Vanhempani tuhlasivat kaikki perintömme.
Kommentit (51)
Kuulemma lapset yrittävät saada vanhuksia holhouksen alle, etteivät nämä myisi arvokkaita asuntojaan ja laskevat, mitä nämä käyttävät rahaa, koettavat saada vanhukset säästämään jopa ihan perusasioista. Oksettavaa.
Mä oon nimenomaan rohkaissut äitiäni käyttämään rahansa omaan hyvinvointiin.
Otsikon väitteessä oli aivan perustavaa laatua oleva asiavirhe. Mitään perintöä ei nimittäin ole olemassakaan, ennenkuin perittävä on kuollut. Siihen saakka omaisuus on hänen ja hän saa tehdä sillä mitä haluaa.
Käviskin. Olen vuosia vanhemmilleni puhunut, että nauttisivat elämästä. Matkustelua tai mitä vain haluavat. Mutta ei. "Kun teille lapsille halutaan jättää niin en nyt raaski tuota 50 euron takkia ostaa vaikka vanha on rikki". Kun ei me tarvita mitään rahoja. Ärsyttää tuo marttyyriasenne, kun on selvästi ilmoitettu että emme tarvitse rahaa. Piste.
Itse tienatusta omaisuudesta en välittäisi, mutta suvun perintöjen hassaaminen on vastuutonta. Jos on peritty esim. maata sukupolvesta toiseen, ei sitä pitäisi pirstoa ja hävittää yhden sukupolven aikana. Voi tulla vielä sellainen aika, että maaomaisuus on ainoa suvun turva. Ketäs sit kiitetään jos maat on myöty ja rahat syöty? Oman mummolan ymmärsi sukulaiset jättää sentään pirstomatta ja myymättä serkulleni, viljelköön sitä velkoineen miten parhaiten taitaa. Ja lähettäköön säkillisen perunoita ja vähän jauhoja meille muille jos tulee tiukka aika.
Niin, heidänhän se omaisuus on/oli.
Ei teidän perintöänne vaan hänen oman omaisuutensa.
Siis oleellista on tässä varmaan se, että hassasivatko vanhempasi OMAT rahansa vai kuluttivatko vaikkapa lapsien isovanhemmiltaan perimät, mutta sellaiset rahat, joita lapset eivät alaikäisinä saaneet vielä käyttöönsä. Ensimmäinen on täysin ok ja näin saa ja pitääkin mennä. Jälkimmäinen on taas nimeltään kavallus, josta voi häkkikin heilahtaa.
Siis olette perinyt jostain muualta rahaa ja vanhempanne käytti ne? Vai mitä tässä nyt on tapahtunut?
Käyttivät omat rahansa matkusteluun ja makeaan elämään ennen kuolemaansa. Kaikki meni.
Se on heidän oikeutensa. Valitettavasti.
Itsekkäitä wanhempia, ei voi muuta sanoa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:55"]
Käyttivät omat rahansa matkusteluun ja makeaan elämään ennen kuolemaansa. Kaikki meni.
[/quote]
No sehän on hyvä juttu. Noin sen pitäisikin mennä. Hanki omat rahasi. Eiköhän ne vanhemmat ole aika paljon jo menettäneet rahaa lasten takia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:56"]Se on heidän oikeutensa. Valitettavasti.
[/quote]
Miten niin valitettavasti? Jokaisella oikeus tehdä rahoillaan mitä haluaa ja se on oikein.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:57"]
Itsekkäitä wanhempia, ei voi muuta sanoa.
[/quote]
En mä sitä noinkaan näe. Itse olivat tienanneet ja pihistelleet niin saivathan he käyttää ne miten halusivat.
Me sisarukset oikein yllytimme vanhempiamme "tuhlaamaan". Olivat eläneet niukasti, kuten silloin tapana oli, ja eläkkeelle jäätyään omaisuutta oli hiukan kertynyt. Pyysimme heitä nyt nauttimaan elämästä kaikin mahdollisin tavoin ja ilmoitimme, että meille ei tarvitse mitään jättää (rahantarvetta olisi kyllä ollut).