Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?
...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä iso ongelma miten osa lääkäreistäkin suhtautuu ferritiiniin.
Mä olen raskaana rv 26. Takana synnytys jossa menetin 3 litraa verta, sen jälkeen kolme keskenmenoa ja todella runsaita kuukautisia. Nyt raskausaikana olen ollut todella huonovointinen ja sairaslomalla koko raskauden. Kävin yksityisellä verikokeissa, ferritiini 7. Neuvolan lääkärin mukaan voin syödä rautatabuja jos haluan, mutta ei ole pakko. Tarvetta infuusiolle ei kuulemma ole. Lisäksi syön raskauden ajan verenohennuslääkettä ja minulla on riski sairastua uudelleen tässä raskaudessa hellppiin, johon liittyy verenvuotoja ja hyytymisongelmia. Silti lisärautaa ei mukamas tarvita.
No miksi et syö lisärautaa? Ei infuusioita voi julkisella puolella tilata kuin jostain ruokalistalta, vaikka se onkin nyt trendikästä sitä lääkäreiltä vängätä. Tai voithan toki mennä yksityiselle ja maksaa hoidon itse?
Luulin itsekin oireiden perusteella kärsiväni alhaisesta ferritiinistä. Mittautin arvot, ja ne olivatkin todella hyvät - lähes 130. Mutta samalla mitattu D-vitamiinitaso sen sijaan oli todella alhainen, n. 30. Aiheuttaa samankaltaisia oireita. Kun tiedetään, että suomalaiset todella kärsivät alhaisesta D-vitamiinitasosta, voi hyvin olla että moni nainen kärsiikin todennäköisesti siitä eikä alhaisesta ferritiinistä. Molemmat ovat joka tapauksessa oireita aiheuttavia, todellisia puutostiloja.
Ehkäisypillerit kyllä auttaa vähentämään vuotoja ja ihmiset jotka grillaa makkaraa on terveitä ei puutoksia ja majoneenissa on öljyä sekä munaa missä rautaa . Lätty sisältää munaa eli rautaa valmiita saa kaupasta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten hehkutus ja punaisen lihan demonisointi mediassa on vastuutonta. Tämä on yksi seuraus. Ihmiset edelleen tarvitsevat ravitsevaa ruokaa.
Hyvin koostettu kasvis- tai vegaaniruokavalio sisältää tarpeeksi rautaa. Toki osalla se ei ole hyvin koostettu, ihan totta, mutta se pätee sekasyöjiinkin.
Osa sekasyöjistäkin lähinnä elää jollain herkuilla, hiilarihötöllä, kanannahka ja koneellisesti eroteltu kananliha "lihapullilla", kanasoosilla, makaroonilaatikolla ja kinkkupizzalla.
Kinkussa, einespullissa ja kanassa ei ole hirmusti rautaa. Maitotuotteet ja kahvi/tee estää raudan imeytymistä, C-vitamiini edistää. Osa sekasyöjistä, sis. nuoret naiset, eivät välttämättä saa C-vitaaminia kovin paljoa tai ainakaan raudan kyljessä.
Ihan samalla tapaa tämmönen ns. suositusten vastainen voi aiheuttaa sitä raudanpuutetta.
Varsinainen olkiukko. Ihan kuin lihansyöjä söisi väistämättä väärin. Kun verrataan terveellistä vegaani- ja terveellistä sekaruokavaliota, sekasyöjä saa paremmin rautaa. Vegaaniruokavaliosta puuttuu kokonaan hyvin imeytyvä hemirauta.
Lisäksi lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvisruokavaliolla olevilla naisilla on enemmän raudanpuuteanemiaa kuin sekasyöjillä.
Toki, koska suurin osa ihmisistä ei noudata suosituksia. Se on harmi se.
Mutta joidenkin tutkimusten mukaan hyvin koostetussa vegaaniruokavaliossa saa oikein hyvin rautaa, ehkä jopa enemmän kuin sekasyöjät.
Koska yhäkin nauta ja maksa sun muu on hyvä raudan lähde, kinkku tai kana ei.
Isoin syy sille puutteella useimmiten on menkat ja raskaus/synnytys, ei suuri osa ferritiiniongelmaisista ole kasvissyöjiä.
Kasvissyönnillä on muita olennaisia ja isoa terveyshyötyjä tutkimusten mukaan, joten ei kannata tarttua pelkkään rautaan.
Suurin osa suomalaisista on sekasyöjiä. Vain noin 1/5 suomalaisesta syö tarpeeksi kasviksia päivässä, mm. kovaa rasvaa ja suolaa saadaan liikaa ja kuitua liian vähän.
Suomalaiset kuolee elintasosairauksiin, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, aivoverenvuoto.
Auringosta saa D vitamiinia ja kalasta joten kannattaa pitää vaikka kalaviikko .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten hehkutus ja punaisen lihan demonisointi mediassa on vastuutonta. Tämä on yksi seuraus. Ihmiset edelleen tarvitsevat ravitsevaa ruokaa.
Hyvin koostettu kasvis- tai vegaaniruokavalio sisältää tarpeeksi rautaa. Toki osalla se ei ole hyvin koostettu, ihan totta, mutta se pätee sekasyöjiinkin.
Osa sekasyöjistäkin lähinnä elää jollain herkuilla, hiilarihötöllä, kanannahka ja koneellisesti eroteltu kananliha "lihapullilla", kanasoosilla, makaroonilaatikolla ja kinkkupizzalla.
Kinkussa, einespullissa ja kanassa ei ole hirmusti rautaa. Maitotuotteet ja kahvi/tee estää raudan imeytymistä, C-vitamiini edistää. Osa sekasyöjistä, sis. nuoret naiset, eivät välttämättä saa C-vitaaminia kovin paljoa tai ainakaan raudan kyljessä.
Ihan samalla tapaa tämmönen ns. suositusten vastainen voi aiheuttaa sitä raudanpuutetta.
Varsinainen olkiukko. Ihan kuin lihansyöjä söisi väistämättä väärin. Kun verrataan terveellistä vegaani- ja terveellistä sekaruokavaliota, sekasyöjä saa paremmin rautaa. Vegaaniruokavaliosta puuttuu kokonaan hyvin imeytyvä hemirauta.
Lisäksi lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvisruokavaliolla olevilla naisilla on enemmän raudanpuuteanemiaa kuin sekasyöjillä.
Toki, koska suurin osa ihmisistä ei noudata suosituksia. Se on harmi se.
Mutta joidenkin tutkimusten mukaan hyvin koostetussa vegaaniruokavaliossa saa oikein hyvin rautaa, ehkä jopa enemmän kuin sekasyöjät.
Koska yhäkin nauta ja maksa sun muu on hyvä raudan lähde, kinkku tai kana ei.
Isoin syy sille puutteella useimmiten on menkat ja raskaus/synnytys, ei suuri osa ferritiiniongelmaisista ole kasvissyöjiä.
Kasvissyönnillä on muita olennaisia ja isoa terveyshyötyjä tutkimusten mukaan, joten ei kannata tarttua pelkkään rautaan.
Suurin osa suomalaisista on sekasyöjiä. Vain noin 1/5 suomalaisesta syö tarpeeksi kasviksia päivässä, mm. kovaa rasvaa ja suolaa saadaan liikaa ja kuitua liian vähän.
Suomalaiset kuolee elintasosairauksiin, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, aivoverenvuoto.
Hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Luulin itsekin oireiden perusteella kärsiväni alhaisesta ferritiinistä. Mittautin arvot, ja ne olivatkin todella hyvät - lähes 130. Mutta samalla mitattu D-vitamiinitaso sen sijaan oli todella alhainen, n. 30. Aiheuttaa samankaltaisia oireita. Kun tiedetään, että suomalaiset todella kärsivät alhaisesta D-vitamiinitasosta, voi hyvin olla että moni nainen kärsiikin todennäköisesti siitä eikä alhaisesta ferritiinistä. Molemmat ovat joka tapauksessa oireita aiheuttavia, todellisia puutostiloja.
Mulla ainakin oireista kerrottaessa mitattiin myös D-vitamiini ja kilpirauhasarvot.
D oli vain 32, ferritiini 22 ja TSH päälle 4 eli pikkasen koholla.
Hyvä lääkäri osaa katsoa kaikki vastaavat, mutta sun kuvailema on ongelma siinä vaiheessa, kun mennään omakustanteisesti ottamaan vaan se ferritiini ja ei oteta esim. sitä Dtä huomioon.
Monilla heistä on varmaan myös adhd tai add ja ahdistusoireilua, tai vähintään ovat erityisherkkiä. Se on tätä nykyaikaa kun jokainen tuntemus analysoidaan ja kuvitellaan että on olemassa joku normi-ihminen jolle kaikki on luonnostaan helppoa. Ei ole, kaikki me ollaan suurinpiirtein yhtä ongelmaisia mutta jotkut oppii vahvistamaan hyödyllisiä piirteitä ja hallitsemaan heikkouksia.
Yksilöllisiä eroja toki on ja ympäristö, kasvuolot yms. myös vaikuttaa, mutta pääasiassa varmaan liittyy tuohon ylianalysointiin ja siihen oletukseen että muilla olisi jotenkin helpompaa. Näitä ajatuksia sitten samanmielisten ryhmissä lietsotaan. Ei entisaikojen ihmisillä ollut välttämättä aikaa edes tällaisia miettiä, lisäksi kaikenlaiset mielenterveys- ja jaksamisongelmat oli tabu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla erittäin runsaiden menkkojen takia. Syitä on monia.
Ei voi syyttää yleistynyttä veganismia, koska edelleen vegaanien osuus verrattuna sekasyöjiin on hyvin pieni. Vegaanit myös ovat yhä enemmissä määrin tietoisia kasvisraudan heikosta imeytyvyydestä, joten rautaa otetaan herkemmin purkista B12-vitamiinin lisäksi. Yllättävän moni sekasyöjä saattaa kärsiä raudanpuutteesta, koska ruokavalio on einespitoinen ja luotetaan liikaa siihen, että sekasyöjän ruoka riittää ylläpitämään rautavarastoja, varsinkin naisilla joilla on runsaat kuukautiset. Nykyään asiaa myös tutkitaan, joten tietenkin tapauksia tulee enemmän esille. Maassa, jossa kulutetaan melkeinpä joka aterialla jotain maitoperäistä, voisi miettiä, olisiko myös sillä jotain korrelaatiota asian suhteen.
Edelliseen lisäys, lainasin väärää viestiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää monipuolisesti ja jättäkää maitotuotteet vähäiselle tai jopa kokonaan pois, sillä ne häritsevät raudan imeytymistä. Höyrytty parsakaali ja pinaatti ovat loistavia raudan kasvislähteitä, mutta sekasyöjät voivat nautiskella veren sisältämästä raudasta, mitä sadaan parhaiten riistan ja naudan lihasta. Hedelmien syöminen auttaa imeyttämään rautaa tehokkaammin. Ongelmine syy on useimmiten ihmisten ruokavaliossa, kun puhutaan ravintoaineista.
Pinaatti EI OLE HYVÄ RAUDANLÄHDE.
Sadassa grammassa rautaa on 2 milligrammaa rautaa, älä levitä väärää tietoa.
Normaalikokoinen paketti pinaattia on 75 grammaa, iso on 150 gramma ja se on helve*** iso.
Ei ole mitään järkeä syödä 8-10 kourallista pinaattia päivässä 2 milligramman tähden.
Ongelma kasvisperäisessä raudassa on ennen muuta se, että se imeytyy huonosti.
No tämän takia tulisi tosiaan kiinnittää huomiota siihen C-vitamiiniin, joka auttaa ja sen kalsiumin ja kahvin yms. välttelyyn.
Käytännössä se vegaani voi vetää päivässä yli sen 15 milligramman tarpeen rautaa, jotta saa tarpeeksi ja imeytyy väh. se 15. Se on ihan mahdollista, mutta ei moni jaksa panostaa.
Minulla on aina ollut hyvä hemoglobiini, silti olin väsynyt. En syö paljon lihaa, muuten syön terveellisesti. Minulla on aina ollut runsaat kuukautiset. Rautavarastoni oli todella alhaalla, kun se tsekattiin. Olo parani rautakuurilla. Alhaiseen lukuun syynä, runsaat kuukautiset ja se, että en syö paljon lihaa, mistä saisi rautaa. Naiset vuotavat joka kuukausi rautaa pois elimistöstä. Miehillä näin ei ole. Ei ihme, jos naisilla on rautavajausta ja väsymystä.
Luulen, että aiemmin naisten terveyteen. Ei tunnettu niin paljon kiinnostusta. Naiset olivat tottuneet olemaan aina väsyneitä ja naisen raskauden päätyttyä katseet kääntyivät vain lapseen.
Itselläni oli nuorena todella runsaat kuukautiset ja kärsin anemiasta. Söin siihen rautaa. Sitten tuli kaksi raskautta alle 2 vuoden välein, toisessa raskaudesta hb laski alle 90. Homma hoidettiin sairaalassa lisäverellä ja mitään seurantaa ei enää ollut.
Todella alhainen ferritiini löytyi sattumalta verikokeissa vasta kuopuksen ollessa 16 vuotta. Kuukautiset olivat jo niukat enkä tuntenut väsymystä tai oireillut anemiaoirein. Ferritiini oli alle 10.
Tästä heräsi jälkipohdinta: mikä on ollut ferritiini toisen raskauden jälkeen? Olin vuosia erittäin väsynyt ja luulin sen johtuvan vain pikkulapsiajasta. Olisivatko lapseni saaneet paremman äidin ja onnellisemman lapsuuden, jos joku olisi kiinnostunut minun terveydestäni ja ferritiini olisi mitattu vaikka rutiininomaisesti neuvolakäyntien yhteydessä?
Alhainen ferritiini paljastuu usein nelikymppisenä, kun väsymykselle ei löydy enää selitystä pikkulapsiajasta. Siinä on mennyt 10-20 vuotta sumussa ihan turhaan. Hyvä, että tähän asiaan on alettu kiinnittää huomioita.
Itsellä ollut ferritiini lähes nollilla, olikohan arvo 5. En voinut syödä rautatabletteja, koska ne laittoivat mahan niin sekaisin. Nestemäistä rautaa en voi syödä muista syistä johtuen, joten kävin kerran rautainfuusiossa. Se nosti ferritiinin yli 150 ja pysyi siellä kolme vuotta. Nyt ollaan taas noin 30 tietämillä, mutta infuusioon en hingu.
Ja pakko sanoa, että itselläni tuo ferritiini ei ole vaikuttanut väsymykseen ja olotilaan mitenkään - olen lähes aina kovin väsynyt. Kuvittelin, että infuusion jälkeen olen tosi energinen ja oli oikeasti vähän pettymys, kun se ei tuntunut olotilassa mitenkään. Olen hoikka ja ok kunnossa fyysisesti, hiilareita syön kohtuudella joten siitäkään ei voi johtua. D-vitamiini itselläni on viitearvoissa (yli 70 ilman säännöllisesti syötyä vitamiinilisää, nyt varmaan arvo korkeammallakin kun syön d-vitamiinia päivittäin).
Vierailija kirjoitti:
Monilla heistä on varmaan myös adhd tai add ja ahdistusoireilua, tai vähintään ovat erityisherkkiä. Se on tätä nykyaikaa kun jokainen tuntemus analysoidaan ja kuvitellaan että on olemassa joku normi-ihminen jolle kaikki on luonnostaan helppoa. Ei ole, kaikki me ollaan suurinpiirtein yhtä ongelmaisia mutta jotkut oppii vahvistamaan hyödyllisiä piirteitä ja hallitsemaan heikkouksia.
Yksilöllisiä eroja toki on ja ympäristö, kasvuolot yms. myös vaikuttaa, mutta pääasiassa varmaan liittyy tuohon ylianalysointiin ja siihen oletukseen että muilla olisi jotenkin helpompaa. Näitä ajatuksia sitten samanmielisten ryhmissä lietsotaan. Ei entisaikojen ihmisillä ollut välttämättä aikaa edes tällaisia miettiä, lisäksi kaikenlaiset mielenterveys- ja jaksamisongelmat oli tabu.
Minulla oli hemoglobiini 89 ja ferritiini 4. Tietääkseni minulla ei ole adhd:ta tai erityisherkkyyksiä. En myöskään koe, että kasvuoloissani olisi ollut jotain vikaa. Olen kroonisesti sairas, joka aiheuttaa anemiaa.
Menee vähän aiheen vierestä, mutta turha aloittaa uutta keskustelua näin yksinkertaisesta asiasta: Tietääkö kukaan, kuinka nopeasti rautatabletit auttaa raudanpuutteen oireisiin? Oma ferritiinini oli aluksi 21, 3 kk jälkeen se oli 39 ja nyt 4 kk kohdalla oireet ei ole helpottanut lainkaan. Kuinkahan todennäköistä on, että oireeni häviää jos jatkan sinnikkäästi rautakuuria, vai pitäisikö syytä oireiluun ruveta tosissaan etsimään jostain muualta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ilmiötä, vaan ihmiset haluavat optimaalisen terveyden. Eläminen heikoilla arvoilla huonontaa elämänlaatua ja mahdollisuuksia menestyä elämässä. 30% naisista kärsii raudanpuutteesta Suomessa erinäisistä syystä mm. synnytys ja kuukautiset.
Lisäksi Suomessa lääkärit tuijottavat viitearvoja, joiden perusteella tehdään diagnoosi, vaikka ferritiini alle 30 = rautavarasto tyhjä. Kyllä siihen on kaikki oikeus saada hoitoa. Miesten viitearvo on 150-250.
Ja lääkärit on tietämättömiä.
Mulla ferritiini 10 ja lääkärin mukaan oikein hyvä arvo, ihan viitearvon sisällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää monipuolisesti ja jättäkää maitotuotteet vähäiselle tai jopa kokonaan pois, sillä ne häritsevät raudan imeytymistä. Höyrytty parsakaali ja pinaatti ovat loistavia raudan kasvislähteitä, mutta sekasyöjät voivat nautiskella veren sisältämästä raudasta, mitä sadaan parhaiten riistan ja naudan lihasta. Hedelmien syöminen auttaa imeyttämään rautaa tehokkaammin. Ongelmine syy on useimmiten ihmisten ruokavaliossa, kun puhutaan ravintoaineista.
Pinaatti EI OLE HYVÄ RAUDANLÄHDE.
Sadassa grammassa rautaa on 2 milligrammaa rautaa, älä levitä väärää tietoa.
Normaalikokoinen paketti pinaattia on 75 grammaa, iso on 150 gramma ja se on helve*** iso.
Ei ole mitään järkeä syödä 8-10 kourallista pinaattia päivässä 2 milligramman tähden.
No tämän takia tulisi tosiaan kiinnittää huomiota siihen C-vitamiiniin, joka auttaa ja sen kalsiumin ja kahvin yms. välttelyyn.
Käytännössä se vegaani voi vetää päivässä yli sen 15 milligramman tarpeen rautaa, jotta saa tarpeeksi ja imeytyy väh. se 15. Se on ihan mahdollista, mutta ei moni jaksa panostaa.
Et kai kuvittele, että normaali nainen tarvitsee 15 mg imeytyvää rautaa päivässä? Ei, vaan se 15 mg suositus on laadittu sillä oletuksella, että siitä imeytyy vain pieni osa.
En tosiaan tiedä! Kaverini aina puhuu tuosta alhaisesta ferritiinistään ja kuinka on aivan loppu ja kuollut ja lääkärit ei ota tosissaan. Hänellä viimeksi muistaakseni n 70 ja piti pitkää monologia siitä, kuinka lääkärit Suomessa ei välitä ihmisten hyvinvoinnista ja hänen pitäisi saada infuusio matalan ferritiinin vuoksi.
No, kävinpä itsekin mittauttamassa myös ferritiinin, koska hemoglobiini oli hieman laskenut. Se oli 13. Olisittepa nähneet kaverin ilmeen, aivan kuin olisin tahallani vienyt hänen juttunsa tai jotain! Rupesi vähättelemään, että outoa että oot muka jaksanut käydä harrastuksissa jos sulla on MUKA noin matala, ja ties mitä muuta. Olin aivan ällikällä lyöty tuosta reaktiosta.