Mikä on kohtuullinen aika suihkussa?
Käyn itse suihkussa tosi nopeasti (en pidä suikussaolosta), joten en osaa sanoa mikä olisi sopiva/kohtuullinen aika suihkussakäyntiin jos aikaa rajoitetaan. Lapsemme lutaavat suikussa ihan liian kauan, pakko laittaa siihen joku raja. Pojat ovat lyhythiuksisia eivätkä käytä hoitoainetta hiuksissa tai ajele karvojaan suihkussa.
Kommentit (113)
Voi hössönhössön kun viis minuuttia saa vaan olla suihkussa! Ei se vesi täältä Afrikkaan lennä vaikka lopettais suihkussa käyminen kokonaan. Vedättekö pöntönkin vain kerran päivässä? Suomessa vesi kiertää tosi tehokkaasti, eli käytännössä ei oo mitään väliä onko suihkussa 5 min vai 30 min, vaikuttaa vain vesilaskuun jos se ei ole kiinteä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:28"]
Meillä käydään suihkussa ennen ja jälkeen saunan. Siis joka päivä ja parhaina kaksikin. Kukaan ei mittaa aikaa, jokainen saa olla niin kauan kun haluaa. Yleensä ei mene pitkään, muutama minuutti.
ps. en ymmärrä ihmisiä, jotka pihistelee jostain saunasta tai suihkusta. Mitä teillä on elämässä? Numeroita pankkitilillä, joita ette hautaanne saa mukana :)
[/quote]
Ap palaili katsomaan tuloksia. Eli "kohtuullinen suihkuaika" on n.5 min-5 t.
Juuri eilen illalla tuli taas riitaa asiasta. Poikamme ovat niin nuoria, että käymme kaikki yhdessä saunassa. Se on mukavaa. Mutta se ei ole mukavaa kun muut kököttävät lauteilla ihan lämpöhalvauksen partailla ja yksi lotraa suihkussa. Kun lopulta tuli pois monien käskyjen jälkeen ei ollut muistanut pestä edes hiuksiaan (ts. hiukset kuivat). Eli tämä suikussaluuhaaminen ei koske ainoastaan pelkkiä suihkuja, vaan myös sauna+suihku -yhdistelmää.
Joku jo mainitsikin että suihkuaikaan voi laskea koko kylppärissäoloajan. Juuri näin. Pojat laittavat kylppärin oven lukkoon ja sinne ei siis pääse hakemaan tavaroitaan. Meillä on iso kylppäri, minkä vuoksi siellä olisi parasta säilyttää kauneudenhoitovälineitäni (hiustenlaitto, kynsihuolto ja meikkaus, meikinpoisto jne.). Kylppärin yhteydessä on myös toinen vessa, jota ei silloin voi käyttää. Eli kun isä lukittautuu toiseen vessaan ja poika toiseen, niin siinäpä loppu perhe seisoo jalat ristissä.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:40"]
Mä olen absolutisti (pakosta), eikä mua ollenkaan ahdista. Ei jumalauta ahdista edes myydä ihmisille viinaa, eikä vapaalla notkua baareissa kavereiden kanssa. Ja mulla on varmaan ihan yhtä hauskaa kuin heilläkin. Oletko sinä alkoholisti jos luulet että ilman viinaa ahdistaa?
[/quote]
Kirjoitustyylistäsi päätellen sinua ahdistaa jonkun verran. Vai oletko vain luonteeltasi hieman kireä? Vähemmän hyökkäävä kirjoitustyyli antaa kirjoittajastaan huomattavasti uskottavamman kuvan. Nyt sinä kerrot ettei ahdista ja jumalautaa tulee kirjoituksessasi...
Itselläni menee suihkussa n. puoli tuntia neljästi viikossa, loppupäivinä käyn vain pikaisesti vartalopesulla.
Syitä puolentunnin suihkulle on monia, tässä minun syyni:
-sheivaan sääreni, alapääni ja kainaloni
-mulla on pakko istun suihkun lattialla, koska muuten pyörtyisin ja mulla menee aikaa, että pääsen sieltä lattialta ylös, koska aina on se pyörtymisvaara, joten kaikki pitää tehdä hitaasti ja rauhallisesti
-minulla on adhd (kuten ilmeisesti jollakin edeltävälläkin kommentoijalla) ja suihkun ääni on rauhoittava ja suihkussa voin aina miettiä ja suunnitella tärkeitä asioita ja ihan vain rauhoittua
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:49"]
Menin viime perjantaina baarin jälkeen lämpöiseen suihkuun ja istahdin siihen lattialle nautiskellen vedestä. Heräsin siitä lattialta launtai aamuna yhdeksältä ja suihku lorisi vielä hyvin... eli tuommoinen 5h on ok.
[/quote]
Jos sinullekäy kämmäys, niin miksi pitkät suihkut olisivat ok? Ei liity asiaan tai ole yhteydessä ...suihkussa nukkuminen on typerää. Se on myös vaarallista.
Uimahallilla on nopeussuihku. Me lapsiin vedotaan gepardi-suihkulla. Nopea. Muuten menee kaaaaauan.
Vesi maksaa, maapalloon ei kestä kaikkea kuormaa. Arkisilla asioilla voidaan vaikuttaa.
Mä olen huolissani maapallon tilasta oikeesti. Se miten kasvatetaan lapsia ja heille asenteita vaikuttaa paljon. Se vaikuttaa heidän kasvupaikkaansa...maapalloon.
Luonto ei pysty puolustautumaan. Ihminen ei voi vaan olla hyväksikäyttäjä. Pitää myös hoitaa luontoa. Hoitaa oma pestinsä edes. Samaan kastiin menee roskaamiseen ja lajittelu.
Pari 10v. poikaa kulki ja purki uusien lelujen pakkaukset... surraan kadulle. Asennetta vois yrittää kasvattaa.
Jos en pese hiuksia, alle 10 min riittää sheivailuineen myös. Jos pesen hiukset noin 20 min, tästä ajasta suihku pois päältä noin 3-5 min kun annan hoitoaineen vaikuttaa.
Hirvittää kuunnella ihmisiä jotka viipyvät suihkussa puoli tuntia, tunnin (!) Aivan järkyttävää maapallon vesivarojen haaskausta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:58"]
Ap kirjoitti viestiin että kyse on suihkuajasta, joka menee henkilöllä jolla on lyhyet hiukset ja joka ei aja karvojaan suihkussa. Turha siis alkaa selittää mitään pitkistä hiuksista ja koko kehon sheivauksesta.
[/quote]
Jollain menee 5min. jollain 20min. oli lyhyet hiukset tai ei. Onko tämä joku urheilukilpailu kuka pesee pillunsa nopeiten vai? Siellä suikussa voi nauttia lämpöisestä vedestä ihan muuten vaan, eikä kukaan (paitsi afrikkalainen lapsi) kärsi siitä jos vettä kuluu hieman enemmän.
Jos ongelma on se, että koko perheen pitää päästä samaan aikaan suihkuun, niin kannatta sopia ajat vaikka etukäteen.
[/quote]
Iso aukko yleissivistyksessä, jos luulet, että vain afrikkalaiset lapset kärsivät vedentuhlauksesta. Veden puhdistaminen ja lämmittäminen vaativat energiaa, jota pitää tuottaa mm. ydinvoimalla. Eikä se puhdas vesi Suomessakaan ole mikään ehtymätön luonnonvara. Mutta kun maailma pyörii oman navan ympärillä, niin sitten se pyörii.
Onneksi kiinteistä vesilaskuista pääsee vähitellen eroon. Nykyään on jo laissa, että putkiremonttien yhteydessä on asennettava huoneistokohtaiset vesimittarit. Olen ollut LVI-alalla ja joillekin tulee vedenkulutus yllätyksenä ja väittävät, että mittari näyttää väärin. Tarkistusmittauksissa sitten selviää, että menee täsmälleen oikein. Yksi oli vaihtanut asunnon sellaiseen, missä on kiinteä, mutta nyt on kuulemma siihenkn taloon tulossa remontti, mihin oli muuttanut.
Huvittaa nämä lompakolla leveilijät, kun ei tunnin suihku katos tunnu missään tässä taloudessa! Joskus olisi hyvä katsoa sen oman navan ulkopuolelle: miksi törsäät holtittomasti ja epäekologisesti on pääasiallinen kysymys vedenkulutuksessa.
Jos en saisi olla suihkussa 20 minuuttia, tuntisin oloni likaiseksi. Olisin myös oikeasti likainen ja siitä huomauteltaisiin. Ajattelen tässä erityisesti ympärillä olevia ihmisiä, ympäristöä, eli niitä, jotka joutuvat istumaan vieressäni esimerkiksi bussissa. Todella moni muista bussissa olijoista haisee oikeasti pahalta. He ovat varmaan näitä viiden minuutin suihkuttelijoita, jotka vaativat muitakin säästämään vettä ja olemaan yhtä likaisia. Hyi saatana... Luulevat olevansa puhtaita, kun eivät enää haista saastaisuuttaan.
Kun olin lapsi, meillä ei saanut olla suihkussa kauemmin kuin 10 minuuttia ja oli tosi kivaa, kun koulussa kiusattiin haisevista kainaloista, pimpinhajusta ja likaisista hiuksista... Se 10 min ei vaan kaikille riitä. Deal with it. Etenkin teinit, joilla sukuelimet, kainalot ja hiukset vasta alkaneet rasvoittua ja likaantuvat ihan kunnolla, kärsivät siitä, etteivät saa pestä rauhassa.
Käyn aamulla suihkussa 10 minuuttia ja illalla 20 minuuttia. Näin muutkin ehtivät aamulla suihkuun.
Meillä on 300 litran vedenlämmitin ja kuuman veden on riitettävä kaikille. Meillä suihkutellaan kerran päivässä ja suihkussa saa olla 5-10 min. riippuen siitä pestäänkö hiukset vai ei. Hiuksia ei todellakaan tarvitse pestä päivittäin. Etenkään jos ne on värjätty. Värihiusten kolme pahinta vihollista ovat 1. vesi, 2. vesi, 3. vesi. En käytä hoitoainetakaan, koska jo sampoot ovat mielestäni liikahoitavia.
Itte laitan hanan kiinni saippuoinnin, ja shampoon laiton ja hoito-aineen vaikuttamisen ajaksi. Ja koska hiukset ova tpitkät, pesen ne 3-5 krt viikossa ja kun laitan shampoota ja hoito-ainetta laitan siksi aikaa han kiinni. Mulla kestää yleensö 10-15min. Max 20min.
Itse kastelen ensin itseni, ja sit pistän hanan kii. Jonka jälkeen saippuoin itteni kokonaan, pesen ja huuhtelen ittnei ja pois ja hans kii. Ei vie ku max 10min.
5 min. Kun peseydyn näin että saippuoin kauttaaltaan menee hiukan kauemmin.
10 minuuttia on kohtuullinen aika. Jos en pese hiuksia, niin menee se pari minsaa ja siihen olen jo tosi tyytyväinen.
Mitäpä jos ap lakkaa ajelemasta karvojaan, niin lapset saavat suihkutella kun siitä pitävät?
Ei kannata mitään aikarajoja littaa, pyytää vaun kohtuullisuutta. Ja siinä yhteissaunassa tietenkun tulee pois lauteilta ja nenee jäähylle tai vuorosuihkuttelee lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
miksi törsäät holtittomasti ja epäekologisesti on pääasiallinen kysymys vedenkulutuksessa.
Ekonatsina lähdet virheellisestä olettamasta, että ekologisuus on kaikille tärkeä asia.
Aika pitkiä aikoja monet harrastavat. Mitä tulee säästäväisyyten tai ekologiaan niin toisaalta saunon lähes joka päivä. Mutta aika pikku juttu verrattuna yli puolen tunnin suihkutteluun.
Mm. Sitrahan taitaa ympäristölaskureissaan olettaa että kaikki käyvät vähintään puolen tunnin suihkussa päivittäin. Että se on se lähtötaso Suomessa. Hiukan typerryttävää.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:29"]
mul menee joku 45 min suihkussa 2xvko :D illalla käyn :)
[/quote]
Täysin sama! Kasvot pesen joka päivä kuitenkin.