Suomen kaunein koti, APUA!!
Olenko ainoa, jonka mielestä Suomen kaunein koti -ohjelmassa ei ole näkynyt kovin kauniita koteja?!
Kaikki sisustukset kliinisen valkoisia, täynnä Pentikin koristeita, kliseisiä sisustustarroja ja tähtityynyjä. Valtaisat ikkunat ja lyhyeksi nyrhitty nurmikko. Missä ovat kaikki persoonalliset ja kotoisat kodit?!
Muutama poikkeus onneksi, esimerkiksi akvaarion näköisen talon luonnollinen piha upealla maisemalla...
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:24"]
Me ainakin tykätään selkeistä sisustusratkaisuista. Alkaa ihan ahdistaa sotkut ja tällä hetkellä lasten huoneen lattialla oleva "kerroksellisuus" eli leluja niin paljon ettei mattoa näy:/ Vaaleat sävyt (valkoinen, harmaa), joita voi piristää punaisella, limenvihreällä, turkoosilla, ovat hyvä perusta. Ahdistuisin kodissa, jossa on räsymatot, eripari -tuolit, monia eri värejä, kirppustunnelma.. Makuja on niin monia, siksi mielestäni on typerää haukkua selkeydestä pitäviä. Pitäkää itse mummolatyylinne jos siitä pidätte.
[/quote]
Selkeys on minusta muutakin kuin se, että kaikki maalataan valkoiseksi ja kaikki tavarat ostetaan uutena. Kokovalkoinen on tietysti helppo ratkaisu, kun sisustussilmää ei löydy.
[/quote]
Eiköhän se ole just toisin päin, kokovalkoisen omistajalta pitää löytyä sisustussilmää, kun silloin juuri sisustetaan väreillä. Toisin kuin värien sekamelska, jossa esim ruskean eri sävyt näyttävät mukaosaavan silmissä hyvältä ja muiden nololta. Homeisia haisevia lipastoja on tämä maa pullollaan, en niitä kotiini enää halua...
[/quote]
Siis sanoit itsekin juuri niin päin kui minäkin :D valkoinen = onnistuu periaatteessa aina, siis helppo niillekin jotka eivät oikein osaa. Värikäs = kauhea näky jos ei ole silmää sisutukselle.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:05"]Minusta sisustuksessa on niin paljon muitakin tyylejä kuin kokovalkoinen steriili ja "räsymatto-mummola." Siskollani esimerkiksi on lähes kokovalkoinen asunto, mutta se on silti lämmin, pehmeä ja kodikas eikä näytä sairaalalta. Siellä ei esimerkiksi ole seinillä "Home sweet home" tai vastaavia sisustustarroja... [/quote] Ai nytkö se kokovalkoinen voikin sit olla kodikas ja lämmin?Päättäkää jo:D Ja jos noi sisustustarrat vie kodikkuuden, niin pienestä on teidän kodikkuus kiinni.
[/quote]
Usko pois, monenlaiset sisutukset voivat olla kauniita, myös valkoiset :) ota ne sisäilmaongelmista kertovat "HOME"-kirjaimet pois ja kokeile rohkeasti materiaaleja tai jopa - VÄREJÄ!
Kullakin on omanlaisensa koti tietysti. Aika monet noista uudella rahalla rakennettuja. Toivoisin kodissa näkeväni enemmän asukkaan persoonaa, historiaa ja elämäntapaa. Sitä sisustajat myös kutsuvat ilmeisesti "kerroksellisuudeksi". Historiaa ei tietenkään voi ostaa rahalla. Luulisi, että jokaisella olisi jäänyt kotoaan kuitenkin jotain ns. "perinnöksi", joka heijastuisi sisustukseen.
Voisivatko nämä kritisoijat laittaa vaikka tänne kuvia niistä maailman kauneimmista sisustuksista? Minusta hyviä sisustuksia on todella monenlaisia, ja osaan arvostaa hyvinkin erilaisia tyylejä vaikka ne olisivatkin ihan toisenlaisia mitä itse omaan kotiini haluaisin. Minusta ei edes ole mitään "sisustuslehdestä repäistyä" tyyliä, kun ainakin ne lehdet mitä itse luen esittelevat todella monipuolisesti erilaisia koteja.
Myöskin tämä vastakkainasettelu valkoiset steriilit kodit vs. värikkäät kodikkaat kodit tuntuu aika väsyneeltä. Uskonpa että ihmiset ihan oikeasti tekevät kodistaan sellaisen joka omasta mielestä on kaunis tai viihtyisä, eikä esim. valkoisen rakastajat tee sitä minkään muodin vuoksi. Jonkun sydän sykkii vanhojen puisten huonekalujen perään joku taas rakastaa 50-luvun selkeälinjaisia huonekaluja, joku tykkää todella pelkistetystä ja selkeästä tyylistä, toinen ei voi elää jos ympärillä ei ole rusaasti tavaraa. Ei kai näitä mieltymysten erilaisuuksia tarvitse laittaa millekään paremmuus-janalle? Jos itse ei viihtyisikään jossain tietyntyyppisessä tilassa niin se ei tarkoita etteikö joku toinen voisi ihan aidosti nauttia juuri siitä. Eikö se juuri ole osa sitä persoonallisuutta? Ei sitä että haalitaan niitä "persoonallisia" esineitä kotiin sen persoonallisuuden vuoksi. Tuntuu että sen persoonallisuudenkin pitäisi olla tietynlaista, ihan niin kuin vaikkapa punkkarit ovat ulkoasultaan "erilaisia" loppujen lopuksi aika samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 16:03"]
Kullakin on omanlaisensa koti tietysti. Aika monet noista uudella rahalla rakennettuja. Toivoisin kodissa näkeväni enemmän asukkaan persoonaa, historiaa ja elämäntapaa. Sitä sisustajat myös kutsuvat ilmeisesti "kerroksellisuudeksi". Historiaa ei tietenkään voi ostaa rahalla. Luulisi, että jokaisella olisi jäänyt kotoaan kuitenkin jotain ns. "perinnöksi", joka heijastuisi sisustukseen.
[/quote]
Tämä! Siis noista taloissa missään ei esimerkiksi harrasteta mitään, paitsi korkeintaan elokuvien katselua jota varten on seinän kokoinen telkkari ja nahkatuolit. Yhdessä talossa ainakin oli tavallaan kuntosali mutta senkin perusteeksi isäntä sanoi "sitten ei ainakaan ole tekosyitä olla urheilematta." Hei, tosi kiva...miten olisi esimerkiksi joku sellainen asia mistä itse pidät eikä sellainen mikä on "pakko olla"?
Jos minulla olisi tuollaisia rahoja niin talostamme löytyisi ainakin maalaushuone sekä tila puutöille. Ehkä myös tila tietokoneen pelaamista varten
Itse olen laittamassa valko-harmaata makkaria ekaa kertaa ikinä. Olen asunut kotona, opiskelijakämpässä ja vanhassa talossa, jolloin sisustin sillä mitä sai /halvalla sai. Itse tykkään valoisuudesta, vaaleasta, harmoniasta. Ja jos se jonkun mielestä on sisusustuslehtihelvetti, niin ei oo mun ongelma. Minähän täällä asun ja minun täällä pitää viihtyä. Itselle ei sovi mänty, oranssi, ruskea, kukat ym. Toisen persoonaan ja kotiin ne sopii.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:15"]
Itse olen laittamassa valko-harmaata makkaria ekaa kertaa ikinä. Olen asunut kotona, opiskelijakämpässä ja vanhassa talossa, jolloin sisustin sillä mitä sai /halvalla sai. Itse tykkään valoisuudesta, vaaleasta, harmoniasta. Ja jos se jonkun mielestä on sisusustuslehtihelvetti, niin ei oo mun ongelma. Minähän täällä asun ja minun täällä pitää viihtyä. Itselle ei sovi mänty, oranssi, ruskea, kukat ym. Toisen persoonaan ja kotiin ne sopii.
[/quote]
Tuskin tässä on kyse siitä, että se olisi mikään sisustuslehtihelvetti, vaan että noista kodeista puuttuu elämisen maku. Ne ovat isolla rahalla tehtyjä, mutta asukkaiden tausta ja persoona eivät millään tavalla välity. Olen käynyt uskomattoman viihtyisissä valkosissa ja harmaissa kodeissa. Väri tai niiden puuttuminen ei ole se juttu. Tietysti jos talo on uusi, niin sinne ostetaan paljon uusia esineitä, jolloin hirstoriallisia kerrostumia ei välttämättä ole.
Meidän kotiin ei kyllä tule yhtään tähtityynyä tai mattoa tai muutakaan.. Meillä suurin osa pinnoista valkoisia, mutta tykkään leikitellä väreillä, tehosteseinillä ja tapeteilla.
Yks inhokki on myös Vallilan kelohonkaverhot- ja matot... Huoh.
Huomasin saman, onko ollut yhtään taloa ilman tähtityynyä? :D
Talojen sisäpuoli on kuin sisustusliikkeen näyttelyosasto. Särmä ja elämä puuttuvat. Liian puunattua ja siistiä. Yhdessä kodissa oli muutamia leluja lattialla, mutta mekin jotenkin harkitusti siihen levitelty, ei lapsen jäljiltä.
Miksi uuteen taloon ostetaan kerralla kaikki uutena? Siellähän on kuin kylässä, tuoksukin on vieras. Ja kuten arvioijatkin ovat joidenkin kotien kohdalla todenneet: kerroksellisuus puuttuu. Mutta kai se sitten on niin, että ihmisen historia ei enää ole "huudossa". Juurettomia lapsia on taas kasvamassa.
Ikeaa, kun lähens kaikki rahat meni asunnon hankintaan. Artek ja Pentik, kun rahaa jäi aika paljon yli. Tavalliset huonekaluliikkeet lienevät monien mielestä liian rahvaanomaisia. Huvittaa suuresti! No, mustaa, harmaata ja valkoista löytyy runsaasti noista suosikkiliikkeistä.
muutama viikko sitten oli kerrostalohuoneisto Herttoniemessä joka oli kyllä tosi kiva. Muista en ole henk.koht. tykännyt.
Me ainakin tykätään selkeistä sisustusratkaisuista. Alkaa ihan ahdistaa sotkut ja tällä hetkellä lasten huoneen lattialla oleva "kerroksellisuus" eli leluja niin paljon ettei mattoa näy:/ Vaaleat sävyt (valkoinen, harmaa), joita voi piristää punaisella, limenvihreällä, turkoosilla, ovat hyvä perusta. Ahdistuisin kodissa, jossa on räsymatot, eripari -tuolit, monia eri värejä, kirppustunnelma..
Makuja on niin monia, siksi mielestäni on typerää haukkua selkeydestä pitäviä. Pitäkää itse mummolatyylinne jos siitä pidätte.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:24"]
Me ainakin tykätään selkeistä sisustusratkaisuista. Alkaa ihan ahdistaa sotkut ja tällä hetkellä lasten huoneen lattialla oleva "kerroksellisuus" eli leluja niin paljon ettei mattoa näy:/ Vaaleat sävyt (valkoinen, harmaa), joita voi piristää punaisella, limenvihreällä, turkoosilla, ovat hyvä perusta. Ahdistuisin kodissa, jossa on räsymatot, eripari -tuolit, monia eri värejä, kirppustunnelma.. Makuja on niin monia, siksi mielestäni on typerää haukkua selkeydestä pitäviä. Pitäkää itse mummolatyylinne jos siitä pidätte.
[/quote]
Selkeys on minusta muutakin kuin se, että kaikki maalataan valkoiseksi ja kaikki tavarat ostetaan uutena. Kokovalkoinen on tietysti helppo ratkaisu, kun sisustussilmää ei löydy.
Tuo kokovalkoinen oli tosi in kymmenen vuotta sitten, sitä ennen piti olla aksenttivärejä (pinkkiä, punaista tai limeä). Nyt kun kaikki työttömät ja uusrikkaat pistävät kotinsa kokovalkoiseksi niin luulisi heidänkin jo tajuavan ettei se ole enää tyylikästä (kun selvästi se valkoisuus on sinne laitettu tyylikkyyden vuoksi eikä siksi, että se olisi heidän omaa tyyliään). Metsään meni.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote] Huom. Kaikki eivät saa jotain perintölipastoja, eivätkä edes pidä vanhoista tavaroista. Meillä ei valkoista ole muut kuin kaapistot/lipastot/keittiönovet. Muuten on harmaan eri sävyjä ja lattiat pähkinää. Sopii meille. Mummilatyyliin on eletty tarpeeksi pitkään lapsuudessa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:37"]
Ollaankohan me katsottu iha samaa ohjelmaa? Siis eihän siinä ole niitä kliseisiä kokovalkoisia koteja esitelty kuin pari kappaletta. Hyvin erityyppisiä koteja on ollut joka jaksossa, aina teemansa mukaisesti. Minusta on aika ymmärrettävää että esim. nuorehkolla perheellä jolla on uusi iso koti, on paljon myös uusia huonekaluja. Se paljon kaivattu kerroksellisuus syntyy kenties vuosikymmenien kuluessa, eikä kaikilla välttämättä ole eikä tarvitsekaan olla mitään sukupolvelta toiselle kertyneitä tavaroita. Kun jotakin etuovea selaa, niin kyllä minusta paljon enemmän näkee niitä "kodikkaita" tyylien (tyylittömyyksien ) sekasotkuja kuin ylisisustettuja hengettömiä koteja.
[/quote]
En ole kyllä katsonut kaikkia jaksoja mutta minusta siellä on ollut todella monta ihan samantyylistä sisustusta, eli juuri niitä valkoisia ja jättipihat pelkällä nurmikolla. Olen ehkä sitten missanut ne persoonallisemmat kodit. Täytyy kyllä sanoa, että monissa noista valkoinen valkoisempi valkoisin taloissakin on ollut todella kauniit kylpyhuoneet ja tunnelmalliset saunat! -ap