"Miksi sama asia on rikkaan tekemänä cool ja köyhän tekemänä mauton?"
Viimeinkin kolumni, joka edes vähän tarkastelee tätä täysin unohdettua asiaa.
Kommentit (149)
Kyllästyttäää nuo muka oivaltavat itseruoskinnat.
Kuka on "me"?
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.
Ei. Vaan hän vertaili asioita, jotka ovat vain näennäisesti vertailkelpoisia. Omenoita ja appelsiineja. Sitten rakenneltiin vähän olkiukkoja sillä perusteella, mikä hänestä itsestään on coolia, tai mitä hän kuvittelee muiden pitävän coolina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.
Ei. Vaan hän vertaili asioita, jotka ovat vain näennäisesti vertailkelpoisia. Omenoita ja appelsiineja. Sitten rakenneltiin vähän olkiukkoja sillä perusteella, mikä hänestä itsestään on coolia, tai mitä hän kuvittelee muiden pitävän coolina.
Jatkan vielä, että olen itse elänyt 10 vuotta yhteiskunnan tulonsiirroilla, ja samaistuin silti keskiluokkaan. Keskiluokka on arvo-, ei rahakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Noloa: Työtön toisen asteen koulutuksella, joka ei työllistä.
Cool: Naistutkimuksen alalta tohtoriksi väitellyt akateeminen työtön.
Minun silmissäni ovat ihan samassa asemassa. Tohtori vain tyhmempi, jos tavoite oli työllistyä. Kauheasti vaivaa laitettu turhuuksiin.
Sieltähän tuli heti sivullinen abstraktia kun vähän pyysi, myönnetään, menee liian korkealentoiseksi itselle, over and out.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kiinnostavinta on se, että nyt oikein halutaan nähdä luokkaeroja. Miksi näin? Vallankumous suunnitteilla?
Intersektionalismin loputon uurastus uusien uhriryhmien etsimiseksi. Yhteiskuntaluokka-ajattelu on palautettava, että kaikki alaluokkaisiksi itsensä kokevat voisivat uhriutua ja syyllistää valkoista keskiluokkaa -joka maksaa viulut.
Vierailija kirjoitti:
En paheksu juuri ketään, paitsi yhtä miestä, joka on todella ilkeä vaimolleen.
Olen kuullut pojasta nimeltä Päivi, tässä lie siis mies nimeltä Sari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskiluokkainen ja hyvätuloinen. Tunnustan ihan suoraan, että minulla on paljon enemmän mahdollisuuksia esimerkiksi käyttäytyä omaehtoisesti. Minua ei paheksuta niin helposti, eikä kukaan tule laittamaan minua "kuriin" jos sooloilen ja teen mieleni mukaan. Voin esimerkiksi ottaa bentsoja krapulaan, kertoa siitä ja saada osakseni ihailevaa naureskelua. Koska olen niin "suora" ja "rohkea". Työt katsos hoidetaan ja sitä varten voi käyttää apuja, joita löytyy yksityiseltä lääkäriltä. Tämä bentsojen napsiminen muuten on todella yleistä ja siitä puhutaa ihan suoraan. Mitenköhän jos joku sairaanhoitaja alkaisi kertoa samaa.. niinpä.
Välillä halveksin ystäväpiiriäni, jotka ovat oikeastaan pelkkiä kusettajia ja sosiaalisen leikin esittäjiä. Minulle on monesti sanottu, että poika sinä olet upea ja omaperäinen. Mutta minäpä tiedän, että lopulta en ole. Mutta esittämällä saadaan se näyttämään sellaiselta. Nytkin olen kotona "etätöissä", vaikka kirjoittelen tänne ja makaan sängyssä. Kukaan ei vahdi, kukaan ei kyttää.
Todella hyvin ja rehellisesti sanottu!
Sarkasmi usein on.
Toisen roska on toisen aarre. Klisee, mutta tosi
https://www.instagram.com/p/CS4os6JtCOd/?utm_medium=copy_link
Kuka paheksuu? Kenen mielestä on noloa?
En oikeasti tajua että mistä revitte näitä totuuksia. Joskus luin jonkun Me naisten artikkelin ja siitä tuli tällainen olo? Pelkään että naapurit kyttäväät, koska kasvoin kodissa, jossa kytättiin näitä asioita?
Minusta on pikemminkin inhimillinen ominaisuus, ei mikään luokkajuttu, että oma toiminta on ok ja ymmärrettävää, mutta muiden valintoja kauhistellaan ja päivitellään. Kaikki tekevät sitä, ne varaston Ritvat ja Jonitkin keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.
Cool tai ei, metsistä sienien ja marjojen kerääminen on ihanaa plus saa paljon ilmaista ruoka-ainesta hyvin vähällä vaivalla.
Oikeissa ja aidoissa metsissä käyskentely on ihanaa ja siellä todella näkee kesäisen Suomen kauneuden.
Haluaisin itse asua joskus vielä Uudellamaalla, mutta jatkaisin metsäilyä, sienestystä ja marjastusta niin pitkään, kuin mitä kykenisin.
Aivan sama mitä varakkaammat tutut olisivat siitä mieltä.
Iskän ja äiskän rahoilla eläminen. Köyhälle noloa ja rikkaalle säätiölapselle normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Iskän ja äiskän rahoilla eläminen. Köyhälle noloa ja rikkaalle säätiölapselle normaalia.
Sääli käy joitain näitä ylemmän luokan lapsia, jotka eivät koskaan ymmärrä/saa kenties tilaisuutta aloittaa omillaan vähän vähemmällä.
Se kupla kun voi puhjeta ties milloin vain ja sitten vasta kusessa ollaan.
Itse olen ehkä kerran tavannut ihmisen, joka ajatteli olevansa parempaa väkeä tiettyjen perhetausta- ja statusjuttujen takia, ja suhtautui ylimielisesti ns huonompiin ihmisiin. Minusta hän oli karikatyyri, sellainen Hyacinth Buckett.
Onhan se nyt ihan eri asia seurata omalla työllä ja osaamisella menestyneiden ihmisten elämää. He ovat luoneet itsestään menestyneen brändin jossa jokainen yksityiskohta on otettu huomioon ja kaikki esillä olo tehdään kovalla ammattitaidollla. Verkkareissa tai tuulipuvussa marjametsällä kulkevilla Matti- ja Maijameikäläisillä se on pakon sanelemaa arkea joka ei kiinnosta ketään.
Tehkööt nämä tuulipukuihmiset samalla tavalla some-ilmiön itsestään kun kokeilevat luxus-elämää vaikka Dubain metropolissa Pariisin huippuravintoloissa. Mutta eipä taida rahkeet tai osaaminen riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on.
Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.
Jos köyhä on siellä marjametsässä siksi ettei ole varaa ostaa ruokaa niin siinä ei todellakaan ole mitään hienoa.
Köyhän kuuluu mennä metsään poiminaan marjat myytäväksi. Ei niitä itselle saa poimia. Rahoilla pitää ostaa halpaa ruokaa. Mutta minä voin töiden jälkeen poimia itselle, minun taas ei ole hyväksyttävää poimia myyntiin koska minulla on töitä.
"Kikkailu byrokratiaa vastaan on yleisesti hyväksyttyä, jos kyse on verosuunnittelusta eli yrityksen maksamien verojen minimoimisesta. Jos samaa tulojen maksimointia tavoittelee toimeentulotuen saaja, hän on sosiaaliturvan väärinkäyttäjä ja yhteisellä kukkarolla käyvä pummi."
Ei ole kyllä mikään yleinen mielipide tämä. Hyvin oikeistolaisissa piireissä voidaan näin ajatella, mutta muut eivät edes puhu verosuunnittelusta vaan suoraan veronkierrosta.
Vierailija kirjoitti:
Todella mautonta: Lestadiolainen Pinja (24 v) Limingasta ei juo alkoholia.
Todella cool: Helsinkiläinen copywriter Pinja (24 v) on sober curious.
Tämä on aivan totta. Lisäksi kaksoisstandardit huomaa siinä että lestadiolaisuus on noloa ja naurettavaa, "niillä on niin typeriä sääntöjä" kun taas jotkin muut uskonnot on niin mielenkiintoisia ja kunnioitettavia, ollaan varuillaan ja hienotunteisia, ettei vain loukkattaisi heidän uskontoaan.
Näin lestadiolaistaustaisena tämä kiinnittää huomion. Olen muunmuassa ollut hautajaisissa, joissa puhuja haukkui lestadiolaisia kun tiesi niitä vieraissa olevan. Tuntuu että "avarakatseisten" ymmärrys loppuu siinä kohtaa jos on lestadiolainen, ole homo tai bi, kuhan et lestadiolainen..
Keskiluokka ei ole rikasta.
Ylipäätään huono kolumni, aina tuota samaa.