Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2 h:ssa läpi super-tamponista ja yösiteestä...

Vierailija
01.10.2014 |

...viimeisen 24 h ajan. Yölläkin on kello soimassa kahden tunnin välein, ettei lakanoita tarvitsisi kovin montaa kertaa yössä vaihtaa. Nytkin meni pesuun pussilakana ja aluslakana. Lisäksi mies murjottaa, kun peruin tuloni "tärkeälle" illalliselle myöhemmin tänään. Mihinkähän vaatteeseen survoisin sen vaippani, varavaipoista puhumattakaan? Lasten hoitolaukku käsilaukkuna olisi näppärä tähän aikaan kuusta.

Buranan (2400 mg) lisäksi olen ottanut yhden vuotoa vähentävän pillerin päivässä. Minä en ole niitä ihmisiä, joille kannattaa tulla kertomaan, ettei niiden kuukautisten aikana OIKEASTI niin paljon verta tule, se vain näyttää siltä!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vuotoa vähentävä lääke sinulla on ap? Kerrot ottavasi vain yhden tabletin päivässä. Esim. Caprilon lääkkeen annos runsaisiin kuukautisiin on 2 tablettia 3-6 kertaa päivässä.

Vierailija
22/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä, voisiko tuolle vuodolle tehdä jotain. Se on yhtä helvettiä ja rajoittaa elämää. Novasure?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vuodan itsekin kuin seula. Jopa ravintolassa tunnin päästä valskasi niin että jopa läpi päällimmäisten housujen, penkille :'( Oletko kuullut että burana voi lisätä vuodon määrää? Jätä burana pois! Miranax hyvä!!

Vierailija
24/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:55"]

Mikä vuotoa vähentävä lääke sinulla on ap? Kerrot ottavasi vain yhden tabletin päivässä. Esim. Caprilon lääkkeen annos runsaisiin kuukautisiin on 2 tablettia 3-6 kertaa päivässä.

[/quote]

Hyvä kun kysyit, Caprilonia tuo nimenomaan on! Sain tätä vasta vähän aikaa sitten toisen lääkkeen tilalle. Muistin jostain syystä aivan varmana, että tätä sai ottaa vain tabletin päivässä! Pahvikoteloon liimatussa ohjeessa lukee kuitenkin 2 tablettia kolmesti päivässä, joten otin heti kaksi lisää. Kiitos! 

Ap

Vierailija
25/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä gynen luona valittamassa, voi löytyä joko syy sinusta (esim polyyppi) tai muuten joku lääketieteellinen ratkaisu.

Vierailija
26/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä saa aika hyvin nukkua, kun laittaa neljä mahdollisimman isoa sidettä parittain ja peräkkäin. Yhdellä on turha yritellä.

Vierailija
27/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vaihdevuosien liian vuodon aikana 1/2 tbl Primolutia, muutoin en olisi voinut käydä ulkona ollenkaan.

Laitoin kaksi petaria päällekkäin, väliin pakkausmuovia, kun ei yöllä voinut pyykätä.  Ohuen petarin sai pesukoneeseen aamulla.  Pakko oli keksiä jotain, myös rikkinäisiä lakanoita yöksi alle.

Vierailija
28/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tän tiedätkin ,ap,mut muista aloittaa noiden hillitsevien lääkkeiden otto JO ennen kuin runsas vuoto alkaa eli mahd.mukaan ennakoi. Näin opasti mua lääkäri.

Vierailija
29/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUUKAUTISKUPPI pelasti tuolta kamaluudelta. Eipä tarvitse enää ikinä nousta kahvipöydästä hame/housut veressä.

Vierailija
30/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:23"]

Ap, vuodan itsekin kuin seula. Jopa ravintolassa tunnin päästä valskasi niin että jopa läpi päällimmäisten housujen, penkille :'( Oletko kuullut että burana voi lisätä vuodon määrää? Jätä burana pois! Miranax hyvä!!

[/quote]

Ai lisätä? Eikös sitä just suositella syömään vuodon vähentämiseksi.

Vierailija
31/46 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kärsinyt tuollaisista vuodoista muutaman kuukauden, menin gynekologille. Hän totesi myomat ja laittoi kohdun tähystykseen. Tuloksena lähete sairaalaan kohdunpoistoon. Olin silloin 41v. ja lapset saatuna. Nuoresta saakka minulla oli ollut melko runsaat kuukautiset, joten katselin tilannetta tosiaan muutaman kuukauden.  Tuollaiset vuodot kuitenkin rajoittavat elämää kovasti, joten menehän pikapikaa gynekologille, jos et ole vähään aikaan käynyt. Ja vaadit hoitotoimenpiteitä; tänä päivänä on useampia mahdollisuuksia kuin kaksikymmentä vuotta sitten!

Vierailija
32/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovifroten päälle lakana ja pari pyyhettä kaksinkertaisena, ei luulis hikoiluttavan

Vierailija
33/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nyt on kyllä kyseessä myoomat tai joku veren hyytymistekijähäiriö. Mene uudelleen lääkäriin ja sano, että tämä ei ole nyt todellakaan normaalia.

Vierailija
34/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Itsellä riittää siteen vaihto aamuin illoin. En oikeasti tiennyt, että tuollaisia hirviömenkkoja on edes olemassa...

Vierailija
35/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just!!

Vierailija
36/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan mulla oli tuollainen vuoto teini-ikäisenä, ihan järkyttävää. Ja niin kovat kivutkin että saatoin melkein pyörtyä. Ihan täysin työkyvytön. Mulla auttoi ehkäisykapseli lopulta, nykyään ei ole menkkoja eikä kipuja ollenkaan.

Vierailija
37/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:18"]

Jos saan udella, niin kärsitkö AP mahdollisesti esim von Willebrandin taudista? Itselläni diagnosoitu lievänä ja vertakin tulee sitten melko paljon, ei tosin noin runsaasti...

[/quote]

Hei! En ainakaan tietääkseni, asiaa ei ole kylläkään tutkittu.

Olen näiden ongelmakuukautisteni vuoksi käynyt gynellä lukuisia kertoja elämäni aikana, mutta aina lähtenyt kotiin ilman sen mullistavampaa uuttaa tietoa. Endometrioosia on kyllä epäilty, mutta sitäkään ei ole tutkittu sen tarkemmin.

Oikeastaan tärkeintä on, että olen saanut lääkkeitä kipuun. Runsaan vuodonkin vielä kestää, kun ei koko ajan tarvitse pelätä, että pyörtyy esim. työmatkalla auton rattiin. Nämä pyörtyilyt olivat ihan arkipäivää menkkojen aikana vielä esim. yläaste- ja lukioikäisenä. Niitä aikoja ei ole ikävä!

Ap

Vierailija
38/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:54"]

Kun olin kärsinyt tuollaisista vuodoista muutaman kuukauden, menin gynekologille. Hän totesi myomat ja laittoi kohdun tähystykseen. Tuloksena lähete sairaalaan kohdunpoistoon. Olin silloin 41v. ja lapset saatuna. Nuoresta saakka minulla oli ollut melko runsaat kuukautiset, joten katselin tilannetta tosiaan muutaman kuukauden.  Tuollaiset vuodot kuitenkin rajoittavat elämää kovasti, joten menehän pikapikaa gynekologille, jos et ole vähään aikaan käynyt. Ja vaadit hoitotoimenpiteitä; tänä päivänä on useampia mahdollisuuksia kuin kaksikymmentä vuotta sitten!

[/quote]

Kiitos vinkistä sinulle ja muille! Olen tosiaan menossa gynekologille ensi kuussa, joten pitää ottaa näitä vaihtoehtoja esiin. Ei tämä tietenkään ihan normaalia ole.

Ap

Vierailija
39/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä karmealta. :( Mulla oli silloin ihan alussa tosi runsaat menkat, enkä uskaltanut joskus lähteä edes kouluun, kun pelkäsin niin paljon sitä, että vaatteet on ihan veressä. Kyllä sitä tapahtuikin, mutta onneksi vain kerran tosi pahasti. Sain lääkityksen ja menkat normalisoitui, ja myöhemmin ne on niukentuneet entisestään enkä ole enää kymmeneen vuoteen tarvinnut lääkkeitä runsaisiin menkkoihin.

Nykyään mulla on tosi kivuliaat ja ihan kamalan niukat, mutta pitkät menkat. Mulla on oikeastaan ovulaatiosta asti jonkinlaista tiputtelua, joka vain runsastuu sitten varsinaisten menkkojen aikaan. Eli joskus voi tiputella kaksikin viikkoa, mutta ainoastaan silloin menkkojen aikana niin paljon, että käytän peräti pikkuhousunsuojaa, joskus tosi harvoin saattaa kulua yksi tamponi yön aikana. Muutoin verta tulee niin vähän, että sen huomaa ainoastaan pyyhkiessä tai seksissä.

Ei ole lapsia, eli siitä ei ole kiinni tämä muutos. Lääkäriltäkään en ole saanut selitystä.

Vierailija
40/46 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:22"]Käytin vaihdevuosien liian vuodon aikana 1/2 tbl Primolutia, muutoin en olisi voinut käydä ulkona ollenkaan. Laitoin kaksi petaria päällekkäin, väliin pakkausmuovia, kun ei yöllä voinut pyykätä.  Ohuen petarin sai pesukoneeseen aamulla.  Pakko oli keksiä jotain, myös rikkinäisiä lakanoita yöksi alle. [/quote] No se vauvoille tarkoitettu muovifrotee olisi ajanut tuon asian, sitten vain lakana ja frotee pyykkiin....

[/quote]

Se vain hiostaa, tosin tämäkin viritys hiosti, mutta oli keksittävä jotakin.

Ihme ettei marketeissa myydä kroonikoille tarkoitettuja paperipoikkilakanoita.