Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluikäinen lapsi ei ulkoiluta koiraa

Vierailija
01.10.2014 |

Onko yleistäkin? Lapsena - 11-16-vuotiaana - ulkoilutin isoveljeni (erittäin kilttiä) bullmastiffia aina silloin tällöin. Minulla ei ollut mitään isoa pakkoa siihen, mutta sain viedä ulos ja se oli kivaa. Kaverini, joiden perheissä oli koiria, ulkoiluttivat lemmikeitä. Joillekin se oli jokapäiväinen velvollisuus, toisille hupi. Kuitenkin monet lapset ottivat koiraa mukaansa tallille yms reissuihin. Aina hoidettiin eläimiä, edes jotenkin osallistuttiin.

Nyt olen törmännyt monessa perheessä siihen, että lapset eivät teini-iässäkään vie koiraa ulos. Eivät edes nopeasti pissata koulusta tullessaan, vaan vanhempien pitää järjestää joku muu ulkoiluttaja. Ymmärrän, jos on iso/muuten arvaamaton koira ja lapsi ei pärjää. Mutta että se on periaatteena, ettei ikinä tarvitse viedä sitä puudelia edes 5-10 min pissitykselle... Se on vaikea tajuta. Perusteena on se, että koira ei ole lapsen velvollisuus ja ulkoiluttajan pitää olla 18, oli koirana sitten chihuahua, jack russell tai villakoira. Nyt ei sitten puhuta tosiaan vaikeista koirista tai lapsista, jotka pelkäävät/istuvat pyörätuolissa/ovat sydänsairaita/syöpähoitojen rasittamia/you name it...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:51"]Tuntuisi hullulta, että kotona on iltapäivisin lapsi tai teini, joka möllöttää omassa huoneessaan samaan aikaan kun perheen koira on jalat ristissä oven edessä, kun ei pääse edes pikapissille. En ymmärrä enkä tajua. Kenen koira kysyy joku? Mitä helvettiä? Jos perheessä on koira, se on perheen koira, jonka hoitoon kaikki osallistuvat, etupäässä koirasta vastuussa on se, joka sen on halunnut/ hankkinut/ maksanut.  [/quote] No tämä on just sellainen tilanne, mikä joissakin mun tuntemissa perheissä on. Sitten jos vanhemmat tulee myöhään kotiin, pitää hommata ulkoiluttaja, joka tulee viemään koiran ulos, vaikka siellä on se 12-16v nimenomaan möllöttämässä Ap

[/quote]

Alaikäinen ei voi iknä olla vastuussa elävästä olennosta. Koska hän on myös vastuussa siitä jos se koira vaikka käy toisen koiran kimppuun ulkona

Vierailija
22/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:54"] Mulle olisi ihan yksi lysti onko lapsi pyytänyt koiraa tai ei mutta vanhemmat sen määrää mitkä asiat kuuluvat lapsen velvollisuuksiin. Koiran ulkoilutus on myös lasten hommaa siinä missä roskien vienti tai tiskaaminen. [/quote]   Elävän olennon hoitaminen EI ole lapsen hommaa IKINÄ.  [/quote] Pikkusisarusten hoitaminen on aiis varmaan teineiltä myös kiellettyä?

[/quote]

Jos sillä tarkoitetaan sitä että ne jätetään hoitamaan niitä ilman aikuisen valvontaa niin kyllä. Koska jos jätät alaikäisen hoitamaan lasta niin hän kantaa silloin aikuisen vastuun siitä lapsesta. Jos hän on niin vanha että hänellä on jo rikosoikeudellinen vastuu niin hän voi joutua jopa syytteeseen jos lapsi esim. joutuu onnettomuuteen kun sitä ei ole valvottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja alle 18v ei saisi sitten varmaan käydä ratsastamassakaan itsenäisesti... Mun rakkain harrastus lapsena. Joskus menin jopa tallille koiran kanssa. Alle 18-vuotiaana. Hurjaa!!! Enpä ole tajunnut miten extremeä.

Ap

Vierailija
24/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:32"]

Onko yleistäkin? Lapsena - 11-16-vuotiaana - ulkoilutin isoveljeni (erittäin kilttiä) bullmastiffia aina silloin tällöin. Minulla ei ollut mitään isoa pakkoa siihen, mutta sain viedä ulos ja se oli kivaa. Kaverini, joiden perheissä oli koiria, ulkoiluttivat lemmikeitä. Joillekin se oli jokapäiväinen velvollisuus, toisille hupi. Kuitenkin monet lapset ottivat koiraa mukaansa tallille yms reissuihin. Aina hoidettiin eläimiä, edes jotenkin osallistuttiin. Nyt olen törmännyt monessa perheessä siihen, että lapset eivät teini-iässäkään vie koiraa ulos. Eivät edes nopeasti pissata koulusta tullessaan, vaan vanhempien pitää järjestää joku muu ulkoiluttaja. Ymmärrän, jos on iso/muuten arvaamaton koira ja lapsi ei pärjää. Mutta että se on periaatteena, ettei ikinä tarvitse viedä sitä puudelia edes 5-10 min pissitykselle... Se on vaikea tajuta. Perusteena on se, että koira ei ole lapsen velvollisuus ja ulkoiluttajan pitää olla 18, oli koirana sitten chihuahua, jack russell tai villakoira. Nyt ei sitten puhuta tosiaan vaikeista koirista tai lapsista, jotka pelkäävät/istuvat pyörätuolissa/ovat sydänsairaita/syöpähoitojen rasittamia/you name it...

[/quote]

Lapsen velvollisuus ei ole hoitaa eläintä. Vastuu on aikuisilla

[/quote]

Höpö höpö. Tuo on se sama syy sitten miksi lapset ei tee kotitöitä tai kävele kouluun, aina on se vanhemman velvollisuus ja vastuu.

Kyllä se lapsi pissattaa perheeseen hommatun lemmikin. Piste.

On melkoista narsismia jättää koira pissaansa pinnistämään kun vanhempansa tulee 3 tunnin kuluttua.

Vaikka olisi äidin koira niin kyllä on yksi rasittava ipana jos se ei voi peräänsä nostaa sen verran että koira pääsee pissalle. Meillä on ollut kaikki koirat perheen juttu, ei siis ole mitään selvää harrastusta jollain sen kanssa. Minä koiranomistajaperheessä näen että koiraa kiusataan jos sen koiran "harrastuksessa käyttäjä" on vaikka reissussa tai tekee pitkää päivää niin muut ei sitten hoida koiraa, se kuuluu perheeseen. HALOO?

[/quote]

Ymmärrätkö että koira on elävä olento? Kantaako se sinun lapsesi vastuun jos koirasi vaikka puree toista ihmistä? Osaako se lapsesi hoitaa koiran jos koira syö jotakin ja sairastuu? 

Osaako se lapsi oikeasti kohdella koiraa niin kuin sen koulutus määrää? Ulkoilutus EI ole vaan sitä että pidetään remmistä kiinni ja kävellään.

Jaksaako se lapsesi pitää koiran kiinni vaikka se koira kaikilla voimillaan yrittää mennä jonnekkin? Kykeneekö lapsesi puolustautumaan jos koirasi jostain syystä käy sen päälle? Koska ei ole ensimmäienn kerta kun koira oma koira käy kiinni.

Lue lakia niin tiedät että lapsi ei ikinä voi olla vastuussa eläimestä vaan kyllä se on aina aikuinen

Vierailija
25/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:45"]

Sopiiko rotikka perheeseen, jossa pieniä lapsia?

[/quote]

Jos on koulutettu ja hyväluonteinen, niin kyllä sopii. Rotikka on parhaimmillaan aivan ihana ja lutuinen koira!

[/quote]

Koulutuksella ei ole merkitystä. Ulkoiluttajan PITÄÄ pystyä pitämään koira aisoissa vaikka se saisi minkälaisen kohtauksen. Eli vaikka koira vetäisi kaikilla voimilla niin ulkoiluttaja kykenee sen pitämään kiinni

[/quote]

Mä väitän että on olemassa niin isoja, vahvoja ja painavia koiria, että aikuinenkaan ei pysty satavarmasti sellaista pitelemään, jos sen nenän edestä juoksee vaikkapa kymmenen kaniinia. 

Pissalenkki on vähän eri kuin että lähdetään koiran kanssa pitkälle lenkille, jonka aikana se todennäköisesti törmää niin toisiin koiriin kuin kiinnostaviin oraviin yms. Pitkällä lenkillä käyttää aikuinen tai voimiltaan aikuista vastaava teini. Pienellä pissalenkillä voi käyttää myös kouluikäinen lapsi. 

Vierailija
26/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:51"] Tuntuisi hullulta, että kotona on iltapäivisin lapsi tai teini, joka möllöttää omassa huoneessaan samaan aikaan kun perheen koira on jalat ristissä oven edessä, kun ei pääse edes pikapissille. En ymmärrä enkä tajua. Kenen koira kysyy joku? Mitä helvettiä? Jos perheessä on koira, se on perheen koira, jonka hoitoon kaikki osallistuvat, etupäässä koirasta vastuussa on se, joka sen on halunnut/ hankkinut/ maksanut.  [/quote]   Koira on sen aikuisen vastuulla joka se on hankkinut. Ei kenenkään muun [/quote] Tällä periaatteella sitten mitkään kotityöt ei kuulu lapselle...???

[/quote]

Kotityöt ovat täysin eri asia kuin koiran hoitaminen. Koira on elävä olento. Roskapussi ei ole

Vierailija
27/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt 1,5v lapsen isoveljen 12v vahdittavaksi siksi aikaa, kun olin vauvan kanssa neuvolassa. Edes neuvolan th:n mielestä se ei ollut paha juttu.

Vierailija
28/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:14"]

[/quote]

Jos on koulutettu ja hyväluonteinen, niin kyllä sopii. Rotikka on parhaimmillaan aivan ihana ja lutuinen koira!

[/quote]

Koulutuksella ei ole merkitystä. Ulkoiluttajan PITÄÄ pystyä pitämään koira aisoissa vaikka se saisi minkälaisen kohtauksen. Eli vaikka koira vetäisi kaikilla voimilla niin ulkoiluttaja kykenee sen pitämään kiinni

[/quote]

Mä väitän että on olemassa niin isoja, vahvoja ja painavia koiria, että aikuinenkaan ei pysty satavarmasti sellaista pitelemään, jos sen nenän edestä juoksee vaikkapa kymmenen kaniinia. 

Pissalenkki on vähän eri kuin että lähdetään koiran kanssa pitkälle lenkille, jonka aikana se todennäköisesti törmää niin toisiin koiriin kuin kiinnostaviin oraviin yms. Pitkällä lenkillä käyttää aikuinen tai voimiltaan aikuista vastaava teini. Pienellä pissalenkillä voi käyttää myös kouluikäinen lapsi. 

[/quote]

Juuri siksi kaikkien EI pidä ottaa kaikkia rotuja. Et sinä voi tuolla perusteella antaa lupaa. Uskot siihen että sillä lyhyellä lenkillä ei mitään satu. 

Kyllä minäkin olen ollut koiran kanssa lyhyellä lenkillä. Vein talon taakse kuselle, vastaan tuli toinen koira joka kävi heti kiinni ja koirat alkoivat tappelemaan. Minun piti ITSE kyetä repimään oma koirani irti toisesta koirasta ja nostamaan koirani ilmaan että hän ei enää käy kiinni. Toisen koiran omistaja joutu tekemään saman. 

Miten joku lapsi tuon kykenee tekemään? Muuta kuin ehkä jollekkin hamsterin kokoiselle chihuahua? Koirani meinasi purra minuakin koska oli niin raivoissaan. Mitä tekisi lapsi? 

Tuo ei ole mitenkään ennen kuulumaton tilanne. Koirilla joskus tuollaista tapahtuu. 

Vierailija
29/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:15"]

Mä olen jättänyt 1,5v lapsen isoveljen 12v vahdittavaksi siksi aikaa, kun olin vauvan kanssa neuvolassa. Edes neuvolan th:n mielestä se ei ollut paha juttu.

[/quote]

Neuvolan th ei kanna vastuuta jos jotain tapahtuu

Vierailija
30/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:51"] Tuntuisi hullulta, että kotona on iltapäivisin lapsi tai teini, joka möllöttää omassa huoneessaan samaan aikaan kun perheen koira on jalat ristissä oven edessä, kun ei pääse edes pikapissille. En ymmärrä enkä tajua. Kenen koira kysyy joku? Mitä helvettiä? Jos perheessä on koira, se on perheen koira, jonka hoitoon kaikki osallistuvat, etupäässä koirasta vastuussa on se, joka sen on halunnut/ hankkinut/ maksanut.  [/quote]   Koira on sen aikuisen vastuulla joka se on hankkinut. Ei kenenkään muun [/quote] Tällä periaatteella sitten mitkään kotityöt ei kuulu lapselle...???

[/quote]  

Kotityöt ovat täysin eri asia kuin koiran hoitaminen. Koira on elävä olento. Roskapussi ei ole

[/quote] Juuri siksi, koska koira on elävä olento joka kärsii jos ei pääse ajoissa asioilleen, on parempi että lapsi / teini ulkoiluttaa sen. Usein esim. vanhemmat tulevat useamman tunnin kuluttua töistä ja koiralle ehtii tulla pissahätä. Suurikokoista ja rajua koiraa en laittaisi lasta ulkoiluttamaan, tällaisissa asioissa se vanhempien vastuu tulee esiin eli viimekädessä vastuu eläimestä on vanhemmalla, mutta se ei tarkoita todellakaan sitä että lapsi ei saa pissattaa koiraa.

Vierailija
31/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:15"]

[/quote]

Neuvolan th ei kanna vastuuta jos jotain tapahtuu
[/quote]
Ei tietenkään. Aikuinen se on, vaikka lapsi olisikin sillä hetkellä hoitamassa.

Vierailija
32/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy sanoa, että kun itse ulkoilutin koiria, ei koskaan ollut edes "läheltä piti"-tapauksia. Useimmiten vein koiran kävelemään lähipuistoon. Oli siellä muitakin koiria, mutta ei aggressiivisia-vapaana-rähjääviä jne. Myöskään koira ei koskaan yrittänyt riistää irti, juosta linnun perässä tai hyökätä ihmisten/koirien päälle.

Myöskään 1,5-vuotiaani ei ole ollut isoveljenkään kanssa karkaamassa/sytyttämässä tulipaloa/kiipeämässä korkealle/syömässä rotanmyrkkyä/saamassa äkillistä meningiittiä/tunkemassa legoja suuhun ja tukehtumassa/tunkemassa hernettä nenään.

Onnekasta, ehkä, jopa ihme, sillä nämähän ovat jatkuvia riskejä.

Vierailija
33/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:36"]

[/quote]  

[/quote] Juuri siksi, koska koira on elävä olento joka kärsii jos ei pääse ajoissa asioilleen, on parempi että lapsi / teini ulkoiluttaa sen. Usein esim. vanhemmat tulevat useamman tunnin kuluttua töistä ja koiralle ehtii tulla pissahätä. Suurikokoista ja rajua koiraa en laittaisi lasta ulkoiluttamaan, tällaisissa asioissa se vanhempien vastuu tulee esiin eli viimekädessä vastuu eläimestä on vanhemmalla, mutta se ei tarkoita todellakaan sitä että lapsi ei saa pissattaa koiraa.

[/quote]

Pystyykö se lapsi muka mielestäsi kantamaan kaikki vastuut mitä sille koiralle voi tapahtua? 

Vierailija
34/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:45"]

Mun täytyy sanoa, että kun itse ulkoilutin koiria, ei koskaan ollut edes "läheltä piti"-tapauksia. Useimmiten vein koiran kävelemään lähipuistoon. Oli siellä muitakin koiria, mutta ei aggressiivisia-vapaana-rähjääviä jne. Myöskään koira ei koskaan yrittänyt riistää irti, juosta linnun perässä tai hyökätä ihmisten/koirien päälle. Myöskään 1,5-vuotiaani ei ole ollut isoveljenkään kanssa karkaamassa/sytyttämässä tulipaloa/kiipeämässä korkealle/syömässä rotanmyrkkyä/saamassa äkillistä meningiittiä/tunkemassa legoja suuhun ja tukehtumassa/tunkemassa hernettä nenään. Onnekasta, ehkä, jopa ihme, sillä nämähän ovat jatkuvia riskejä.

[/quote]

Mutta se ero onkin lapsessa ja aikuisessa. Kun niitä ongelmia vaan maailmassa sattuu. Silloin pitää kyetä kantamaan ne vastuut

Vierailija
35/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Meidän 10v. kyllä pissattaa koiran joka päivä.

Vierailija
36/39 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ulkoilutus ei ole lapsen vastuulla, jos lapsi ei ole koiraa pyytänyt!

Vierailija
37/39 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:54"] Mulle olisi ihan yksi lysti onko lapsi pyytänyt koiraa tai ei mutta vanhemmat sen määrää mitkä asiat kuuluvat lapsen velvollisuuksiin. Koiran ulkoilutus on myös lasten hommaa siinä missä roskien vienti tai tiskaaminen. [/quote]   Elävän olennon hoitaminen EI ole lapsen hommaa IKINÄ.  [/quote] Pikkusisarusten hoitaminen on aiis varmaan teineiltä myös kiellettyä?

[/quote]

Jos sillä tarkoitetaan sitä että ne jätetään hoitamaan niitä ilman aikuisen valvontaa niin kyllä. Koska jos jätät alaikäisen hoitamaan lasta niin hän kantaa silloin aikuisen vastuun siitä lapsesta. Jos hän on niin vanha että hänellä on jo rikosoikeudellinen vastuu niin hän voi joutua jopa syytteeseen jos lapsi esim. joutuu onnettomuuteen kun sitä ei ole valvottu.
[/quote]

Höpö höpö

Vierailija
38/39 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuri siksi kaikkien EI pidä ottaa kaikkia rotuja. Et sinä voi tuolla perusteella antaa lupaa. Uskot siihen että sillä lyhyellä lenkillä ei mitään satu. 

Kyllä minäkin olen ollut koiran kanssa lyhyellä lenkillä. Vein talon taakse kuselle, vastaan tuli toinen koira joka kävi heti kiinni ja koirat alkoivat tappelemaan. Minun piti ITSE kyetä repimään oma koirani irti toisesta koirasta ja nostamaan koirani ilmaan että hän ei enää käy kiinni. Toisen koiran omistaja joutu tekemään saman. 

Miten joku lapsi tuon kykenee tekemään? Muuta kuin ehkä jollekkin hamsterin kokoiselle chihuahua? Koirani meinasi purra minuakin koska oli niin raivoissaan. Mitä tekisi lapsi? 

Tuo ei ole mitenkään ennen kuulumaton tilanne. Koirilla joskus tuollaista tapahtuu. 
[/quote]
Teini-ikäinen 14-16v voi olla vaikka 175cm poika, jolla on härän voimat. Versus nelikymppinen äiti.

Vierailija
39/39 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:45"]

Mun täytyy sanoa, että kun itse ulkoilutin koiria, ei koskaan ollut edes "läheltä piti"-tapauksia. Useimmiten vein koiran kävelemään lähipuistoon. Oli siellä muitakin koiria, mutta ei aggressiivisia-vapaana-rähjääviä jne. Myöskään koira ei koskaan yrittänyt riistää irti, juosta linnun perässä tai hyökätä ihmisten/koirien päälle. Myöskään 1,5-vuotiaani ei ole ollut isoveljenkään kanssa karkaamassa/sytyttämässä tulipaloa/kiipeämässä korkealle/syömässä rotanmyrkkyä/saamassa äkillistä meningiittiä/tunkemassa legoja suuhun ja tukehtumassa/tunkemassa hernettä nenään. Onnekasta, ehkä, jopa ihme, sillä nämähän ovat jatkuvia riskejä.

[/quote]

Mutta se ero onkin lapsessa ja aikuisessa. Kun niitä ongelmia vaan maailmassa sattuu. Silloin pitää kyetä kantamaan ne vastuut
[/quote]vanhempi on vastuussa lapsestaan, vaikka lapsi olisikin paikalla. Tapaturmia ja vahinkoja sattuu. Riskeiltä ei voi koskaan välttyä, ei niitä voi täysin eliminoida. Jos vanhemman mielestä se riski on ok, että kun 15v Joni vie perheen lapinkoiran ulos ja paikalle tulee häiriintynyt amstaffi, niin sitten se on OK. Ei se äippä välttämättä sen paremmin selviä ottelusta "lapinkoira vs amstaffi/rottweiler".