Vihaan sanaa SMOOTHIE !
se kuulostaa ääneen sanottuna niin keskeneräiseltä ja vittumaiselta! SMUUTI, SMUUTI, SMUUTI
Kommentit (40)
Jos on maitoa tai jugurttia tai jätskiä mukana, niin voi puhua pirtelöstä. Jos hedelmiä tai marjaa tai muuta ilman maitotuotteita, niin kyseessä on sose. Meillä on jo kaksi valmista, tarkemmin erittelevää sanaa, ja näitä molempia yritetään sysätä syrjään ärsyttävän muotisanan tieltä. Miksi? Onko oma äidinkieli todellakin noin noloa?
Pirtelössä on jäätelöä, smoothiessa jogurttia/rahkaa/maitoa/mehua.
Väärin, pirtelössä on jäätelöä, smoothiessa ei (paitsi jostain syystä spice ice tunkee sinne sitä). Smoothiessa on maitoa, piimää tai jogurttia, ei todellakaan jäätelöä tai pehmistä. Lisäksi smoothiessa on usein hedelmä/marjamehua. Fruitie taas on smoothie ilman maitotuotteita.
Wikipediassa on tähän eroon ihan hyvä selitys: http://fi.wikipedia.org/wiki/Smoothie
"Smoothie eroaa pirtelöstä siten, että jäätelön sijaan siihen käytetään maustamatonta jogurttia, soijamaitoa tai tofua sekä täystuoremehuja, joissa on mukana myös hedelmälihaa."
Smoothielle olisi aika löytää suomenkielinen sana sen yleisyyden vuoksi. En kyllä keksi itse mitään hyvää.
Miten olisi ihan rehellinen pirtelö ?
Olin muinoin tuommoisella SMOOTI-pisteellä töissä, eikä eräs asiakas suostunut ostamaan smoothieta, sillä en osannut kertoa sille suomenkielistä vastinetta. Ei auttanut että kerroin raaka-aineista ja valmistustavasta, suomenkielinen nimi piti olla että olisi ostanut :)
Sanon smuuthi teen ja hoon silleen kielen ja hampaiden välistä
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:11"]
Hauska. :) Olen sellaisenkin suomalaistamisehdotuksen kuullut kuin "pehmelö", mutta siskollani tuli siitä mieleen kohmelo, joten en ole juuri käyttänyt sanaa sen jälkeen.
[/quote]
Pehmelö, IHANA!
Tätä käytän.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:22"]se kuulostaa ääneen sanottuna niin keskeneräiseltä ja vittumaiselta! SMUUTI, SMUUTI, SMUUTI
[/quote]Öö kuka lausuu sen noin? Sehän on smuuthii. Th = d-mäinen äänne, joka lausutaan laittamalla kieli hampaiden ja kitalaen välein. Ei siinä mitään t:tä ole :)
Mä ajattelen aina, että pirtelö = milk shake
sitten on lassit, esim mango lassi - se on intialainen vastine
sitten on smoothiet, joissa on mun tuntuman mukaan hedelmiä, marjoja tai vihanneksia (ja jotain muuta)
Vihatkaa rauhassa :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:19"]
Minä olen yrittänyt lanseerata smoothiesta nimitystä MÖSSELÖ. Toistaiseksi ei ole tuntunut nappaavan.
[/quote]
Meillä tehdään plörinää. Jotenkin en näe senkään yleistyvän mainoskieleen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:11"] Hauska. :) Olen sellaisenkin suomalaistamisehdotuksen kuullut kuin "pehmelö", mutta siskollani tuli siitä mieleen kohmelo, joten en ole juuri käyttänyt sanaa sen jälkeen. [/quote] Pehmelö, IHANA! Tätä käytän.
[/quote]
Smooth tarkoittaa pääasiallisesti sileää, joten olisiko tarkempi käännös esim. siliö tai sileö? Tai tasaista, eli tasaisiö...
Enää en ihmettele, miksi sanaa ei ole suomennettu.
Smoothie on lainasana englannin kielestä , joka tarkoittaa pirtelöä - aivan oikein sitä ensimmäistä pirtelöä, joka tehtiin jäätelöstä, marjoista ja maidosta sekoittamalla. Muuten substantiivina samainen sana voi tarkoittaa supliikkimiestä, hurmuria tai "liukasta" tyyppiä ja sulavasti selviää kaikesta. Amerikkalaiset kutsuvat pirtelöä sanalla milk shake - joka kuvastaa juuri sitä maito-jäätelöpirtelöä. Kuka lie keksinyt kutsua muunlaisia mehu/sosejuomia smoothieiksi, mutta minusta se on tyhmä laina, jolle löytyy kyllä vastineita suomenkielestä, jos ei halua brassaila lainasanoilla. Onhan meillä tuoresosejuoma, maitopirtelö tai kasvispirtelö, hedelmäpirtelö, kasvissosejuoma... kyllä varmasti löytyy sopiva - eikä tarvitse "hienostella" ja "parannella" sellaista asiaa, joka on jo vanha juttu, ainakin pirtelösukupolvelle - mainoskikkahan se vain on! Yrittäkää nyt sitten lausua se edes oikein, jos haluatte kasvisjuomaa smoothieksi kutsua.
Terveisin Smööti täti
Minä olen yrittänyt lanseerata smoothiesta nimitystä MÖSSELÖ. Toistaiseksi ei ole tuntunut nappaavan.