Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
921/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on ostovoimaa, muilla ryhmillä ei niinkään. Katsoin eilen kaupassa taas vaihteeksi, kun vanhempi pariskunta, hiukset lähiaikoina leikattuina ja vaatteet uutuutta hohtaen, lastasi mukaansa 5 kassillista ruokaa uudehkoon ja kalliinpuoleiseen autoonsa. Voihan siinä olla joo parinkin viikon ruoat, mutta harva työssäkäyvä käyttää tuollaista summaa ruokaostoksiin kerralla (koska ei ole varaa).

Puolisoni oli hetki sitten töissä puodissa, jossa myytiin käsintehtyjä herkkuja. Eläkeläiset olivat käytännössä ainoa asiakasryhmä; ei työikäisillä ollut varaa hemmotella itseään ainakaan säännöllisesti, kun taas vanhemmat ihmiset kävivät jatkuvasti ostoksilla.

Mihin johtaa kehitys, jossa nykyisillä kolmekymppisillä + nuoremmilla ei ole vakituista työpaikkaa, palkka on mitä on, ei päästä käsiksi omistusasuntoon jne.? Onko silloin ihmekään, että kantasuomalaiset eivät enää lisäänny?

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja sossitukia 800 miljoonaa.

Siis sossutukia 800 miljoonaa vuodessa.

Vierailija
922/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos neljännes pitkäaikatyöttömistä on jollain tavalla vajaakuntoisia tai muuten työrajoitteisia, niin onhan siellä silti vielä ne 75%, jotka kelpaavat töihin. Miten on mahdollista olla työkuntoinen ja pitkäaikatyötön,  jos on kuitenkin paljon avoimia työpaikkoja?

Kuulostaa epäuskottavalta. Vuoden sisällä pitkäaikaistyöttömyys on noussut noin 1/3. Pitkäaikaistyöttömyys vaihtelee "suhdanteiden" mukaan, jotka kovasti muistuttavat taloustilannetta ja työpaikkojen määrää... Eli neljännes on siis "vajaakuntoisia tai muuten työrajoitteisia", mutta "suhdanteiden" muututtua he ovatkin töissä! Ihmeparaneminen!

https://findikaattori.fi/fi/37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos neljännes pitkäaikatyöttömistä on jollain tavalla vajaakuntoisia tai muuten työrajoitteisia, niin onhan siellä silti vielä ne 75%, jotka kelpaavat töihin. Miten on mahdollista olla työkuntoinen ja pitkäaikatyötön,  jos on kuitenkin paljon avoimia työpaikkoja?

Kuulostaa epäuskottavalta. Vuoden sisällä pitkäaikaistyöttömyys on noussut noin 1/3. Pitkäaikaistyöttömyys vaihtelee "suhdanteiden" mukaan, jotka kovasti muistuttavat taloustilannetta ja työpaikkojen määrää... Eli neljännes on siis "vajaakuntoisia tai muuten työrajoitteisia", mutta "suhdanteiden" muututtua he ovatkin töissä! Ihmeparaneminen!

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, jos hänet laitetaan työkokeiluun niin hän ei ole enää pitkäaikaistyötön.

Vierailija
924/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työeläkkeellä ja muistan ajat 60- luvulta alkaen. Ennen otettiin vastaan melkein mitä työtä tahansa. Ja aina löytyi jotain mitä osasi ja Voin tehdä. Mikä oli silloin työttömyystilanne, siitä ei ole muistikuvia, mutta lähipiirissä ja tutuissa ei ollut työttömiä. Tilanne jatkui samana 90- luvulle saakka. Erityisesti 80- luku oli aikaa, jolloin meidänkin perheessä nuoret menivät kilvalla töihin, silloin kun eivät olleet opiskelemassa. Osa teki töitä opiskelun ohessa.

Olen itsekin opiskellut aikuisena pitkät ajat ja koko ajan tein myös töitä. Kesälomia ei ollut( en voinut pitää koska oli pakko tienata) ainakaan kymmeneen vuoteen kiireisempänä aikana.

Nyt voi hyvällä mielellä nauttia eläkepäivistä.

Nykyään ei oteta vastaan tarjottua työtä. Ilmeisesti ulkomailta tulleet ottavat, mutta ei suomalaiset. Meille pitää työn olla tasan sellaista mihin on kouluttautunut ja työ pitää olla kotipaikkakunnalla, harva muuttaa työn perässä. Siinä syy, miksi tilastot ovat mitä ovat.

Hohhoijaa. Kiitä onneasi. Olet sitä sukupolvea, joka on saanut aina käydä töissä.

Olen sinua nuorempi, mutta muistan kyllä 80-luvun. Silloin työtä sai kun otti, minäkin tein niin. Opintojen ohessa tein lukukaudet puolta päivää ja päälle loma-ajat. Teidän nuorenne eivät olleet mitään erityisen erinomaista, kun menivät 80-luvulla töihin. Niinhän kaikki silloin tekivät.

Olenko minä nyt sitten kovasti vain laiskistunut, kun nyt olen pitkäaikaistyötön?

Ei. Ihmiset eivät nykyään ole sen laiskempia kuin silloin. Se, mikä on muuttunut, on työnantajien vaatimukset. On paljon sellaista yksinkertaista duunia, joka automaation myötä on kadonnut. Ei enää ole esim. sellaisia yksinkertaisia konttorihommia, joita minäkin 80-luvulla tein mielelläni, ja jotka yhä edelleen kelpuuttaisin.

60- ja 70-luvulla meillä oli naapurimaa Ruotsi, jossa tarvittiin paljon työvoimaa, ja syrjäseutujen työttömiä muuttikin sinne massoittain. Nykyään siellä ei ole enää samanlaista työvoiman tarvetta, joten jäämme tänne kiusaksesi. 

Jos olet suomalainen, jolla on vähänkin enemmän koulutusta tai ikää, et enää kelpaa niihin töihin, joihin otetaan ulkomaalaisia. Kuulun tähän ryhmään. Olen kokeillut, enkä saa hakemuksiini edes mitään vastausta. Onko sinulle koskaan elämäsi aikana käynyt niin, ettei työhakemukseesi edes vastata?

Itse olen hakenut töitä muualta kuin kotipaikkakunnalta. Se on aina ollut työnantaja, joka silloin on kieltäytynyt palkkaamasta. 

80-luvun konttorityöt kelpaisivat? Sulla on ollut neljäkymmentä vuotta aikaa päivittää ammattiosaamisesi toimistotöiden osalta.

Olen itsekin ollut työtön, koen kohdanneeni ikäsyrjintää. Mutta jotain rajaa nyt näihin uhriutumisiin!

Vierailija
925/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on kallis pääkaupunki Euroopan mittakaavassa. Tuossa kylässä pitäisi pystyä jokaisen asumaan ilman asumistuen valumista ahneille sijoittajille, jotka rakentavat koirankopin kokoisia kämppiä. Työsuhdeasuntoja ei jostain syystä enää ole, ainakaan tarpeeksi. Poliitikkojen pitäisi ratkaise mm.tämä dilemma ennen kuin laskevat kaikkia tukia siltä asukkaalta! Jos asuminen olisi halvempaa, palkasta jäisi enemmän käteen eikä palkkoja tarvitsisi edes nostaa jatkuvasti.

Vierailija
926/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on ostovoimaa, muilla ryhmillä ei niinkään. Katsoin eilen kaupassa taas vaihteeksi, kun vanhempi pariskunta, hiukset lähiaikoina leikattuina ja vaatteet uutuutta hohtaen, lastasi mukaansa 5 kassillista ruokaa uudehkoon ja kalliinpuoleiseen autoonsa. Voihan siinä olla joo parinkin viikon ruoat, mutta harva työssäkäyvä käyttää tuollaista summaa ruokaostoksiin kerralla (koska ei ole varaa).

Puolisoni oli hetki sitten töissä puodissa, jossa myytiin käsintehtyjä herkkuja. Eläkeläiset olivat käytännössä ainoa asiakasryhmä; ei työikäisillä ollut varaa hemmotella itseään ainakaan säännöllisesti, kun taas vanhemmat ihmiset kävivät jatkuvasti ostoksilla.

Mihin johtaa kehitys, jossa nykyisillä kolmekymppisillä + nuoremmilla ei ole vakituista työpaikkaa, palkka on mitä on, ei päästä käsiksi omistusasuntoon jne.? Onko silloin ihmekään, että kantasuomalaiset eivät enää lisäänny?

Eläkeläiset vie myös autojaan merkkihuoltoon, heillä on hyvät autot, on mökit, omistuasunnot, käyvät usein parturissa.

Itse sain ansiosidonnaista 800 ja siinä oli 2 lapsikorotusta, nyt suunnitellaan ansiosidonnaisen porrastamista.

Eläkkeitä on kyllä varaa maksaa 33 miljardia.

Vierailija
927/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuvalle sopiva kämpän vuokra olisi n.350-400 e/kk ja lapsiperheen isompi asunto, n.600 e/kk.

Vierailija
928/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset vie myös autojaan merkkihuoltoon, heillä on hyvät autot, on mökit, omistuasunnot, käyvät usein parturissa.

Itse sain ansiosidonnaista 800 ja siinä oli 2 lapsikorotusta, nyt suunnitellaan ansiosidonnaisen porrastamista.

Ilman lapsikorotuksia tuo ansiosidonnainen on 660 ja päättäjät suunnittelee sen porrastamista. Samaan aikaan minimieläke on 836.

Vierailija
929/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, jos hänet laitetaan työkokeiluun niin hän ei ole enää pitkäaikaistyötön.

Et sitten katsonut tuota tilastoa? Siinä oli nämäkin otettu huomioon, ei muuta asiaa.

Vierailija
930/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten katsonut tuota tilastoa? Siinä oli nämäkin otettu huomioon, ei muuta asiaa.

En katsonut tilastoa, mutta tuosta työkokeilusta saa 518 netto kuukaudesssa ja kulukorvauksen 9 euroa/ työpäivä, itse olin työkokeilussa sairaalassa tekemässä samoja hommia kuin osastonsihteeri.

Vierailija
931/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En katsonut tilastoa, mutta tuosta työkokeilusta saa 518 netto kuukaudesssa ja kulukorvauksen 9 euroa/ työpäivä, itse olin työkokeilussa sairaalassa tekemässä samoja hommia kuin osastonsihteeri.

Eli postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokeita, tein osaston tilastoinnin, tilasin osastolle parturin, purin potilaskansioita jne.

Vierailija
932/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokeita, tein osaston tilastoinnin, tilasin osastolle parturin, purin potilaskansioita jne.

Työttömät saa tunnukset potilasohjelmaan.

Vierailija
933/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen samaan mitä sairaanhoitajat käyttää.

Vierailija
934/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ja töiden kohdentumisen helpottamiseksi on laitettu tulille kymmeniä hankkeita. Työttömän tarvitsisi vain ottaa yhteyttä ja hän saisi tukea työllistymiseen ilmaiseksi. Hänelle järjestetään puuttuvaa koulutusta, työkokeilua, kuntoutusta ja hoitoakin, mutta arvatkaapa onko palveluun tunkua? Ei todellakaan, se jumittaminen kotona on vain paljon helpompaa. Tiedän hankkeen, jossa saat tuen jopa sinne kotiin avuksi työn hakemista, mutta siihenkään ei löydy työttömiä apua tarvitsevia. Työttömyys on aivan liian puuduttavaa, että ihminen siitä edes haluaisi pois.

Sanokaapa työttömät rehellisesti, mitä te haluaisitte? Olen valmis päivittämään sinun cv:n, etsimään niitä työpaikkoja ja tulemaan sinnekin tueksi, järjestämään korttikoulutukset sinulle, ja neuvottelemaan muuta koulutusta jos siihen on tarvetta, etsimään työkokeilupaikan, neuvottelemaan palkkatuen  ja tekemään sinun apuna hakemuksia, tulemaan työhaastatteluun tueksi. Mitä vielä?

"Järjestetään puuttuvaa koulutusta"? Olen hakenut pariinkymmeneen työvoimakoulutukseen, yhteenkään en ole päässyt. Aina on ollut hakijoita paljon enemmän kuin paikkoja. Mistä sinä tuon repäiset, että palveluihin ei ole tunkua?

Kuntoutusta tai hoitoa en tunne tarvitsevani. Voi olla, että harvemmilla työttömillä sellaiseen hinkua onkaan, kun kokevat olevansa normaaleja terveitä ihmisiä, ei paapomista vailla. Työkokeilu käy minulle kyllä, työkkäri tietää sen, eipä ole paikkaa tarjottu.

Rehellisesti sanottuna haluaisin ihan vain työpaikan. Mieluiten tietysti sellaisen, jossa voisin hyödyntää yhteiskunnan minulle kalliilla kustantamaa koulutusta, aiempaa työkokemustani ja lahjakkuuttani. Mutta kyllä muukin kelpaa. Samoin olen valmis opiskelemaan uusia taitoja.

CV:ni on tsekannut useampikin rekrykonsultti, eikä heillä ole ollut siihen muutoksia ehdottaa. Olen kyllä sillä päässyt työhaastatteluihin aina toisinaan. Olen siinä taitavasti peittänyt sen ikävän tosiasian, että todellisuudessa olen työtön.

Mitä tarkoitat, että olet valmis tulemaan työpaikkaan tuekseni? Siis kyllä minä ihan itse ajattelin työt tehdä! Onko sinulla kuinka vankka it-alan kokemus, jotta pystyt minua koodarintyössäni tukemaan? Kerro, miten työtöntä työpaikalla tukisit, ja miten luulet sen auttavan työllistymisessä? Minä arvelen, että tukihenkilön tarve lähinnä näyttäisi työnantajan silmissä aika huonolta asialta. Samoin lienee parempi, että hoidan ne työhaastattelut ihan itse.

Mutta jos sinulla sattuu olemaan tiedossasi duuni, johon pääsisi ohjelmoimaan tai vaikka niitä Excel-makroja tekemään, mihin duunaria joku aiemmin tässä ketjussa kaipasi, vaikka sitten työkokeiluun tai palkkatukityöhön, niin olen kyllä kiinnostunut. Tai jotain muuta, missä tarvittaisiin matemaattis-loogiseen ajatteluun kykenevää tyyppiä.

Vierailija
935/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen samaan mitä sairaanhoitajat käyttää.

Itse joskus aikanaan luulin, että vain vakituiset työntekijät saa tunnukset potilasohjelmaan.

Vierailija
936/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin työpaikassa on työvoimapula. Ei vaadi koulututusta, mutta sopimus on 0-sopimus. Käytännössä töitä ollut 3-5 päivänä viikossa 8h kerrallaan suurimman osan vuodesta, mutta sitä ei etukäteen pysty lupaamaan.

Organisoikaa tehtävät paremmin jotta pystytte tarjoamaan normaalia täyspäivätyötä niin alkaa tekijöitä löytymään. Suomessa ei elä vajailla työviikoilla ja tukien varassa saa paremman toimeentulon.

Emme valitettavasti pysty ennustamaan mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon. Lomautuksia ei ole ollut lainkaan vakkarityöntekijöille edes korona-aikana. Eli meidän kannalta hyvä systeemi. Toisina päivinä tarvitsemme 0 vuokratyöntekijää, toisina päivinä 25 vuokratyöntekijää.

Niin, juuri tuota tarkoitin. Organisoikaa työt niin että niitä on joka päivälle, ei joskus nollalle ja joskus 25 hengelle. Ei kai tätäkin pidä opettaa yrittäjälle kädestä pitäen? Tehkää hiljaisempina päivinä valmistelevia ja rästitöitä niin kiireisten aikojen painekin helpottaa.

"Emme pysty valitettavasti ennustamaan, mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon."

MITÄ? Kuulostaa melkoisen puuhastelulta. Kyllähän toisinaan kysyntä voi ylittää tarjonnan, mutta onhan niitä työkaluja. Markkinointi, kampanjasuunnittelu, markkinaseuranta, kilpailijaseuranta, tuotevalikoiman aktiivinen kehitys, analytiikka, yleinen ennakointi. Näissä kun tarpeeksi toistoa, voi pärjätä jo perstuntumallakin.

No, voihan heillä olla vaikka tilanne että tulee iso tilaus nopealla aikataululla ja tarvitaan lisätyövoimaa. En neuvoisi jos ei yhtään tiedä alasta ja ruuhkatilanteista.

Vierailija
937/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä koko ajan jauha tuosta parturikäynnistä. Kuulostaa autistiselta.

Vierailija
938/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ex-sh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?

Sairaanhoitaja saa n. 3000/kk eikö sekään ole kunnon palkka?

No, ensinnäkään sairaanhoitaja ei saa n. 3000 e/kk, vaan noin 2500 e/kk. Tiedän, kun olen ollut sairaanhoitajana. Läheskään kaikki sairaanhoitajat ei saa vuorolisiä, jotka nostavat kk-ansioita. Nykyään on paljon työpaikkoja, joissa sairaanhoitajat tekevät joko pelkkää päivävuoroa tai vain aamu- ja iltavuoroa, mutta ei yövuoroja tai viikonloppuja. Lopetin sairaanhoitajan työt viime vuonna ja siirryin muihin töihin. On aina suhteellista, mikä on riittävän hyvä palkka. Jos on muita vaihtoehtoja, niin ihminen valitsee paremman vaihtoehdon, Nykyinen työni on henkisesti kevyempää ja palkkani on noin 4000 e/kk. 

En usko että vaihtoehdot ovat olla työttömänä tai sairaanhoitajana. Kyllä ne tyypit saavat töitä, joilla on vaihtoehtona alkaa sairaanhoitajaksi. Monella vaan on muitakin vaihtoehtoja, eikä sote-ala ole tällä hetkellä kovin houkutteleva. 

Suurin ongelma sote-alalla ei ole palkkataso.

Esimerkiksi lähärit kyllä mielellään uhoavat sillä kuinka siirtyvät parempiin hommiin elleivät saa lisää rahaa. Mutta ei huvita opiskelu tai aivoty, eikä "miesten alat".

Aika harvalla sairaanhoitajallakaan riittää niitä ominaisuuksia joita vaaditaan 4 000 eur/kk töihin. Onhan siihen syynsä miksi ala on valittu, ja se syy ole kutsumustyö.

Isoin ongelma sote-alalla on että työhön tarvitaan oikeaa luonnetta ja sitä joko on tai ei. Minä tienaisin paremmin sairaanhoitajana kuin vaativassa asiantuntijatyössä, mutta perusluonne ei sovellu ihmisten hoivaamiseen, riippumatta siitä olisiko työ vaativaa vai ei. Palkkatason nosto ei auttaisi saamaan hoitajiksi sopivia ihmisiä.

Sairaanhoitajana riittää tavalliset sosiaalisen taidot siis johonkin "ihmisten hoivaamiseen". Kaikilla ei vissiin ole sosiaalisia taitoja.

Minusta sana hoiva on nykyisessä kovassa maailmassa korruptoitunut. Lemmikkipuudelia hoivataan, ei muistisairasta mummoa, jota pidetään lähinnä hengissä. Siis työaika ei riitä hoitotyössä juuri muuhun kuin pakollisiin ja muukin mielen kuntoilu jätetään kyllä ihan omalle kontolle. Hoiva sana alkaa kuulostaa suorastaan irvokkaalta, pilkanteolta suorittavaa ja rutiininomaista työtä kohtaan. Sen hoivaajan pitäisi löytyä sukulaisten puolelta. Miksi näin ei usein ole, sitä sopiikin miettiä. Kiireen taakse voidaan lakaista ihan mitä vaan mutta valittaa voi silti siitä, miten huonosti hoitaja tekee työnsä.

En ole hoitoalalla mutta uskon helposti että jokin isompi kriisiytyminen ihmisarvossa tässä nyt on käsillä. Kuka välittää mistäkin ja kenestäkin ja onko ainoa millä on väliä raha ja omistaminen. Kun yhteiskunnan arvomaailma on tämä, se ei voi olla valumatta myös hoitotyöhön kun tuijotetaan vain tehoja.

Vierailija
939/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista olla työkuntoinen ja pitkäaikatyötön,  jos on kuitenkin paljon avoimia työpaikkoja?

Siten että alla ensin pari itsetehtyä virhevalintaa, eli työsuhteen päättyessä hyvin runsaan paketin jäljiltä ensin omaa lomaa, ja ammattiosaamisen ollessa kovin kilpaillussa genressä, jossa yhä ylitarjontaa.

Yhteenkin paikkaan hakijoita oli 240. Moneen muuhun satoja, toistuvasti kymmeniä.

Päälle se että jo keski-ikäinen, pitkä ja laaja kokemus joten hyvin monista perusduuneista karsiutui jatkosta syystä liian kokenut. Se kerrottiin usein ihan suoraan.

Vierailija
940/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin työpaikassa on työvoimapula. Ei vaadi koulututusta, mutta sopimus on 0-sopimus. Käytännössä töitä ollut 3-5 päivänä viikossa 8h kerrallaan suurimman osan vuodesta, mutta sitä ei etukäteen pysty lupaamaan.

Organisoikaa tehtävät paremmin jotta pystytte tarjoamaan normaalia täyspäivätyötä niin alkaa tekijöitä löytymään. Suomessa ei elä vajailla työviikoilla ja tukien varassa saa paremman toimeentulon.

Emme valitettavasti pysty ennustamaan mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon. Lomautuksia ei ole ollut lainkaan vakkarityöntekijöille edes korona-aikana. Eli meidän kannalta hyvä systeemi. Toisina päivinä tarvitsemme 0 vuokratyöntekijää, toisina päivinä 25 vuokratyöntekijää.

Niin, juuri tuota tarkoitin. Organisoikaa työt niin että niitä on joka päivälle, ei joskus nollalle ja joskus 25 hengelle. Ei kai tätäkin pidä opettaa yrittäjälle kädestä pitäen? Tehkää hiljaisempina päivinä valmistelevia ja rästitöitä niin kiireisten aikojen painekin helpottaa.

"Emme pysty valitettavasti ennustamaan, mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon."

MITÄ? Kuulostaa melkoisen puuhastelulta. Kyllähän toisinaan kysyntä voi ylittää tarjonnan, mutta onhan niitä työkaluja. Markkinointi, kampanjasuunnittelu, markkinaseuranta, kilpailijaseuranta, tuotevalikoiman aktiivinen kehitys, analytiikka, yleinen ennakointi. Näissä kun tarpeeksi toistoa, voi pärjätä jo perstuntumallakin.

No, voihan heillä olla vaikka tilanne että tulee iso tilaus nopealla aikataululla ja tarvitaan lisätyövoimaa. En neuvoisi jos ei yhtään tiedä alasta ja ruuhkatilanteista.

Tuttavani teki sijaisuuden helmikuussa ja seuraavan kerran tuli rahaa tilille toukokuussa. Ruoki siinä sitten lapset.

Eläkeläiset voi tehdä lyhyitä keikkoja, koska heille tulee tilille eläke joka kuukausi millä maksaa asuminen ja ruoka, työrahat on vain lisätulo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme