Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Johtuuko oireeni raudanpuutteesta?

Vierailija
29.08.2021 |

Olen kärsinyt jo pidemmän aikaan väsymyksestä, aivosumusta, sanojen löytämisen vaikeudesta, muusta unohtelusta, huonosta rasituksensietokyvystä ja joistain muista oireista, jotka liittyy usein raudanpuutteeseen. Kävin 4 kk sitten verikokeissa ja ferritiiniarvoni oli silloin 21. Rupesin syömään rautatabletteja, ja 3 kk myöhemmin ferritiini oli noussut arvoon 39. Siitä on nyt kuukausi, eli olen syönyt rautaa yhteensä 4 kk. Oireeni on kuitenkin pysynyt ennallaan, vaikka syömäni rauta on imeytynyt ja ferritiiniarvoni on selvästi aiempaa parempi. Missä vaiheessa oireiden pitäisi helpottaa? Kuinka todennäköistä on, että oireeni johtuu raudanpuutteesta, vai pitäisikö niille ruveta tosissaan etsimään jotain muuta selitystä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jokin henkinen tai fyysinen este mennä lekuriin sen sijaan että kirjoitat tänne kuin tämä olisi jokin ilmainen lääkäripalsta?

Jos olo ei parane tarvis varmaan tehdä lisätutkimuksia kuten esmes kilpirauhasarvojen?

Me ei olla lekureita, käänny ammattilaisten puoleen. Täältä et saa lääkemääräystä tai lähetettä labraan.

Mene lekuriin hyvä ihminen.

Vierailija
2/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinhän ei kannata mennä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jokin henkinen tai fyysinen este mennä lekuriin sen sijaan että kirjoitat tänne kuin tämä olisi jokin ilmainen lääkäripalsta?

Jos olo ei parane tarvis varmaan tehdä lisätutkimuksia kuten esmes kilpirauhasarvojen?

Me ei olla lekureita, käänny ammattilaisten puoleen. Täältä et saa lääkemääräystä tai lähetettä labraan.

Henkistä tai fyysistä estettä ei ole, mutta olen köyhä ja asun Turussa, jossa ajan saaminen terveysasemalle on melkein mahdotonta. 

Vierailija
4/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko Ap muita kokeita? Itse otin laajemman yksityisellä  laajemman tutkimuspaketin ja sieltä löytyi mm. D-vitamiinin ja foolihapon puutosta. Lisäksi huomasin että nykyinen hormonikorvaushoito vaatisi ehkä pientä viilausta koska väsymys on nimenomaan ennen kuukautisa pahimmillaan. Ota vaikka joku naisten tutkimuspaketti tai väsymyspaketti ja katso että kilpirauhaskoe on mukana.

Vierailija
5/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun kilpirauhasarvot katsottu? Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa melkeinpä identtiset oireet raudanpuutoksen kanssa eli oireiden perusteella näitä kahta ei voi erottaa toisistaan. Suosittelen siis ehdottomasti mittaamista, jos et ole tätä tehnyt vielä.

Vierailija
6/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkistä tai fyysistä estettä ei ole, mutta olen köyhä ja asun Turussa, jossa ajan saaminen terveysasemalle on melkein mahdotonta. 

Ai huomasin viestisi vasta nyt, joten sori kun ehdotin yksityistä labraa josta kyllä saa ilman lääkärin lähetettä itsekin varattua tutkimuksia. Onko Turussakin mennyt ajan saaminen noin huonoksi:(

Vierailija
7/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan se kannattaa tutkia yksittäisiä veriarvoja ja nappailla sitten niihin jokaiseen omaa käsikauppatablettia, sen sijaan että tutkittais mikä oikeesti on vikana...

Vierailija
8/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun kilpirauhasarvot katsottu? Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa melkeinpä identtiset oireet raudanpuutoksen kanssa eli oireiden perusteella näitä kahta ei voi erottaa toisistaan. Suosittelen siis ehdottomasti mittaamista, jos et ole tätä tehnyt vielä.

Kilpirauhasarvot oli 4 kk sitten ihan ok.

Vierailija
9/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai huomasin viestisi vasta nyt, joten sori kun ehdotin yksityistä labraa josta kyllä saa ilman lääkärin lähetettä itsekin varattua tutkimuksia. Onko Turussakin mennyt ajan saaminen noin huonoksi:(

Turussa on todella huono tilanne. Jo pelkkään ajanvaraukseen on melkein mahdoton saada yhteyttä, vaikka soittaisi sinne heti kun linja avataan. Puhelu ohjautuu takaisinsoittopalveluun, mutta soittoa on turha odottaa. 

Vierailija
10/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli matala ferritiiniarvo, ja aloin syödä lisärautaa. Huomasin selvää piristymistä jo viikon kuluttua, vaikka ferritiiniarvo ei voi paljoa olla muuttunut. En usko että pelkän plasebovaikutuksen ansiosta jaksoin pitkästä aikaa siivota ja vähän kiinnostua elämästä sohvalla makaamisen sijaan. Arvo oli mulla kylläkin alle 10 ja muutenkin me ollaan yksilöitä, mutta varmasti kannattaisi yrittää sinne lääkäriin päästä selvittämään ettei ole muutakin vikaa.

Vierailija
11/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet ap?

Vierailija
12/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivosumua ja se johtuu hiivan liikakasvusta, joka aiheutti firbomyalgian. Tosin minulla on ollut paljon vatsaoireitakin.

Vierailija
13/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tuossa on, jos joku "ilmaiseksi" (voi kamala) neuvoa kyselee.

Pitkän vastauksen annoit, ja vielä täysin jonninjoutavaa, koska ap varmastikin tietää, ettei täällä lääkärit vastaa, ilmaiseksi, tai määrää reseptejä.

Keksi sinäkin jotain iloista tekemistä elämääsi, kuin että kuittailet täällä tuntemattomille ihmisille. Palstalla saa lukea niin järkyttäviä aloituksia ja vaikka mitä, tämä asiallinen aloitus sen sijaan ei ketään loukkaa, eikä kenenkään maailmaa kaada. 

Ja otsikosta näkyy tasan mistä on kyse. Tässä samanlaista itsestään selvää tietoa, kuin resepteistä: Ketjuja ei ole pakko avata, eikä aloituksia pakko lukea.

Vierailija
14/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinhän ei kannata mennä?

Jos täällä saa kysellä avioliitto- ja parisuhdeneuvoja, eikä usuteta terapeutille, niin varmaan jotain terveyteen liittyvääkin voi samalla lailla. Älä ota kantaa, jos ei ole mitään järkevää ja hyödyllistä sanottavaa.

Vierailija
15/15 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet ap?

35.