Minkä takia työttömyystuen ennakkopidätyksen saa takaisin VERONPALAUTUKSESSA?
En kykene ymmärtämään? Kun eihän ne työttämät välttämättä tee edes sitä harjoittelu työtä? Pitääkö niille tosiaan antaa takaisin ne ennekkopidätykset? Siskon tyttöni oli viime vuoden lopussa työtön ja saa veronpalauksissa 2kk mitkä oli työttämänä ennakkopidätyksen veronpalauksina??
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"]
Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle.
ap
[/quote]
Tiedätkö sinä, että ennakkopidätykset peritään myös palkkatyöstä, ja opintotuesta?
Tässä ketjussa aloittaja on oikein malliesimerkki siitä, mihin se johtaa kun asioista ei tiedä eikä ymmärrä, eikä haluakaan ymmärtää. Meidän on ihan turha vääntää hänelle rautalangasta progressiivisen ja kalenterivuoden verotusta, ja sitä että ei lopullisessa verotuksessa ole mitään merkitystä sillä, mikä 'äyri' on peritty palkasta, mikä päivärahasta tai eläkkeestä tai vaikka yritystulosta, jos se ei ole pääomatuloa.
Jotta vähän köyhemmilläkin olisi joulumieltä? Vai luulitko että ihan säästöön menee veroparatiisiin?
Jos vaikka karsittaisiin ensin turhaa byrogratiaa ja virkamiehiä. Paperin pyörittäjiä ei voi enää tarvita niin paljoa kaikkihan tehdään netissä sähköisesti?!
Rajat kiinni.
ja joku koulutustaso & terve järki vaadittava päättäjiltä ei edustajaksi mtn turhakkeita.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 07:13"]
Ap:lla taas verotietämys kohdillaan. Parasta tässä on että tämä jonkun satunnaisen idiootin väärinymmärrys jää nettiin ja sitten myöhemmin joku yhtä suuri valopää googlaa omalle mielipiteelleen tukea ja tulee selittämään, ehkä jopa juuri Aihe vapaa:lle kuinka "tiedän erään tapauksen jossa työtön sai kaikki verot takaisin".
[/quote]
Totta. Pitäisikö meidän eliminoida tämä ketju? Suututtaa ylläpito poistamaan tämä?
PIPSA! PIPSA ON PULLEA! MUNGOANNA ON DAIJU!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"]
Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle.
ap
[/quote]
Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 02:36"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 02:31"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 02:27"]Ja mitäköhän ajattelit kun töitä ei tekeville riitä että millä ne työttömät elää jos ei minkäänlaisia tuloja? Otatko ruoka-, vaate- ja asuntopalkalla luoksesi piiaksi/rengiksi? [/quote] Heidän tulisi mennä mihinkä tahansa työhön. Tai tehdä edes sijaisuuksia/pätkätöitä jolloin tukea voitaisiin vähentää sen mukaan mitä töissä on. Ap [/quote]Mihin tahansa työhön? Ai ängetä jonkun työpaikalle missä heitä ei kaivata? Kunhan vain tekisivät töitä. Trolli sinä olet, se on selvä, mutta silti sorrun vastaamaan kun onhan niitä vähä-älyisiä jotka hokevat että menisivät töihin.. Vaikka niitä eikertakaikkiaan kaikille riitä ja aina vaan harvemmille. Ja mitä ihmeen mitä tahansa? Jos joku on vaikka puutarhuri niin hän voisi kuitenkin mennä kirurgiksi kun puutarha-alalla i ole töitä mutta kirurgille olisi? Jonkinverran pitäisi myös soveltuvuuden, taitojen ja työn kohdata. [/quote Tarkoitin siivoojiksi, myyjiksi, tarjoilijoiksi, puhelinmyyntiin, päiväkotiin yms, talonmiehiksi jne. Ap
[/quote]
Voi kuule ap, noihinkaan töihin ei noin vaan mennä, kai sen tiesit? Puhelinmyynti on ainoa johon kaikki periaatteessa pääsisivät, mutta kaikista siihen ei oikeasti todellakaan ole!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"]
ap
[/quote]
Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin?
[/quote]
Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:29"]
Minusta ainakin kuulostaa oikeasti suorastaan väärältä. Voiko tosiaan olla niin, että pitkäaikaistyötön nuori voi saada palautuksia nyt nopeasti laskettuna 600e? ELLEI ENEMMÄN. En ilkeältä halua kuulostaa, mutta jos nämä ihmiset pärjää elämässä näiden ennakkopidätysten jälkeisellä summalla, niin miksei se pitää heille antaa LISÄNÄ takaisin?
Koska se heille lain mukaan kuuluu, siksi.
Yhtä lailla sulle voi sanoa, että jos saat veronpalautuksia, ne pitää ottaa sulta pois koska pärjäät ilmankin. Mitäs siitä tykkäisit?
ap
[/quote]
[/quote]
Minä olen pitkäaikaistyötön, enkä ole KOSKAAN saanut veronpalautuksia. Veroprosentti 20. Olisi kiva tietää saako joku oikeasti vai onko vain kateellisten arvailuja.
[/quote]
Jos veroprosenttisi on 20, se on se sama, kuin työttömyystuissa käytetty ennakonpidätysprosentti, joten et tietysti saa mitään palautuksia. Veroprosenttisi on laskettu tulojesi mukaan, ilmeisesti sinulla on joku muukin tulonlähde, kuin työttömyystuki.
Itse olen ollut jopa kokopäivätöissä jollain 13% veroprossalla, kun palkka on ollut niin pieni. Työttömyystuki on vielä paljon, paljon pienempi, joten prosentiksi riittäisi vähäisempikin.
Jokainen kokonaan työtön, jonka veroprosentti on alle 20, saa palautuksia, jos ei ole muita tuloja.
[/quote]
Työttömyystukia verotetaan korkeammin kuin palkkatuloja. Tämä johtuu siitä, että työttömyysetuudesta ei (luonnollisesti) tehdä erilaisia ansiotulo- ja tulonhankkimisvähennyksiä. Työttömän työttömyystukien veroprosentti voi aivan hyvin olla 20 %, vaikka parempituloisen työssäkäyvän veroprosentti olisikin 15 %.
Työttömyystuesta kiltisti maksanut joka kuukausi sen 20% veroja. Mätkyjä tuli silti yli 200€. Mitään lisätienestejä ei ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee.
[/quote]
Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan.
Työttömien pitää saada ostaa joululahjoja joten älä ap huoli.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:21"]
Työttömyystuesta kiltisti maksanut joka kuukausi sen 20% veroja. Mätkyjä tuli silti yli 200€. Mitään lisätienestejä ei ole ollut.
[/quote]
Paljonko sun veroprossa on, ja miksi se on yli 20%, jos olet tuloton? Onko sulla omaisuutta, vuokratuloja, tai jotain, mikä tähän vaikuttaa?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:21"]
[/quote]
Paljonko sun veroprossa on, ja miksi se on yli 20%, jos olet tuloton? Onko sulla omaisuutta, vuokratuloja, tai jotain, mikä tähän vaikuttaa?
[/quote]
Työttömyystuestahan menee automaattisesti 20% veroja, vaikka oma veroprosentti olisi alhaisempi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee.
[/quote]
Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan.
[/quote]
Tukien verotus menee tasan sen prosentin mukaan mikä verokortissa etuutta varten lukee, esim mulla oli viime vuonna 14%. Toki jos ottaa tukia palkkaverokortilla niin silloin menee vähintään 20% mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin?
Mä inhooooon kun joku ei tajua verotuksen perusajatusta. En ole itse mikään veronero mutta kyllä varmaan 18 vuotiaasta lähtien olen tajunnut sen että verotuksessa katsotaan koko vuoden tuloja ja sitten kun vuosi on ohi lasketaan lopullinen oikea verotus eli silloin selviää onko maksettu liian paljon tai liian vähän. Siksi en vaan voi ymmärtää miten on niin tyhmiä ihmisiä jotka joskus huuli pyöreänä selittävät kuinka: "Maija maksaa paljon vähemmän veroa vaikka meillä on ihan samat tulot" tai ne jotka ylpeänä selittävät saavansa niin ja niin paljon veronpalautusta ihan kuin se olisi joku ylimääräinen lahja verottajalta. Hoh hoijaa, verotuksessa on kysymyksessä kokonaisuudesta johon vaikuttaa kyllä muutkin seikat kun tulot vaikka ne ovatkin pääosassa verotusta laskettaessa ja tosiaan verottajahan ei voi etukäteen lasketuttaa veroja aivan tasan niin että ei tulisi mätkyjä tai palautuksia jos et ihan tasan tarkkaan tuloja ja vähennyksiä ole itse pystynyt ilmoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee. [/quote] Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan. [/quote] Tukien verotus menee tasan sen prosentin mukaan mikä verokortissa etuutta varten lukee, esim mulla oli viime vuonna 14%. Toki jos ottaa tukia palkkaverokortilla niin silloin menee vähintään 20% mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin?
[/quote]
Kyllä minulla ainakin meni työmarkkinatuesta veroa 20%. Ei sinne kelalle mitkään verokortit kelvanneet.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:16"]
Työttömyystuki verotetaan aina 20% mukaan, riippumatta henkilön todellisesta veroprosentista. Kokonaan työttömällä ja useimmilla osa-aikatyöttömilläkin todellinen veroprosentti on tuota pienempi, joten siskontyttösi on maksanut tuestaan ylimääräistä veroa ja ne palautetaan ihan normaalisti, kuten kaikille, jotka maksavat ylimääräistä veroa.
Vaikutat tuohtuneelta asiasta?
[/quote]
Ei pidä täysin paikkaansa. Ainoastaan silloin jos ei toimita maksajalle muutosverokorttia etuuden maksamista varten, käytetään vähintään 20% ennakonpidätystä. Tuosta korkeampikin voi olla toki sekä ilman että muutosverokortin kera. Riippuu muista ko. vuoden ennakonpidtyksenalaisesta ansiosta.
Ap:lle taas sanoisin että mahdollisesti liikaa peritty ennakko palautetaan tai huomioidaan ko.vuoden muussa verotuksessa. Ei tosiaan tule automaattisesti verot takaisin palautuksena. Voisiko olla että kys.henkilö ei ole hakenut muutosverokorttia ja ennakkoa on näin peritty liikaa koko työttömyysjaksolta, jos olisikin ollut oikeus vaikka 0% muutoskorttiin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee. [/quote] Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan. [/quote] Tukien verotus menee tasan sen prosentin mukaan mikä verokortissa etuutta varten lukee, esim mulla oli viime vuonna 14%. Toki jos ottaa tukia palkkaverokortilla niin silloin menee vähintään 20% mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin?
[/quote]
Kyllä minulla ainakin meni työmarkkinatuesta veroa 20%. Ei sinne kelalle mitkään verokortit kelvanneet.
[/quote]
Oliko sulla nimenomaan erikseen haettu "verokortti etuutta varten"?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:41"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee. [/quote] Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan. [/quote] Tukien verotus menee tasan sen prosentin mukaan mikä verokortissa etuutta varten lukee, esim mulla oli viime vuonna 14%. Toki jos ottaa tukia palkkaverokortilla niin silloin menee vähintään 20% mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? [/quote] Kyllä minulla ainakin meni työmarkkinatuesta veroa 20%. Ei sinne kelalle mitkään verokortit kelvanneet. [/quote] Oliko sulla nimenomaan erikseen haettu "verokortti etuutta varten"?
[/quote]
Ei vaan minulle sanottiin paikallisella kelalla ettei sinne minkäänlaisia verokortteja tarvitse toimittaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:41"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:18"] Mielestäni ennakkopidätyksiä ei tulisi saada takaisin. Yhteiskunta maksaa ne tuet, ennakkopidätysten tulisi jäädä valtiolle. ap [/quote] Näinhän se menisikin mikäli se verotus siitä menisi henkilön veroprosentin mukaan. Mutta kun ei mene. Vai olisiko oikein että jos sun veroprosentti olis esim 18, niin sulta vietäiskin 30%, etkä saa sitä ylimenevää palautuksena takaisin? [/quote] Miksi ei menisi? Kyllä minulla on aina verot menneet tasan sen prosentin mukaan mitä verokortissa lukee. [/quote] Kyllä minullakin menee veroprosentin mukaan palkasta verot. Mutta tuossahan ap puhuikin työttömyysetuuden veroista, ja ne eivät mene kyllä yleensä henkilön oman veroprosentin mukaan, vaan 20%:n mukaan. [/quote] Tukien verotus menee tasan sen prosentin mukaan mikä verokortissa etuutta varten lukee, esim mulla oli viime vuonna 14%. Toki jos ottaa tukia palkkaverokortilla niin silloin menee vähintään 20% mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? [/quote] Kyllä minulla ainakin meni työmarkkinatuesta veroa 20%. Ei sinne kelalle mitkään verokortit kelvanneet. [/quote] Oliko sulla nimenomaan erikseen haettu "verokortti etuutta varten"?
[/quote]
Ei vaan minulle sanottiin paikallisella kelalla ettei sinne minkäänlaisia verokortteja tarvitse toimittaa.
[/quote]
Minulla sama tilanne. Sitten kun itse tutkiskelin asiaa, niin olisin kyllä voinut toimittaa tuon kortin, mutta veroprosentti olisi ollut entistä suurempi, yli tuon 20 %.
Voi elämän kevät taas. Tukien ennakonpidätysprosentti on vähintään 20 %, ellei sitä ole syystä tai toisesta laskettu pienemmäksi. Ansiosidonnaisen pidätys voi olla isompikin. Lopullisessa verotuksessa kaikki vuoden tulot lasketaan yhteen ja sitten lasketaan lopullinen veroprosentti. Ei ole väliä, mistä tulot on tulleet, mutta tukien ajalta ei saa vähennyksiä. Jos tulee palautusta, ennakonpidätystä on maksettu7peritty liikaa. Jos enankonpidätys on maksettu liian vähän, tulee mätkyjä. Se pätee kaikkiin, kenellä on tuloja ihan mistä vaan, yksinkertaista, eikö totta.
Työttömänä ollessa (nykyään olen vakitöissä) sain voimia siitä, kun tajusin, että työelämässä on aika pöljää porukkaa pilvin pimein. Töitä vailla olevan työttömät, ottakaa voima ap:sta - tuollaisiakin tomppeleita on joku palkannut, joten varmaan sinäkin joskus töihin pääset (ellei ap ole yksityisyrittäjä).