Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä aikuisesta, joka ei osaa englantia?

Vierailija
04.10.2014 |

Mitä mieltä vajaa 30-vuotiaasta, joka ei osaa englantia? Joka siis yrittää opetella, mutta ei vaan opi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 15:40"]

Mitä mieltä vajaa 30-vuotiaasta, joka ei osaa englantia? Joka siis yrittää opetella, mutta ei vaan opi?

[/quote]

En mitään mieltä. Oppimisvaikeuksia on monenlaisia, ja itsellänikin on erityislapsi, joten en ällistele tuollaisia juttuja.

Vierailija
2/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen tulee mieleen. Englantia kuitenkin opiskelllaan jo peruskoulussa 6 vuotta ja sitä tulee tv:stä, radiosta ja netistä koko ajan, joten jos kieli ei yhtään tartu, niin oppimisessa on jotain häikkää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin englantia ja luenkin sujuvasti englannin kielistä tekstiä. Mutta jos mun pitää kirjoittaa ja puhua niin ei tuu mitään. Ei kaikki vain voi osata kaikkea. Ja ikää se 30...

Vierailija
4/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 15:58"]Mä ymmärrän hyvin englantia ja luenkin sujuvasti englannin kielistä tekstiä. Mutta jos mun pitää kirjoittaa ja puhua niin ei tuu mitään. Ei kaikki vain voi osata kaikkea. Ja ikää se 30...
[/quote]

Mulla sama, työskentelen vielä työympäristössä missä puolet asiakkaista kommunikoi englanniksi. Taitoni ei vain kehity, koska hoen päivästä toiseen samoja fraaseja rallienglannillani. Kaikki luulevat, että työni takia olen tosi kansainvälinen ja hyvä kielissä, mutta se ei ole totta :D

Vierailija
5/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako muita kieliä?

Vaikea uskoa, että sellaisia ihmisiä olisi olemassa kun englannilta ei nyt oikein voi nykymaailmassa välttyä.

Vierailija
6/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on oppimisvaikeuksia joko kielissä tai yleisellä tasolla, vaihtohto 2 jännittää ettei uskalla tai sitten kolmantena vaihtoehtona ei ole käynyt suomalaista peruskoulua ja näin ehkä välttynyt englannin opettelulta. Joku näistä yleensä on syynä. 

Vierailija
7/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse melko huono kielissä peruskoulussa, kutosta,kutosta,kutosta... Nyt työkieli norja ja kotikieli enkku. Ei sitä kieltä opi, jos sitä ei ole ihan pakko käyttää joka päivä. Menisikö about 3-6 kk oppia suht ok kieli nollasta, kun kommunikointi tapahtuu vain sillä kiellellä, minkä haluaa oppia.

Vierailija
8/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:14"]

Osaako muita kieliä?

[/quote]

No en osaa. Välillä tuntuu etten osaa suomeakaan.

Vierailija
9/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako muita kieliä?

Vaikea uskoa, että sellaisia ihmisiä olisi olemassa kun englannilta ei nyt oikein voi nykymaailmassa välttyä.

[/quote]

Telkkarissa on tekstitys, ulkomaanmatkoilla ei käydä, työnä on joku tuotantopainotteinen työ eikä kaupallinen tai asiakaspalvelutyö. Ei siinä paljon tule englantia elämässä tarvittua.

Vierailija
10/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heikkolahjasena en automaattisesti pitäisi. Riippuu kokonaisuudesta. Tarkoittaako tuo kysymys nyt ettei ollenkaan osaa, vai jotain yliopistotason englantia vai mitä? 

Vierailija
11/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:29"]

Osaako muita kieliä?

[/quote]

No en osaa. Välillä tuntuu etten osaa suomeakaan.

[/quote]

Ehkä sinulla on jäänyt perusasiat ala-asteella oppimatta? Siis onko ongelma kielioppi vai sanasto?

Vierailija
12/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peruskoulussa opiskelu ei kiinnosta ja suorittaa koulun niin että just ja just läpäisee sen, niin ei kieliä silloin osaa käytännössä lainkaan. Jos ei jatka lukioon, niin ammattiasteella kieliä ei painoteta. Ei niitä silloin osaa.

Vierailija
13/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen tankerotason englanninpuhuja. Työpaikkani on myös kansainvälinen yritys. Jostain syystä omalla työpaikallani ne hyvät englanninpuhujat eivät kuitenkaan saa suutaan auki, kun ollaan vaikka lounaalla ja seurassa on joku ulkomaalainen. Siinä sitten tankerollani keskustelen ne fraasit, mitä osaan.

Jonkun kerran seurassa on tosiaan ollut sellaisia, jotka itse ovat muussa yhteydessä sanoneet osaavansa englantia hyvin. Silloin ainakin itse toivon, että hekin osallistuisivat tai sanoisivat edes jotain.

Vierailija
14/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen kanssa on ärsyttävää matkustaa kun itse joutuu hoitamaan kaiken.

Vierailija
15/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kaikki 30-kymppiset osaa sujuvaa englantia. Ei siinä mitään. Vaikka enkkua opetetaan läpi peruskoulun ja lukion, moneilla se jää heikoksi, koska opetus keskittyy kielioppiin ja lukemiseen. Pitäisi keskittyä kuuntelemiseen ja puhumiseen, kieliopista välittämättä.

Vierailija
16/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten ei osaa. Jos puhe on rallienglantia, niin ei siinä mitään, ei kaikilla taivu jos harvoin käyttää. Jos taas on kielioppikin ihan päin helvettiä tulee ensin mieleen vain laiskuus, sitä kun valtaosa kuitenkin lukee kolmannelta luokalta saakka, enkä ymmärrä miten kuudessa vuodessa ei voi oppia edes perusteita (is/are, a/an, taivutus yms.)

Vierailija
17/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä televisiolla taitaa olka iso rooli. Omassa lukiossa paljon lestadiolaisia jotka muuten menestyivät hyvin mutta järestään kaikki läpäisivät hädin tuskin englannin

Vierailija
18/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 16:43"]

Jos peruskoulussa opiskelu ei kiinnosta ja suorittaa koulun niin että just ja just läpäisee sen, niin ei kieliä silloin osaa käytännössä lainkaan. Jos ei jatka lukioon, niin ammattiasteella kieliä ei painoteta. Ei niitä silloin osaa.

[/quote]

Minun mieheni läpäisi peruskoulun vitosen keskiarvolla ja jatkoi siitä ammattikouluun. Jostain hämmästyttävästä syystä hän on se, joka ulkomailla hoitaa asioinnit englanniksi, enkä minä lukiossa ällän kirjoittanut ja yliopiston käynyt nainen. Minulla on joku estotulppa, alan vain miettiä oikeanlaista kieliopillista asua ja täydellistä ääntöasua, ja siinä kohtaa mies on jo tankerollaan saanut asiat selviksi. Hänen huono englantinsa on kuitenkin sittenkin parempaa kuin jonkun italiaanon huono englanti.

Vierailija
19/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin kai AP:lla menee kuin samanlaisella joka ei edes yritä. Ei varsinkaan perustasoinen ymmärtäminen nyt ole mikään temppu. Spontaani tuottaminen vaatii yleensä jo harjoittelua eikä voi harjoitella yksinään.

Ihmettelen ja tosiaalta en ihmettele kuinka nykyään joku voi elää 30-vuotiaaksi ilman että tajuaa mistä jää paitsi kun ei ymmärrä englantia. Vaikea kuvitella (muita kuin kotimaan) uutisia, harrastuksia, muita mielenkiinnon kohteita tms mistä ei avautuisi ihan toinen maailma kun pääsee lukemaan myös muunmaalaisten juttuja.

Vierailija
20/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: Joillakin oppiminen tapahtuu parhaiten näköaistin kautta. Minä nimeomaan haluan lukea ja nähdä, miten sanat on kirjoitettu. En pidä lainkaan sellaisesta opetuksesta, jossa toistetaan lauseita opettajan perässä ilman tekstiä.

Kieliopinkin haluan heti alkuun, mutta siinä voin antaa jonkin verran periksi. Kunhan oppilas saa riittävästi esimerkkejä kielen käytöstä, niin ihan jokaista kielioppiasiaa ei ehkä tarvitse heti tietää. Näin omalla kohdallani. Jotenkin pitäisi kouluissa onnistua huomioimaan sekä ne, jotka oppivat parhaiten kuulemalla ja ne, jotka oppivat näkemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi