Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikosilmoituksen eteneminen, kauanko kestää?

Vierailija
03.02.2023 |

Onko kellään kokemusta kuinka kauan kestää että alkaa esitutkinta esim pahoinpitelystä? Vanhenemisaika 2 vuotta. rikosilmoitus tehty pari vk sitten, milloin poliisi ottaa yhteyttä ? Siis kestääkö siinä viikkoja kuukausia, vuosi, 2 vuotta... Kokemuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta on. Mutta on sekin parempi, kun ei mitään. Resurssipula haittaa viranomaisten toimintaa. Itse kannattaa olla aktiivinen ja kysyä säännöllisesti oman ilmoituksen perään.

Vierailija
2/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolitoistavuotta kestää ennenkuin nytkähtää minnekään, siis mun tapauksessa kun itse tein ilmon.

Kun virallinen syyttäjä ajaa juttua, n. 3-4 kk menee kun nytkähtää liikkeelle.

Näin pk -seudulla. Tuoretta tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidasta on. Mutta on sekin parempi, kun ei mitään. Resurssipula haittaa viranomaisten toimintaa. Itse kannattaa olla aktiivinen ja kysyä säännöllisesti oman ilmoituksen perään.

Kiitos,

Nopeuttaako se siis käsittelyä, jos itse kyselee asiasta?

Vierailija
4/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos,

Ei välttämättä, mutta ei se myöskään unohdu ja vanhene sinne pinon alimmaiseksi. Kannattaa pyytää päivitystä.

Vierailija
5/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos,

Vaikeaa saada ketään kiinni jolta kysyä. Soittopyyntöihin, liittyen esim. esitutkintaan, vastaamiseen kuluu viikkoja. Asiaa hoitavat poliisihenkilöt siirtyvät toisiin tehtäviin kesken jutun tms.

Vierailija
6/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos,

Ei välttämättä, mutta ei se myöskään unohdu ja vanhene sinne pinon alimmaiseksi. Kannattaa pyytää päivitystä.

Ok. Kiitos. Olen ensi viikolla sinne yhteydessä.

Vierailija
7/15 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos,

Vaikeaa saada ketään kiinni jolta kysyä. Soittopyyntöihin, liittyen esim. esitutkintaan, vastaamiseen kuluu viikkoja. Asiaa hoitavat poliisihenkilöt siirtyvät toisiin tehtäviin kesken jutun tms.

Kuulostaa ikävältä. En tajunnut ennen että nämä asiat etenee näin hitaasti. Siis siinähän ehtii jo asia unohtua todistajilta. syytetty varmaan ei vielä edes tiedä rikosilmoituksesta niin hän yllättyy sitten joskus puolentoista vuoden päästä tms. Sain rikosilmoitusta tehdessä rikosilmoituksen numeron niin sillä kuulemma voi laittaa sähköpostia minulle annettuun osoitteeseen niin ehkä se on nyt paras keino.

Vierailija
8/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla yhtä tyhjän kanssa. Ei tunnu olevan resursseja, eikä pikku rikoksia ruveta edes tutkimaan. On kumma juttu että kaupasta näpistetty muutaman euron tavara takia poliisi tulee paikalle ja sakko pamahtaa heti. Mutta parin tuhannen euron sähköpyörä varkaus jää pinon alimmaiseksi. Korvauksia on turha toivoa eikä tavaraakaan läheskään aina saa takaisin. Eli rikosilmoituksen teko on lähinnä periaate kysymys kun ei se johda mihinkään tulokseen. Monissa tapauksissa ei siis kannata. 

Vierailija
9/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelyn vanhentumisaika on 5 v. 

Joo, valitettavasti asioiden eteneminen kestää. Etenkin pk-seudulla. 

asianajaja

Vierailija
10/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan kestää, eikä ruveta edes tutkimaan varsinkaan kun ei löydy tutkittavaa niin vaikka syyllinen olisi tiedossa poliisi ei voi tehdä juuri mitään resurssi pulastakin johtuen. Oikeutta on vaikea saada ja maksaa paljon, joten harvoin kannattaa. Rikosilmoituksen teko ei johda mihinkään tulokseen eikä korvausta saa, niin pitää vaan kärsiä itse vahinko omasta lompakosta. 

Vierailija
11/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pollarijutut ei minulta. 

Vierailija
12/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein rikosilmoituksen 11/2013. ei ole kuulunut mitään. liikenneonnettomuus 2/2022 ei ole kuulunut mitään.

Vierailija
13/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poliisi otti yhteyttä vasta kun alkoi tulemaan se kaks vuotta vastaan. Kyselin itsekin aiemmin niiden perään mutta ei tapahtunut mitään. Nytkin oli naiskyttä asioita hoitamassa, miespoliisin hoitamat ilmoitukset ehti vanhentumaan.

Pitäis itse jaksaa olla aktiivinen.

Vierailija
14/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein rikosilmoituksen. Pyydettiin lisätietoja, laitoin... 2 vuoden jälkeen tuli iso nippu papereita, että vaikka tiedetään kuka tai kenen kaverit auttoivat ja tekivät jutun, niin syyte on hylätty, koska "ei näyttöä".

Eli vaikka on todisteet ynnämuut, niin pitäisi vielä olla kameravalvontakuvaa asiasta.

Suomi on rikollisten maa.

Vierailija
15/15 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tein rikosilmoituksen. Pyydettiin lisätietoja, laitoin... 2 vuoden jälkeen tuli iso nippu papereita, että vaikka tiedetään kuka tai kenen kaverit auttoivat ja tekivät jutun, niin syyte on hylätty, koska "ei näyttöä". Eli vaikka on todisteet ynnämuut, niin pitäisi vielä olla kameravalvontakuvaa asiasta. Suomi on rikollisten maa.

Poliisilta tuli ensin päätös "Ei näyttöä".

Koska olin tämän arvannut, niin toimitin sitten sitä pitävää näyttöä ja syyttäjältä tuli päätös "Jätän syytteen nostamatta, koska asian käsittelyn jatkamisesta aiheutuvat kustannukset olisivat selvässä epäsuhteessa asian laatuun ja siitä mahdollisesti odotettavissa olevaan seuraamukseen".

On kuitenkin olemassa sellainen pikkujuttu, kuin "Toissijainen asianomistajan syyteoikeus" ja sitä sitten käytin.

Hitusen koomiseksia asian teki se, että syyttäjä soitti minulle ja syytti minua yhteiskunnan ja oikeislaitoksen resurssien väärinkäytöstä. 

Varas oli lievästi sanoen hämmästynyt jouduttuaan oikeuteen ja tuomituksi. Totesi vain, että "melko sitkeä ukko" ja "ei mulla oo rahaa".

Niinpä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän