Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miksi sama asia on rikkaan tekemänä cool ja köyhän tekemänä mauton?"

Vierailija
30.08.2021 |

Viimeinkin kolumni, joka edes vähän tarkastelee tätä täysin unohdettua asiaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11959757

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Marjat ja sienet ovat olleet aina "trendikkäitä" maalla ja tosi monet siellä niitä kerää oli sitten rikas tai köyhä.

Itse asun kaupungissa eikä täälläkään kukaan halveksi ketään sienten ja marjojen kerääjiä.

Vierailija
142/149 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräilen vain taikasieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaisuk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella mautonta: Lestadiolainen Pinja (24 v) Limingasta ei juo alkoholia.

Todella cool: Helsinkiläinen copywriter Pinja (24 v) on sober curious.

Tämä on aivan totta. Lisäksi kaksoisstandardit huomaa siinä että lestadiolaisuus on noloa ja naurettavaa, "niillä on niin typeriä sääntöjä" kun taas jotkin muut uskonnot on niin mielenkiintoisia ja kunnioitettavia, ollaan varuillaan ja hienotunteisia, ettei vain loukkattaisi heidän uskontoaan.

Näin lestadiolaistaustaisena tämä kiinnittää huomion. Olen muunmuassa ollut hautajaisissa, joissa puhuja haukkui lestadiolaisia kun tiesi niitä vieraissa olevan. Tuntuu että "avarakatseisten" ymmärrys loppuu siinä kohtaa jos on lestadiolainen, ole homo tai bi, kuhan et lestadiolainen..

Itselläni ei ole leku-taustaa, mutta tämä tuplastandardiasia on kyllä niin totta. Lestadiolaista uskoa saa kritisoida, mutta auta armias, jos joku sanoisi samoja asioita islamista. Hän olisi umpimielinen, suvaitsematon ja dorka.

Vierailija
144/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoranaisesti.

Rikkaat ,rohkeasti yrittävät nuoret perustaa firmoja ja joskus kosahtaa, isoisät sitte maksaa  nuo velat ja naureskelee vaan ,koska ne on oppirahoja  .

Köyhä menee konkkaan niin on yhteiskunnan silmissä arvottomin luuseri ja kaulakiikkua aletaan laittaan valmiiksi.

Vierailija
145/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa hyvä kolumni, yksi parhaista mitä olen lukenut viime aikoina. Kahtiajako tuli selväksi, ei olla samanarvoisia ihmisiä. Kaksoisstandardit elää ja voi hyvin. Minä saan tehdä mutta sinä et.

Ei. Vaan hän vertaili asioita, jotka ovat vain näennäisesti vertailkelpoisia. Omenoita ja appelsiineja. Sitten rakenneltiin vähän olkiukkoja sillä perusteella, mikä hänestä itsestään on coolia, tai mitä hän kuvittelee muiden pitävän coolina.

Jatkan vielä, että olen itse elänyt 10 vuotta yhteiskunnan tulonsiirroilla, ja samaistuin silti keskiluokkaan. Keskiluokka on arvo-, ei rahakysymys.

Tulonsiirroilla eläminen tekee susta yhteiskunnan pohjasakkaa. Loinen.

Vierailija
146/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on.

Lähiruoka on tosi trendikästä, kun kaupunkilainen keskiluokkainen ostaa sitä ruokapiiristä. Mutta ei todellakaan, jos joku maalla asuva köyhä käy itse marjametsässä noukkimassa marjat ja sienet pakkaseen.

Jos köyhä on siellä marjametsässä siksi ettei ole varaa ostaa ruokaa niin siinä ei todellakaan ole mitään hienoa.

Köyhän kuuluu mennä metsään poiminaan marjat myytäväksi. Ei niitä itselle saa poimia. Rahoilla pitää ostaa halpaa ruokaa. Mutta minä voin töiden jälkeen poimia itselle, minun taas ei ole hyväksyttävää poimia myyntiin koska minulla on töitä.

Köyhä saa toki mennä keräämään luonnonantimia myyntiin.

Mutta aivan parasta on ja pistää monelle pullan väärään torveen jos hän kerää ja ei laita niitä myyntiin.

Se pistää nikottelemaan - eIkÖ kÖyHä tottelekaan kulutusyhteiskunnan ihanteita.

Vierailija
147/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheen hankkiminen on köyhältä merkki elämänhallinnan puutteesta mutta keskiluokkaiselta tai rikkaalta ihanaa perhekeskeisyyttä ja arvoja.

Vierailija
148/149 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskän ja äiskän rahoilla eläminen. Köyhälle noloa ja rikkaalle säätiölapselle normaalia.

Sääli käy joitain näitä ylemmän luokan lapsia, jotka eivät koskaan ymmärrä/saa kenties tilaisuutta aloittaa omillaan vähän vähemmällä.

Se kupla kun voi puhjeta ties milloin vain ja sitten vasta kusessa ollaan.

Päinvastoin, nehän juuri omillaan aloittaa, koska tietävät, että aina on turvaverkko jos hassusti käy.

Sankaritarinoista luetaan ja ei niin putkeen menneet viritelmät maksellaan hiljaa pois ja uutta matoa koukkuun.

Köyhä menee itse siihen koukkuun.

Vierailija
149/149 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari jatkaa valitsemallaan linjalla. Tässä taas hyvä esimerkki miten pakussa eläminen on cool ja idylli, kun on oikea "tausta". Jos taas joku lähihoitaja asuisi pakussa, olisi se naurettavaa ja säälittävää.

https://www.hs.fi/koti/art-2000008228215.html