. Ei tulevaisuutta pysty rakentamaan ilman säännöllisiä tuloja. Soteala olisi varma ratkaisu siihen, mutta tietysti se mietityttään, koska en ole ihmisläheinen.

Vierailija
2/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos lahjakkaammat ja tehokkaammat hakevat? Lahjakkaita ja tehokkaita ei ole määräänsä enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on vahvempi hoitovietti. Koska äitiys on naiselle luonnollinen asia.

Vierailija
4/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten jos lahjakkaammat ja tehokkaammat hakevat? Lahjakkaita ja tehokkaita ei ole määräänsä enempää.

Aivan! Ja eiköhän potilaan näkökulmasta ole erittäin toivottavaa että hoitajat ovat mahdollisimman tehokkaita, lahjakkaita ja kaikin puolin taitavia! Outo ajatus että tämä nähtäisiin jotenkin negatiivisena asiana.

Vierailija
5/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten ominaisuus on yleisesti ottaen se että ovat pätevämpiä olemaan empaattisia ja hoitavat lapsiakin joten tässä varmaan selitys. Hoiva vietti on vahvempi naisella. Johtuuko estrogeenistä vai mistä.

Vierailija
6/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sotealaa (ei lähäsi tai sh) siksi, että otin nuorena riskin ja lähdin opiskelemaan sitä alaa mitä halusinkin. Nyt olen ollut työttämänä ja pätkätöissä ja haluaisin elämääni jotain varmuutta. Ei tulevaisuutta pysty rakentamaan ilman säännöllisiä tuloja. Soteala olisi varma ratkaisu siihen, mutta tietysti se mietityttään, koska en ole ihmisläheinen.

Bioanalyytikoista on pulaa ympäri Suomea. Sairaaloissa työ on kolmivuorotyötä, päivätöihinkin on monissa paikoissa mahdollisuus. On mielenkiintoista eikä potilaita tarvitse nähdä kuin näytteenoton ajan, jos heistä ei niin välitä. On myös mahdollista päästä töihin paikkaan, jossa ei oteta näytteitä. Koulutus kestää 3,5 vuotta.

Vierailija
7/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma työllisyys

Vierailija
8/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen nostaminen olisi tosiaan myös potilaiden etu, koska se lisäisi alan houkuttelevuutta ja sen myötä karsisi jyvät akanoista. Kun hoitoalalle olisi paljon hakijoita, vain parhaat pääsisivät ja tämän myötä hoidon laatu paranisi. Olisi sitten oikeasti hyvää ja laadukasta hoitoa tarjolla kaikille, ja samalla myös alan arvostus väistämättä nousisi. Ne jotka alalla edelleen jäisivät/ tulisivat kilpailutilanteessa, olisivat ne kaikkein pätevimmät ja myös siten ansaitsisivat hyvän palkan.

Vierailija
9/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikoista on pulaa ympäri Suomea. Sairaaloissa työ on kolmivuorotyötä, päivätöihinkin on monissa paikoissa mahdollisuus. On mielenkiintoista eikä potilaita tarvitse nähdä kuin näytteenoton ajan, jos heistä ei niin välitä. On myös mahdollista päästä töihin paikkaan, jossa ei oteta näytteitä. Koulutus kestää 3,5 vuotta.

Millainen palkkaus? Mitä vähemmän potilaita, sen parempi :D

Vierailija
10/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monelle esim. juuri ylioppilaaksi kirjoittaneelle 19-vuotiaalle on alan työelämärealiteetit ja palkkaus selkeästi ymmärrettävissä? Väitän, ettei kovinkaan monelle. Itselleni ei ainakaan ollut. Kirjoitin hyvin arvosanoin ylioppilaaksi ja mietin kovasti lähdenkö lukemaan kieliä yliopistoon vai sosiaali- ja terveysalalle. Koska kummastakaan ei ollut silloisella elämänkokemuksella eikä ymmärryksellä yhtään enempää ymmärrystä, valitsin terveysalan, koska halusin auttaa muita ihmisiä ja ihmismieli on aina kiinnostanut minua. Valmistuin siis psykiatriseksi sairaanhoitajaksi.

Tämän 22 vuoden aikana, kun olen töitä alalla tehnyt, olen nähnyt aivan valtavan muutoksen työelämässä alallani. Kiire on vähintään tuplaantunut. Monia yksiköitä on urani aikana lopetettu ja suljettu, vaikka olisi pitänyt tehdä aivan toisin ja jatkumona jäljelle jääneissä yksiköissä kuormitus ja paine ovat lisääntyneet x-potentiaalisesti. Hoitotyön johtaminen on hyvin byrokraattista ja sitä tehdään vieläkin usein "vanhalla mentaliteetilla", vaikka se ei toimi mitenkään tänä päivänä. Huonosti johtaminen ja alaisten huono sekä ala-arvoinen kohtelu on viimein saanut ihmiset äänestämään jaloillaan (onneksi!). Nyt koko hoitoalalla kriisi alkaa olla käsinkosketeltava, eikä se johdu vähiten huonosta henkilöstöpolitiikasta. Ajattelen, että alalla on viimein tapahduttava kokonaisvaltainen konkreettinen muutos, jos halutaan pitää vahvat ammattilaiset tekijöinä edelleen. Vieläkin haluan auttaa ja koen olevani hyvä työssäni, arvostan kyllä itse ammattiani ja työtäni kovastikin. Mutta ne olosuhteet ja ilmapiiri, missä työtä joudutaan tekemään on jo pitkään olleet mahdottomat.

Vierailija
11/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehet on kaikki vaativassa asijantuntija työssä erityiasijantuntijana. Iso osa vieläpä nuorekkaita +50v

Vierailija
12/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos naiset eivät tee noita hommia, niin miehetkö tekevät? Vai robotit? Eikö miehiä pelota, kun lahjakkaat naiset vyöryävät hoitoalan sijaan ns. miesten aloille? :)

Vierailija
13/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan tilanne on hulluutta. Kuinkahan paljon ihmisiä kokee tarpeetonta kärsimystä ja kuolee hoitovirheisiin siksi, ettei alaa arvosteta niin paljoa, että saisi työskentelyolosuhteet inhimillisiksi ja jopa vetovoimaisiksi?

Vierailija
14/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen palkkaus? Mitä vähemmän potilaita, sen parempi :D

Itselläni peruspalkka on 2646 €, työvuosia takana 25. Tuon peruspalkan saa siis kaikki, myös vastavalmistuneet. Sitten on työkokemuslisä joka on itselläni pari sataa, ekan lisän saa 10 vuoden jälkeen ja toisen 15 vuoden. Tämän jälkeen näitä kokemuslisiä ei enää saa. Sitten jokaisella on henkilökohtainen harkinnanvarainen lisä, joka perustuu osaamiseen.

Olen kolmivuorotyössä keskussairaalassa, työ on vaihtelevaa mutta myös kiireistä. Koko ajan pitäisi olla nopeampi. Jokaiselle kuuluu aamuisin aamukierto, jolloin haetaan verinäytteitä. Potilaiden määrä vaihtelee, viikonloppuna viimeksi otin aamulla 27 potilaasta verinäytteet, aikaa meni pari tuntia. Toki on paikkoja, joissa ei välttämättä oteta ollenkaan verinäytteitä, esim. patologian ja mikrobiologian labrat (meillä, joissakin paikoissa hekin ottavat näytteitä) tai fysiologian labra. Itsestäni näytteenotto on mukavaa vaihtelua labran analytiikkaan.

Vierailija
15/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on vahvempi hoitovietti. Koska äitiys on naiselle luonnollinen asia.

Shhh! Kiellettyjä faktoja intersektionaalisessa feministiyhteiskunnassa.

Vierailija
16/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[qu

Itselläni peruspalkka on 2646 €, työvuosia takana 25. Tuon peruspalkan saa siis kaikki, myös vastavalmistuneet. Sitten on työkokemuslisä joka on itselläni pari sataa, ekan lisän saa 10 vuoden jälkeen ja toisen 15 vuoden. Tämän jälkeen näitä kokemuslisiä ei enää saa. Sitten jokaisella on henkilökohtainen harkinnanvarainen lisä, joka perustuu osaamiseen.

Olen kolmivuorotyössä keskussairaalassa, työ on vaihtelevaa mutta myös kiireistä. Koko ajan pitäisi olla nopeampi. Jokaiselle kuuluu aamuisin aamukierto, jolloin haetaan verinäytteitä. Potilaiden määrä vaihtelee, viikonloppuna viimeksi otin aamulla 27 potilaasta verinäytteet, aikaa meni pari tuntia. Toki on paikkoja, joissa ei välttämättä oteta ollenkaan verinäytteitä, esim. patologian ja mikrobiologian labrat (meillä, joissakin paikoissa hekin ottavat näytteitä) tai fysiologian labra. Itsestäni näytteenotto on mukavaa vaihtelua labran analytiikkaan.

Kerro vielä rehellisesti, paljonko palkkasi on kaikkien lisien jälkeen, joka on kokonaispalkka työstäsi? Älkää aina hämätkö peruspalkalla!!

Jo nykyinen peruspalkkasi nousee kertomasi muukaan lähelle kolmea tonnia. Onko se vähän?

Ylityö-, vuorolisät ym. kaikki lisäävät palkkaasi!

Vierailija
17/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen!

Itse tajusin asian jo 80-luvulla, että pitää hakeutua miesvaltaiselle tekniselle alalle, niin palkka on parempi.

Vierailija
18/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Olin miellyttämishaluinen ja koukussa pärjäävä tyttö vielä lukiossa enkä oikein tiedä mitä minä haluaisin. Kaikki ammatinvalintatestit ja opot näkivät Minussa tietysti sairaanhoitaja-aineista. Lähdinkin sitten opiskelemaan hoitoalaa kunnes hieman ennen puolta väliä totesin, että ei v ttu...

Kyllä nuo opinto-ohjaukset johtaa nuoria naisia alalle ja harhaan aikalailla. Ei hoitoala ole läheskään jokaisen hoitajan aito kutsumus.

Vierailija
19/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[qu

Kerro vielä rehellisesti, paljonko palkkasi on kaikkien lisien jälkeen, joka on kokonaispalkka työstäsi? Älkää aina hämätkö peruspalkalla!!

Jo nykyinen peruspalkkasi nousee kertomasi muukaan lähelle kolmea tonnia. Onko se vähän?

En ole tuo, mutta kyllähän kärsimyksestä (=epäsäännöllinen vuorotyö, vkl ja pyhät töissä) pitää saada korvaus. Eikä se kolmen tonnin palkka silloin ole vertailukelpoinen päivätyöläisen kolmen tonnin palkan kanssa. Tai edes tehdastyössä, jossa on järkevä vuorokierto. Päivätyöläinen ja tehdastyöläinen saavat nauttia säännöllisestä elämänrytmistä. Itse en tekisi kolmivuoroa koskaan.

Vierailija
20/49 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[qu

Tottakai lisät tulee palkan päälle, enhän muuta väittänytkään. Kaikkien lisien jälkeen palkkani on n. 3300 € miinus verot, joten käteen jää n. 2200 €. Tarkistin juuri viimeisimmästä palkkanauhasta.

Se, kuinka paljon lisiä saa, riippuu myös kuinka paljon pyhiä on töissä ja tekeekö kuinka paljon yövuoroja. Siksi on helpointa verrata peruspalkkaa, koska lisien määrä vaihtelee kaikilla kuukausittain.

En ole missään kohtaa väittänyt, että palkkani olisi liian pieni. Taidat yrittää vaan haastaa riitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä