Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä aikuisesta, joka ei osaa englantia?

Vierailija
04.10.2014 |

Mitä mieltä vajaa 30-vuotiaasta, joka ei osaa englantia? Joka siis yrittää opetella, mutta ei vaan opi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suomalainen myös vähättelee, ettei muka osaa. Todellisuudessa ei vain viitsi puhua tai ei kehtaa. Sellainen on ärsyttävää.

Vierailija
22/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta päättelin, että kirjoittaisit joistan päälle viisikymppisistä, joista osa ei ole koskaan opiskellut koulussa vieraita kieliä, mutta kyse olikin siis alle kolmikymppisestä. Oppimisvaikeuksista voi tietenkin olla kysymys, mutta ihan yhtä hyvin väärästä opiskelutavasta. Monella nykynuorella, joihin lasken vielä kolmikymppisetkin (!) on kumma käsitys, että riittää kun esim. opettaja sanoo jonkin asian, vaikka uuden kielioppiasian, niin heidän ei muka tarvitse harjoitella, siis opetella asiaa, sehän mainittiin jo.

On paljon suomalaisia nuoria edelleen, joita ei saa sanomaan mitään vieraalla kielellä. Kun koulussa ei ole haluttu nähdä vaivaa ja harjoitella silloin kun sen voisi tehdä ammattilaisen johdolla ja tuella, niin sitten on niitä nuoria aikuisia, jotka itkevät, kun mukamas kukaan ei sanonut, että pitää tehdä tehtävät ja yleensäkin nähdä vaivaa. En tiedä, kuuluuko ap tähän joukkoon, mutta jotenkin tuli tunne, että se olisi mahdollista.

Jos todella haluat oppia kieltä monipuolisesti, mene iltakouluun. Kansalais- ja työväenopistoissa opetetaan tietysti myös kieliä, mutta tavoitteet ovat huomattavasti matalammat. Jos et tarvitse kuin ns. turistienglantia, niin sitten riittää tietysti nuo jälkimmäisetkin kurssit. Nyt olet vain reilun kuukauden myöhässä. Ota selvää, alkaako tammikuussa uusia ryhmiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:43"]

Jos peruskoulussa opiskelu ei kiinnosta ja suorittaa koulun niin että just ja just läpäisee sen, niin ei kieliä silloin osaa käytännössä lainkaan. Jos ei jatka lukioon, niin ammattiasteella kieliä ei painoteta. Ei niitä silloin osaa.

[/quote]

Minun mieheni läpäisi peruskoulun vitosen keskiarvolla ja jatkoi siitä ammattikouluun. Jostain hämmästyttävästä syystä hän on se, joka ulkomailla hoitaa asioinnit englanniksi, enkä minä lukiossa ällän kirjoittanut ja yliopiston käynyt nainen. Minulla on joku estotulppa, alan vain miettiä oikeanlaista kieliopillista asua ja täydellistä ääntöasua, ja siinä kohtaa mies on jo tankerollaan saanut asiat selviksi. Hänen huono englantinsa on kuitenkin sittenkin parempaa kuin jonkun italiaanon huono englanti.

[/quote]

Mua ärsyttäisi tollanen! Avaa se suusi, nainen.

Vierailija
24/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vikaa ihmisessä jollei englantia osaa 30-vuotiaana.

Kun TV, elokuvat ja musiikkikin ovat englanniksi jolloin joka päivä kuulee oikeaa lausumista, ei ole mitään tekosyytä puhua tankeroenglantia. Koulussakin opitaan englantia ala-asteelta lähtien, ja jos lukioon jatkaa niin sielläkin on pakollisia kursseja. Suurin osa nettikeskusteluista on englanniksi, ja tietenkin ihmiset lukevat jatkuvasti lehdet netissä myös englanniksi koska ne ovat suomalaisia laadukkaampia. Tästä seuraa että ihminen luonnollisesti oppii englannin sujuvasti.

Vierailija
25/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:43"]

Jos peruskoulussa opiskelu ei kiinnosta ja suorittaa koulun niin että just ja just läpäisee sen, niin ei kieliä silloin osaa käytännössä lainkaan. Jos ei jatka lukioon, niin ammattiasteella kieliä ei painoteta. Ei niitä silloin osaa.

[/quote]

Minun mieheni läpäisi peruskoulun vitosen keskiarvolla ja jatkoi siitä ammattikouluun. Jostain hämmästyttävästä syystä hän on se, joka ulkomailla hoitaa asioinnit englanniksi, enkä minä lukiossa ällän kirjoittanut ja yliopiston käynyt nainen. Minulla on joku estotulppa, alan vain miettiä oikeanlaista kieliopillista asua ja täydellistä ääntöasua, ja siinä kohtaa mies on jo tankerollaan saanut asiat selviksi. Hänen huono englantinsa on kuitenkin sittenkin parempaa kuin jonkun italiaanon huono englanti.

[/quote]

Mua ärsyttäisi tollanen! Avaa se suusi, nainen.

[/quote]

Avaan toki ranskaksi Ranskassa, jossa kieltäydytään ymmärtämästä minkääntasoista englantia, ja Tsekeissä, jonka kielen alkeiskurssin kävin (aika monet tsekkiläiset ovat joutuneet opiskelemaan pakkovenäjää tai -saksaa, joten englannilla ei välttämättä pärjää). Kyllä minultakin sitä puhetta pukkaa, kunhan saan ajatukset suoriksi. Ruotsissakin puhun sujuvasti pakkoruotsia. Hämmästyn kyllä kerta kerralta uudelleen, kun mieheni paukauttaa vitosen ruotsillaan jonkun sanan jostain takaraivosta. Ilmeisesti jotain voi jäädä mieleen, vaikkei koulussa tunnukaan pärjäävän.

Vierailija
26/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:44"]

Olen sellainen tankerotason englanninpuhuja. Työpaikkani on myös kansainvälinen yritys. Jostain syystä omalla työpaikallani ne hyvät englanninpuhujat eivät kuitenkaan saa suutaan auki, kun ollaan vaikka lounaalla ja seurassa on joku ulkomaalainen. Siinä sitten tankerollani keskustelen ne fraasit, mitä osaan. Jonkun kerran seurassa on tosiaan ollut sellaisia, jotka itse ovat muussa yhteydessä sanoneet osaavansa englantia hyvin. Silloin ainakin itse toivon, että hekin osallistuisivat tai sanoisivat edes jotain.

[/quote] Samaa minakin ihmettelen kun tulen suomea puhumattoman sukulaisen kanssa Suomeen. Nama joilla on CV:ssa 'natiivitasoinen englanti' eivat tosiaan saa suutaan auki, keskustelusta ei tule mitaan.

Ja se vahainenkin on sellaista...ummm...aarr... hmmm... hidasta menoa etta siina jo unohtaa mista oli kysymys. Minusta kielitaito on juuri sita etta osaa kommunikoida suullisesti eika vain sahkopostin kirjoittamista tai jonkun tekstin mita voi hioa ja parannella paivakausia.
[/quote]

Kiitos, olipa kiva ja kannustava kommentti!

Terveisin se tankeronpuhuja. Ikää tosin on jo nelikymppiseksi asti, mutta kyllä englantia olen opiskellut koulu- ja opiskeluaikoinani. Ääntämiseni vaan taitaa olla se, mitä ainakin kannattaisi parantaa.

Vierailija
27/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:44"]

Olen sellainen tankerotason englanninpuhuja. Työpaikkani on myös kansainvälinen yritys. Jostain syystä omalla työpaikallani ne hyvät englanninpuhujat eivät kuitenkaan saa suutaan auki, kun ollaan vaikka lounaalla ja seurassa on joku ulkomaalainen. Siinä sitten tankerollani keskustelen ne fraasit, mitä osaan. Jonkun kerran seurassa on tosiaan ollut sellaisia, jotka itse ovat muussa yhteydessä sanoneet osaavansa englantia hyvin. Silloin ainakin itse toivon, että hekin osallistuisivat tai sanoisivat edes jotain.

[/quote]

Tämä johtuu siitä, että hyvin englantia puhuvilla menee aika miettiessä, millä sanalla se paino ääntäessä olikaan ja lausutaanko joku osa sanaa suhuässällä vai zetalla. Kun taas tankeroenglannin puhujat antavat mennä vaan. Sitten yleensä nämä tuppisuut selän takana vielä arvostelevat näitä tankeroenglannin puhujia, kun ovat itse niin erinomaisia enkussa - ja näyttävät taitonsa pitämällä suunsa kiinni, etteivät vain mokaisi. 

Vierailija
28/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 15:52"]Heikkolahjainen tulee mieleen. Englantia kuitenkin opiskelllaan jo peruskoulussa 6 vuotta ja sitä tulee tv:stä, radiosta ja netistä koko ajan, joten jos kieli ei yhtään tartu, niin oppimisessa on jotain häikkää
[/quote]

Mun käsittääkseni englantia voi opiskella peruskoulussa 7v, 5v tai 2v.

Vierailija
29/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:44"]

[/quote] Samaa minakin ihmettelen kun tulen suomea puhumattoman sukulaisen kanssa Suomeen. Nama joilla on CV:ssa 'natiivitasoinen englanti' eivat tosiaan saa suutaan auki, keskustelusta ei tule mitaan.

Ja se vahainenkin on sellaista...ummm...aarr... hmmm... hidasta menoa etta siina jo unohtaa mista oli kysymys. Minusta kielitaito on juuri sita etta osaa kommunikoida suullisesti eika vain sahkopostin kirjoittamista tai jonkun tekstin mita voi hioa ja parannella paivakausia.

Vierailija
30/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:44"]

[/quote]

Tämä johtuu siitä, että hyvin englantia puhuvilla menee aika miettiessä, millä sanalla se paino ääntäessä olikaan ja lausutaanko joku osa sanaa suhuässällä vai zetalla. Kun taas tankeroenglannin puhujat antavat mennä vaan. Sitten yleensä nämä tuppisuut selän takana vielä arvostelevat näitä tankeroenglannin puhujia, kun ovat itse niin erinomaisia enkussa - ja näyttävät taitonsa pitämällä suunsa kiinni, etteivät vain mokaisi. 
[/quote]

Tämä varmasti totta! Nyttemmin yritän olla ajattelemasta sitä, miltä puheeni varmaan kuulostaa.

Onneksi monesti ulkomaalainen vieras alkaakin huomaavaisesti ylläpitämään keskustelua. On ollut niitäkin piinallisen pitkiä tilanteita, että ainutkaan koko pöytäseurueesta ei ole sanonut mitään ennen kuin itse taas sanon "vot duu juu like öpaut Finland".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme