Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miksi sama asia on rikkaan tekemänä cool ja köyhän tekemänä mauton?"

Vierailija
30.08.2021 |

Viimeinkin kolumni, joka edes vähän tarkastelee tätä täysin unohdettua asiaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11959757

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä eri mieltä. Miksi pitää kopioida tänne juttuja ulkomailta. Suomessa on ollut hyvin pienet luokkaerot ha ne näkyvät aika lailla eri tavalla kuin hölmössä kolumnissa. Esim. marjastus on ollut ja on varmaan edelleen koko kansan juttu.

Marjanpoiminnan ovat palkkatyössä olevat hyvätuloiset rinnastaneet aina köyhän ansioiksi eli ensimmäinen ehdotus lisätuloiksi vaikka keskellä -30 asteen pakkasia "mene metsään!".

Vierailija
42/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä toimeentulotuen asiakas. Säästin laadukkaaseen talvitakkiin nostamalla rahaa patjan alle koska toivoin että se kestäisi useamman vuoden.

Mitä sanoi keskiluokkainen siskoni jolla on useampi lämmin takki?

"Olet esittäjä, ei tuo takki susta yhtään parempaa tee". Se sattui.

Oli kateellinen koska köyhemmällä ei saa olla uutta ja parempaa takkia kuin hänellä. Ostiko itselleen heti uuden kalliimman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakettiautoon muuttava rikas on huoleton moderni nomadi, pakussa firman pihalla nukkuva persaukinen duunari.

Varastossa työskennellyt Ville opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, ok - kun taas hyväpalkkaisessa ammatissa työskennellyt Jarkko "hyppää pois oravanpyörästä", opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, kun hän downshiftaa, hänestä tulee samalla syvällinen ihminen kun selvitti, miten tulee toimeen vähemmällä ja mikä elämässä on tärkeää. Vaikka Ville tietäisi samat asiat, Ville ei voi koskaan olla muodollisesti syvällinen.

Nämä downshiftaustarinat on täydellinen esimerkki. Menestynyt mainostoimistoyrittäjä Marja paloi loppuun, myi Vallilan kaksionsa ja muutti vaatimattomaan mummonmökkiin Kainuuseen, jossa tekee nyt osa-aikaisena viestintätöitä. Hieno ja syvällinen tarina.

Viereisessä mökissä asuu osa-päivätyössä käyvä henkilökohtainen avustaja Maija, joka on asunut mummolta perityssä mökkerössä iät ja ajat, koska ei ole varaa muuhun. Kauhean ankeaa, ei mitään hienoa ja syvällistä.

Vierailija
44/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkaerot ovat myös jotakin muuta kuin varallisuuserot. Ei Suomessa esim. erotellaihmisiä sukunimen tai asuinpaikan mukaan kuten jo Tukholmassa. Joissakin maissa jo puhetapa ilmaisee, mistä luokasta tulet.

Itse asiassa erotellaan, Suomalainen erottelu kuten korruptiokin on vaan hienostuneemmin toteutettu. Kun asuin 002.. postinumeroalueella, suhtautuminen minuun niin työpaikalla kuin erinäisillä luukuilla oli ihan toista kuin vaihdettuani vähemmän k usipäisten ihmisten keskuuteen 008... alueelle.

Vierailija
45/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin maissa jo puhetapa ilmaisee, mistä luokasta tulet.

Vierailija kirjoitti:

vähemmän k usipäisten ihmisten

Kiinni jäit. White trash.

Vierailija
46/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksikielisyys on hieno asia! Mutta se on hienoa vain jos suomen kielen lisäksi toinen kieli on ruotsi, englanti tai muu länsieurooppalainen kieli. Jos suomalaisen toinen äidinkieli on vaikkapa venäjä, somalia tai arabia, ei siinä olekaan enää mitään hienoa."

Tämä!

Vierailija
47/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaerot ovat myös jotakin muuta kuin varallisuuserot. Ei Suomessa esim. erotellaihmisiä sukunimen tai asuinpaikan mukaan kuten jo Tukholmassa. Joissakin maissa jo puhetapa ilmaisee, mistä luokasta tulet.

Jos sukunimi sattuu olemaan vaikka Fazer niin kuvitteletko tosiaan, ettei vaikuta suhtautumiseen?

Vierailija
48/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakettiautoon muuttava rikas on huoleton moderni nomadi, pakussa firman pihalla nukkuva persaukinen duunari.

Varastossa työskennellyt Ville opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, ok - kun taas hyväpalkkaisessa ammatissa työskennellyt Jarkko "hyppää pois oravanpyörästä", opiskelee eräoppaaksi ja muuttaa Lappiin, kun hän downshiftaa, hänestä tulee samalla syvällinen ihminen kun selvitti, miten tulee toimeen vähemmällä ja mikä elämässä on tärkeää. Vaikka Ville tietäisi samat asiat, Ville ei voi koskaan olla muodollisesti syvällinen.

Nämä downshiftaustarinat on täydellinen esimerkki. Menestynyt mainostoimistoyrittäjä Marja paloi loppuun, myi Vallilan kaksionsa ja muutti vaatimattomaan mummonmökkiin Kainuuseen, jossa tekee nyt osa-aikaisena viestintätöitä. Hieno ja syvällinen tarina.

Viereisessä mökissä asuu osa-päivätyössä käyvä henkilökohtainen avustaja Maija, joka on asunut mummolta perityssä mökkerössä iät ja ajat, koska ei ole varaa muuhun. Kauhean ankeaa, ei mitään hienoa ja syvällistä.

Näinhän se menee, ihaillaan sitä joka uskaltaa hypätä oravanpyörästä köyhään elämään (ilmeisesti vain toipumaan burnoutista) mutta jos joku on joutunut siihen siksi että resurssit ei riitä muuhun (esim sairaus), on tämä luuseri vaikka itsensä elättäisi kuitenkin kitupalkallaan.

Vierailija
49/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että nyt yläluokan tilalla on keskiluokka.

Ehkä tuskaa helpottaa se, että monopolipelin keskittymiskehityksessä suurimmalla osaa keskiluokkaa on vain yksi suunta.

Vierailija
50/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vintage-elementit sisustuksessa.

-Rikkaalla: Voi että sulla on tuommoinen ihana kellastunut Lundia-hylly

-Köyhällä: Onpa ruma vanha hylly

Vierailija
51/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaksikielisyys on hieno asia! Mutta se on hienoa vain jos suomen kielen lisäksi toinen kieli on ruotsi, englanti tai muu länsieurooppalainen kieli. Jos suomalaisen toinen äidinkieli on vaikkapa venäjä, somalia tai arabia, ei siinä olekaan enää mitään hienoa."

Tämä!

Hah. Siinä kieltämättä trendiarvo vähenee, kun se tyyppi ei olekaan barcelonalainen vaihtari vaan venäläinen raksaduunari. Ei tule kutsuja kahville eikä ketään kiinnosta sen sortin kansainvälisyys.

Vierailija
52/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkailla on varaa köyhäillä coolisti. On coolia vähentää kulutusta kun kaikki on jo hankittuna. On coolia paasata ilmastonmuutoksesta ja hehkuttaa lähimatkailua kun maailma on kierretty jo pariin kertaan ja vain juntit enää lentää ulkomaille. Coolia on myös downshiftata jossain erämökissä kun onhan se nyt vaan niin cool hakata halkoja ja kantaa vettä.

Vierailija
53/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mautonta: Lestadiolainen Pinja (24 v) Limingasta ei juo alkoholia.

Todella cool: Helsinkiläinen copywriter Pinja (24 v) on sober curious.

Vierailija
54/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homoploutia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä eri mieltä. Miksi pitää kopioida tänne juttuja ulkomailta. Suomessa on ollut hyvin pienet luokkaerot ha ne näkyvät aika lailla eri tavalla kuin hölmössä kolumnissa. Esim. marjastus on ollut ja on varmaan edelleen koko kansan juttu.

Itse asiassa kuvitelma Suomen pienistä luokkaeroista on urbaani legenda. 

"Kun hyvätuloisten työeläkkeet otettiin laskelmissa huomioon, Suomi nousi kansainvälisessä eriarvoisuusvertailussa omassa kategoriassaan kärkisijoille. Milanovićin ja Ranaldin mukaan Suomi on ansiotulot ja pääomatulot yhteenlaskettuna omassa viiteryhmässään samalla lailla erottuva luokkayhteiskunta kuin vaikkapa Meksiko ja Chile omassaan."

Etpä paljoa ole siis nähnyt 🙂

Vierailija
55/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on tosiaan erittäin typerää ja copywriteriksi haluaa aika moni, joten karsinnan selvittäneissä on keskimäärin aivan eri porukkaa kuin esim lähihoitajissa.

Sori siitä, ja hajoo aamuihis.

Vierailija
56/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.

Keskiluokkaisena en oikein ymmärrä, miten ruoka voi olla trendikästä. Minusta ruoka voi olla esimerkiksi maukasta, terveellistä tai halpaa, kuten itse metsästä kerätyt sienet tai marjat ovat. Mutta että trendikästä. En ymmärrä.

Vierailija
57/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on tosiaan erittäin typerää ja copywriteriksi haluaa aika moni, joten karsinnan selvittäneissä on keskimäärin aivan eri porukkaa kuin esim lähihoitajissa.

Sori siitä, ja hajoo aamuihis.

Taidat olla se sober curious copywriteri, kun meni noin tunteisiin XD

Vierailija
58/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.

Tätä minä olen monesti jankuttanut, että luokkayhteiskunta elää todella vahvana ja määrittää. Sen asian käsittely ei vaan ole enää seksikästä. Tämä johtaa älylliseen laiskuuteen ja johtaa moniin ikäviin yllätyksiin. 

Ennen kansalaissotaa sanottiin, että Suomessa on maailman ylimielisin yläluokka ja huligaanimaisin alaluokka. Joskus tuntuu, että mikään ei ole muuttunut. Railo on iso. Paitsi että nyt yläluokan tilalla on keskiluokka.

Hyvä kommentti. Joskus ennen sotia Suomessa ei käytännössä juuri keskiluokkaa ollut olemassa siinä ielessä kuin se nykyään ymmärretään. Oli rikkaat palvelijoineen kaupunkitaloissa, ja pienipalkkaiset fyysisen työn tekijät. Luulen että nuoremmalle polvelle jo yhteiskunnan tarkastelu luokka-käsitteellä tuottaa vaikeuksia, heidät on kasvatettu näkemään kaikki yksilön kautta yksilön ominaisuuksina.

Vierailija
59/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.

Keskiluokkaisena en oikein ymmärrä, miten ruoka voi olla trendikästä. Minusta ruoka voi olla esimerkiksi maukasta, terveellistä tai halpaa, kuten itse metsästä kerätyt sienet tai marjat ovat. Mutta että trendikästä. En ymmärrä.

Trendikkäintä lienee nykyään ruuan kuljetustapa. Nykyään olet täysi juntti jos käyt itse kaupassa. Kuuluu tilata kaikki kotiovelle.

Vierailija
60/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK eli lasi viiniä lounaalla (kuka tätä enää nykyään työpäivän keskellä edes tekee?) on täysin sama kuin 8h lähipubissa tuoppeja kiskomassa toimeentulotuella? Tai jos maksaa nyt (kuten esim. minä) sen reilu 25.000€ veroja vuodessa yhteiseen taskuun ja sieltä laskuttaa ulos veroprosentin verran takaisin tonnin läppäristä, kuin että haluaa kaivaa sitä samaa taskua 24/7/365? Että siitä ei tarvitse olla mitenkään tilivelvollinen? OK.

Etkö ymmärrä lukemaasi?

Eikö se just tutkittu ettei nuoremmat sukupolvet osaa lukea niin hyvin kuin vanhemmat ja muutenkin pisatulokset laskee kuin lehmän häntä :)