Voiko Kela valittaa jos normaalisti 70e sähkölasku olikin nyt 130e kun ilmastoitilaitetta piti käyttää paljon helteillä?
Katsoin että sähkölasku on hyvin kallis tällä kertaa koska asuntoa piti viilentää paljon.
Saan siis perustoimeentulotukea ja Kela maksaa sähkölaskuni.
Onko muilla tuensaajilla täällä kokemusta poikkeuksellisen isosta sähkölaskusta?
Kommentit (198)
Ei ole töissä käyvänä itse varaa viilennyskoneisiin, kun pitää veroissa maksaa työttömien asunnot, sähköt ja viilennyslaitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kela maksaa sähkölaskun"
Että kehdataan tänne tulla elvistelemään ja vielä valitetaan, jos ihan kaikkea ei maksetakaan. Hanki itse rahat laskuihisi, todella hävytöntä yhteiskunnan hyväksikäyttämistä, tässä muutkin joutuu tekemään pitkää päivää, että saa laskut maksettua. Kaikki tuet pois, eiköhän sinuakin alkaisi työnteko kiinnostaa.Rahan hankkiminen tuilla ollessa itse on kiellettyä, ja siitä rankaistaan työkkärin sekä kelan toimesta.
Se on joko kokopäivätyön myötä kokonaan pois kelan ja työkkärin kirjoilta, tai sitten tukia pelkästään.
Ei pidä paikkaansa. Tt-tuella saat tienata 300€/kk ilman, että tukea pienennetään. Ennen et saanut saada tilillesi kuin 50€, on muutettu vuosia sitten. Voit tarkistaa Kelasta, näin se menee. Kokemusta on.
Toimeentulotuki ja työttömyyspäiväraha on eri asia, en usko että toimeentulotukea hakevat saavat tienata yhtään mitään ilman että sitä ei oteta huomioon
Tt-tuessa ansiotulojen raja on 150 €. Sen saa tienata kuukaudessa, ylimenevä osuus vähennetään. (Jos on kyse lahjasta tms., niin raja 50 €.)
Ilmalämpöpumpusta aiheutuneet lisäkulut eivät varmaankaan ole perustoimeentulotulolla katettavia menoja.
Sähkön kulutukselle on olemassa katto asunnon koon mukaan.
Päätöksistä voi tehdä oikaisuvaatimukset.
Sosiaalitoimistosta voi tiedustella josko saisi täydentävää toimeentulotukea jos on taloudellisesti hyvin tiukka tilanne. En uskalla ottaa kantaa mitä sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Kaksion sähkölasku normaalisti n. 35 e/kk ja nyt poikkeuksellisesti 65 e/kk??? Asun itse mieheni kanssa kaksiossa ja käytämme suht paljon erilaisia laitteita (itse olen myös ollut etätöissä pitkään joten paljon kotona) ja sähkölaskumme on ollut aina alle 20 e/kk. Nyt kyllä jokin mättää teillä pahasti.
Asun yksin, ja sähkölasku on 70-80e/2kk
Kaksio ja 44 neliötä
Ap
Onko asuinalueellasi ihan älytön siirtomaksu vai miten lasku voi olla noin suuri? Oma kaksioni on samankokoinen ja täällä tosiaan asuu kaksi ihmistä mutta lasku silti puolet pienempi kuin sinulla.
Sähkön hinta 7,95e/kwh
Siirtohinta 3,25e/kwhLuulisin katsoneeni oikeat luvut
Ap
Katsoitko perusmaksut noiden päälle? Minulla kwh-hinta on 4.98 senttiä ilman kk-maksua ilman siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi vaikuttaa noin paljon? Joku ikivanha laite?
Itselläni uusi laite, eka viilennyskesä takana. Heinäkuussa päällä 24/7. Silti sähkönkulutus jopa vähän PIENEMPI kuin viime heinäkuussa.
Joo vähän off topic mutta ihmetytti.
Uusi laite, tänä kesänä gigantista ostettu.
ap
Olihan siihen laitteeseen kunnan/kelan maksusitoumus, olihan.
En tiedä mutta ottaa veronmaksajana päähän kun itse kyllä ollaan kuumassa kämpässä helteillä
. Kun ei sossu maksa sähköjä eikä laitteita. Pieni palkkaisena tässä revit duunia, joka ei herkkua ole . Toiset sitten makaa ja viilentelee meidän laskuun. Kai sähkösaunakin voi olla päällä joka ilta, toisin kun meillä pieni palkkaisilla .Tekisi mieli kanssa heittää pyyhe kehään, mutta enpä sitä tee vaan alan valmistautua kohta alkavaan vuoroon.
Se työttömän arki ei kyllä ole mitään "kela goldia" vaikka te SY/EK:n trolliperseenreiät sitä mielikuvaa kovasti yritättekin lietsoa.
Mutta joo, valmistaudu toki "pieni palkkaiseen ilta vuoroosi", sydämeni paskoo verta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tt-tuki ilmalämpöpumpun? Minulla ei sähköä mennyt entistä enempää, säästäähän se jääkaappia ja pakastinta.
Miten ilmalämpöpumppu säästää jääkaappia ja pakastinta?
Ei tarvi pitää niitä viilentimiä auki asuntoa viilentämässä.
Lähinnä jääkaapin/pakastimien tarvitsee tehdä vähemmän töitä kun ilmalämpöpumppu hoitaa kuumuuden pois asunnosta.
Jääkaapin aukipitäminen ei viilennä asuntoa, ellei jääkaapin takaosa ole asunnon ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Kaksion sähkölasku normaalisti n. 35 e/kk ja nyt poikkeuksellisesti 65 e/kk??? Asun itse mieheni kanssa kaksiossa ja käytämme suht paljon erilaisia laitteita (itse olen myös ollut etätöissä pitkään joten paljon kotona) ja sähkölaskumme on ollut aina alle 20 e/kk. Nyt kyllä jokin mättää teillä pahasti.
Asun yksin, ja sähkölasku on 70-80e/2kk
Kaksio ja 44 neliötä
Ap
Onko asuinalueellasi ihan älytön siirtomaksu vai miten lasku voi olla noin suuri? Oma kaksioni on samankokoinen ja täällä tosiaan asuu kaksi ihmistä mutta lasku silti puolet pienempi kuin sinulla.
Sähkön hinta 7,95e/kwh
Siirtohinta 3,25e/kwhLuulisin katsoneeni oikeat luvut
Ap
Nyt on kyllä aika kilpailuttaa sähkösopimus. Tuo on todella iso sähkön hinta. Itselläni on puolet pienempi.
menkää lääkäriin 8e/ kwh ette ole terveitä.
Ap kilpailuta HETI sähkösopimuksesi. Määräaikaisilla sopimuksilla saa yleensä halvimman tarjouksen. Määräajan umpeuduttua hinta nousee, joten kannattaa ottaa taas uusi määräaikainen sopimus sieltä josta halvimman tarjouksen saa.
Löytyy kun googlaa halvin sähkö, sähkövertailu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin työnvälttelijä ilmastointia tarvitsee. Varsinkaan veronmaksajien kustantamaa.
Miten paljon sun egosi leviää, kun kirjoitat tällaisen kommentin ? Näin useita työnhakemuksia viikottain täyttävänä ja päivittäin töitä etsivänä, silti toista vuotta työttömänä olleena , satuttaa kyllä tuollaiset kommentit.
Minua satuttaa tehdä työtä, jonka ansioista suurin osa menee erilaisiin veroihin sinunlaisien loisien elättämiseksi ja jäähdyttämiseksi
Suurin osa ansioistasi menee veroihin? Tarkasta veroprosenttisi oitis.
Tarkoitin siis 7,95c ja 3,25c per kilowatit...ei euroja : )
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni uusi laite, eka viilennyskesä takana. Heinäkuussa päällä 24/7. Silti sähkönkulutus jopa vähän PIENEMPI kuin viime heinäkuussa.
ap
Tää on hyvä, itte käyn töissä eikä ollut varaa ostaa ilmastointilaitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin työnvälttelijä ilmastointia tarvitsee. Varsinkaan veronmaksajien kustantamaa.
Miten paljon sun egosi leviää, kun kirjoitat tällaisen kommentin ? Näin useita työnhakemuksia viikottain täyttävänä ja päivittäin töitä etsivänä, silti toista vuotta työttömänä olleena , satuttaa kyllä tuollaiset kommentit.
Minua satuttaa tehdä työtä, jonka ansioista suurin osa menee erilaisiin veroihin sinunlaisien loisien elättämiseksi ja jäähdyttämiseksi
No toistakymmentä vuotta olen töissä ollut ennen tätä työttömyysjaksoa, joten jokusen veroroposen olen sinä aikana maksanut . Mutta tällaisilla palstoilla on tietysti hyvä syytää omaa vihaansa toisia kohtaan ja nimitellä vaikka loisiksi tietämättä yhtään mitään taustoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töissä käyvänä itse varaa viilennyskoneisiin, kun pitää veroissa maksaa työttömien asunnot, sähköt ja viilennyslaitteet.
Ei niille mitään viilennyslaitteita makseta erikseen, vaan maksavat ne niistä tuista mitä saisivat muutenkin.
Asunto taas on ihmisoikeus ja Suomen lainsäädäntö velvoittaa kunnat ehkäisemään asunnottomuutta, siksi Kela maksaa asumistukea ja sosiaalitoimi tukee tarvittaessa lisää (esim. kirjoittamalla puollon tai järjestämällä tuettua asumista). Minusta se on täysin oikein, kyllä jokaisen pitää saada asua jossain ja saada sähkötkin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En edes huomannut että vahingossa oli euro eikä sentti :D mutta joka tapauksessa siis aivan tarpeettoman kallista sähköä. Kannattaa heti kilpailuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tt-tuki ilmalämpöpumpun? Minulla ei sähköä mennyt entistä enempää, säästäähän se jääkaappia ja pakastinta.
No ei maksa. Ja otsikossahan puhuttiin ilmastointilaitteesta, ei ilmalämpöpumpusta.
Sähkölaskun Kela maksaa tiettyyn rajaan saakka eikä se kysele minkä laitteen käytöstä se on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tää on hyvä, itte käyn töissä eikä ollut varaa ostaa ilmastointilaitetta.
Siis ihan kokopäiväisessä työssä? Mihin kaikki rahasi menevät jos et saa ostettua ilmastointilaitetta edes osamaksulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En edes huomannut että vahingossa oli euro eikä sentti :D mutta joka tapauksessa siis aivan tarpeettoman kallista sähköä. Kannattaa heti kilpailuttaa.
Halvimmat kwh-hinnat ainakin alle 5 senttiä määräaikaisena. Siirto on kohtuuhinnalla mutta siinäkin on kk-maksut erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako Kela sen laskun siis suoraan? Jos ei ja saat tt-tuen osana, ei vaikuta yhtään mitenkään mihinkään. Jos maksaa suoraan, niin pari pompsahdusta per vuosi kyllä hyväksyvät.
Ilmeisesti suoraan maksaa laskut, kun on huolissaan.
Ei tarvi pitää niitä viilentimiä auki asuntoa viilentämässä.