Kampaajat niin katellisia hiuksistani että aina
haluavat leikata 10cm tai saksia rumasti,kun itsellä heillä pidennykset tai kynitty pehko.
Kommentit (55)
Itselläni on pitkät, paksut ja suomalaseksi hyvin tummat hiukset. Joka kerta, kun menen kampaajalle, he haluavat lyhentää sen pari senttiä. Ja joka kerta joudun sanomaan, että leikkaavat vaaan sen kymmenen senttiä, että kaikki kuivat lähtevät pois. Sen jälkeen alkaa selitys, että harva pitkähiuksinen haluaa leikkauttamaan tarpeeksi, koska heillä on kuvitelma, että hiukset ovat kunnossa ja hyvän näköiset
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:12"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:53"]Minulla on ihanan paksut hiukset. Olen muuten huomannut ihan saman jutun kampaajalla käydessäni. Joko ovat niin vitun kateellisia tai sitten eivät vain osaa käsitellä näitä. En sattuneesta syystä käy Suomessa kampaajalla. [/quote] Mulla on ihan tavalliset tai oikeastaan vähän hankalatkin hiukset ja yhden ainoan kerran kampaaja on todella viitsinyt panostaa leikkaukseen sen verran että tulos oli hyvä. Tämä kampaaja on kuitenkin hyvin kallis (syystä) ja aikoja lähes mahdoton saada, joten ratkaisuna olen minäkin päätynyt käymään kampaajalla aina Suomen ulkopuolella. Hinta-laatutaso on parempi oikeastaan missä maassa tahansa. Tämä on tietysti karseaa yleistystä, mutta pääsääntöisesti tapaamani kampaajat ovat olleet todellisia tyhjäpäitä: osataan tehdä se yksi leikkaus yhdenlaiseen tukkaan ja kaikki muu menee onnettomaksi räpeltämiseksi. Uskon ihan täysin myös sen, että monikin kampaaja saattaa olla asiakkaille kateellinen ja leikata siksi vähän sinnepäin. Kerran kampaajalla ollessani kampaaja _naureskeli_ leikatessaan ja lopputulos oli sen mukainen. En siis väitä, että Suomessa kaikki kampaajat olisivat itsetunto-ongelmaisia pissiksiä tai vaihtoehtoisesti parhaat päivänsä ohittaneita tätejä, joiden tyylitaju on kokenut vuosien saatossa täydellisen katoamisen vaan että Suomesta on käytännössä mahdotonta löytää hyvä ja kohtuuhintainen kampaaja. Vielä lopuksi tuosta hiusten lyhentämisestä: kampaaja näkee hiusten kunnon paljon paremmin kuin asiakas itse, joten ihan oikeasti se kymmenen sentin pätkä voi olla jo pahasti haaroittunutta. Tai sitten ei.[/quote] Parhaat leikkaajat tekee miesten hiuksia. Naisten hiustenleikkaus on niin usein pelkkää "sentti latvoista"-touhua, ettei kampaajien tekniset taidot leikkauksen suhteen kehity. Myöskään monessa koulussa ei juuri miesten päitä leikellä, joten tekniikan puute alkaa jo ihan uran alussa.
[/quote]
Mulla on ollut nimenomaan vaikeuksia löytää kampaaja, joka osaisi leikata minulle hyvän lyhyen leikkauksen. Jos miesten leikkaukset siis onnistuvat, niin miksei naisten lyhyet? Olosuhteiden pakosta olen sitten joutunut pitämään sen varran pitkää tukkaa että sen saa edes kiinni.
Minulla on luonnonkihara hius ja se saa lähes joka kampaajan jäätymään. Kun sanon etten haluaisi hirveästi käyttää muotoilutuotteita, niin lähes aina kampaajat ovat sitten ehdottaneet saman mallin pitämistä (eli muodoton, keskiselkään). Minusta on aika outoa, että ammattilainen toisensa perään on ilmoittanut ettei osaa leikata kiharaa tukkaa. Onhan monilla miehilläkin kihartuva hius, samalla tavallahan se pitää miestenkin leikkauksissa osata ottaa huomioon. Olen usein yrittänyt antaa kampaajalle kuitenkin vapaat kädet, mutta tuloksena on ollut aina enemmän tai vähemmän lyhennetyt latvat ja joka ikinen kerta ehdotus raidoista. Olen mennyt kuitenkin kampaajalle tällöin vain leikkauksen toivossa, väriasioista osaan kyllä päättää itse. Joskus olen sitten etsinyt lehdestä etukäteen kuvan sellaisesta hiustyylistä josta voisin tykätä, muistaakseni ovat olleet kaikki epäsymmetrisiä. Joka kerta kampaaja (eri kampaajat) ovat kieltäytyneet ja sanoneet syyksi sen, että kuitenkin kyllästyn siihen toispuoleiseen leikkaukseen ja kyllä se vaan on varminta leikata vain tasapitkäksi. Anteeksi mitä, minä olen aikuinen ihminen... Tällaisen noin viisitoista vuotta kestäneen kampaajatragedian jälkeen minulle tuli mahdollista leikkauttaa hiukseni säännöllisesti ulkomailla ja tähän mahdollisuuteen todellakin tartuin.
En voi muuta sanoa kuin että voi ziisus ihmisen tyhmyyden suuruutta, jos kuvittelee että muut kadehtii jonkun hiuksia... Varsinkin kampaajat, Hei oikeastiko olette noin naiveja?
Täytyy sanoa että monella tosi pitkät hiukset omaavalla on aikamoisen väärät kuvitelmat hiustensa todellisesta kunnosta :D ja ei, en ole kateellinen. Enkä myöskään pyydettäessä leikkaa kun sen millin, vaikka kunnon puolesta pitäisi leikata useampi kymmenen senttiä. T. Kampaaja
Käytpä oudoilla kampaajilla.. Minulla melkein pepun päälle ulottuvat pitkät tummat hiukset, paksut ja hyväkuntoiset ja AINA saa kehuja ja parturit tuskastelevat että eihän näin kaunista raaski leikata.. Kun leikkasin otsatukan, kampaaja taivasteli hetken aikaa että miten uskaltaa leikata, kun otsahiukset olivat kuitenkin yhtä pitkät kuin muu tukka.
Että ap, miksi käyt tuollaisilla oudoilla kampaajilla? Mä käyn aina melkein eri ja kehuja vaan tulee :) ja aina saa muuten ilmaisen lettikampauksenkin kun aina löytyy joku joka haluaa harjoitella pitkällä tukalla :)
Voi kuule, pitkähius on aina huonokuntoinen jossain määrin vaikka se sinusta on niin sileä ja pehmeä. Siksi siitä leikataan ne harottavat latvat joita yleensä on se 5-15cm riippuen. Hius ei kestä loputtomiin, sillä se latvassa oleva hius on jo todella vanhaa.
Tiesittekö muuten, että kampaajan ja meidän asiakkaiden sentti on aina erilainen? Joku käsittää sentin olevan milli ja joku taas 5cm "kuvitelluilla mitoillaan". Uskon, että kampaajankin on aika vaikea katsoa mikä se sentti on. Oma kampaajani pyytääkin näyttämään aina kädellä kuinka paljon haluan leikattavan. En usko että on huonoja kampaajia, uskon että on vain väärinymmärryksiä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:52"]
Mullekin varmaan hammaslääkärit tosi kateellisia, kun haluvat repiä hampaani irti? Oikeastihan hampaani ovat todella hyväkuntoiset ja kauniit. Kateelliset paskiaiset!
[/quote] :D :D Kiitos päivän parhaista nauruista!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:43"]Tottakai haluan että leikataan ja hoidetaan.
Mutta pari senttiä riittä ei 10. Se kestää tuhottoman kauan kasvattaa taas sen verran.
Ihmettelen vain miksi aina ehdottavat niin paljon?
[/quote]
Tuhottoman kauan? Kuinka hitaasti sun hiukset kasvaa? Mulla siinä kestää vähän päälle 3 kuukautta, kun hiukset kasvaa noin 3cm kuussa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:51"]
Tää ketju on täynnä kateellisia mulkkuja :D ettekö usko että ammattilainen voisi olla katkera asiakkaan hyväkuntoisista hiuksista? Kyllä niitäkin yksilöitä löytyy! Tiedättekö ne ihmiset jotka kehuvat jotakin vaatetta päällänne mutta todellisuudessa vaate näyttää ihmisen päällä kamalalta rytkyltä? Nämä ovat niitä KROPASTA katkeria, jotka haluavat näyttää paremmalta kaverinsa vieressä. Verrattavissa aloitukseen.
[/quote]
Siksi kannattaakin käydä mieskampaajalla. Se tokko on kateellinen naisten hiuksista :D
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:33"]
Tiesittekö muuten, että kampaajan ja meidän asiakkaiden sentti on aina erilainen? Joku käsittää sentin olevan milli ja joku taas 5cm "kuvitelluilla mitoillaan". Uskon, että kampaajankin on aika vaikea katsoa mikä se sentti on. Oma kampaajani pyytääkin näyttämään aina kädellä kuinka paljon haluan leikattavan. En usko että on huonoja kampaajia, uskon että on vain väärinymmärryksiä.
[/quote]
Melkoisen paljon sinulla on luottoa, jos et usko että huonoja kampaajia on olemassa. Kampaajan koulutus ei ole yleensä kovin kummoinen. Hyvillä kampaajilla on sitten vähän enemmän kursseja ja koulutuksia koko uran ajan. Moni ei tällaiseen vaivannäköön viitsi ryhtyä, vaan mennään tuolla latvojen leikkaus tai miehiltä puolen sentin terällä -meiningillä. Ja nimenomaan näitä kampaajia on joka niemessä ja notkossa. Sekä kaupungissa ettö maalla. Jos joku on sitten panostanut vähän enemmän, niin hinnat ovat sen mukaiset.
Ainoat vyöräröpituiset hiukset, jotka ovat upeat vaikka ovat niin pitkät, ovat poikkeuksetta olleet ei-suomalaista alkuperäää olevilla naisilla. Tummat, kiiltävät, suorat ja ennenkaikkea paksut, niin hiusten määrältä kuin yksittäisen hiuksenkin osalta. Suomalainen ohut hiuslaatu (siis yksittäinen hius on ohut vaikka niitä olisi paljonkin) yhdistettynä mahdolliseen "taipuisuuteen" (joka ilmenee kuivanoloisena takkuisuutena eikä kiharana ja puikottumisena) ja likaisenvaaleaan väriin (joka saa hiukset näyttämään rasvaisilta) tekee todella pitkistä hiuksista lähinnä epäsiistit ja homssuiset. Ja aikuisella naisella tosipitkät hiukset heilumassa auki ei oikein toimi.
Ja ei, kyse ei ole kateudesta, siis niitä suomihiuksia kohtaan :D
Vaikea uskoa. Juuri itse kävin kampaajalla ja sanoin että saa vapaat kädet tehdä mitä haluaa. Minulla siis myös pitkät hiukset. Malli ei paljon muuttunut, eikä itse asiassa värikään. Kerroin sitten, että välillä mietin että leikkaisin lyhyet hiukset. Kampaaja tuumasi, että hän ei kyllä ikinä leikkaisi hyväkuntoisia ja paksuja hiuksia lyhyiksi, vaikka miten annettaisiin vapaat kädet ja viittasi siihen, mitä sanoin mentyäni kampaajalle. Eri asia sitten jos on ohuet tai muuten huonossa kunnossa. Toki kampaajiakin on erilaisia, mutta tosi vaikea kuvitella että joku tahallaan "pilaisi" toisen hiukset
Mulla on varmaan saman mittaiset hiukset kuin sulla, mutta mulla on juuri päinvastainen ongelma, mun tukkaa kun ei haluttais leikata niin paljon, kun mä pyydän :) mun tukka kasvaa nopeasti ja just sen 10 cm haluan, että leikataan, ettei se latva näytä kamalalta. Äkkiä se takas kasvaa. Ja jos ei kasva, ni sit olkoon lyhyt. Mä oon monta kertaa leikannut tän mittaisen tukan lyhyeksi, silloin vasta saa kampaajalla vääntää, että ihan totta, ihan lyhyeksi. Ei meinata uskoa ja kysellään, miten raaskin. No hyvin, ja kun lyhyeen oon kyllästynyt, niin aina sen on takas pitkäksi kasvanu eikä edes kestä kauan.
Kuitenkin, tsemppiä ap:lle, jos kerran ei sellaista palvelua saa, mitä haluaisi.
mielestäni hienojen pitkien hiusten raja menee puolenselän kohdalla. Lantiopitkät ovat yksinkertaisesto rumat ja moppimaiset kenellä tahansa, paitsi pikkutytöillä ne on suloiset.
Outoa. Tunnen ihmisen jolla on poikkeukselliset hiukset suomen oloihin, vahvat ja pitkät ja hienot. Kukaan kampaaja ei ole kadehtinut. Ihan vilpittömästi ovat ilmaisseet hämmästyksensä.
Mulla ihan päinvastaisia kokemuksia. Pyydän ottamaan huonokuntoisen latvan pois ja ehdotan kymmentä senttiä, niin lähtee vain 5cm. Haluavat mut nopeammin uudestaan asiakkaaksi?
Minulla on puoliväliin selkää oleva pitkä tukka. Ja pidän kauniina myös takapuoleen asti olevaa hyväkuntoista tukkaa. Aikalailla itsestään selvyys on, että pitkän tukan latvat ovat kuluneemmat kuin hartiamittaisen. Pitkätukkainen on tottunut sellaisen kanssa elämään. Ja jos asiakas haluaa säilyttää pitkän tukan, niin ei siinä kampaajalla ole mutisemista vaikka viimeiset 30cm olikin katkeilleita latvoja. Pitkätukka ei ikinä ole "tasapitkä", vaan siinä on aina eri kasvuvaiheessa olevia hiuksia, katkenneita hiuksia, kuluneita hiuksia jne. Se on ihan tavallista.
Itse leikkuutan noin 5cm puolen vuoden välein. Varmasti kannattaisi leikata enemmänkin, mutta en raatsi, koska pidän pitkästä tukasta ja siitä kuinka helposti sen saa erilaisille kampauksille. Lyhimmillään minulla on ollut hartiamittainen juuri ja juuri ponnarille yltävä tukka, mutta se ei tuntunut omalta eikä sopinut kasvojeni ympärille. Hiusten kunto oli tuolloin varmasti paras ikinä.
Tuossa yhdessä linkissä ylempänä oleva pitkä tukka peppuun asti oli ihan kaunis, paksu ja kihartuva. Voisin hyvin haluta itselleni, koska omani on makuuni liian suora. Monet lyhyt tukkaiset haukkuvat pitkätukkaisia. En tiedä miksi. Itse en koskaan hauku lyhyitä hiuksia, se on jokaisen oma asia minkälaista kuontaloa kantaa. En silti mielessäni pidä lyhyttä tukkaa kauniina, aika harvalle se sopii hyvin. Poikkeuksia toki on.
Ja olen huomannut, että kaikki kampaajat eivät osaa leikata pitkiä latvoja. Joku villitys on tällä hetkellä leikata "sakset pystyssä" eikä siis latvan reunan suuntaisesti hiukan epätasainen reuna. On muka "luonnollisempi", mutta mielestäni tekee vain hamppumaisemman. M
Makunsa kullakin!