Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikilla on nykyään "alhainen ferritiini ja raudanpuute"?

Vierailija
29.08.2021 |

...ja kaiken maailman ihmeellisiä epämääräisiä oireita? Vaikka ferritiiniarvo olisi ihan hyvä ja samoin hb, niin vingutaan infuusioita julkiselta puolelta ja ravataan eri lääkäreissä hakemassa lähetettä. Onko tämä uusi luulosairaus vai miksi yhtäkkiä kaikki ovat raudanpuutteisia?

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon lisääntyminen lisää hoitoon hakeutumista. Mulla on hb ja ferritiini näennäisen normaalit mutta silti tarvitsen hurjaa määrää rautalisää. 15 vuotta olen hakenut apua levottomiin jalkoihin ja sitten löytyi jostain ihan muualta kuin lääkäriltä tieto, että ferritiinin pitäisi olla sairauden hoitamiseksi 70 (ei 30). Vuosia kuuntelin, miten lääkäreiden mielestä arvot oli kunnossa. Nyt otan rautalisää 150 mg päivässä eli kymmenkertaisen annoksen ja vihdoin saan nukuttua.

Vierailija
222/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja "aivosumu"? Ja tyroksiinia vedetään kuin vitamiineja.

Tokkopa Thyroxin on kilpirauhaslääke, jota määrää lääkäri. Taidat olla yksinkertainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on trendikästä. Narsistit ja kilpirauhasongelmat ovat väistyneet alhaisen ferritiinin ja rajattomien tieltä.

Vierailija
224/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut joku ääliö lääkäri laittoi ferritiinikokeisiin. 

Menin vapinoiden ja lihas nykimisen takia lääkäriin. (Neurologisia oireita)

HB on 125 joten ei ole anemiaa vaikka ferritiini olisi 0. Mutta ilmeisesti tuo lääkärin planttu haluaa minua juoksuttaa turhissa kokeissa. Vaihdan yksityiselle puolelle hoidattamaan vaivani. Sen ferritiini tipan saavat tunkea minun puolestani peräaukkoonsa. 

Vierailija
225/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla erittäin runsaiden menkkojen takia. Syitä on monia.

Näin on aina ollut ja rautakuuria välillä syöty. Nyt nettiaikana haetaan itse "tietoa" ja vaaditaan julkiselta kalliita rautatiputiksia, vaikka arvot olisi ok. Oireet on epämääräisiä ja varmaan henkilöille todellisia, mutta uskon että on kyseessä uusi luulosairaus. Mietin vaan että mistä tämä yhtäkkinen ilmiö on alkanut.

Eihän niitä tiputuksia saa ennen kun on tosi paha anemia. Minulla tippui hemoglobiini hyvin alas, ferritiinit myös, kun olin isossa leikkauksessa. En saanut lisärautaa kuin purkista, kyllähän se parani sitten ajallaan. 

Hemoglobiinin alhaisuus oli tosin ainoa, mikä tuntui, ferritiinin suhteen en huomannut mitään. 

Varmaan osa hurahtaa tuohon siinä missä "allergiaan", jota ei oikeasti ole. Kuvitellaan, että kaikki ongelmat paranevat keinolla x. Mutta on myös niitä, joilla on oikeasti ongelmia, eivät kaikki ole hörhöjä. 

Kyllä Ferritiin puutoksen tuntee eikä se korjaannu kovinkaan äkkiä elimistössä ihmisen omilla konsteilla.

Tosin kun hemoglobiinia korjataan punasoluilla niin monesti myös rauta-arvot lähtevät nousuun ja toisinpäin myös.

Se että sinä et tiedä tai ymmärrä mikä oire on raudanpuutetta ja mikä punasolujen puutetta ei tarkoita sitä etteikö raudanpuute tuntuisi missään. Ja tietämättömänä asiasta voisit olla vallan kommentoimattakin.

Minulla ei tuntunut arvo 8. Tällöin hemoglobiini oli jo ok. 

En väitä, etteikö kenelläkään voisi tuntua ferritiinin alhaisuus. Yhtä naurettavaa on väittää, että aivan kaikilla tuntuisi. 

Vierailija
226/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feriitti oli viimeksi 9 ja lääkäri kaski syömään rautatabletin aina aamuisin. Kuinkahan kauan tätä pitää jatkaa?

Vierailija
227/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen käytettiin valurautaisia astioita. Niistä sai rautaa. Teflonista varmaan tulee teflon ja mikään ei imeydy.

Voihan sitä vaikka imeskellä ruosteisia nauloja, jos se jonkun idarin mielestä on sama asia.

Vierailija
228/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja "aivosumu"? Ja tyroksiinia vedetään kuin vitamiineja.

Tyroksiiniä ei voi kyllä määräänsä enempää vetää kovin kauaa.

Vierailija
229/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi työkaveri, joka jauhaa ferritiinistä ja raudanpuutteesta aina kun saa siihen sopivan tilaisuuden. Se kävi viime vuonna verikokeissa ilman lääkärin lähetettä, kun se kärsi väsymyksestä ja aivosumusta ja ties mistä, ja sen ferritiini paljastui alhaiseksi. Sitten se rupesi syömään vahvoja rautatabletteja, ja kuukausien kuluessa vointi parani samalla kun ferritiiniarvot nousi. Sillä oli siis raudanpuute, raudanpuute, raudanpuute - vai kuinka?! 

Oikeasti työkaveri rupesi samalla syömään terveellisemmin, alkoi kulkea työmatkat pyörällä julkisten sijasta, laihtui yli 10 kiloa ja teki ehkä muitakin muutoksia elämässään. Raudanpuuteuskovaisuus on kuitenkin iskostunut siihen niin syvään, ettei se voi mitenkään hyväksyä sen mahdollisuutta, että oireiden taustalla olisi voinut olla muita(kin) syitä. Surullinen tapaus.

No tuliko mieleesi, että työkaveri jaksoi tehdä nämä elämänmuutokset juurikin siksi, että hänen olonsa koheni parantuneiden rauta-arvojen vuoksi? Daiju.

Luuletko, että rautatabletit kohentaa vointia heti ensimmäisestä päivästä lähtien? Tämähän on mielenkiintoista, voisitko kertoa siitä lisää? 

Kyllä se tosi nopeasti vaikuttaa. T: ERI

Vierailija
230/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut joku ääliö lääkäri laittoi ferritiinikokeisiin. 

Menin vapinoiden ja lihas nykimisen takia lääkäriin. (Neurologisia oireita)

HB on 125 joten ei ole anemiaa vaikka ferritiini olisi 0. Mutta ilmeisesti tuo lääkärin planttu haluaa minua juoksuttaa turhissa kokeissa. Vaihdan yksityiselle puolelle hoidattamaan vaivani. Sen ferritiini tipan saavat tunkea minun puolestani peräaukkoonsa. 

Raudanpuute etkä halua että sut hoidetaan kuntoon? Kaikenlaisia...

Vierailija
231/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olo on kuranen ja ferritiini on alhainen, hitto minä sitä tahallaan tein.

Myös D-vitsku oli alhanen ja kilpparit koholla.

Tähän haluan kommentoida, että joskus kilpparin häiriöt on seurausta varastoraudan vähyydestä. Eli kun saa tuon rautajutun kuntoon, niin kilpparin ongelmat poistuvat.

Vierailija
232/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että tulee uutta tutkimusta ja monia oireita ja sairauksia voidaan hoitaa entistä tehokkaammin, kuten nyt tämä alhainen ferritiiniarvo, jos siitä kärsii.

Mutta tuntuu tosiaan, että monet vetävät nykyisin asian kuin asian ihan överiksi. Ja nyt en tarkoita heitä, joilla on oikeaa vaivaa, vaan ihan perusterveitä ihmisiä. Monet vetävät ihan hirveitä määriä vitamiineja purkista, eivätkä usko, että syömällä monipuolisesti, ihminen saa kyllä tarvittavat vitamiinit (d-vitamiinia lukuunottamatta). Tai sitten se proteiiniuskonto. Ennen syötiin ruokaa, oli proteiinia tai ei. Eikä mihinkään normaaliin ruokaan kenellekään tullut mieleen lisätä vielä jotain proteiinilisää. Sitten kun tuli ruoan jälkeen nälkä, otettiin välipalaksi ruisleipää, ja siinähän sitä proteiinia tuli ihan huomaamatta. Ei siitä mitään puhuttu. Nyt on uusi juttu tosiaan tuo ferritiini. Ei auta kenellekään valittaa, että huonosti nukutun yön jälkeen väsyttää, sillä sehän ei tosiaan johdu tuosta valvomisesta ja vaan heti kysytään, että oletko mittauttanut ferritiiniarvosi. Erehdyin ennen korona-aikaa kirjoittamaan facebookiin seinälleni, että olen flunssassa. Ennen tosiaan oli normaalia sairastaa pieni muutaman päivän flunssa kerran vuodessa, mutta nyt tuli pitkä rimpsu kirjoituksia ferritiinin ja erilaisten vitamiinien puutteesta, yksipuolisesta ruokavaliosta tai mahdollisesta homeesta kotona tai työpaikalla. 

Vierailija
233/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feriitti oli viimeksi 9 ja lääkäri kaski syömään rautatabletin aina aamuisin. Kuinkahan kauan tätä pitää jatkaa?

Jotain 10 mg tabletteja voi syödä huoletta ainakin 10 vuotta, jos lähtötilanne on tuollainen. 100 mg tabujen kanssa olisin jo paljon varovaisempi ja menisin 3 kk tai viimeistään puolen vuoden päästä uuteen verikokeeseen selvittämään, mitä ferritiiniarvolle on käynyt. Kontrolli kannattaa ottaa senkin takia että tietää, toimiiko tabut vai ei. Kaikki tabut ei meinaan imeydy kaikilla. 

Vierailija
234/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kilpirauhanen on käytetty loppuun  , pitää olla joku uus juttu aina.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana mua ottaa päähän kilpirauhasongelmien vähättely. Ei se ole mikään muotisairaus kaikille. Esim. itselläni on sädehoidon aiheuttama vajaatoiminta. Kilpirauhanen oli hoitoalueella ja onkologi osasi odottaa vajaatoimintaa ja siksi arvoja seurattiin koko ajan. Loppuelämän lääkitys.

Mutta joidenkin kohdalla nämä nimenomaan on itse keksittyjä mielikuvitussairauksia, ja sehän oli nyt keskustelun aiheena. Ei siis se että joillain on ihan oikea diagnoosi ja lääkärin määräämät lääkkeet jne eikä ole heitä varmaan tarkoitus kritisoida. Vaan niitä jotka ei suostu hyväksymään että heillä kyseistä sairautta ei ole. Luitko aloitusta?

Eli halutaan keskustella todella pienestä määrästä luulosairaita oikeasti raudanpuutteesta kärsivien kustannuksella?

Vierailija
235/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia ollut kovia lihaskramppeja, suun kuivuutta, huonoa unta, lihas- ja nivelkipua. Silmiäni poltteli ja iho kutisi kuivuuttaan vaikka kuinka rasvasi. Lopulta tuli eteisvärinää joka viikko. Tehtiin sydämen katetriablaatio. Syvänvaivat jatkuivat silti sitkeästi. Sattumalta kontrollikokeissa oli otettu ferritiini joka oli 20; huomasin sen mutta terveyskeskus lääkäri ei puhunut siitä mitään puhelimessa. Tyttärellä ollut myös rytmihäiriöitä. Hän oli vegaani ja ferritiini alhaalla. Vuoden syönyt rautaa ja sydän rauhoittui. Kävin apteekissa ja ostin  100 mg rautatabletteja. Söin niitä 50 kpl. Lihaskivut ja krampit poistuivat. Kävin myös ottamassa ferritiinin joka oli nyt 57. Syönyt nyt kaksi pakettia. Viimeisen kuukauden aikana ei värinöitä, eikä tykytyksiä. Iho parempi ja nukuttaa todella hyvin. Aion syödä vielä muutaman kuukauden rautaa ja käydä taas kokeissa. Luulin noita vaivojani vain iän tuomiksi vaivoiksi ja niin varmaan luulee moni muukin, ehkä turhaan.

Vierailija
236/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä runsaat kuukautiset koko ikäni eikä koskaan anemiaa. On totta, että on helppo upota sairastamisen suohon ja löytää siitä elämänsisältöä, kun elämä tökkii. Rautaa saa nornaalista sekaruokavaliosta tarpeeksi mutta jos ravitsemus on surkea, niin puutos voi tulla. Rautaa saa esim.ruisleivästä ja lehtivihanneksista. Syömisestä on tullut outoa friikkisirkusta, kun ei saa muka syödä leipää, lihaa, kalaa, kanaa eikä mitään muutakaan aiemmin normaaliin ruokavalioon kuuluvaa. C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä ja sitä saa mm.kotimaisista marjoista kuten lakka, tyrni ja punaherukka.

Harvoin se puutos ruokavaliosta johtuu, useimmin ne menkat.

Ja totta kai, moni ei halua syödä kuolleiden eläinten ruhoja, semmosta se on.

Ei menkat voi vetää normaalisti rautoja alas koska punasolut uusiutuvat koko ajan. Eri asia, jos joutuu vaikeisiin ja useisiin verta luovuttaviin toimenpiteisiin. Kaikesta vaan tehdään monimutkaista ja huomiohakuista, kun elämässä ei ole muuta sisältöä.

Ootko näitä oho menkat 2-5pvä pari hassua veri tippaa siteessä? Endo saattaa muuttaa vuotoa niin, että on se 2-5 pvä kk ilman menkkoja ja todella runsaat vuodot.

Hormonaalisen hoidon kanssa ei todellakaan ole yksiselitteistä, että löytyy sopiva, se mikä toiselle sopii ei sovi toiselle. Osa järkyttävän kalliita ja pahimmillaan pahentavat vuotoa ja kipua. Päälle parit leikkaukset.

Rautatabletit ja muut rautavalmisteet, on myös melkoinen yritys / erehdys. Jotkut voivat syödä ilman mitään oireita ja arvot kohoavat, me toiset emme ja osalla meistä ei rauta imeydy suun kautta nautittavista versioista.

Sun on varmasti vaikea käsittää jotain mitä et itse ole kokenut. Mutta älä selittele, jotain mistä et tiedä, kun oman rajallisen kokemuksesi.

Vierailija
237/239 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin runsaista todella kuukautisista 7 vuotta. Viimeiset neljä vuotta hemppa oli alle sata ja ferritiini alle kymmenen . Yritin syödä rautaa ja kävin kaikki apteekin ja luontaistuotekauppojen rautavalmisteet läpi, mutta mikään ei sopinut, koska minulla on sekä refluksi että ärtynyt suoli. Sain jokaisesta valmisteesta karsean närästyksen ja ruokatorven tulehduksen. Lisäksi syömäni rauta tuli muutaman tunnin päästä ripulina pois.

En aivosumusta tiedä, mutta en kertakaikkiaan jaksanut enää urheilla, vaikka olen aina ollut kova liikkumaan. Hapenottokyky oli aivan surkea!

Työterveydessä vain kehotettiin syömään rautaa, vaikka mikään valmiste ei sopinut ja ripulin jatkuvasti vessassa. "Onneksi" vatsaongelmani pahenivat ja sain lähetteen keskussairaalaan. Siellä lääkäri passitti minut jo eka käynnillä rautainfuusioon. Tämän jälkeen jaksoin taas hengittää ja urheilla.

Vierailija
238/239 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön monipuolisesti ja rautapitoisia ruokia. Silti anemia ja syön rautaa. Runsaat kuukautiset syynä. 50+

Vierailija
239/239 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on trendikästä. Narsistit ja kilpirauhasongelmat ovat väistyneet alhaisen ferritiinin ja rajattomien tieltä.

Mulla johtui menkoista. Nyt on vaihdevuodet ja ferritiini on jopa liian korkea naiselle. Punaisen lihan olen jättänyt pois kokonaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan