Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko Kela valittaa jos normaalisti 70e sähkölasku olikin nyt 130e kun ilmastoitilaitetta piti käyttää paljon helteillä?

Vierailija
30.08.2021 |

Katsoin että sähkölasku on hyvin kallis tällä kertaa koska asuntoa piti viilentää paljon.

Saan siis perustoimeentulotukea ja Kela maksaa sähkölaskuni.

Onko muilla tuensaajilla täällä kokemusta poikkeuksellisen isosta sähkölaskusta?

Kommentit (198)

Vierailija
141/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelan pitääkin valittaa jos on koko kesä pöyhötetty kämppää jääkalikaksi. Kukaan ei saa sähkölaskuaan tuplautumaan jos käyttää ilmastointilaitetta järkevästi.

Ihan tiedoksi: ilmastointilaitteen tarkoitus on tehdä elämäsi miellyttävämmäksi sisätiloissa. Jos on kuuma, pudota lämpötilaa pari astetta. Tämä riittää pitkään. Jos on edelleen kuuma, pudota sitten aste, jne. Tavoitetilan ei ole tarkoitus tuntua viileältä. Sen ei ole tarkoitus tuntua miltään.

Vierailija
142/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Kaksion sähkölasku normaalisti n. 35 e/kk ja nyt poikkeuksellisesti 65 e/kk??? Asun itse mieheni kanssa kaksiossa ja käytämme suht paljon erilaisia laitteita (itse olen myös ollut etätöissä pitkään joten paljon kotona) ja sähkölaskumme on ollut aina alle 20 e/kk. Nyt kyllä jokin mättää teillä pahasti.

Kai tajuat mikä ero on kaukolämmössä ja sähkölämmityksessä?

Oliko ap:n kämppä sähkölämmitteinen? Luulin että sähkölämmitteiset kerrostalot ovat muutenkin harvinaisia. En ole sellaiseen vielä törmännyt vaikka aika monessa kerrostalossa on tullut asuttua.

Oikeampi kysymys: ei kai kukaan pidä kodissaan mitään lämmitystä päällä samaan aikaan kun pitää ilmastointilaitetta, jotta saisi kämpän viilenemään??

Minulla on kylppärissä patteri täysillä kesälläkin. Johtuu yksinkertaisesti niinkin typerästä asiasta kuin että patteri ja lämmin vesi on kytketty yhteen, eli jos otan patterin pois päältä, ei tule lämmintä vettäkään. Ja vaikka enimmäkseen käytänkin kesällä viileää vettä, en ole kokonaan valmis luopumaan lämpimästä vedestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen maa tämä on jossa Kela maksaa laskut?

Oi Suomi on!

Vierailija
144/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin työnvälttelijä ilmastointia tarvitsee. Varsinkaan veronmaksajien kustantamaa.

Keskuspankin rahapolitiikan tavoitteena ei ole täystyöllisyys vaan vähintäänkin 4% työttymyysaste, mikä tarkoittaa sitä että aina on jonkun oltava työttömänä jotta työmarkkinat ovat "riittävän joustavat". Jos yhteiskunnan tavoite on tällainen, niin pitääkö siitä vielä erikseen rangaista työttömäksi joutunutta, niin ettei saisi edes elää ihmisarvoista elämää?

Ja rikkaat eivät ole "rikastuneet omalla työllä".

Järjestelmämme on rakennettu sellaiseksi, että rikastumisen taustalla on aina pienellä palkalla raatajia, joista moni ei tule edes toimeen palkallaan eikä voi nimenomaisella tekemällään työllä rikastua.

Käytännössä moni elää lähes orjuudessa. Nämä ovat globaaleja tosiasioita globaalissa järjestelmässämme.

Rikkaat rikastuvan vain muiden mahdollistamana, eivät itse tekemällään työmäärällä. Siihen moni kuitenkin vetoaa, että "olen itse tienannut rahani" ja siltä se toki voi jopa näyttää, jos ei hieman pohdi miten järjestelmämme tosiasiassa toimiikaan.

Jos työstä saatu palkkio olisi verrannollinen työmäärään, niin omaisuus jakautuisi tasaisemmin eikä hyperrikkaita olisi lainkaan.

Pohtikaapa vaikka sitä rikkaan omaisuuden määrää, kuka sen on tehnyt, kuka on kerännyt materiaalit rikkaan autoon ja elektroniikkaan, taloon, veneeseen, vaatetukseen, ruokaan ja palveluihin, kuka on ne suunnitellut ja valmistanut?

Onko yhdelle ihmiselle kertyvä tavara- ja varallisuusmäärä, kaikkien rikkaan käyttämien palvelujen toteuttamiseen vaadittu työ- ja materiaalimäärä mahdollista toteuttaa sillä vaihtokaupalla, missä rikas tarjoaa vastineeksi työtään kaikesta itselleen muilta saamasta?

Ei se ole.

Vaikka rikkaan muille vaihtokaupassa tarjoama aineetonkin hyöty laskettaisiin mukaan, niin se aineeton hyöty ei ole ikinä niin iso, kuin rikkaan järjestelmämme mahdollistamassa epäreilussa ja epäeettisessä vaihtokaupassa takaisin saama hyöty.

Rikkaat tarvitsevat työttömiä, köyhiä ja pienipalkkaisia työntekijöitä.

Rikkaat hyötyvät aineellisesti muiden ahdingosta.

Rikkailla ei ole mitään syytä tuohtua köyhille jaettavista pienistä hengissäpysymisen mahdollistavista tuista. Päinvastoin.

Vierailija
145/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kelan pitääkin valittaa jos on koko kesä pöyhötetty kämppää jääkalikaksi. Kukaan ei saa sähkölaskuaan tuplautumaan jos käyttää ilmastointilaitetta järkevästi.

Ihan tiedoksi: ilmastointilaitteen tarkoitus on tehdä elämäsi miellyttävämmäksi sisätiloissa. Jos on kuuma, pudota lämpötilaa pari astetta. Tämä riittää pitkään. Jos on edelleen kuuma, pudota sitten aste, jne. Tavoitetilan ei ole tarkoitus tuntua viileältä. Sen ei ole tarkoitus tuntua miltään.

Miksi sitä viileyttä ei saisi tavoitella, jos pitää oikeasti viileästä? Ja minulla on ainakin niin, että se viileys/lämpötilan aleneminen tuntuu ainoastaan sen ajan, kun laite on päällä ja vähän sen jälkeen. Puolen tunnin, tunnin päästä asunto on taas jo lämmennyt siihen, mistä lähdettiin tai jopa sen yli. 

Eli jos oikeasti haluaisin lämpötilan olevan koko ajan miellyttävän, sitä laitetta pitäisi käyttää koko valveillaoloajan, lämpiminä öinä myös öisin. En kuitenkaan yleensä käytä, vaan pyrin säästämään laitetta, jotta se kestäisi kauemmin.

Vierailija
146/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sähköä sitten käytetään rajattomasti kun Kela maksaa. Voi juma****a.

Vierailija
147/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako tt-tuki ilmalämpöpumpun? Minulla ei sähköä mennyt entistä enempää, säästäähän se jääkaappia ja pakastinta.

Miten ilmalämpöpumppu säästää jääkaappia ja pakastinta?

Tietysti jääkaapin ja pakastimen sähkönkulutus on sitä pienempi, mitä alhaisempi huoneilman lämpötila on, koska viilentäminenhän niissä kuluttaa energiaa, ja todennäköisesti alhaisempi huonelämpötila pidentää niiden käyttöikääkin hieman.

Vierailija
148/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä voi vaikuttaa noin paljon? Joku ikivanha laite?

Itselläni uusi laite, eka viilennyskesä takana. Heinäkuussa päällä 24/7. Silti sähkönkulutus jopa vähän PIENEMPI kuin viime heinäkuussa.

Joo vähän off topic mutta ihmetytti.

Uusi laite, tänä kesänä gigantista ostettu.

ap

Tää on hyvä, itte käyn töissä eikä ollut varaa ostaa ilmastointilaitetta.

Siis ihan kokopäiväisessä työssä? Mihin kaikki rahasi menevät jos et saa ostettua ilmastointilaitetta edes osamaksulla?

Turha noilta työn raskaan raatajaa roolipelaavilta trolleilta on mitään kysellä.

Samaa työttömien mustamaalausta vuodesta toiseen.

Horinaa "kela goldista" ja siitä, kuinka omalla palkalla ei ole varastaa ostaa edes sitä homeista ruisleipää.

Vierailija
149/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin sain vedentasauslaskuun toimeentulotukea, vaikka se ylitti reippaasti Kelan määrittelemän normimäärän, tosin olin töissä käyvä ja ulosotossa joten en saanut täyttä tt-tukea, en tiedä oliko sillä vaikutusta asiaan. 

Vierailija
150/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä nyt menevät toiseen ääripäähän ja kertovat 15e/kk sähkölaskuistaan.

Sellaisessa ei ole kyllä helppo pysyä, jos ei käytä asuntoaan vain tukikohtana nukkumiseen.

Normaali sähkölasku on siinä 30-60e/kk. Siirtomaksu vie siitä suuren osan.

Vierailija
151/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä viileyttä ei saisi tavoitella, jos pitää oikeasti viileästä? Ja minulla on ainakin niin, että se viileys/lämpötilan aleneminen tuntuu ainoastaan sen ajan, kun laite on päällä ja vähän sen jälkeen. Puolen tunnin, tunnin päästä asunto on taas jo lämmennyt siihen, mistä lähdettiin tai jopa sen yli. 

Eli jos oikeasti haluaisin lämpötilan olevan koko ajan miellyttävän, sitä laitetta pitäisi käyttää koko valveillaoloajan, lämpiminä öinä myös öisin. En kuitenkaan yleensä käytä, vaan pyrin säästämään laitetta, jotta se kestäisi kauemmin.

Mikäs viritys sulla oikein on siellä? Kuulostaa nyt hyvin erikoiselta toi sun selitys.

Vierailija
152/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako tt-tuki ilmalämpöpumpun? Minulla ei sähköä mennyt entistä enempää, säästäähän se jääkaappia ja pakastinta.

Miten ilmalämpöpumppu säästää jääkaappia ja pakastinta?

Tietysti jääkaapin ja pakastimen sähkönkulutus on sitä pienempi, mitä alhaisempi huoneilman lämpötila on, koska viilentäminenhän niissä kuluttaa energiaa, ja todennäköisesti alhaisempi huonelämpötila pidentää niiden käyttöikääkin hieman.

30 huonelämpötilassa kylmälaitteet käyvät koko ajan eikä välttämättä edes riitä sisällön kylmänä pysymiseen.

Vierailija
153/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä nyt menevät toiseen ääripäähän ja kertovat 15e/kk sähkölaskuistaan.

Sellaisessa ei ole kyllä helppo pysyä, jos ei käytä asuntoaan vain tukikohtana nukkumiseen.

15 e/kk ei todellakaan ole mikään ääripää jos asuu kerrostalokaksiossa (ei sähkölämmitteisessä) alueella jossa ei ole ihan kohtuuttomat siirtomaksut. Ap:llakin siirtomaksu oli ihan kohtuullinen mutta hän maksaa älytöntä ylihintaa itse sähköstä. Hän saisi tiputettua laskuaan vaikka kuinka paljon vertailemalla vähän sähköyhtiöiden hintoja.

Itselläni on siirtohinta hieman isompi kuin ap:lla mutta sähkön hinta roimasti alhaisempi joten maksan samankaltaisessa kämpässä (saman kokoinen kerrostalokaksio) sähköstä puolet vähemmän kuin ap. Ja teen töitä kotona joten asuntoni ei todellakaan ole vain nukkumapaikka.

Vierailija
154/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on keskimäärin 14 €/kk enkä edes tietoisesti yritä sitä pienentää. Yksi syy on varmaan se, että en omista pesukonetta. Telkkari on päällä muutaman kerran vuodessa. Ja sammutan ihan automaattisesti valot, kun menen tilasta toiseen, eli en pidä koko ajan esim. kylppärissä tai keittiössä valoja päällä. 

Läppäri ja ainakin kausittain myös hella ovat kyllä aika ahkerassa käytössä.

Ja kyseessä yksiö, 30m2.

Vierailija
155/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtohintoja useat sähköyhtiöt ovat nyt alentaneet, täällä 10% ellei enemmänkin.

Vierailija
156/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sai nolla laskun kun olivat liikaa jo edellisessä laskussa veloittaneet..pieniä laskuja muutenkin.Kesällä aurinkosähkö ilmaista kyllä viilennin pörräsi.Yöt oli viileitä sai nukutuksi eikä laitteita päällä,Ladattiin kaikki mahdollinen

Vierailija
157/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä edes tavoitellut "viileyttä", vaan sitä ettei asunnossa olisi 35 astetta.

Tuon ilmastointilaitteen päälläkin ollessa oli 26

Ap

Vierailija
158/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kela maksaa sähkölaskun"

Että kehdataan tänne tulla elvistelemään ja vielä valitetaan, jos ihan kaikkea ei maksetakaan. Hanki itse rahat laskuihisi, todella hävytöntä yhteiskunnan hyväksikäyttämistä, tässä muutkin joutuu tekemään pitkää päivää, että saa laskut maksettua. Kaikki tuet pois, eiköhän sinuakin alkaisi työnteko kiinnostaa.

Rahan hankkiminen tuilla ollessa itse on kiellettyä, ja siitä rankaistaan työkkärin sekä kelan toimesta.

Se on joko kokopäivätyön myötä kokonaan pois kelan ja työkkärin kirjoilta, tai sitten tukia pelkästään.

Ei pidä paikkaansa. Tt-tuella saat tienata 300€/kk ilman, että tukea pienennetään. Ennen et saanut saada tilillesi kuin 50€, on muutettu vuosia sitten. Voit tarkistaa Kelasta, näin se menee. Kokemusta on.

Sekoitat työmarkkinatuen ja toimeentulotuen.

Työmarkkinatuessa on tuo 300e raja, toimeentulotuessa 50e

Ei ole. Olen ollut toimeentulotuella vuodesta 2018, käyn myös osa-aikatöissä. Tienaan juuri piirun verran alle 300€/kk, tt-tuen saa täytenä. Sen 502 euroa ja pennut päälle. Tarkistakaa faktat. Toi 50€ on ikivanha juttu.

Eri

Vierailija
159/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka maksaisit itse laskusi?

Ei ole rahaa maksaa niitä

ap

Jos ei ole varaa viilentimiin ja sähköön niin jätä käyttämättä. Ei tässä kaikilla muillakaan viilentimiä ole, helteissä ollaan kärvistelty eikä olla saatu mitään tukia. Kaikki näköjään pitää saada muiden laskuun! Tulin taas ihan vihaiseksi!

Vierailija
160/198 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pennit 😂