Onko 20 mikrog D-vitskua sopiva annos aikuiselle?
Jos ei miksei?
Kommentit (25)
Suositukset nyt on mitä on, todellisuudessa niitä pitäis vetää VÄHINTÄÄN kaksinkertaiset annokset. Käy mittauttamassa d-tasosi, niin tiedät paljonko sun pitäis sitä syödä.
50µg menee täälläkin päivässä. Ja lapsikin saa vähän enemmän kuin 5 tippaa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 08:28"]
Ihan suositelluista! annoksista kyselen.
[/quote]
Menee yli suositusten, mutta toisaalta suomalaiset suositukset lienevät alakanttiin. Itse syön myös 20 mikrogrammaa päivittäin, mutta olen epäillyt ettei se ole riittävästi.
Haluaisin aloitta d.vitamiinin syönnin.
Mitä merkkiä suosittelette tai tuotetta/valmistajaa?
Jostain luin, että suositus on 100ug nykyisin päivässä.
liian vähän. 50-100 päivässä on hyvä aikuiselle.
pikkulapsille 10 ja yli 3 v. lapsille 25 on hyvä!
[/quote]
Miksi? Kun suositukset ei ole ajan tasalla lainkaan niin miksi pitäisi syödä niiden mukaan?
Järjenköyhyyttä. D-vitamiini suppressoi immuunipuolustusta, eli saatte loisenne lisääntymään nopeammin. Matalat kalsidiolitasot eivät kerro muusta kuin elimistössä kytevästä tulehduksesta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 08:33"]
Uusi inhokkisana - "vitsku".... "puistatus"
[/quote] Minusta se on ihan söpö sana. :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:18"]
[/quote]
Miksi? Kun suositukset ei ole ajan tasalla lainkaan niin miksi pitäisi syödä niiden mukaan?
[/quote]
Olen ymmärtänyt, että tietoa suurten annosten pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä ole. Voi hyvin olla, että tosiaan kannattaisi syödä isompaa annosta, mutta varmuutta isojen annosten vaikutuksesta ei ole. Isojen annosten fanaatikot perustelevat aina, että myrkytykseen vaaditaan TOSI isoja määriä, mutta myrkytys ja pitkäaikaiset haitat on eri asia. En ole hirveän syvällisesti kylläkään tähän asiaan perehtynyt, mutta ymmärrän hyvin senkin puolen, että suosituksia ei ihan muodin mukana haluta nostaa kovin korkealle ennen kuin on selkeää tietoa siitä, ettei isoista annoksista ole pitkäaikaiskäytössäkään haittaa. Mä syön 50 mikrogrammaa päivässä eli yli suositusten minäkin. Kiinnostaisi kyllä käydä mittauttamassa tasot.
Onko muuten totta tuo d-vitamiinin immunosupressiivisuus? :O Sehän voisikin selittää sen, miksi ensin olin pitkään tosi terve alettuani syödä isompaa annosta d-vitamiinia, mutta nykyään taas olen aivan koko ajan flunssassa vaikka miten mätän sitä deetä naamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:27"]
Järjenköyhyyttä. D-vitamiini suppressoi immuunipuolustusta, eli saatte loisenne lisääntymään nopeammin. Matalat kalsidiolitasot eivät kerro muusta kuin elimistössä kytevästä tulehduksesta.
[/quote]
Mitä siis sun mielestä kannattaisi tehdä? Miten siitä tulehduksesta pääsee eroon?
Jos pitkäaikaisesta runsaan d:n saannista olisi haittaa, kai suurin osa päiväntasaajan toisella puolella asuvista kärsisisivät myrkytysoireista (vrt. auringon uv-säteistä saatava D)?
Kannattaa mittauttaa arvot. Itselläni 100 mikrogrammaa/ pv ja arvo oli 129 nanomol/l. Syönyt vuoden ympäri kolmisen vuotta.
Varmaankin riippuu ihan ihmisestä, kuinka imeytyy ja mikä valmiste.
Liian vähän. Itse vetelen 125 mikroa/päivä.