72-vuotias Maija menetti eläkesäästönsä Microsoft-huijarille - nyt Maija haluaa pankilta rahat takaisin
Jos juon pullon viinaa ja ajan kännissä, niin se on Alkon syy. Näin pohtii Maija.
"Teknisesti olin hyväksynyt nämä siirrot verkkopankkitunnuksillani, ja silloin katsotaan, että se on minun itse aiheuttamani vahinko. Mutta sitä en käsitä, että jos käytetään huijausta näiden tietojen saamiseen, niin eikö pankilla ole mitään vastuuta asiassa, Maija kysyy"
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222024.html
Kommentit (302)
On erittäin sosialidemokraattista vaatia tämmöisiä vahinkoja jonkun muun maksettavaksi.
Se on vain oikein että tuollaisilta vajaaälyisiltä idiooteilta kusetetaan kaikki rahat.
Voisihan siellä olla siirroille turvaaika-raja, jotka voisi itse omalle tilille määrittää niin ettei isoja siirtoja voisi tehdä niksnaks niin että lähtevät heti tililtä. Jokunen väärinkäyttö voisi näin estyä. Siinä ehtisi mahdollisesti epäilyttävän toiminnan jälkeen ottaa yhteyden omaan pankkiin.
Kyllähän nämä huijaukset liittyy myös ihan suomalaisuuteen ja meidän kulttuuriin, ollaan totuttu luottamaan viranomaisiin sokeasti. ( tai myyjiin ym)
Mutta toki pitää olla pykälää sokeampi että rahat menee, nyt varsinkin kun nuista toitotettu pitkin medioita monet vuodet.
Hmm. Olen seurannut mm. pierogia scammer´s paybackistä ja todellakin - jotkut ihmiset ovat ryhtyneet aktiivisesti taistelemaan näitä huijareita vastaan. Siihen vaaditaan kyllä melkoisesti oikeaa osaamista. Täällä taas osataan olla vain ilkeitä nettihuijareiden uhreja kohtaan. Siis todella ilkeitä ja vahingoniloisia?
Maija voisi nyt teknisesti hyväksyä sen faktan, että aivan itse omalla sinisilmäisyydellään aiheutti eläkevarojensa karkaamisen huijareiden käsiin.
Uskomatonta että kaikesta uutisoinnista huolimatta vieläkin langetaan näihin höpöjuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Maija voisi nyt teknisesti hyväksyä sen faktan, että aivan itse omalla sinisilmäisyydellään aiheutti eläkevarojensa karkaamisen huijareiden käsiin.
Uskomatonta että kaikesta uutisoinnista huolimatta vieläkin langetaan näihin höpöjuttuihin.
Maija ei seuraa valtamediaa?
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan loputonta. Minäkin sain amerikkalaiselta sotilaalta suoraan Afganistanin tulilinjalta rakkaudentäyteisen Facebook -viestin. Ajatelkaa että tällainen tavallinen suomityttö on Facebook -kuvallaan saanut oikean sotilaan rakkauden pauloihin🙂
No itse asiassa ihan taviksia ne sotilaat ovat ja osa jopa lähtöisin huonoista kotioloista ja armeija on heidän pelastuksensa. Tunnen ihan henkilökohtaisesti yhden sotilaan, joka eli kadulla ennen kuin pääsi ilmoittautumaan armeijaan täytettyään 17 vuotta. Nyt on tutkija, kun sai yliopistokoulutuksen armeijan myötä.
Mutta huijauksiahan nuo facebookviestit ovat kuitenkin.
Sinne meni rahat, nyt vaan nuolee haavansa ja jatkaa eteenpäin.
Minä en myöskään vastaa ulkomailta tuleviin puheluihin, ja jos suomalaisesta numerosta näyttää puhelu tulevan, mutta vastatessa on viive (koska robotti hoitaa soittelun ja ihminen ottaa puhelun vasta silloin, jos siihen vastataan) ja taustalta kuuluu puhelimessa puhuvien ihmisten hälyä, suljen saman tien.
Tällä viikolla on soiteltu Irlannin suuntanumerosta, liekö samaa kuin tuo Maijan saama huijauspuhelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan loputonta. Minäkin sain amerikkalaiselta sotilaalta suoraan Afganistanin tulilinjalta rakkaudentäyteisen Facebook -viestin. Ajatelkaa että tällainen tavallinen suomityttö on Facebook -kuvallaan saanut oikean sotilaan rakkauden pauloihin🙂
No itse asiassa ihan taviksia ne sotilaat ovat ja osa jopa lähtöisin huonoista kotioloista ja armeija on heidän pelastuksensa. Tunnen ihan henkilökohtaisesti yhden sotilaan, joka eli kadulla ennen kuin pääsi ilmoittautumaan armeijaan täytettyään 17 vuotta. Nyt on tutkija, kun sai yliopistokoulutuksen armeijan myötä.
Facebookin rakkausviestien lähettelijät ei oo sotilaspuvussa koskaan olleetkaan, nigerialaisia huijareita.
Siinäpä Maija nyt maksoi oppirahat.
Ei ole pankin vastuulla, jos ihminen itse hölmöilee ja lankeaa huijaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko pankki vastuussa jos hölmö antaa tunnukset huijareille? Tätä odottivat jotkut romanssihuijatut, ei ole pankki vastuussa.
Erottaisin pankin koko tietoturvaosaston, kun se sallii tämän tapahtuvan. Miksi ei voi olla tilejä, joilta ei voi siirtää rahaa ulkomaille/pois omalta tililtään?
Ohis, minulla ainakin on säästötilejä, joilta voi siirtää rahaa vain omalle vastatililleni. Nostojen määräkin on yhdessä tilissä rajoitettu. Tietysti jos olen idiootti, voin sitten siltä tililtä siirtää rahat kenelle vain.
Vanhempani ovat määränneet minut edunvalvojaksi, jos pää pehmenee noin pahasti.
Maija on hyvä ja tekee rikosilmoituksen. Pankin vika tämä ei ole.
Jostain tuo maijakin on eläkesäästönsä kusettanut kuten muutkin suurten ikäluokkien edustajat. Ei ainakaan omiaan menettänyt senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko pankki vastuussa jos hölmö antaa tunnukset huijareille? Tätä odottivat jotkut romanssihuijatut, ei ole pankki vastuussa.
Erottaisin pankin koko tietoturvaosaston, kun se sallii tämän tapahtuvan. Miksi ei voi olla tilejä, joilta ei voi siirtää rahaa ulkomaille/pois omalta tililtään?
Varmaan kannattaa hakeutua edunvalvontaan, mikäli ei kykene enää raha-asioitaan hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin vähän hauskaa yhden tällaisen kustannuksella. Nigeriasta hän mulle kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä huijaukset liittyy myös ihan suomalaisuuteen ja meidän kulttuuriin, ollaan totuttu luottamaan viranomaisiin sokeasti. ( tai myyjiin ym)
Mutta toki pitää olla pykälää sokeampi että rahat menee, nyt varsinkin kun nuista toitotettu pitkin medioita monet vuodet.
Suomalaiset kylläkin lankeavat näihin huijauksiin vähemmän kuin muissa maissa. Mutta luultavasti se seniorien heikosta kielitaidosta. Joudun työssäni paljon tekemisiin tietoturva-asioiden kanssa. Iäkkäämmillä ja kuitenkin työelämässä olevilla on käsittämätön sinisilmäisyys ja sokea luottamus kehen tahansa tuntemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä. Minun tili lukittiin yksi aamu liiallisen käytön takia kun olin ottanut automaatista 10e bussirahaa lapselleni, käynyt kaupassa tekemässä 30e ruokaostokset ja maksanut hammaslääkärilaskuni. Mutta näköjään kymppitonneja saa viedä tuosta vain ilman reagointia.
Ihan itse sinä tilillesi laitat rajoitukset. Jos se on 100 e/vrk, niin vika ei ole pankin vaan sinun.
Minuun pankki otti yhteyttä, kun tein yli 3000 euron tilisiirron ulkomaille. Soittivat ja kysyivät onko tämä nyt varmasti ihan ok. Tuli turvallinen olo, kun tarkistivat.
Jatkossa vain talibaanit kirjoittavat sieltä päin.