Millainen on tuntemasi asiantuntija?
Kaverini on asiantuntija. Hiukan omahyväinen ja ulospäin suuntautunut. Tiukat housut, geelillä muotoillut hiukset, kokoomuksen kannattaja. Tekee jo nyt asiantuntijatöitä omalla alallaan vaikkei ole vielä valmistunut.
Kommentit (19)
Hyväuskoisia hölmöjä ne kaikki asiantuntijat ovat. Uskovat sokeasti sen mitä auktoriteetti heille syöttää.
Minä tunnen monenlaisia asiantuntijoita. Monilta eri aloilta, monissa erilaisissa työtehtävissä. Olen itsekin asiantuntija, mutta en juuri nyt tee asiantuntijatyötä.
Jotkut ovat outoja tyyppejä, toiset ovat normaaleja.
Minä työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa. Kaikki ovat ihan normaaleja ihmisiä niin kuin muutkin.
Kun tuntee ihmisiä, joukossa on paljon erilaisia asiantuntijoita ja siis erilaisia ihmisiä. Mistä pohjasakkakuplasta käsin tällaisia edes pitää kysyä?
Työskentelen sosiaalialan erityisasiantuntijana. Meillä töissä on lähinnä naisia, jotka tekevät lähes taikatemppuja työssään saadakseen ihmisten asioita edes jonkinlaiseen järjestykseen.
Kiinnostaisi kyllä kuulla. Psykologi kehotti hakeutumaan asiantuntija-ammattiin, koska minulla on niin vaikea auktoriteettinä itseään pitävien henkilöiden kanssa, mikä vaikeuttaa työelämään osallistumista. Nämä piirteet ei ole syy jättäytyä pois työelämästä, vaikka työnantajat toistuvasti saa hermoromahduksia ja antaa aiheettomia potkuja. Persoonallisuushäiriötäkään minusta ei pyytämistäni etsinnöistä huolimatta löytynyt. Mitä on nämä asiantuntija-ammatit? Erityisesti kiinnostaa ne, joihin voisi löytää tiensä VALMA-kurssin kautta, sillä lääkäri piti epärealistisina lukio-opintoja, joihin olisin ollut kuntoutustuella hakeutumassa, kun en kotiolojen vuoksi voinut teininä lukioon mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuntee ihmisiä, joukossa on paljon erilaisia asiantuntijoita ja siis erilaisia ihmisiä. Mistä pohjasakkakuplasta käsin tällaisia edes pitää kysyä?
Kuten sanoit. Joukossa on paljon erilaisia ihmisiä. Minua kiinnostaa tietää tarkemmin mikä heitä yhdistää.
Asiantuntijan titteli on vähän kokenut inflaatiota sitten 60-luvun. Nykyisin se on melkein yleisnimike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit. Joukossa on paljon erilaisia ihmisiä. Minua kiinnostaa tietää tarkemmin mikä heitä yhdistää.
Lisäys. Myös se mitä asiantuntija tarkoittaa käytännössä. Viikon töissä ollut Gigantin myyjä on asiantuntija tittelillä. Myös 40 vuotta työssään ollut professori kirurgi on asiantuntija. Tämä vaikka asiantuntijuus on täysin eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä kuulla. Psykologi kehotti hakeutumaan asiantuntija-ammattiin, koska minulla on niin vaikea auktoriteettinä itseään pitävien henkilöiden kanssa, mikä vaikeuttaa työelämään osallistumista. Nämä piirteet ei ole syy jättäytyä pois työelämästä, vaikka työnantajat toistuvasti saa hermoromahduksia ja antaa aiheettomia potkuja. Persoonallisuushäiriötäkään minusta ei pyytämistäni etsinnöistä huolimatta löytynyt. Mitä on nämä asiantuntija-ammatit? Erityisesti kiinnostaa ne, joihin voisi löytää tiensä VALMA-kurssin kautta, sillä lääkäri piti epärealistisina lukio-opintoja, joihin olisin ollut kuntoutustuella hakeutumassa, kun en kotiolojen vuoksi voinut teininä lukioon mennä.
Asiantntuijat ovat poikkeuksetta akateemisia.
Olen tehnyt itse aikoinaan asiantuntijahommia, jotka liittyivät matemaattisten mallien rakentamiseen ja laskemiseen. En voi kuvitella parempaa hommaa, mitä matemaattisesti lahjakas ihminen voisi tehdä: siinä oppii tuntemaan tutkittavan ilmiön ja oppii konkreettisesti kunnolla matematiikkaa, kun joutuu itsenäisesti malleja rakentamaan ja laskemaan. Homma sopii hyvin introvertille ihmisille, joka ei ole sosiaalinen, mutta omaa vahvan intuition ja korkean älykkyysosamäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantntuijat ovat poikkeuksetta akateemisia.
Se gigantin geelitukkakin? Tai asentaja joka osaa oman työnsä, on saanut sen vuoksi asiantuntijatittelin ja kiertää ympäri maapalloa asennustöissä?
Suunnittelija. Ymmärtää ja osaa oman ammattinsa paremmin. Tai kapean osan siitä. Ihminen jolta kysytään neuvoa vaikeimmissa tapauksissa. Sosiaaliset taidot ovat huonot, mutta hänen kanssaan pystyy toimimaan. Voisi sanoa että lähes korvaamaton ja se näkyy palkassa.
Odotas, vilkaisen peiliin. Ihan tavallinen olen. Tuskin kukaan edes tietää tarkemmin työtehtävääni ja sitä, että olen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Hyväuskoisia hölmöjä ne kaikki asiantuntijat ovat. Uskovat sokeasti sen mitä auktoriteetti heille syöttää.
Olet erehtynyt. Aika usein asiantuntija on se auktoriteetti.
Merkonomi. Taloushallinnon etätyöläinen. Nimikkeenä asiantuntija. Bruttopalkka n. 2400. Määräaikainen. Nykyään asiantuntijoista ja mestareita löytyy joka paikasta. Esim. virastomestari kai sama kuin vahtimestari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys. Myös se mitä asiantuntija tarkoittaa käytännössä. Viikon töissä ollut Gigantin myyjä on asiantuntija tittelillä. Myös 40 vuotta työssään ollut professori kirurgi on asiantuntija. Tämä vaikka asiantuntijuus on täysin eri tasolla.
En nyt laskenut tähän tavaratalon geelitukkia enkä erään puolueen talousrikollisia peruskoulupohjalla enkä mitään puistokemian kokemusasiantuntijoita. Useimpia aikuisten oikeasti asiantuntijoita ovat alkaneet edes jossain vaiheessa lukuhommat kiinnostaa. Sitten on joitain sellaisia, jotka ovat vain uteliaita ja erittäin hyvin verkostoituneita. Ei tästäkään vastauksesta kyllä varmaan ollut yhtään enempää hyötyä.
Ei heitä yhdistä juuri mikään. Paitsi ehkä jonkinlainen peruskoulun jälkeinen koulutus. Ja sisätyö tod. näk.
Puolisoni. Älykäs ja laajasti sivistynyt. Opiskelee jatkuvasti uutta ja haluaa kehittyä monella osa-alueella.