Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Unohditkohan tarkoituksella mainita, että myös työmarkkinatuesta kela perii veroa 25%, jokainen voi kelan sivulta katsoa summat ja miettiä kuinka työttömänäkin joutuu kustantamaan esim. työssäkäyvän ilmaisen työterveyshuollon ym. edut.
Kyllä, myös työttömät maksavat.
Yritystuet pitäisi ehdottomasti poistaa. Terve yritys ei tukia kaipaa.
Noista "sosiaalimenoista" leijonanosan osa tulee eläkkeistä, seuraavaksi suurin on terveydenhuolto. Varsinaiset sosiaalimenot, nämä "sossukulut", ovat vain muutamia prosentteja. Olisiko asumistuet pari prosenttia ja työttömyysmenot viitisen prosenttia.
Toki hyvintoimeentulevat suurten ikäluokkien 60-vuotiaina eläköityneet eläkeläiset voivat Kanarialta kommentoida, että nuorempi väki vaan loisii, tuet pois, että saadaan porukka maksamaan sotu-maksuja. Samanlainen ajattelukaava lienee sohvalla makaavilla sijoittajilla.
Sinulta tuli vihdoin se totuus, kadehdit työttömien vapaa aikaa, siksi heitä haukutaan. Sinäkin kyllä pääset ihannoimaasi työttömyyteen irtisanomisen kautta ja saat ikuisen vapaa ajan.
Sipilän hallitus kehitti ihan oman ansaintamuodon yrityksille kun pakotti
ay-liikkeen pahoilla puheilla hyväksymään kikyn.
Taloustilanne oli koko maailmassa- myös Suomessa- aivan mainio silloin.
Mutta silti duunari pakotettiin palkattomaan talkootyöhön.
Eikä pidä unotaa sit 6 miljardia työnantajamaksuja,
jotka siirrettiin palkoollisten maksettavaksi.
Nyt varmaan keksivät seuraavaksi,
että palkoollisen pitää maksaa kynnysrahaa yrittäjälle joka aamu,
kun menee työpaikalleen. Ajanseurantaan pieni lisäohjelma-
velottaa vitosen joka kerta kun ovesta kulkee?
Oikeistohallitusten mielestä taas ihmiselle ei tule suoda edes ihmisarvoa, ellei hän ole tuottava. Suoranaiseksi vihaksi köyhiä kohtaan tämä yltyi Sipilän hallituksen aikana.
Ne, jotka kuvittelevat, että ihminen pysyy työkuntoisena 500 eurolla kuukaudessa, miettikööt kuinka pitkälle heidän elämässään 500 euroa riittää:
päiväksi, viikoksi, kahdeksi viikoksi? Tuskin 30 päiväksi, kuten on ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Olen työeläkkeellä ja muistan ajat 60- luvulta alkaen. Ennen otettiin vastaan melkein mitä työtä tahansa. Ja aina löytyi jotain mitä osasi ja Voin tehdä. Mikä oli silloin työttömyystilanne, siitä ei ole muistikuvia, mutta lähipiirissä ja tutuissa ei ollut työttömiä. Tilanne jatkui samana 90- luvulle saakka. Erityisesti 80- luku oli aikaa, jolloin meidänkin perheessä nuoret menivät kilvalla töihin, silloin kun eivät olleet opiskelemassa. Osa teki töitä opiskelun ohessa.
Olen itsekin opiskellut aikuisena pitkät ajat ja koko ajan tein myös töitä. Kesälomia ei ollut( en voinut pitää koska oli pakko tienata) ainakaan kymmeneen vuoteen kiireisempänä aikana.
Nyt voi hyvällä mielellä nauttia eläkepäivistä.
Nykyään ei oteta vastaan tarjottua työtä. Ilmeisesti ulkomailta tulleet ottavat, mutta ei suomalaiset. Meille pitää työn olla tasan sellaista mihin on kouluttautunut ja työ pitää olla kotipaikkakunnalla, harva muuttaa työn perässä. Siinä syy, miksi tilastot ovat mitä ovat.
Minä olin täystyöllistetty vuodesta 1990 vuoteen 2016. Minun ei tarvinnut hakea työtä, koska sitä tultiin tarjoamaan minulle. Minulle on jopa kerran tehty tyhjästä oma virka, jotta saatiin minut palkkalistoille. Vuoden 2016 alusta lähtien olen hakenut satoja työpaikkoja joka puolelta maata, mutta en ole saanut niistä yhtään, vaikka olen uuden tutkinnonkin suorittanut vastikään.
Osaatko arvata, mikä olisi muuttunut, kun yhtäkkiä en kelvannutkaan?
Toimeentukotukien varassa elävä ihminen/perhe tuskin nauttii olotilastaan.
Harvapa siihen edes vapaaehtoisesti pyrkii, mutta elämä heittelee halusimmepa sitä tai emme.
Sivistyneen yhteiskunnan on järjästettävä heille kohtuullinen toimeentulo, lapsille koulutus ym. asiaankuuluvat etuudet.
Kuinka moni saa reilut 700 egeä työttömyysturvaa? Kuukausittain työttömän tilille kilahtava summa on pikkuisen reilu 500 euroa, kun siitä "huimasta" Kelan summasta on vähennetty verot, 20%. Asumismenot ovat monella jo yli tuon kuukausituen, onneksi asumistuki vähän auttaa tässä. Jos et syystä tai toisesta saa toimeentulotukea - ja vaikka saisitkin - muihin kuluihin käytettävät eurot on monesti kympeissä, eikä suinkaan satasissa. Siitä kun ostelet lääkkeet ja ruoan, ei juuri vaatteita tarvitse vaihdella.
Ja turha sanoa, että "laskennallisesti työttömyysturva on xxxe/kk". Laskennallisesti kuukaudessa on toki se tietty määrä päiviä, mutta ei se työtön silti saa sitä rahaansa laskennallisesti, vaan kerran kuukaudessa.
a tätä vielä kadehditaan? Hävetkää, sanon minä!
Harva työtön on sitä omasta halustaan. Suurimmalla osalla on takanaan satoja ja taas satoja hakemuksia työhön, mutta vastauksena aina "tällä kertaa ette ollut valinnan kohteena".
tiedoksi, että en ole työttömien joukossa mutta sattuneesta syystä tiedän mitä se on.
Olisi tervetullutta kansnedustajille, heidän lomakuukausilla maksrttaisiin vaikka 1/5 osa kuukausipalkkaa, matkakortit, yms. pois. Tuntisivat edes lomien ajan miltä kansalaisista tuntuu elää kituuttaa koko vuoden, ei paljon matkusteta, juhlita.
En ole halunnut tulla torjutuksi kaikista työpaikoista joita olen hakenut. En ole halunnut tätä tilaa jossa stressaan joka päivä miettien että saan rahat riittämään vuokranmaksuun, laskuihin, lääkkeisiin ja jopa ruokaan myös siihen miten pärjään eläkkeellä joka myös pienenee tämän johdosta. Jos olet hyvätuloinen ja sinulla on kaikki hyvin niin ole onnellinen koska koskaan ei tiedä mitä tapahtuu äläkä syyllistä ihmisiä joista et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana riittää tavalliset sosiaalisen taidot siis johonkin "ihmisten hoivaamiseen". Kaikilla ei vissiin ole sosiaalisia taitoja.
Osuit naulan kantaan, kaikilla ei ole sosiaalisia taitoja. Osa hoitoalalla työssä olevista käsittelee hoidettavia kuin jotain elottomia esineitä, joita voi käännellä mielensä mukaan ja joiden kuullen voi keskustella muista hoidettavista miten tahansa.
Ne ketkä käsittelee hoidettavia kuin elottomia esineitä on varmaan niitä ketkä meni lähihoitajakouluun kun muualle ei päässyt. Kauhee pula tekijöistä ja kaikki kelpaa. Ei mikään ihme kun duunia sit tehdään naama rutussa ja paiskotaan puolitajuttomia vanhuksia miten sattuu.
Jaha taas näitä "enpä haluaisi että minua hoitaa vanhana tuollainen"-kitisijöitä. Palkkaa toki sinne itse irvikissan lailla hymyileviä ja kumartelevia hoitajia, mutta muista palkata myös lisätyövoimaa. Ai niin, mutta eihän sinne halutakaan kun palkka on surkea, aikaa on vain välttämättömän tekemiseen ja narisevat omaiset kitisevät Pentin puuttuvasta lapasesta.
Olin hoitoalalla, melko vaikea oli olla kaikille mieliksi. Miten hyvin kaikki teetkin aina löytyy heitä jotka tutkivat oletko nyt varmasti sopiva.
Jos taas näiltä elintapatyöttömiltä katkaistaan tuet, niin mitä luulette, että mistä ne rahansa hankkii? No rikoksilla tietty, ei ole halpa vaihtoehto sekään. Oikeisto on vain liian vieraantunut todellisuudesta, että ymmärtäisivät näin yksinkertaiset asiat.
Työnteon pitää olla tarpeeksi kannustavaa ja houkuttelevaa. Ei kukaan varmastikaan nauti elämästään jollain tonnin tuilla. Jos taas saat jotain keikkatyötä, niin joudut ihan naurettavaan rumbaan Kelan kanssa. Siksi pitäisi saada perustulo, vaikka 600 euroa kuussa.
Entinen työministerikin(PS) oli 1,5 vuotta työtön työnhakija ja
nosti 1,5 vuotta entisen kansanedustajan sopeutumisrahaa,
sitten sai twitterin kautta pätkätyön kuntakokeilukoordinaattorina,
kertoi lehtijutussa saavansa 5000 euron kuukausipalkkaa,
nyt entinen työministeri toivoisi kuntakokeilusta pysyvää
- sittenhän siitä hänen omasta työpaikastaankin tulisi ehkä pysyvä?
Veronmaksajat maksavat ensin yrityksille tukia
mm. työntekijöiden palkkaukseen, mutta voitontavoittelu on
pääasia eikä työnteosta haluttaisi enää maksaa palkkaa vaan
veronmaksajien pitäisi maksaa työntekijöiden eläminen Kelan tukina?
Kyllä meistä työttömistä suurin osa haluaa työllistyä ja hakee töitä jatkuvasti. Siihen miksi ei työllisty vaikuttaa ensimmäisenä ikä joka vaikuttaa jo + 50 alkaen. Jos olet +60 niin ei työllisty enää. Koulutuksella ei ole mitään vaikutusta. +60 ikäiset halutaan irtisanoa koska heillä on korkeat palkat kun kaikki vanhat ikälisät on saatu jo. Tilalle otetaan nuorempia pienemmillä palkoilla. Toimeentulotuella ja pienellä työttömyystuella elävät ovat jatkuvan stressin alla kun joka sentti pitää laskea että pärjää. Jos esim vanhemmat haluaa auttaa ja antavat rahaa niin toimeentulotukea vähennetään heti. Ei meistä kukaan ole halunnut tulla irtisanotuksi vapaa ehtoisesti tai nuorena opiskelun jälkeen jäädä työttömäksi. Täällä Suomessa on kallista elää tukien varassa. Sitä voi kokeilla jokainen jos haluaa.
Itse tiedän ja tunnen työttömiä, jotka etsivät töitä ja olisivat kykeneviä työelämään ja haluaisivat tehdä töitä ja joille jää reippaasti alle 500e kuussa käteen näiden pakollisien menojen jälkeen. Vaikeaa, jos mahdotontakin, siinä on ihmisarvoista elämää elää. Ihmisarvoiseen elämään on oikeus kaikilla. Jostain syystä Suomessa halutaan sitä kaikkein heikointa aina lyödä ja syyllistää.
osa työttömistä on sairaita joita ei päästetä eläkkeelle vaikka eivät ole työkykyisiä.
Itse tunnen työttömiä ja he todella kärsivät työttömyydestä. Hakevat koko ajan töitä ja välillä on jollekin tarjolla pätkätyötä huonolla palkalla.
Tyottomyyskorvauksesta verojen jälkeen jää käteen vähän yli 500€/kk jos asuu vuokralla niin satasen kaksi voi saada asumistukea eikä muita tukia heru.
Sitten nämä rikkaat ovat koko ajan leikkaamassa pienistä tuista. Haukkuvat työttömät ja syyllistyvät heidät työttömyydestä, miten pahalle näistä ihmisistä tuntuu kun lyötyä lyödään lisää jopa päättäjien toimesta?
Hallitus heikensi nyt ikänsä töitä tehneiden elämää jotka potkitaan ulos työpaikasta ennen eläkeikää.
Päätäjät varsinkin oikeisto ps kok ja kristilliset etunenässä ovat maalailemassa näitä kahden tonnin tukia. Se vaatisi kahden aikuisen työttömyyden ja vähintään kaksi alle kouluikäistä lasta niin päästään lähelle kahta tonnia, kun lasketaan mukaan ilmainen päivähoito ja tätä mantraa jankutetaan maailman tappiin. Kuvittelevatko päättäjät, että kun jää työttömäksi samalla puolisokin jää työttömäksi tai ainakin sellainen, jostain mystisesti ilmaantuu kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa, siis kyllähän he sen tietää, mutta kaksi tonnia netto on kivempi luku, kun 500 ja näitähän, sitten mitään ymmärtämättömät sitten uskovat.
olen kesätöiden jälkeen tehnyt työuran 1975-2018
ja olen omakohtaisesti nähnyt miten palkanmaksu on muuttunut;
esim. 0-sopimuksilla kikkailun työpaikalla nähnyt,
työntekijät tekevät täysin samaa työtä ja
osalle maksetaan parempaa kuukausipalkkaa sisältäen arkipyhäkorvaukset ym.
ja osalle työntekijöistä maksetaan 0-sopimuksella suoritemäärien mukaan
ja palkkaa ei makseta arkipyhistä ym.
Työntekijät jatkavat ilmaiseksi työpäivää niin että
saisivat edes jonkinlaisen suoritepalkan työpäivältään,
tekevät arkipyhät ylitöitä tai hakevat Kelan asumistukia
niin että saisivat pakolliset elämään kuuluvat laskunsa maksettua.