Löytyykö Suomesta oikeasti suomea osaamattomia ruotsinkielisiä?
En jotenkin jaksa uskoa, luulisi sen oppivan lähes itsestään kun kerran Suomessa asuu ja altistuu lähes jatkuvasti suomen kielelle.
Kommentit (66)
Kyllä paljon heitä tapaa täällä meidän nurkilla. Ovat kyllä lähes poikkeuksetta lähikunnista, joissa enimmistökieli on ruotsi. Kyllä vaasalaiset ruotsinkieliset tuntuvat suomea osaavan ainakin auttavasti. Mutta joku pedersöre tai oravais, niin johan mennään ruotsiksi...
vaasalainen
Etupäässä maaseudulla Pohjanmaalla, Turun saaristossa ja länsi-Uudellamaalla sekä tietenkin Ahnvenamaalla asuu aikuisiakin ihmisiä joiden suomen kielen taito on aika heikko, suurin piirtein maahanmuuttajien tasoa , mutta kyllä he yleensä jotain osaavat. Lasten ja vanhusten myös muualla svenskfinlandissa eli esim pääkaupunkiseudullakin.
Sisäsiitoisuus saattaa aiheuttaa ongelmia kielen oppimisessa.
Persoonallisuushäiriössä on ominaisuus missä piinaavat ajatukset toistuvat potilaan mielessä pakonomaisesti eivät anna rauhaa ja häiritsevät normaalia elämää. Nämä päivittäiset provosoivat pakkoruotsiavaukset taitavat olla jonkun pakkoajatuksia. Tarinat vain muuttuvat työpaikalta, kouluun ja kauppaan ja ties minne.
Kyllä. Edes 30-vuotiaat naiset eivät osaa Suomea! Siellä ne asuvat keskenään ja katsovat tv:sta ilmaiseksi ruotsin tv-kanavia. Mieti miten vaikeaa niiden on matkustaa Suomessa kun palvelua ei saa ruotsinkielellä esim. Lapissa. Länsi-rannikko on pullollaan näitä ja sitten menevät esim. Vaasaan ja vaativat palvelua täydellisellä ruotsinkiellä.
Ei se välttämättä niin yksinkertaista ole, jos kotona on aina puhuttu pelkästään ruotsia, ympäristö pääosin ruotsinkielinen, koulukieli ruotsi, kaikki ystävät ja kaverit ruotsinkielisiä jne.
Löytyy kyllä, mutta tiedän myös muutaman sellaisen tapauksen, jotka eivät osaa oikein kumpaakaan kunnolla ja puhuvat pääosin ns. sekakieltä eli osa sanoista suomeksi ja osa ruotsiksi.
Kyl te suomalaiset olette niin "kansainvälisistä" porukkaa... ajatelkaapa että maailmassa on paljon maita, joissa on satoja eri kieliä puhuvia ryhmiä. Täällä jaksetaan itkeä ja ihmetellä yhtä kieltä, jota maassa on puhuttu n. 800 vuotta.
Kyllä Helsingissäkin on niitä vanhempia, jotka eivät opeta lapselleen suomea, vaikka itselle se olisi toinen kotikieli. Sitten vasta koulussa opitaan suomea. Mielestäni käsittämätöntä.
Tunnen parikin. He kyllä yrittävät kovasti puhua suomea, mutta helpompi minun on puhua ruotsia kuin heidän suomea. Mummini on ruotsinkielinen, eikä puhu suomea. Ymmärtää sitä tosin jonkin verran.
Täällä Kokkolassa jossa on vain 16% ruotsinkielisiä käy kioskilla ala-asteikäisiä lapsia jotka ei osaa ostaa karkkia ilman kaveria joka tulkkaa, se on kyllä uskomatonta. Vanhat ihmiset vielä ymmärtää, mutta että lapsetkaan ei opi Suomessa suomea. Kyllä on aika kapea elämä edessä niillä lapsilla, pieni rannikkosuikale josta pitäisi löytää työpaikka ja puoliso, Ruotsiin ei voi mennä kun ei osaa kieltä, siellä ei ymmärretä täkäläistä he ha he skoda- sönkötystä.
Jopa pääkaupunkiseudulta tiedän tapauksia, jotka puhuvat heikosti suomea. Ovat ilmeisesti eläneet niin vahvasti omissa piireissään, ettei suomi ole muodostunut kovin vahvaksi.
Olen asiakaspalvelutyössä ruotsinkielisellä pohjanmaalla ja aika harvoi tulee vastaan sellaisia jotka eivät osaa suomea edes vähän. Ja jos joku aivan umpiruotsinkielinen tulee asiakkaaksi niin työkavereista löytyy aina joku joka puhuu äidinkielenään ruotsia. Itse siis pärjään hyvin asiakaspalvelussa ilman ruotsinkielen taitoa ja työnantaja ei edes sitä vaadi. Täällä alueella ei ihmiset tee ongelmaa jostain kieliasioista.
Ruotsalaisten velvollisuus on opetella suomenkieli koska asuvat täällä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 09:29"]
Ruotsalaisten velvollisuus on opetella suomenkieli koska asuvat täällä.
[/quote]
He ovat suomalaisia siinä missä sinäkin (?), joilla on eri äidinkieli kuin sulla. Kuinka sivistymätöntä porukkaa täällä oikein on?!? Koulut jääny vissiin vaiheeseen kovin monella...
Tyttären poikaystävä ei osaa suomea mikä on kyllä käsittämätön suoritus kun kuitenkin koulussa on sitä opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:23"] I Ekenäs talar vi ingen finska [/quote] Inte talar ni svenska heller, jag menar ' riktig' svenska. Ngn från Sverige skulle inte inte fatta ett ord. [/quote] Tuo on kyllä täyttä bullshittiä. Itse asuin 3 vuotta Tukholmassa ja ihan finlandssvenskaa puhuin eikä ikinä ollut mitään ongelmia.
[/quote]
Menar du finlandsvenska eller är du en finskspråkig som pratar svenska, det är nämligen inte samma sak. Om du pratar ngn Närpes-dialekt då kan det hända att dom inte förstår det i Sverige, får tro mej eller inte.
[/quote]
Minä, suomensuomalainen, asun Ruotsissa, ja pärjään oikein hyvin sillä kouluruotsillani, mitä mulle on opetettu (ja joka on kovin suomenruotsintyyppistä). No okei, nyt parin vuoden jälkeen mun ruotsi on sekoitus suomenruotsia, kouluruotsia ja paikallista murretta. Mun työkaveri, ihan ehta ja aito suomenruotsalainen Jeppiksestä, pärjää vielä paremmin sillä omalla suomenruotsillaan, mitä nyt jotkut sanat vissiin välillä noita oikeita hurreja naurattaa. Ja ai että meillä kaikilla oli mukavaa.
I Ekenäs talar vi ingen finska