Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miksi sama asia on rikkaan tekemänä cool ja köyhän tekemänä mauton?"

Vierailija
30.08.2021 |

Viimeinkin kolumni, joka edes vähän tarkastelee tätä täysin unohdettua asiaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11959757

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keskiluokkainen ja hyvätuloinen. Tunnustan ihan suoraan, että minulla on paljon enemmän mahdollisuuksia esimerkiksi käyttäytyä omaehtoisesti. Minua ei paheksuta niin helposti, eikä kukaan tule laittamaan minua "kuriin" jos sooloilen ja teen mieleni mukaan. Voin esimerkiksi ottaa bentsoja krapulaan, kertoa siitä ja saada osakseni ihailevaa naureskelua. Koska olen niin "suora" ja "rohkea". Työt katsos hoidetaan ja sitä varten voi käyttää apuja, joita löytyy yksityiseltä lääkäriltä. Tämä bentsojen napsiminen muuten on todella yleistä ja siitä puhutaa ihan suoraan. Mitenköhän jos joku sairaanhoitaja alkaisi kertoa samaa.. niinpä.

Välillä halveksin ystäväpiiriäni, jotka ovat oikeastaan pelkkiä kusettajia ja sosiaalisen leikin esittäjiä. Minulle on monesti sanottu, että poika sinä olet upea ja omaperäinen. Mutta minäpä tiedän, että lopulta en ole. Mutta esittämällä saadaan se näyttämään sellaiselta. Nytkin olen kotona "etätöissä", vaikka kirjoittelen tänne ja makaan sängyssä. Kukaan ei vahdi, kukaan ei kyttää. 

Ettei sin kaverit vedätä sinua! Kuulostat ihan hölmältä!

Vierailija
82/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tavistyöläinen Ritu ajaa KIAlla - Supernoloa, höhöö, Köyhien Ihmisten Auto

-Suuryrityksen johtaja Jorma ajaa KIAlla - Ihanan maanläheinen johtaja. Ei ainakaan turhaan rahoillaan vöyhötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestintäpäällikkö Tarja harrastaa winetastingeja ja laatuviinejä.

Toimistosihteeri Marja haki taas Alkosta viikonlopuksi punkkupullon.

Vierailija
84/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.

Keskiluokkaisena en oikein ymmärrä, miten ruoka voi olla trendikästä. Minusta ruoka voi olla esimerkiksi maukasta, terveellistä tai halpaa, kuten itse metsästä kerätyt sienet tai marjat ovat. Mutta että trendikästä. En ymmärrä.

Et taida olla ajatusmaailmaltasi keskiluokkainen. Maku, tyyli, kulutustottumukset sellaiset määrittää paljon, ei pelkästään se raha, kuten moni tuntuu kuvittelevan. Se huonopalkkainen, mutta koulutettu kirjastonhoitaja on enemmän keskiluokkainen, kuin se Latela-tason yrittäjä, joka tienaa enemmän mutta jonka kulutustottumukset, tyylitaju ja vastaava ovat täysin työväenluokkaisia. 

Olen taustaltani ja ajatusmaailmaltani hyvin keskiluokkainen. Ymmärrän kyllä tyylin jne. En vain ymmärrä miksi maukas ja terveellinen ruoka olisi köyhän syömänä jotain muuta kuin maukasta ja terveellistä.

Väitän myös, että valtaosa keskiluokasta ei säntäile trendien perässä vaan poimii mediavirrasta omaan elämäänsä sopivia asioita. Trendihömppä on kohtuu pienen kuplan hommia.

Vierailija
85/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI Jukka harrastaa pienpanimo-oluita.

Varaston Joni panee omat oluensa yksiönsä kylppärissä.

Vierailija
86/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tavistyöläinen Ritu ajaa KIAlla - Supernoloa, höhöö, Köyhien Ihmisten Auto

-Suuryrityksen johtaja Jorma ajaa KIAlla - Ihanan maanläheinen johtaja. Ei ainakaan turhaan rahoillaan vöyhötä.

Itse ajattelisin, ettei Jormaa kiinnosta autossa muu kuin se, että sillä pääsee kulkemaan. Ja samaa ajattelisin Ritusta.

Vierailija
87/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona ketjulle:

Rikkaiden köyhistely (downshiftaus, tuunaus, harrastaminen ym) on söpöä, arvokasta ja syvällistä sekä kunnioitettavaa.

Köyhillä sama on vain säälittävää.

On meillä kumttuuri :)

Voisi tiivistää vielä lyhyemmin:

"Köyhistely" on cool silloin, kun se on oma valinta eikä pakon sanelema.

Vierailija
88/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestintäpäällikkö Tarja harrastaa winetastingeja ja laatuviinejä.

Toimistosihteeri Marja haki taas Alkosta viikonlopuksi punkkupullon.

Eihän Tarja enää tuollaista voi tehdä. Hän on ollut jo monta viikkoa sober curious. Viinistä kun tuli kumminkin sellainen pöhöttynyt olo.

Vierailija
89/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
90/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis MISSÄ te oikein näette tai kuulette näitä "nolouksia"? Siis muuta kuin yläasteella, jolloin kaikki on noloa.

Riikas-Riitta voi ottaa lasin viiniä lounaalla ja työtön-Pertti kaljan ruoan kanssa. Kumpikin jos pysyy kohtuudessa eikä aiheuta häiriötä muille (ravintolassa) niin en ole nähnyt kenenkään tuomitsevan.

Palkollinen Pena ja johtaja Risto voivat tulla molemmat KIAlla tai pyörällä töihin, ei ketään kiinnosta.

Ekologisuus ja kierrätys ovat hyviä arvoja, vintage-huonekalut ovat aivan yhtä hienoja oli ne sitten Ullanlinnassa tai Kontulassa. Toki jos haluaa rakentaa aidon jugendtyylisen asunnon, oikeat puitteet ovat lähes pakolliset. Kirppiksellä on näkynyt kaikenlaista porukkaa, somaliäidistä jakkupukunaiseen.

Kaksikielisyydestä enemmän huomiota saa, jos toinen kieli on joku muu kuin ruotsi tai englanti - nämä on jo nähty. Työkaverit ovat opettaneet minulle arabiaa, unkaria ja thain kieltä enkä ole ollut ainut kiinnostunut. Mieheni on suomenruotsalainen, mutta ruotsia en puhu vieläkään kaikkien näiden vuosien jälkeen.

Tuntuu, että tämän keskustelun idea on vain haukkua muita oman mututuntuman perusteella. Luin artikkelin, enkä kyllä osaa samaistua mitenkään näihin "ongelmiin". Ainoa kohta, josta olen samaa mieltä on tukien kanssa kikkailu: jokainen saa omalla palkallaan tehdä ties mitä veropetoksia ja toivon mukaan myös jäävät kiinni, mutta tuet tulevat veronmaksajilta enkä itse hyväksy näiden väärinkäyttöä.

Vierailija
91/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa: Työtön toisen asteen koulutuksella, joka ei työllistä.

Cool: Naistutkimuksen alalta tohtoriksi väitellyt akateeminen työtön.

Vierailija
92/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mautonta: Lomailla pakettimatkalla Rodoksella tai Kanarian saarilla.

Cool: Lomailla ironisesti pakettimatkalla Rodoksella tai Kanarian saarilla.

Vierailija
93/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaista. Mutta kukaan ei närkästy, jos joku Virtanen nimitetään vaikka korkeaan virkaan. Kaikki ajattelevat, että Virtanen on opiskellut.

Ei, kaikki ei tosiaankaan ajattele niin. Valtiosihteeri Haapajärvi; 3 kk yliopisto-opintoja. Suomalainen korruptio se kun on hienostunutta, nääs.

Vierailija
94/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä olisi todellista sivistystä, ymmärtäisitte käsitteet, tietäisitte mihin kuulutte ja osaisitte keskustella sen pohjalta rakentavasti. Mutta ei ole.

Pitää suunne kiinni, tarkoitiko sanoa?

Vierailija
95/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutuskaan automaattisesti onnea ja rahaa tuo.

- Työtön ekonomi

Et politiikkaa ole harkinnut?

Vierailija
96/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

copywriteriksi haluaa aika moni, joten karsinnan selvittäneissä on keskimäärin aivan eri porukkaa kuin esim lähihoitajissa.

Vaikea uskoa vaikka Elisan mainoksia muutaman vuosikymmenen katsoneena.

Vierailija
97/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

copywriteriksi haluaa aika moni, joten karsinnan selvittäneissä on keskimäärin aivan eri porukkaa kuin esim lähihoitajissa.

Vaikea uskoa vaikka Elisan mainoksia muutaman vuosikymmenen katsoneena.

🙂 Tiedätkö, sitä tehdään mistä maksetaan. Taide, kilpailutyöt ja brändin muutokset erikseen.

Voisit samalla tavalla sanoa, ettet ymmärrä miksi öljy-yhtiön dippainssille maksetaan: Ihan samaa matematiikkaa ja heijastumislakeja siellä Pohjanmerellä käytetään, kuin lukion fysiikassa. Ei mitään uutta Auringon alla.

Tahtoo sanoa: Voisiko olla niin, että jotakin oleellista jäi sittenkin huomaamatta?

Vierailija
98/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin pitkään Kauniaisissa, eikä minuun erityisesti luukuilla suhtauduttu. Nyt olen muuttanut eläkkeelle jäätyäni pysyvästi mökille, eikä mitään eroa ole. Eläkeläisiin ehkä suhtaudutaan eri tavalla kuin työssäkäyviin.

Noin pienessä pitäjässä kaikki tietää sen ainoan kaupungin vuokratalon. Ota vielä se nettipiuha irti niin on autenttisempi mökkikokemus.

Vierailija
99/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoo sanoa: Voisiko olla niin, että jotakin oleellista jäi sittenkin huomaamatta?

Enpä usko, firman muu toiminta laahaa samalla tasolla.

Vierailija
100/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan pätee miehiin ja naisiin.

Masturboi leluja käyttämällä.

Nainen on voimaantunut, rohkea ja puudildojen muotoilusta keskustellaan.

Mies joka hommaa aidontuntuisen Loli 9000 -nuken portaattomalla moottorilla ja itsepuhdistavalla tippasäiliöllä on säälittävä.