Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela valittaa jos normaalisti 70e sähkölasku olikin nyt 130e kun ilmastoitilaitetta piti käyttää paljon helteillä?

Vierailija
30.08.2021 |

Katsoin että sähkölasku on hyvin kallis tällä kertaa koska asuntoa piti viilentää paljon.

Saan siis perustoimeentulotukea ja Kela maksaa sähkölaskuni.

Onko muilla tuensaajilla täällä kokemusta poikkeuksellisen isosta sähkölaskusta?

Kommentit (198)

Vierailija
81/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tampereella. Jokaikinen Foodora- ja Wolt-lähetti täällä on ulkomaalaistaustainen ja taksikuskeista ja siivoojistakin suuri osa. Ei kiinnosta kantasuomalaisia pienipalkkaiset työt, vaan eletään mieluummin yhteiskunnan rahoilla.

82/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Kaksion sähkölasku normaalisti n. 35 e/kk ja nyt poikkeuksellisesti 65 e/kk??? Asun itse mieheni kanssa kaksiossa ja käytämme suht paljon erilaisia laitteita (itse olen myös ollut etätöissä pitkään joten paljon kotona) ja sähkölaskumme on ollut aina alle 20 e/kk. Nyt kyllä jokin mättää teillä pahasti.

Asun yksin, ja sähkölasku on 70-80e/2kk

Kaksio ja 44 neliötä

Ap

Sähkötoimittaja kusettaa tai vaihdettava sähkömyyjää tms. Mulla on melker saman kokoinen kaksio ja 16e/2kk suunnilleen lasku. Plus sähkönsiirto 25e.

Mikä vie niin paljon sähköö siell?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka menisit töihin?

Jos kymmentä työtöntä kohden on yksi palkkatyöpaikka, niin siinä on kaikkien vähän paha "mennä töihin".

Vai tarkoititko kenties sitä, että kaikkien työttömien pitäisi ruveta yksityisyrittäjiksi ja myydä palveluja toisilleen, jotta saadaan Suomi nousuun? xD

Hauskaa on myös se, miten keskimääräinen tiuskiva veronmaksaja unohtaa joka kerta, että myös tuista maksetaan veroa.

Jos valmistat fyysistä tavaraa vientiä varten, niin tuo nenänvartta pitkin katsominen on ehkä hieman perustellumpaa. Muussa tapauksessa ne sinunkin tienestisisi ovat ihan samalla tavalla leikkirahaa kuin muidenkin.

Tuista ei makseta veroa. Jos naapuri antaa sinulle rahaa ja annat puolet takaisin oletko silloin maksanut naapurille jotain?

Inise sinä mitä haluat, mutta kyllä niistä maksetaan.

https://www.kela.fi/verotus

Siellä on veronalaisissa etuuksissa mm. työmarkkinatuki ja työttömän peruspäiväraha.

Eivät ne sinun tienestisi peukaloiden pyörittämisestä ole välttämättä yhtään sen oikeampaa rahaa - ja parhaassa tapauksessa palkkasikin kustannetaan yritystukien avulla.

Mutta hei, jättäydy ihmeessä työttömäksi jos se on kerran niin kivaa ja helppoa elämää =) Vapautuupahan suojatyöpaikkasi jollekulle muulle.

Vierailija
84/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Kaksion sähkölasku normaalisti n. 35 e/kk ja nyt poikkeuksellisesti 65 e/kk??? Asun itse mieheni kanssa kaksiossa ja käytämme suht paljon erilaisia laitteita (itse olen myös ollut etätöissä pitkään joten paljon kotona) ja sähkölaskumme on ollut aina alle 20 e/kk. Nyt kyllä jokin mättää teillä pahasti.

Kai tajuat mikä ero on kaukolämmössä ja sähkölämmityksessä?

Oliko ap:n kämppä sähkölämmitteinen? Luulin että sähkölämmitteiset kerrostalot ovat muutenkin harvinaisia. En ole sellaiseen vielä törmännyt vaikka aika monessa kerrostalossa on tullut asuttua.

Vierailija
85/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo lasku siis kolmelta kuukaudelta? Jos on, niin pitäisi mennä vielä ns. kohtuullisen sähkönkäytön rajoihin. Käsittääkseni yksinasuvan taloudessa yläraja on 45 €/kk. Siitä ylimenevää osaa ei enää makseta.

En tiedä noista rajoista mutta itselläni sähköön meni 3kk n. 150-160€ aika tasaisesti eikä koskaan napisseet.

P.S. nykyisin maksan laskuni itse :)

Vierailija
86/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako Kela sen laskun siis suoraan? Jos ei ja saat tt-tuen osana, ei vaikuta yhtään mitenkään mihinkään. Jos maksaa suoraan, niin pari pompsahdusta per vuosi kyllä hyväksyvät.

Vierailija
87/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio ja 44 neliötä

Ap

Onko asuinalueellasi ihan älytön siirtomaksu vai miten lasku voi olla noin suuri? Oma kaksioni on samankokoinen ja täällä tosiaan asuu kaksi ihmistä mutta lasku silti puolet pienempi kuin sinulla.

Sähkön hinta 7,95e/kwh

Siirtohinta 3,25e/kwh

Luulisin katsoneeni oikeat luvut

Ap

Vierailija
88/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sä et kysynyt, mutta kerron silti: ilmalämpöpumppu kannattaa pitää viilentäessä cool-toiminnolla eikä automat- toiminnolla. Jälkimmäisellä hakee koko ajan sopivaa lämpötilaa, mikä tarkoittaa suurempaa sähkölaskua. En tiedä voiko ero olla noin suuri, mutta jonkinmoinen kuitenkin.

Vierailija
89/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thelonewanderer kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio ja 44 neliötä

Ap

Sähkötoimittaja kusettaa tai vaihdettava sähkömyyjää tms. Mulla on melker saman kokoinen kaksio ja 16e/2kk suunnilleen lasku. Plus sähkönsiirto 25e.

En tiedä. Tuo 70-80e se on aina ollut kahdelta kukaudelta...joskus jopa 90e

Kwh-hinnat jo laitoinkin tuohon äsken.

Ap

90/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio ja 44 neliötä

Ap

En tiedä. Tuo 70-80e se on aina ollut kahdelta kukaudelta...joskus jopa 90e

Kwh-hinnat jo laitoinkin tuohon äsken.

Ap

Vierailija
91/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksiön sähkölasku noin 6 euroa kahdelta kuukaudelta enkä edes kehtaa lähettää sitä kelaan, vaikka toimeentulotukea saankin. Kasvatatteko normaalisti pilveä vai mitä?

Eihän tuo 6 euroa riitä edes perusmaksuihin kahdelta kuukaudelta.

Vierailija
92/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio ja 44 neliötä

Ap

Onko asuinalueellasi ihan älytön siirtomaksu vai miten lasku voi olla noin suuri? Oma kaksioni on samankokoinen ja täällä tosiaan asuu kaksi ihmistä mutta lasku silti puolet pienempi kuin sinulla.

Sähkön hinta 7,95e/kwh

Siirtohinta 3,25e/kwh

Luulisin katsoneeni oikeat luvut

Ap

Nyt on kyllä aika kilpailuttaa sähkösopimus. Tuo on todella iso sähkön hinta. Itselläni on puolet pienempi.

93/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis paikkakunta kyllä jos noin kallista o sähkö :D

Vierailija
94/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko ap:n kämppä sähkölämmitteinen? Luulin että sähkölämmitteiset kerrostalot ovat muutenkin harvinaisia. En ole sellaiseen vielä törmännyt vaikka aika monessa kerrostalossa on tullut asuttua.

Pienkerrostaloja ja rivitaloja on sähkölämmityksellä.

95/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista että euroissa on sähkönhinta watteina jos muissa on senteissä :D

Vierailija
96/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä voi vaikuttaa noin paljon? Joku ikivanha laite?

Itselläni uusi laite, eka viilennyskesä takana. Heinäkuussa päällä 24/7. Silti sähkönkulutus jopa vähän PIENEMPI kuin viime heinäkuussa.

Joo vähän off topic mutta ihmetytti.

Uusi laite, tänä kesänä gigantista ostettu.

ap

Olihan siihen laitteeseen kunnan/kelan maksusitoumus, olihan.

En tiedä mutta ottaa veronmaksajana päähän kun itse kyllä ollaan kuumassa kämpässä helteillä

. Kun ei sossu maksa sähköjä eikä laitteita. Pieni palkkaisena tässä revit duunia, joka ei herkkua ole . Toiset sitten makaa ja viilentelee meidän laskuun. Kai sähkösaunakin voi olla päällä joka ilta, toisin kun meillä pieni palkkaisilla .

Tekisi mieli kanssa heittää pyyhe kehään, mutta enpä sitä tee vaan alan valmistautua kohta alkavaan vuoroon.

Vierailija
97/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka menisit töihin?

Minne ja milloin? Mikä työnkuva? Entä palkka?

ap

peräreikäpummit ei saa palkkaa ollenkaan.

Vierailija
98/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienkerrostaloja ja rivitaloja on sähkölämmityksellä.

Eikö ap asunut kerrostalossa? Joten suht turvallinen oletus kuitenkin ettei kyseessä ole sähkölämmitteinen vaikka niitä joitain onkin.

Vierailija
99/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksiön sähkölasku noin 6 euroa kahdelta kuukaudelta enkä edes kehtaa lähettää sitä kelaan, vaikka toimeentulotukea saankin. Kasvatatteko normaalisti pilveä vai mitä?

Eihän tuo 6 euroa riitä edes perusmaksuihin kahdelta kuukaudelta.

Juu, huvittavaa kun jotkut ei osaa lukea sähkölaskuaan sinne päinkään.

Vierailija
100/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis paikkakunta kyllä jos noin kallista o sähkö :D

Vantaa

Sähköyhtiönä Oomi

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan