Määräaikainen työsopimus loppumassa
Minulla loppuu määräaikainen työsopimus kuukauden päästä. Määräaikaisia on ollut ketjussa kohta 5 vuotta, kaikille sopimuksille syyt : 1. sopimus koska olin työtön työnhakija, sitten ruuhka-apu *4, tämän jälkeen vanhempain vapaan sijaisuus *3.
Työnantaja ei ole vielä ilmoittanut pystyykö tarjoamaan jatkoa. Vanhempain vapaat jatkuvat edelleen , lisäksi on tänä vuonna palkattu 1 vanhempainvapaan sijainen ja 2 ruuhka-apulaista joiden työsopimukset jatkuvat pidempään kuin minun.
En ole hakenut muita töitä vaan tuudittautunut ajatukseen, että sopimus jatkuu.
Onko tänä vuonna tehtyjen rekryjen perusteella työnantajalla velvollisuus tarjota minulle työtä edes siihen asti kuin uusilla määräaikaisilla rekryillä on? Jos jatkoa ei tarjota, kannattaako viedä liittoon? Työnantaja tosiaan ei vielä pysty sanomaan jatkosta. Eikö olisi jo aika kertoa ?
Kommentit (12)
Ja kiinnostaisi tietää että miksi ihmisiä ketjutetaan ja vielä toinen tärkeämpi kysymys: miten vaikea yrityksiä on johtaa jos ei 1kk ennen tiedä työvoiman tarvetta ?eikö asioita pitäisi vähän ennakoida ?
Miten muka vanhempainvapaa jatkuu mutta työsuhteesi loppuu? Onko kyseessä eri työntekijä, joka on vapaalla?
Jos työ on jo sovittu toiselle ja/tai toinen ehtii aloittaa ennen kuin oma työsi loppuu, et voi paljoakaan.
Ei kai tässä auta muu kuin alkaa rustailla työhakemuksia sitten...
Vierailija kirjoitti:
Miten muka vanhempainvapaa jatkuu mutta työsuhteesi loppuu? Onko kyseessä eri työntekijä, joka on vapaalla?
Jos työ on jo sovittu toiselle ja/tai toinen ehtii aloittaa ennen kuin oma työsi loppuu, et voi paljoakaan.
Työsopimuksessa ei ole määritelty kenen vanhempainvapaan sijainen olen. Lukee vaan vanhempainvapaa määräaikaisuuden peruste. Sopimus tehtiin 1,5v sitten kun 5 ihmistä oli vanheimpainvapaalla ja 2 on tullut takaisin. 3 ihmistä varten meillä on nyt 2 sijaista virallisesti, minä ja toinen joka aloitti tänä vuonna vasta eikä kukaan uusi jäänyt silloin vapaalle mutta hänen sopimuksen perusteena käytettiin näitä olemassa olevia perhevapaita. Hänelle ilmeiseti on ihan nimetty 1 näistä kolmesta.. minulle ei.
Kaiken järjen mukaan jos 2 vapaalla olijan sijaista ei ole nimetty, minulle olisi loogista tarjota jatkoa kunnes palaavat? Ap
Älä nyt ainakaan itse kysy työnantajalta.
Liittoon kannata mitään viedä, ihan yhtä tyhjän kanssa.
Yks tuttu vei liittoon laittoman irtosanomisen, oli perusteita kun meni lakimiehelle asti. Tästä on nyt kolme vuotta, eikä asia ole juur edennyt...
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan itse kysy työnantajalta.
Kiitos vinkistä, en olekaan tätä tajunnut ollenkaan .
Kokemusta hoitoalalla ketjuttamisesta. Pahimpina aikoina tehtiin kuukauden sopparit kerrallaan. Tämä oli silkkaa kusetusta työnantajalta - laitetaan työntekijä varpailleen kirjaimellisesti, ikinä et voi olla varma asemastasi ja lomahakemukset pitää joka tapauksessa aina laittaa ajoissa. No miten laitat, kun soppari on aina voimassa sen minimipätkän?Tarve oli selkeästi jatkuva ja kasvava. Piti vielä venyä tuplavuoroihin, kun vakkarit saikuttelivat. Itse lähdin kun kyllästyin.
Tällä hetkellä soteala on kusessa. Katsokoot vain peiliin.
Perusteetta määräaikaisia ei voi ketjuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta hoitoalalla ketjuttamisesta. Pahimpina aikoina tehtiin kuukauden sopparit kerrallaan. Tämä oli silkkaa kusetusta työnantajalta - laitetaan työntekijä varpailleen kirjaimellisesti, ikinä et voi olla varma asemastasi ja lomahakemukset pitää joka tapauksessa aina laittaa ajoissa. No miten laitat, kun soppari on aina voimassa sen minimipätkän?Tarve oli selkeästi jatkuva ja kasvava. Piti vielä venyä tuplavuoroihin, kun vakkarit saikuttelivat. Itse lähdin kun kyllästyin.
Tällä hetkellä soteala on kusessa. Katsokoot vain peiliin.
On yksinkertaisesti surkeaa , ettei Suomeen saada niin vahvaa lakia jossa ketjuttaminen on yksiselitteisesti väärin.
Esim omassa työssä 5 vanhempain vapaalla ja sillä varjolla 4 eri aikoina solmittua määräaikaista joita ei erikseen edes avattu hakuun ”sijaista etsitään”. Yksi kollega tekee eri tehtäviä mutta hänenkin määräaikaisuus saadaan perusteltua sillä eri tehtävistä samasta yksiköstä on joku vanhempain vapaalla. Lisäksi yksi vanhempainvapaalla olija toisissa tehtävissä ei ole saanut sijaista ollenkaan mutta hänen poissaolo kelvannut sitten määräaikaisuuden perusteeksi toisille. Meillä pisimmät määräaikaiset yli 4,5v ketju tällä hetkellä .
Vierailija kirjoitti:
Liittoon kannata mitään viedä, ihan yhtä tyhjän kanssa.
Yks tuttu vei liittoon laittoman irtosanomisen, oli perusteita kun meni lakimiehelle asti. Tästä on nyt kolme vuotta, eikä asia ole juur edennyt...
Minäkin vein laittoman irtisanomiseni liiton lakimiehelle aikoinani. Totesi asian olevan näin mutta sanoi ettei kannata riitauttaa. Oli nämä kuuluisat tuotannolliset ja taloudelliset syyt ja yksi Suomen suurimmista yrityksistä. En tulisi voittamaan.
Määräaikainen on määräaikainen ei työnantajalla ole mitään velvollisuuksia sellaista työelämä nykyään on, ja sitten ihmetellään miksi ihmiset eivät jaksa työssä....