Löytyykö Suomesta oikeasti suomea osaamattomia ruotsinkielisiä?
En jotenkin jaksa uskoa, luulisi sen oppivan lähes itsestään kun kerran Suomessa asuu ja altistuu lähes jatkuvasti suomen kielelle.
Kommentit (66)
Minulla oli kerran suomenruotsalainen kaveri, joka osasi suomea ihan selkokielellä, mutta tykkäsi käyttää sivistyssanoja väärissä yhteyksissä. Tämä taas käsittääkseni johtui vain siitä ettei hän ollut se penaalin terävin kynä (juttujen tasosta päätellen). Jossain vaiheessa hän alkoi puolustautumaan sillä ettei suomi ole hänen äidinkielensä - vaikka se oli hänen toinen ja vieläpä ensisijainen äidinkielensä, jota käyttivät jopa kotona. Silloin kun tilanne kävi hankalaksi, hänestä tulikin yhtäkkiä ruotsin kielinen ja suomen kieleen ilmestyi stereotypinen ulkomaalainen aksentti, eikä hän suostunut enää jatkamaan keskustelua.
Uskon että usein kyse on vain haluttomuudesta puhua suomea.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 07:21"]
Musta tuntuu käsittämättömältä, että enemmistön on PAKKO opetellä vähemmistökieli, mutta mutta sen vähemmistön ei tarvitse opetella enemmistökieltä. Mun mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä.
Mä itse asun Tanskassa, enkä kyllä voisi kuvitella asuvani maassa ilman, että opin kielen. Ja se oppimisen välttely olis kyllä vaikeaa, kun sitä kuulee koko ajan.
Aika määrätietoisesti täytyy kyllä vältellä suomenruotsalaisen kontaktia suomen kieleen, ettei sitä oppisi. Ja tuntuu, että ahdistavan rajattu täytyy olla sen elinpiirin, että se suomettomuus onnistuu. Mulle olisi vaikea ajatella, että eläisin maassa, josta rajaan tietoisesti suurimman osan pois.
[/quote]
Ihan samalla tavalla ruotsinkielisten on pakko opiskella suomea, kuin toisin päin. Mutta ei minunkaan äitini ikäpolvi vielä ole mitään ruotsia koulussa lukenut, ei edes englantia. Sama koskenee ruotsinkielisiä. Esimerkiksi Tammisaaren seudulla olen törmännyt syrjäisemmissä paikoissa vanhempiin ihmisiin, jotka suomea eivät osaa. Kaikki tuttavat puhuvat ruotsia, kaupoissa puhutaan ruotsia ja ylipäätään kaikki ovat ruotsinkielisiä tai ainakin puhuvat sitä sujuvasti.
Minusta on hyvä, että minun ikäpolvelleni on opetettu ruotsia koulussa, voipa sitten kommunikoida ruotsinkielisten vanhempien ihmistenkin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:56"]Kyl te suomalaiset olette niin "kansainvälisistä" porukkaa... ajatelkaapa että maailmassa on paljon maita, joissa on satoja eri kieliä puhuvia ryhmiä. Täällä jaksetaan itkeä ja ihmetellä yhtä kieltä, jota maassa on puhuttu n. 800 vuotta.
[/quote]
Joo, mutta minä Aasiaan muuttaessani ymmärsin jo etukäteen etten enää suomen kielellä pärjää, enkä voi kieltäytyä integroitumasta kulttuuriin pyörimällä vain niiden muutaman sadan suomalaisen seurassa. Maassa maan tavalla. Tämä ei tietysti liity suomenruotsalaisiin samalla tavalla, sillä he ovat suomalaisia kuten me. Mutta ihmettelen miksi maahanmuuttajilta vaaditaan suomenkielen oppimista jotta saisivat edes töitä, mutta näille ruotsinkielisille taataan verovaroin palvelut sun muut heidän äidinkielellä. Vaikka joku syntyisikin ranskankieliseen perheeseen Suomessa, tulee heidän silti oppia maan kieli jos aikovat pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:23"] I Ekenäs talar vi ingen finska [/quote] Inte talar ni svenska heller, jag menar ' riktig' svenska. Ngn från Sverige skulle inte inte fatta ett ord. [/quote] Tuo on kyllä täyttä bullshittiä. Itse asuin 3 vuotta Tukholmassa ja ihan finlandssvenskaa puhuin eikä ikinä ollut mitään ongelmia.
[/quote]
Niinpä. Mulla on Ruotsissa syntyneet ja asuvat serkut, jotka kyllä osaavat suomea, mutta puolisot eivät. Kyllä me seurassa puhutaan ruotsia, ja aina minun finlands svenskaani on ymmärretty. Ainoa paikka, missä ruotsilleni on naurettu, on Tanska.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:46"]
Tujotan suu auki tätä avausta. Eletään vuotta 2014, ja joku ei tiedä, että KYLLÄ, Suomessa on kaksi virallista kieltä ja paljon ihmisiä, jotka puhuu vain toista niistä. Lisäksi meillä on paljon maahanmuuttajia, jotka puhuu vain toista kotimaista. Mun kanssa samoilla luennoilla (Helsingin yliopistossa) käy toisen polven suomensomali, joka on käynyt täällä koulut ruotsiksi. (Tai eihän hän siis ole maahanmuuttaja vaan suomalainen jo, mutta mainitsin nyt, niin itäsuomen mammatkin ehkä vihdoinkin ymmärtävät. Täällähän kerran joku Joensuun mamma oli oikein yliopiston äidinkielitilastosta todistanut, ettei löydy somalia. Ei kai, kun yliopiston kirjaudutaan ylioppilastutkinnon kielellä, suomeksi tai ruotsiksi. :D)
[/quote]
Noin paperilla, käytännössä suomi on kuitenkin selkeä pääkieli.
Löytyy. Sellaisia jotka elää koko elämänsä ghettoutuneena muiden ruotsia puhuvien kanssa. Sitten on niitä jotka osaa mutta yksinkertaisesti kieltäytyy puhumasta suomea, mutta mikäs siinä kun saa kaiken palvelun ruotsiksikin.