Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
901/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin työpaikassa on työvoimapula. Ei vaadi koulututusta, mutta sopimus on 0-sopimus. Käytännössä töitä ollut 3-5 päivänä viikossa 8h kerrallaan suurimman osan vuodesta, mutta sitä ei etukäteen pysty lupaamaan.

Organisoikaa tehtävät paremmin jotta pystytte tarjoamaan normaalia täyspäivätyötä niin alkaa tekijöitä löytymään. Suomessa ei elä vajailla työviikoilla ja tukien varassa saa paremman toimeentulon.

Emme valitettavasti pysty ennustamaan mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon. Lomautuksia ei ole ollut lainkaan vakkarityöntekijöille edes korona-aikana. Eli meidän kannalta hyvä systeemi. Toisina päivinä tarvitsemme 0 vuokratyöntekijää, toisina päivinä 25 vuokratyöntekijää.

Niin, juuri tuota tarkoitin. Organisoikaa työt niin että niitä on joka päivälle, ei joskus nollalle ja joskus 25 hengelle. Ei kai tätäkin pidä opettaa yrittäjälle kädestä pitäen? Tehkää hiljaisempina päivinä valmistelevia ja rästitöitä niin kiireisten aikojen painekin helpottaa.

Ja esim. siivousta, inventointia, koulutusta jne. Ettei tartte sitten huutaa kiireessä.

Vierailija
902/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on laki, että jokainen saa valita itse kaupungin missä asuu.

Helsingin työvoimapula on Helsingin oma vika. Helsinki voi laskea vuokria esim. laittamalla vuokrakaton ja laskemalla asuntojen hintoja tai sitten on oltava ilman työntekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija6363646464 kirjoitti:

Ongelmana on suomen holhoava yhteiskunta etuineen yms. Kun tuet otettaisiin pois niin makaili loppuisi hyvin lyhyyeen.

Jep, olisi pakko lähteä sohvalta ryöstelemään minunkin.

Katsos kun se on työnantaja, joka päättää, ottaako töihin vai ei. 

Niin kauan kuin sinun tapaasi kuvitellaan, että ongelman pääsyynä ovat liian hyvät tuet, ei ratkaisua pystytä löytämään.

Vierailija
904/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on ostovoimaa, muilla ryhmillä ei niinkään. Katsoin eilen kaupassa taas vaihteeksi, kun vanhempi pariskunta, hiukset lähiaikoina leikattuina ja vaatteet uutuutta hohtaen, lastasi mukaansa 5 kassillista ruokaa uudehkoon ja kalliinpuoleiseen autoonsa. Voihan siinä olla joo parinkin viikon ruoat, mutta harva työssäkäyvä käyttää tuollaista summaa ruokaostoksiin kerralla (koska ei ole varaa).

Puolisoni oli hetki sitten töissä puodissa, jossa myytiin käsintehtyjä herkkuja. Eläkeläiset olivat käytännössä ainoa asiakasryhmä; ei työikäisillä ollut varaa hemmotella itseään ainakaan säännöllisesti, kun taas vanhemmat ihmiset kävivät jatkuvasti ostoksilla.

Mihin johtaa kehitys, jossa nykyisillä kolmekymppisillä + nuoremmilla ei ole vakituista työpaikkaa, palkka on mitä on, ei päästä käsiksi omistusasuntoon jne.? Onko silloin ihmekään, että kantasuomalaiset eivät enää lisäänny?

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Kaupan alalle ja palvelualalle tulee kova työttömyys sitten kun eläkeläiset eivät ole enää kuluttamassa.

Vierailija
905/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimaa kaivataan pitkälle erikoistuneisiin ja paljon koulutusta vaativiin hommiin - lääkäreiksi, koodareiksi jne tehtäviin joihin ei lyhyellä koulutuksella voi ketään kouluttaa.

Toisaalta työvoimapulaa on myös osa-aikaisissa "paskaduuneissa" eli työpaikoissa joissa maksetaan suhteellisen pientä tuntipalkkaa, se on silpputyötä jota ei kannata välttämättä vastaanottaa ja jolla ei elä.

Kyllä suurin osa työttömistä lähtisi tekemään koulutustaan vastaavaa kokoaikaista työtä, jos siitä maksetaan kunnon palkka. Mutta kuinka moni on valmis vastaanottamaan siivoustyötä, jota on muutama tunti päivässä aamulla tai illalla? En minä ainakaan olisi. 

Vierailija
906/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on tällä hetkellä 3818 vapaata vuokra-asuntoa.

Vierailija
907/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Vantaalla 2152 vapaata vuokra-asuntoa

Vierailija
908/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Espoossa 2407 vapaata vuokra-asuntoa

Vierailija
909/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on tällä hetkellä 3818 vapaata vuokra-asuntoa.

Vuokrat liian korkeita, ei olla tulossa, pitää jäädä myös rahaa parturiin ja vaatekauppaan, mitä ei noin korkeilla vuokrilla jää.

Vierailija
910/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin työpaikassa on työvoimapula. Ei vaadi koulututusta, mutta sopimus on 0-sopimus. Käytännössä töitä ollut 3-5 päivänä viikossa 8h kerrallaan suurimman osan vuodesta, mutta sitä ei etukäteen pysty lupaamaan.

Organisoikaa tehtävät paremmin jotta pystytte tarjoamaan normaalia täyspäivätyötä niin alkaa tekijöitä löytymään. Suomessa ei elä vajailla työviikoilla ja tukien varassa saa paremman toimeentulon.

Emme valitettavasti pysty ennustamaan mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon. Lomautuksia ei ole ollut lainkaan vakkarityöntekijöille edes korona-aikana. Eli meidän kannalta hyvä systeemi. Toisina päivinä tarvitsemme 0 vuokratyöntekijää, toisina päivinä 25 vuokratyöntekijää.

Niin, juuri tuota tarkoitin. Organisoikaa työt niin että niitä on joka päivälle, ei joskus nollalle ja joskus 25 hengelle. Ei kai tätäkin pidä opettaa yrittäjälle kädestä pitäen? Tehkää hiljaisempina päivinä valmistelevia ja rästitöitä niin kiireisten aikojen painekin helpottaa.

"Emme pysty valitettavasti ennustamaan, mitä asiakkaat aikovat tilata minäkin päivänä ja kuinka paljon."

MITÄ? Kuulostaa melkoisen puuhastelulta. Kyllähän toisinaan kysyntä voi ylittää tarjonnan, mutta onhan niitä työkaluja. Markkinointi, kampanjasuunnittelu, markkinaseuranta, kilpailijaseuranta, tuotevalikoiman aktiivinen kehitys, analytiikka, yleinen ennakointi. Näissä kun tarpeeksi toistoa, voi pärjätä jo perstuntumallakin.

Vierailija
911/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisillä on ostovoimaa, muilla ryhmillä ei niinkään. Katsoin eilen kaupassa taas vaihteeksi, kun vanhempi pariskunta, hiukset lähiaikoina leikattuina ja vaatteet uutuutta hohtaen, lastasi mukaansa 5 kassillista ruokaa uudehkoon ja kalliinpuoleiseen autoonsa. Voihan siinä olla joo parinkin viikon ruoat, mutta harva työssäkäyvä käyttää tuollaista summaa ruokaostoksiin kerralla (koska ei ole varaa).

Puolisoni oli hetki sitten töissä puodissa, jossa myytiin käsintehtyjä herkkuja. Eläkeläiset olivat käytännössä ainoa asiakasryhmä; ei työikäisillä ollut varaa hemmotella itseään ainakaan säännöllisesti, kun taas vanhemmat ihmiset kävivät jatkuvasti ostoksilla.

Mihin johtaa kehitys, jossa nykyisillä kolmekymppisillä + nuoremmilla ei ole vakituista työpaikkaa, palkka on mitä on, ei päästä käsiksi omistusasuntoon jne.? Onko silloin ihmekään, että kantasuomalaiset eivät enää lisäänny?

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Kaupan alalle ja palvelualalle tulee kova työttömyys sitten kun eläkeläiset eivät ole enää kuluttamassa.

Sitten päättäjät ja yritykset oppivat, että vain tes-palkalla ja täysillä työtunneilla kulutetaan.

Vierailija
912/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mitään järkeä ottaa vastaan työtä jos palkka on pienempi kuin nykyiset tuet jotka nykyiselläänkään eivät riitä elämiseen. Työn päälle tarvitaan taas yhteiskunnan tukia. Tämän varaan P-työn tarjoavat laskevatkin. Yhteiskunta maksaa osan "palkasta" tukina.

Kyllä, mutta mikäli täyttä 40h sopimusta ei voi tarjota niin minkäs teet. Meidän 0-sopimuslaiset elävät suurimman osan vuodesta ihan palkallaan, joinakin kuukausina joutuvat hakemaan myös tukia. Osa on opiskelijoita ja tekevät vuoroja sen mitä ehtivät ja jaksavat. Työvuoroja jää myös ottamatta vastaan, vaikka niitä tarjottaisiin. Välillä on myös ylityömahdollisuus viikkolepokorvauksineen. Työpaikkailmoituksessa näitä asioita ei tietenkään lue, joten eivät voi tietää. Ikävä tilanne kaikinpuolin.

Työttömillä on myös lapsia. Nykyään tehdään lasuja, jos ala-asteella oleva lapsi on iltaisin ja viikonloppuisin yksin.

Vierailija
913/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työeläkkeellä ja muistan ajat 60- luvulta alkaen. Ennen otettiin vastaan melkein mitä työtä tahansa. Ja aina löytyi jotain mitä osasi ja Voin tehdä. Mikä oli silloin työttömyystilanne, siitä ei ole muistikuvia, mutta lähipiirissä ja tutuissa ei ollut työttömiä. Tilanne jatkui samana 90- luvulle saakka. Erityisesti 80- luku oli aikaa, jolloin meidänkin perheessä nuoret menivät kilvalla töihin, silloin kun eivät olleet opiskelemassa. Osa teki töitä opiskelun ohessa.

Olen itsekin opiskellut aikuisena pitkät ajat ja koko ajan tein myös töitä. Kesälomia ei ollut( en voinut pitää koska oli pakko tienata) ainakaan kymmeneen vuoteen kiireisempänä aikana.

Nyt voi hyvällä mielellä nauttia eläkepäivistä.

Nykyään ei oteta vastaan tarjottua työtä. Ilmeisesti ulkomailta tulleet ottavat, mutta ei suomalaiset. Meille pitää työn olla tasan sellaista mihin on kouluttautunut ja työ pitää olla kotipaikkakunnalla, harva muuttaa työn perässä. Siinä syy, miksi tilastot ovat mitä ovat.

Hohhoijaa. Kiitä onneasi. Olet sitä sukupolvea, joka on saanut aina käydä töissä.

Olen sinua nuorempi, mutta muistan kyllä 80-luvun. Silloin työtä sai kun otti, minäkin tein niin. Opintojen ohessa tein lukukaudet puolta päivää ja päälle loma-ajat. Teidän nuorenne eivät olleet mitään erityisen erinomaista, kun menivät 80-luvulla töihin. Niinhän kaikki silloin tekivät.

Olenko minä nyt sitten kovasti vain laiskistunut, kun nyt olen pitkäaikaistyötön?

Ei. Ihmiset eivät nykyään ole sen laiskempia kuin silloin. Se, mikä on muuttunut, on työnantajien vaatimukset. On paljon sellaista yksinkertaista duunia, joka automaation myötä on kadonnut. Ei enää ole esim. sellaisia yksinkertaisia konttorihommia, joita minäkin 80-luvulla tein mielelläni, ja jotka yhä edelleen kelpuuttaisin.

60- ja 70-luvulla meillä oli naapurimaa Ruotsi, jossa tarvittiin paljon työvoimaa, ja syrjäseutujen työttömiä muuttikin sinne massoittain. Nykyään siellä ei ole enää samanlaista työvoiman tarvetta, joten jäämme tänne kiusaksesi. 

Jos olet suomalainen, jolla on vähänkin enemmän koulutusta tai ikää, et enää kelpaa niihin töihin, joihin otetaan ulkomaalaisia. Kuulun tähän ryhmään. Olen kokeillut, enkä saa hakemuksiini edes mitään vastausta. Onko sinulle koskaan elämäsi aikana käynyt niin, ettei työhakemukseesi edes vastata?

Itse olen hakenut töitä muualta kuin kotipaikkakunnalta. Se on aina ollut työnantaja, joka silloin on kieltäytynyt palkkaamasta. 

Vierailija
914/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa työttömistä lähtisi tekemään koulutustaan vastaavaa kokoaikaista työtä, jos siitä maksetaan kunnon palkka. Mutta kuinka moni on valmis vastaanottamaan siivoustyötä, jota on muutama tunti päivässä aamulla tai illalla? En minä ainakaan olisi. 

Mulle kelpaisi sekin, jos saan hyvissä ajoin etukäteen tietää, milloin ne tunnit ovat. Päivän varoitusajalla ei välttämättä kaikki vuorot onnistu.

Tietysti ensisijaisesti tavoittelen työtä, jolla pystyisin elättämään itseni ilman mitään tukia, mutta sellaista hakiessani voin kyllä siinä ohessa siivota.

Eipä vain ole tullut yhteydenottoja firmoilta, joiden listoille olen ilmoittautunut halukkaaksi siivoamaan...

Vierailija
915/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työeläkkeellä ja muistan ajat 60- luvulta alkaen. Ennen otettiin vastaan melkein mitä työtä tahansa. Ja aina löytyi jotain mitä osasi ja Voin tehdä. Mikä oli silloin työttömyystilanne, siitä ei ole muistikuvia, mutta lähipiirissä ja tutuissa ei ollut työttömiä. Tilanne jatkui samana 90- luvulle saakka. Erityisesti 80- luku oli aikaa, jolloin meidänkin perheessä nuoret menivät kilvalla töihin, silloin kun eivät olleet opiskelemassa. Osa teki töitä opiskelun ohessa.

Olen itsekin opiskellut aikuisena pitkät ajat ja koko ajan tein myös töitä. Kesälomia ei ollut( en voinut pitää koska oli pakko tienata) ainakaan kymmeneen vuoteen kiireisempänä aikana.

Nyt voi hyvällä mielellä nauttia eläkepäivistä.

Nykyään ei oteta vastaan tarjottua työtä. Ilmeisesti ulkomailta tulleet ottavat, mutta ei suomalaiset. Meille pitää työn olla tasan sellaista mihin on kouluttautunut ja työ pitää olla kotipaikkakunnalla, harva muuttaa työn perässä. Siinä syy, miksi tilastot ovat mitä ovat.

Hohhoijaa. Kiitä onneasi. Olet sitä sukupolvea, joka on saanut aina käydä töissä.

Olen sinua nuorempi, mutta muistan kyllä 80-luvun. Silloin työtä sai kun otti, minäkin tein niin. Opintojen ohessa tein lukukaudet puolta päivää ja päälle loma-ajat. Teidän nuorenne eivät olleet mitään erityisen erinomaista, kun menivät 80-luvulla töihin. Niinhän kaikki silloin tekivät.

Olenko minä nyt sitten kovasti vain laiskistunut, kun nyt olen pitkäaikaistyötön?

Ei. Ihmiset eivät nykyään ole sen laiskempia kuin silloin. Se, mikä on muuttunut, on työnantajien vaatimukset. On paljon sellaista yksinkertaista duunia, joka automaation myötä on kadonnut. Ei enää ole esim. sellaisia yksinkertaisia konttorihommia, joita minäkin 80-luvulla tein mielelläni, ja jotka yhä edelleen kelpuuttaisin.

60- ja 70-luvulla meillä oli naapurimaa Ruotsi, jossa tarvittiin paljon työvoimaa, ja syrjäseutujen työttömiä muuttikin sinne massoittain. Nykyään siellä ei ole enää samanlaista työvoiman tarvetta, joten jäämme tänne kiusaksesi. 

Jos olet suomalainen, jolla on vähänkin enemmän koulutusta tai ikää, et enää kelpaa niihin töihin, joihin otetaan ulkomaalaisia. Kuulun tähän ryhmään. Olen kokeillut, enkä saa hakemuksiini edes mitään vastausta. Onko sinulle koskaan elämäsi aikana käynyt niin, ettei työhakemukseesi edes vastata?

Itse olen hakenut töitä muualta kuin kotipaikkakunnalta. Se on aina ollut työnantaja, joka silloin on kieltäytynyt palkkaamasta. 

Itse olen palkkatukityössä.

Työttömyydessä on myös hyvät puolet, yritä nauttia siitä, esim. kotia on aikaa siivota, puhdas koti on luxusta, telkkarista tulee hyviä ohjelmia, tietyt sarjat tulee joka arki ilta. Voi myös leipoa ja laittaa itse ruokaa ja liikuntaa voi harrastaa myös yksin. Muista myös nauttia, miettimään kyllä ehtii.

Vierailija
916/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on osaaminen ja koulutus josta työnantajat tappelevat. Ei vaan enää ole mitään tarvetta tehdä töitä kuin 3-4 kk vuodessa.  Viimeksi eilen hylkäsin 200 k€ projektin, joka olisi pitäny valmistua vuoden vaihteesssa. Helppo homma jonka osaisin unissani ja  joka edistäisi suomalaisen yrityksen kilpailukykyä ja onnistuessaan johtaisi kymmenien työllistämiseen, mutta ei vaan kiinnosta enää työnteko tänä vuonna, koska verotus rankaisisi liikaa.   

Joo, eli liian hyvät palkat laiskistavat. Jos saisit huonompaa palkkaa, ottaisit kyllä työn vastaan, vaikka veroja siitäkin joutuisit maksamaan. Toisin kuin luullaan, hyvä palkka ei aina kannusta ahkeroimaan (jopa yritysjohtajat tässä erehtyvät; luulevat kai kaikkia yhtä rahanhimoisiksi kuin mitä itse ovat). 

Hammaslääkärilläni on sama, tekee töitä vain puolet vuodesta. Toisen puolen on reissussa.

Vierailija
917/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on osaaminen ja koulutus josta työnantajat tappelevat. Ei vaan enää ole mitään tarvetta tehdä töitä kuin 3-4 kk vuodessa.  Viimeksi eilen hylkäsin 200 k€ projektin, joka olisi pitäny valmistua vuoden vaihteesssa. Helppo homma jonka osaisin unissani ja  joka edistäisi suomalaisen yrityksen kilpailukykyä ja onnistuessaan johtaisi kymmenien työllistämiseen, mutta ei vaan kiinnosta enää työnteko tänä vuonna, koska verotus rankaisisi liikaa.   

Joo, eli liian hyvät palkat laiskistavat. Jos saisit huonompaa palkkaa, ottaisit kyllä työn vastaan, vaikka veroja siitäkin joutuisit maksamaan. Toisin kuin luullaan, hyvä palkka ei aina kannusta ahkeroimaan (jopa yritysjohtajat tässä erehtyvät; luulevat kai kaikkia yhtä rahanhimoisiksi kuin mitä itse ovat). 

Hammaslääkärilläni on sama, tekee töitä vain puolet vuodesta. Toisen puolen on reissussa.

Mitä asfalttimiehet tekee talvisin. Itse tiedän yhden joka oli talvet työttömänä ja Thaimaassa, mutta kohta ei enää voi, jos työkkärissä joutuu ravaamaan joka toinen viikko, koskee myös asfalttimiehiä.

Vierailija
918/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä asfalttimiehet tekee talvisin. Itse tiedän yhden joka oli talvet työttömänä ja Thaimaassa, mutta kohta ei enää voi, jos työkkärissä joutuu ravaamaan joka toinen viikko, koskee myös asfalttimiehiä.

Ja Lapin kausityöntekijät joutuu alkaa ravaamaan kesällä työkkärissä joka toinen viikko.

Vierailija
919/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni yllätyksenä työttömyydessä tuli:

-ettei yhteiskunta myönnä tukea koulutukseen työttömälle (siksi ne eivät opiskele!), pikemminikn päinvastoin vievät tuet jos opiskelet liikaa. Samoin jos teet töitä liikaa (n.400e kuussa). Samoin aloitat yritystoiminnan, et saa mitään.

-se, ettei koulutettuja haluta palkata koska "ne lähtee kumminkin pois". Ei kukaan kelpuuta mäkkärin kassalle amk-tutkintoa.

-koulutuksesi muka vanhentuu jos olet työttömänä, samoin työkokemus

-jos olet liian monta kk työttömänä sinussa katsotaan olevan "jotain vikaa", mutta kukaan ei tiedä mikä se jokin on.

Mielenkiintoista, että sanot noiden tulleen yllätyksenä.

Ehkä (isokin) osa ongelmaa on, että ne, jotka eivät koskaan ole joutuneet olemaan työttöminä, eivät noita asioita tiedä, vaan kuvittelevat, etteivät vaikka mäkkärinkassahommat vain kelpaa.

Vierailija
920/2036 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja sossitukia 800 miljoonaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi