Vai ettei jäähyllekkään saa lasta enää laittaa, vai niin...
Myönnän suoraan, että olen vähän tyhmä. Ei mitään korkeampaa koulutusta ja kolme lasta, jotka on kasvatettu ihan maalaisjärjellä.
Tänään kun ajelin töistä kotiin, kuulin kun radiossa puhuttiin uusimmasta amerikkalaistutukimuksesta, jossa oli todettu, että jäähy on lapselle huono vaihtoehto. Sen aikana lapsen aivoissa aktivoituu sama alue, kuin ilmeisesti lyötäessä, näin ymmärsin?
Samoin kerrottiin suomalaisen lastenpsykiatrin kanta asiaan. Hän oli tutkimuksen kanssa samoilla linjoilla ja hänen mukaansa jäähylle laittaminen ei ole "rakentavaa" eikä tarjoa lapselle ratkaisukeinoja. Asiat pitäisi kuulemma aina pystyä selviuttämään puhumalla ja koittaa ymmärtää lasta omien moraalikäsitysten ulkopuolella...ja jotain. Tyhmä ei enää jaksanut kuunnella.
Mä en tiedä, miksi tää asia mua niin kaivelee. Musta vaan tuntuu, että tällaisten tutkimusten mukana häviää viimeinenkin maalaisjärki? Aivojen osien aktivoitumionen ensinnäkin? Onko se satavarma keino tulkita toisen ihmisolennon tuntemuksia ja onko siis jokainen jäähytetty lapsi nyt sitten yhtä kuin hakattu lapsi?
Ja kuinka moni vanhempi jaksaa aina, ihan aina selvittää tilanteet rakentavasti, unohtaen omat tunteensa. Joskus se jäähy on tarpeen sille vanhemmallekkin, samoin kun lapselle.
Kai mua vituttaa, kun omat lapset on olleet jäähyillä ja musta se on auttanut. Minuutti per ikävuosi. Ja nyt sekin on ollut ihan väärin.
Siis typerähän munkin reaktio on, mutta olisi kiva joskus kuulla jotain vastakritiikkiä noille tutkimuksillekin. Tollasta vaan lätkästään sun eteen, että revi siitä.
Huono päivä tänään, kun menee kuppi nurin moisesta...
Kommentit (295)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:13"] Jäähy kuuluu autoritääriseen kasvatustapaan. Se on toimintakeino vanhemmille, joilta loppuvat keinot oman lapsensa kanssa, jotka eivät Aikuisina osaa toimia tilanteessa paremmin. [/quote] Kukaan ei ole koskaan keksinyt parempaakaan keinoa. Nämä keskustelevat vanhemmat antavat muiden kärsiä yhden terrorisoivan lapsen touhuista. Samalla itse hyppivät sen lapsen mukana. Kun lapsi rupeaa riehumaan niin vanhemman vastuulla on muutama asia: -Estää että lapsi ei voi satuttaa ketään eikä hajoittaa mitään -Hiljentää lapsi ja estää hänen tekemästä mitä hän haluaa -Varmistaa että muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä sen lapsen metelistä - Hoitaa ne sillä tavalla että riehuva lapsi ei siitä mitenkään hyödy - Varmistaa että muut ihmiset saavat jatkaa touhujaan rauhassa - Tehdä kaikki niin että itse kykenee jatkamaan sitä asiaa mitä oli tekemässäkin. Joten voitko selittää että miten tuo hoituu sinun tavallasi? Jos sinulla on vaikka 5 lasta ja kylässä sinulla on kaverisi ja hänen kaksi lasta. Kaikki lapset ovat alle koulu ikäisiä. Sinun lapsesi rupeaa riehumaan, hakkaamaan muita ja heittämään tavaroita. Hän ei suostu lopettamaan tekoaan vaan jatkaa ja jatkaa. Miten selvität sen yllä mainitut kriteerit täyttämällä? [/quote] Lasta ei tarvitse hiljentää eikä kaiken tarvitse jatkua heti samalla sekunnilla niin, että jokainen jatkaa sitä, mitä oli tekemässä. Hiljentäminen riippuu paikasta, jossa ollaan. Kotona saa näyttää tunteita, vaikka olisi vieraitakin. Kun kiukuttaa ja suututtaa, saa itkeä ja karjua, vaikka hyppiä tasajalkaa ja maata lattialla potkimassa, mutta toisia ei saa satuttaa, eikä tavaroita rikkoa. Tunteet kuuluvat elämään, negatiivisetkin. Vieraat eivät siitä vaurioidu, että pikkulapsi kiukuttelee jonkin aikaa jostakin. Jos ovat lapsiperhe, niin ehkä jopa huokaisevat helpotuksesta, että "muillakin on tällaista, ei vain meillä". Sen sijaan esimerkiksi hautajaisissa tai häissä ei toisia vieraita häiritä. Silloin tarvittaessa toinen vanhempi poistuu lapsen kanssa paikalta. Kotona asia käsitellään heti, siis kun lapsen kiukku on sen verran laantunut, että hän tähän pystyy. Jos lapseni satuttaisi meillä vieraina olevia lapsia, ottaisin lapsen leikeistä sivuun ja toteaisin, että "sinä et voi nyt leikkiä Petterin kanssa, kun tahallasi satutat koko ajan". Lapsi saisi purkaa kiukkuaan vieressäni, potkia ja itkeä vaikka keittiössä, jonne olisin hänet nostanut. Kun lapsi olisi rauhoittunut, selittäisin hänelle tilanteen ja hän pyytäisi toiselta lapselta anteeksi. Jäähyä tässä ei silti tarvittaisi. Minulla on kaksi omaa pientä lasta ja olen työskennellyt päiväkodissa 10 vuotta. Koskaan ei ole tarvinut laittaa lasta jäähylle, koska minulla on keinoja käsitellä tilannetta. Tämä ei tarkoita, että antaisin lasten kiusata tai satuttaa toisia tai että asioista neuvoteltaisiin lasten kanssa tuntikausia. Päinvastoin, autoritäärinen kasvatustapa lisää lapsen uhmaa. Kun lapsi huomaa, että häntä arvostetaan, uhma vähenee, ja em kaltaisia tilanteita tulee vähemmän. Lasten kanssa kannattaa keskustella, eikä aliarvioida heitä. Jo kolmevuotiaitakin voi kuunnella ja kysyä esimerkiksi riidan molemmilta osapuolilta, mitä siinä heidän mielestään tapahtui. [/quote] Sinulla ei ole oikeutta antaa yhden lapsesi terrorisoida toista lastasi riehumalla ja huutamalla. Päiväkodissa muiden lapsien EI pidä joutua kuuntelemaan yhden riehumista ja huutamista. Meidän lasten tarhassa ainakin lapset laitetaan jäähylle ja jos lapsi rupeaa useammin riehumaan niin hänet voidaan jopa heittää ulos tarhasta (eli lapsi pitää viedä jonnekkin muualle). Minä ainakin nostaisin metelin jos tarhassa annettaisiin toisten lasten terrorisoida minun lastani riehumalla ja huutamalla. [/quote] Jos lapsi ei saa purkaa kiukkuaan huutamalla, niin mikä mielestäsi on hyväksyttävämpi tapa? Toisten lyöminen? Vai oletko sitä mieltä, että lapsi ei saa näyttää negatiivisia tunteitaan lainkaan, menköön muualle ja tulkoon takaisin vasta, kun osaa taas miellyttää muita?
[/quote]
Lapset pitää oppia kontroloimaan tunteitaan. Jos tekee mieli huutaa niin menkööt muualle huutamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:13"] Jäähy kuuluu autoritääriseen kasvatustapaan. Se on toimintakeino vanhemmille, joilta loppuvat keinot oman lapsensa kanssa, jotka eivät Aikuisina osaa toimia tilanteessa paremmin. [/quote] Kukaan ei ole koskaan keksinyt parempaakaan keinoa. Nämä keskustelevat vanhemmat antavat muiden kärsiä yhden terrorisoivan lapsen touhuista. Samalla itse hyppivät sen lapsen mukana. Kun lapsi rupeaa riehumaan niin vanhemman vastuulla on muutama asia: -Estää että lapsi ei voi satuttaa ketään eikä hajoittaa mitään -Hiljentää lapsi ja estää hänen tekemästä mitä hän haluaa -Varmistaa että muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä sen lapsen metelistä - Hoitaa ne sillä tavalla että riehuva lapsi ei siitä mitenkään hyödy - Varmistaa että muut ihmiset saavat jatkaa touhujaan rauhassa - Tehdä kaikki niin että itse kykenee jatkamaan sitä asiaa mitä oli tekemässäkin. Joten voitko selittää että miten tuo hoituu sinun tavallasi? Jos sinulla on vaikka 5 lasta ja kylässä sinulla on kaverisi ja hänen kaksi lasta. Kaikki lapset ovat alle koulu ikäisiä. Sinun lapsesi rupeaa riehumaan, hakkaamaan muita ja heittämään tavaroita. Hän ei suostu lopettamaan tekoaan vaan jatkaa ja jatkaa. Miten selvität sen yllä mainitut kriteerit täyttämällä? [/quote] Lasta ei tarvitse hiljentää eikä kaiken tarvitse jatkua heti samalla sekunnilla niin, että jokainen jatkaa sitä, mitä oli tekemässä. Hiljentäminen riippuu paikasta, jossa ollaan. Kotona saa näyttää tunteita, vaikka olisi vieraitakin. Kun kiukuttaa ja suututtaa, saa itkeä ja karjua, vaikka hyppiä tasajalkaa ja maata lattialla potkimassa, mutta toisia ei saa satuttaa, eikä tavaroita rikkoa. Tunteet kuuluvat elämään, negatiivisetkin. Vieraat eivät siitä vaurioidu, että pikkulapsi kiukuttelee jonkin aikaa jostakin. Jos ovat lapsiperhe, niin ehkä jopa huokaisevat helpotuksesta, että "muillakin on tällaista, ei vain meillä". Sen sijaan esimerkiksi hautajaisissa tai häissä ei toisia vieraita häiritä. Silloin tarvittaessa toinen vanhempi poistuu lapsen kanssa paikalta. Kotona asia käsitellään heti, siis kun lapsen kiukku on sen verran laantunut, että hän tähän pystyy. Jos lapseni satuttaisi meillä vieraina olevia lapsia, ottaisin lapsen leikeistä sivuun ja toteaisin, että "sinä et voi nyt leikkiä Petterin kanssa, kun tahallasi satutat koko ajan". Lapsi saisi purkaa kiukkuaan vieressäni, potkia ja itkeä vaikka keittiössä, jonne olisin hänet nostanut. Kun lapsi olisi rauhoittunut, selittäisin hänelle tilanteen ja hän pyytäisi toiselta lapselta anteeksi. Jäähyä tässä ei silti tarvittaisi. Minulla on kaksi omaa pientä lasta ja olen työskennellyt päiväkodissa 10 vuotta. Koskaan ei ole tarvinut laittaa lasta jäähylle, koska minulla on keinoja käsitellä tilannetta. Tämä ei tarkoita, että antaisin lasten kiusata tai satuttaa toisia tai että asioista neuvoteltaisiin lasten kanssa tuntikausia. Päinvastoin, autoritäärinen kasvatustapa lisää lapsen uhmaa. Kun lapsi huomaa, että häntä arvostetaan, uhma vähenee, ja em kaltaisia tilanteita tulee vähemmän. Lasten kanssa kannattaa keskustella, eikä aliarvioida heitä. Jo kolmevuotiaitakin voi kuunnella ja kysyä esimerkiksi riidan molemmilta osapuolilta, mitä siinä heidän mielestään tapahtui. [/quote] Sinulla ei ole oikeutta antaa yhden lapsesi terrorisoida toista lastasi riehumalla ja huutamalla. Päiväkodissa muiden lapsien EI pidä joutua kuuntelemaan yhden riehumista ja huutamista. Meidän lasten tarhassa ainakin lapset laitetaan jäähylle ja jos lapsi rupeaa useammin riehumaan niin hänet voidaan jopa heittää ulos tarhasta (eli lapsi pitää viedä jonnekkin muualle). Minä ainakin nostaisin metelin jos tarhassa annettaisiin toisten lasten terrorisoida minun lastani riehumalla ja huutamalla. [/quote] Oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsesi ei saa huutaa ja riehua, siis ilmaista tunteitaan? Lapselle tunteet ovat fyysisiä. Aikuinen voi istua huolissaan hiljaa paikoillaan, aivan ääneti, kun kyyneleet vierivät poskille. Lapsen paha mieli ja kiukku sen sijaan näkyy koko kehossa. Kuvailemallasi tavalla kasvatetaan aikuisia, jotka nielevät negatiiviset mielipiteensä ja tunteensa ja tekevät kaikkensa miellyttääkseen muita. On erittäin vahingollista, jos lapsi ei saa näyttää negatiivisia tunteitaan ikätasoisella tavallaan. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Lapselle voi opettaa, että kun kiukuttaa, ketään ei satuteta, mutta huutaa saa.
[/quote]
No ei todellakaan huuda tai riehu minun lapseni. Jos suutututtaa niin menkööt omaan huoneeseensa rauhoittumaan. Muiden EI tarvitse kärsiä yhden rääkymisestä.
[/quote]
Eli opetat lapsellesi, että hyväksyy hänet vain aurinkoisena ja iloisena, sellaisena, kun sinä haluat. Jos suututtaa ja on paha mieli, hän ei kelpaa sinulle. Olkoon yksin silloin, kun ei jaksa miellyttää sinua. Oletpa kerrassaan ihana äiti! ❤
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:07"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:13"] Jäähy kuuluu autoritääriseen kasvatustapaan. Se on toimintakeino vanhemmille, joilta loppuvat keinot oman lapsensa kanssa, jotka eivät Aikuisina osaa toimia tilanteessa paremmin. [/quote] Kukaan ei ole koskaan keksinyt parempaakaan keinoa. Nämä keskustelevat vanhemmat antavat muiden kärsiä yhden terrorisoivan lapsen touhuista. Samalla itse hyppivät sen lapsen mukana. Kun lapsi rupeaa riehumaan niin vanhemman vastuulla on muutama asia: -Estää että lapsi ei voi satuttaa ketään eikä hajoittaa mitään -Hiljentää lapsi ja estää hänen tekemästä mitä hän haluaa -Varmistaa että muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä sen lapsen metelistä - Hoitaa ne sillä tavalla että riehuva lapsi ei siitä mitenkään hyödy - Varmistaa että muut ihmiset saavat jatkaa touhujaan rauhassa - Tehdä kaikki niin että itse kykenee jatkamaan sitä asiaa mitä oli tekemässäkin. Joten voitko selittää että miten tuo hoituu sinun tavallasi? Jos sinulla on vaikka 5 lasta ja kylässä sinulla on kaverisi ja hänen kaksi lasta. Kaikki lapset ovat alle koulu ikäisiä. Sinun lapsesi rupeaa riehumaan, hakkaamaan muita ja heittämään tavaroita. Hän ei suostu lopettamaan tekoaan vaan jatkaa ja jatkaa. Miten selvität sen yllä mainitut kriteerit täyttämällä? [/quote] Lasta ei tarvitse hiljentää eikä kaiken tarvitse jatkua heti samalla sekunnilla niin, että jokainen jatkaa sitä, mitä oli tekemässä. Hiljentäminen riippuu paikasta, jossa ollaan. Kotona saa näyttää tunteita, vaikka olisi vieraitakin. Kun kiukuttaa ja suututtaa, saa itkeä ja karjua, vaikka hyppiä tasajalkaa ja maata lattialla potkimassa, mutta toisia ei saa satuttaa, eikä tavaroita rikkoa. Tunteet kuuluvat elämään, negatiivisetkin. Vieraat eivät siitä vaurioidu, että pikkulapsi kiukuttelee jonkin aikaa jostakin. Jos ovat lapsiperhe, niin ehkä jopa huokaisevat helpotuksesta, että "muillakin on tällaista, ei vain meillä". Sen sijaan esimerkiksi hautajaisissa tai häissä ei toisia vieraita häiritä. Silloin tarvittaessa toinen vanhempi poistuu lapsen kanssa paikalta. Kotona asia käsitellään heti, siis kun lapsen kiukku on sen verran laantunut, että hän tähän pystyy. Jos lapseni satuttaisi meillä vieraina olevia lapsia, ottaisin lapsen leikeistä sivuun ja toteaisin, että "sinä et voi nyt leikkiä Petterin kanssa, kun tahallasi satutat koko ajan". Lapsi saisi purkaa kiukkuaan vieressäni, potkia ja itkeä vaikka keittiössä, jonne olisin hänet nostanut. Kun lapsi olisi rauhoittunut, selittäisin hänelle tilanteen ja hän pyytäisi toiselta lapselta anteeksi. Jäähyä tässä ei silti tarvittaisi. Minulla on kaksi omaa pientä lasta ja olen työskennellyt päiväkodissa 10 vuotta. Koskaan ei ole tarvinut laittaa lasta jäähylle, koska minulla on keinoja käsitellä tilannetta. Tämä ei tarkoita, että antaisin lasten kiusata tai satuttaa toisia tai että asioista neuvoteltaisiin lasten kanssa tuntikausia. Päinvastoin, autoritäärinen kasvatustapa lisää lapsen uhmaa. Kun lapsi huomaa, että häntä arvostetaan, uhma vähenee, ja em kaltaisia tilanteita tulee vähemmän. Lasten kanssa kannattaa keskustella, eikä aliarvioida heitä. Jo kolmevuotiaitakin voi kuunnella ja kysyä esimerkiksi riidan molemmilta osapuolilta, mitä siinä heidän mielestään tapahtui. [/quote] Sinulla ei ole oikeutta antaa yhden lapsesi terrorisoida toista lastasi riehumalla ja huutamalla. Päiväkodissa muiden lapsien EI pidä joutua kuuntelemaan yhden riehumista ja huutamista. Meidän lasten tarhassa ainakin lapset laitetaan jäähylle ja jos lapsi rupeaa useammin riehumaan niin hänet voidaan jopa heittää ulos tarhasta (eli lapsi pitää viedä jonnekkin muualle). Minä ainakin nostaisin metelin jos tarhassa annettaisiin toisten lasten terrorisoida minun lastani riehumalla ja huutamalla. [/quote] Oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsesi ei saa huutaa ja riehua, siis ilmaista tunteitaan? Lapselle tunteet ovat fyysisiä. Aikuinen voi istua huolissaan hiljaa paikoillaan, aivan ääneti, kun kyyneleet vierivät poskille. Lapsen paha mieli ja kiukku sen sijaan näkyy koko kehossa. Kuvailemallasi tavalla kasvatetaan aikuisia, jotka nielevät negatiiviset mielipiteensä ja tunteensa ja tekevät kaikkensa miellyttääkseen muita. On erittäin vahingollista, jos lapsi ei saa näyttää negatiivisia tunteitaan ikätasoisella tavallaan. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Lapselle voi opettaa, että kun kiukuttaa, ketään ei satuteta, mutta huutaa saa. [/quote] No ei todellakaan huuda tai riehu minun lapseni. Jos suutututtaa niin menkööt omaan huoneeseensa rauhoittumaan. Muiden EI tarvitse kärsiä yhden rääkymisestä. [/quote] Eli opetat lapsellesi, että hyväksyy hänet vain aurinkoisena ja iloisena, sellaisena, kun sinä haluat. Jos suututtaa ja on paha mieli, hän ei kelpaa sinulle. Olkoon yksin silloin, kun ei jaksa miellyttää sinua. Oletpa kerrassaan ihana äiti! ❤
[/quote]Silloin jos ei osaa käyttäytyä ja ottaa muita ihmisiä huomioon niin ei voi olla ihmisten seurassa.
Kyllä se lapsi oppii sitten tarhassa ja myöhemmin koulussa että jos riekkuu ja huutaa niin ei voi olla muiden kanssa
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:03"]
Ohjaava kasvatus perustuu lapsen ja aikuisen tasavertaisuuteen. Ohjaavassa kasvatuksessa toteutetaan myönteisiä perussuhtautumistapoja. Lapselle annetaan turvallisuutta (hyväksyntää), kiintymystä (hellyyttä) ja arvostusta (luottamusta). Ohjaavassa kasvatuksessa aikuisella on kokonaisvastuu lapsesta. Lapsen ja aikuisen välisessä vuorovaikutuksessa molemmat voittavat. Molemmat osapuolet antavat ja saavat. Toiminnassa korostuvat yhdessäolo, yhteistoiminta ja yhteiset tunnekokemukset. Ohjaavan kasvatuksen tavoitteena on avoin ja toisia perheenjäseniä arvostava, tunteita aidosti ilmaiseva sekä yhteistoimintaan pystyvä perhe. Aito tunneilmaisu mahdollistaa kasvattajan tulemisen lapselle läheiseksi, aidoksi ja lämpimäksi. Vanhemmat asettavat perusteltuja rajoja lapsen käyttäytymiselle. (Rönkä 1989, 11-12.)
[/quote]
No tuon kasvatuksen helmiä näkee nykyään koulussa paljonkin. Täysin kurittomia sosiopaatteja joiden ainoa elämän tarkoitus näyttää olevan toisille pahan tekeminen
[/quote]Et ymmärtänyt lukemaasi. Tuolla tavalla ei kasvateta täysin kurittomia sosiopaatteja. Ehkä kannattaisi lukea koko kirja ja muodostaa mielipide vasta sitten?
Juuri tämän vuoksi on parempi laittaa päiväkotiin, missä ammattikasvattajat osaavat lapset kasvattaa oikein. Vanhemmat vain pilaa lapsensa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:25"]
No tarkasti ja lain kannalta katsoen mä en ole koskaan siirtänyt kenenkään lapsen kättä pois kenenkään hiuksista kun en ole sellasta tilannetta edes nähny et lapsi repis toista lasta hiuksista. Ja itsehän sä puolustelet siinä että piiskaa on okei antaa mut lapsen kättä ei sais ottaa pois toisen hiuksista?
Ja arvatenkin sen takia, että yrität puolustella väkivaltaa ja sekottaa sitä muihin asioihin, jotta saisit vakuuteltua itselles et väkivalta on ihan okei. Sama asia antaa piiskaa tai siirtää lapsen käsi pois jos se repisi jotain toista lasta hiuksista? Jooei.
[/quote]
Väkivalta ei ole okei, mutta väkivaltaa on kaikki teoreettisesti jos kosket fyysisesti lapseen.
Huomaatko millainen dilemma tässä on? Niin. Eli ei kannata päätään vaivata näillä "asiantuntijoiden" märinöillä vaan kasvattaa lasta rakkaudella ja rajoilla sekä aikuinen on aikuinen, joka määrää talossa.
No ei todellakaan kaikki koskeminen lapseen ole väkivaltaa! Jos antaa otsalle suukon, silittää hiuksista ei se ole kyllä minkään helvetin teorian mukaan väkivaltaa.
Väestöliitto:
"Fyysinen väkivalta on tönimistä, tuuppimista, läimäyttämistä, liikkumisen estämistä, lyömistä,
hiuksista repimistä, esineillä heittämistä, teräaseella vahingoittamista tai kuristamista."
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:07"]Miten te perustelette jäähyä, mikä siinä on hyvää? Miten voitte väittää, ettei lapsi saa siitä esimerkkiä, jonka mukaan kiukkua näyttävä ihminen eristetään muista ja jonka tulee pärjätä yksin? Merkitseekö teille vain lopputulos? Oletteko tyytyväisiä, kun lapsi toimii tahtonne mukaan, riippumatta siitä, miten hän kokee tilanteen, mitä hän siitä oppii ja millaisia ihmissuhteiden toimintamalleja se hänelle opettaa? Onko pääasia vain, että "siinähän oppii", eli toimii jollakin tavalla esimerkiksi siksi, että pelkää vanhempaansa eikä siksi, että saisi mahdollisuuden ymmärtää, miksi toisia kohtaan toimitaan niin kuin toimitaan? Jos miehenne tai ystävänne kiukuttelisi, yrittäisittekö kysellä, mikä hänellä on (onko ollut rankka päivä jne) vai käskisittekö muualle sanoen, että takaisin saat tulla vasta, kun osaat taas käyttäytyä, eli näyttää vain positiivisia tunteita ja siten miellyttää muita? [/quote] Eikö teillä jäähyn käyttäjillä oikeasti ole keinoja/tietoa toimia muuten kyseisissä tilanteissa vai onko jäähy vain helpoin tapa vanhemmalle? Lapsi jätetään yksin ja odotetaan, että hän osaa käsitellä tunteensa yksin ja tulee "kilttinä" takaisin, siis miellyttämään vanhempaa sellaisena kuin vanhempi haluaa hänen olevan.
[/quote]
Se on ainoa todella toimiva tapa. Mitään huomiota sellaiselle lapselle ei saa antaa koska hän ei saa hyötyä mitenkään huonosta käytöksestä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:26"]
Juuri tämän vuoksi on parempi laittaa päiväkotiin, missä ammattikasvattajat osaavat lapset kasvattaa oikein. Vanhemmat vain pilaa lapsensa.
[/quote]
Siellähän ne juuri laitetaan jäähylle.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:57"]
Jäähy on eri asia kuin lapsen poistaminen tilanteesta, esimerkiksi irrottaminen sisaruksen tukasta. Jäähy on fyysistä ja/tai henkistä eristämistä. Miten joku voi nykyaikana puolustella omaan lapseen kohdistuvaa väkivaltaa, tukkapöllyä ja piiskaamista? Lapsi oppii vain pelkäämään vanhempiaan.
[/quote]
Vanhemman EI pidä vahtia riekkuvaa lasta. Jos lapsi satuttaa toista lasta niin häntä pitää rangaista. Samalla pitää näyttää toisille lapsille että vanhemmat ei hyväksy heitä kohtaan kohdistuvaa väkivaltaa.
Se että poista lapset tilanteesta ei estä sitä tulemasta takaisin riehumaan. Muiden Ei tarvitse kärsiä yhden riehumisesta eikä riehumisesta ikinä pidä saada mitään hyvää
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:57"]
Jäähy on eri asia kuin lapsen poistaminen tilanteesta, esimerkiksi irrottaminen sisaruksen tukasta. Jäähy on fyysistä ja/tai henkistä eristämistä. Miten joku voi nykyaikana puolustella omaan lapseen kohdistuvaa väkivaltaa, tukkapöllyä ja piiskaamista? Lapsi oppii vain pelkäämään vanhempiaan.
[/quote]
Vanhemman EI pidä vahtia riekkuvaa lasta. Jos lapsi satuttaa toista lasta niin häntä pitää rangaista. Samalla pitää näyttää toisille lapsille että vanhemmat ei hyväksy heitä kohtaan kohdistuvaa väkivaltaa.
Se että poista lapset tilanteesta ei estä sitä tulemasta takaisin riehumaan. Muiden Ei tarvitse kärsiä yhden riehumisesta eikä riehumisesta ikinä pidä saada mitään hyvää
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:07"]Miten te perustelette jäähyä, mikä siinä on hyvää? Miten voitte väittää, ettei lapsi saa siitä esimerkkiä, jonka mukaan kiukkua näyttävä ihminen eristetään muista ja jonka tulee pärjätä yksin? Merkitseekö teille vain lopputulos? Oletteko tyytyväisiä, kun lapsi toimii tahtonne mukaan, riippumatta siitä, miten hän kokee tilanteen, mitä hän siitä oppii ja millaisia ihmissuhteiden toimintamalleja se hänelle opettaa? Onko pääasia vain, että "siinähän oppii", eli toimii jollakin tavalla esimerkiksi siksi, että pelkää vanhempaansa eikä siksi, että saisi mahdollisuuden ymmärtää, miksi toisia kohtaan toimitaan niin kuin toimitaan? Jos miehenne tai ystävänne kiukuttelisi, yrittäisittekö kysellä, mikä hänellä on (onko ollut rankka päivä jne) vai käskisittekö muualle sanoen, että takaisin saat tulla vasta, kun osaat taas käyttäytyä, eli näyttää vain positiivisia tunteita ja siten miellyttää muita? [/quote] Eikö teillä jäähyn käyttäjillä oikeasti ole keinoja/tietoa toimia muuten kyseisissä tilanteissa vai onko jäähy vain helpoin tapa vanhemmalle? Lapsi jätetään yksin ja odotetaan, että hän osaa käsitellä tunteensa yksin ja tulee "kilttinä" takaisin, siis miellyttämään vanhempaa sellaisena kuin vanhempi haluaa hänen olevan.
[/quote]
Se on ainoa todella toimiva tapa. Mitään huomiota sellaiselle lapselle ei saa antaa koska hän ei saa hyötyä mitenkään huonosta käytöksestä.
[/quote]
Eli sinulta loppuvat keinot kesken, sinä et aikuisena osaa toimia tilanteessa paremmin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:07"]
Miten te perustelette jäähyä, mikä siinä on hyvää? Miten voitte väittää, ettei lapsi saa siitä esimerkkiä, jonka mukaan kiukkua näyttävä ihminen eristetään muista ja jonka tulee pärjätä yksin? Merkitseekö teille vain lopputulos? Oletteko tyytyväisiä, kun lapsi toimii tahtonne mukaan, riippumatta siitä, miten hän kokee tilanteen, mitä hän siitä oppii ja millaisia ihmissuhteiden toimintamalleja se hänelle opettaa? Onko pääasia vain, että "siinähän oppii", eli toimii jollakin tavalla esimerkiksi siksi, että pelkää vanhempaansa eikä siksi, että saisi mahdollisuuden ymmärtää, miksi toisia kohtaan toimitaan niin kuin toimitaan? Jos miehenne tai ystävänne kiukuttelisi, yrittäisittekö kysellä, mikä hänellä on (onko ollut rankka päivä jne) vai käskisittekö muualle sanoen, että takaisin saat tulla vasta, kun osaat taas käyttäytyä, eli näyttää vain positiivisia tunteita ja siten miellyttää muita?
[/quote]
Kenenkään ei pidä koskaan kiukutella. Se on sairasta ja täysin hyödytöntä. Minä en ikinä keskustele vihaisen, itkuisen tai muuten huonosti käyttäytyvän kanssa. Tulkoot sitten takaisin kun osaa käyttäytyä kunnolla ja sen kanssa pystyy keskustelemaan kunnolla
Miten vanhempi näyttää väkivallalla, ettei hyväksy väkivaltaa?!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:41"]
Pieni lapsihan oppii väkivaltaiseksi, kun esim. sisarustaan hakkaamisesta ei tule kuin rauhoittavaa keskustelua ja ehkä pahimmassa tapauksessa 3 min. jäähy. Taas uudestaan kimppuun, sillä rangaistus on pieni ja eihän aikuinen saa suuttuakaan, sekin on pahasta. Siinäpä sitten sovitellaan ristiriitoja kaiket illat ja aikuiset on stressaantuneita ja väsyneitä, kun mitään muuta ei voi tehdä.
Herra Isä ja tällaisiin oppeihin oikein koulutetaan ihmisiä laumoittain. Onneksi perheissä ei tarvitse näitä noudattaa.
[/quote]
Pieni lapsi ei opi väkivaltaiseksi, pieni lapsi on luonnostaan väkivaltainen. Jäähy ei karsi 2-vuotiaan "väkivaltaisuutta" pois.
[/quote]
Siksi vanhempien tehtävä on varmistaa että oma lapsi ei ikinä satuta ketään muuta ihmistä
Helsingin sanomis oli just joku viikko sit juttu mis kerrottii et jos lasta kohdellaa väkivaltasesti, se muuttaa aivojen rakennetta ja aiheuttaa lapses agressiivist käytöst.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:19"]Varmaan on hiukan väliä, mitä sillä jäähyllä tarkotetaan. Hiuksista viedään johonkin nurkkaan tunniksi "häpeäpaalulle" ja muut lapset nauraa TAI sitten johonkin pariks minuutiks rauhottumaan/juttelemaan turvalliseen paikkaan, missä lapsi rauhottuu. Mun mielestä jälkimmäinen okei. Luunapit mitä tässäkin keskustelussa vedettiin mukaan, ei ole okei. [/quote] Jäähyllä ei yleensä tarkoiteta lapsen kanssa juttelemista, vaan fyysisesti tai henkisesti yksin jättämistä. [/quote] Lähde?
[/quote]
Mikä hemmetin lähde?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:37"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:07"]Miten te perustelette jäähyä, mikä siinä on hyvää? Miten voitte väittää, ettei lapsi saa siitä esimerkkiä, jonka mukaan kiukkua näyttävä ihminen eristetään muista ja jonka tulee pärjätä yksin? Merkitseekö teille vain lopputulos? Oletteko tyytyväisiä, kun lapsi toimii tahtonne mukaan, riippumatta siitä, miten hän kokee tilanteen, mitä hän siitä oppii ja millaisia ihmissuhteiden toimintamalleja se hänelle opettaa? Onko pääasia vain, että "siinähän oppii", eli toimii jollakin tavalla esimerkiksi siksi, että pelkää vanhempaansa eikä siksi, että saisi mahdollisuuden ymmärtää, miksi toisia kohtaan toimitaan niin kuin toimitaan? Jos miehenne tai ystävänne kiukuttelisi, yrittäisittekö kysellä, mikä hänellä on (onko ollut rankka päivä jne) vai käskisittekö muualle sanoen, että takaisin saat tulla vasta, kun osaat taas käyttäytyä, eli näyttää vain positiivisia tunteita ja siten miellyttää muita? [/quote] Eikö teillä jäähyn käyttäjillä oikeasti ole keinoja/tietoa toimia muuten kyseisissä tilanteissa vai onko jäähy vain helpoin tapa vanhemmalle? Lapsi jätetään yksin ja odotetaan, että hän osaa käsitellä tunteensa yksin ja tulee "kilttinä" takaisin, siis miellyttämään vanhempaa sellaisena kuin vanhempi haluaa hänen olevan. [/quote] Se on ainoa todella toimiva tapa. Mitään huomiota sellaiselle lapselle ei saa antaa koska hän ei saa hyötyä mitenkään huonosta käytöksestä. [/quote] Eli sinulta loppuvat keinot kesken, sinä et aikuisena osaa toimia tilanteessa paremmin.
[/quote]
Toihan on paras keino. Miten sitä estät lasta satuttamasta toisia? Puhuminen on täysin hyödytöntä alle tarha ikäiselle.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 21:13"] Jäähy kuuluu autoritääriseen kasvatustapaan. Se on toimintakeino vanhemmille, joilta loppuvat keinot oman lapsensa kanssa, jotka eivät Aikuisina osaa toimia tilanteessa paremmin. [/quote] Kukaan ei ole koskaan keksinyt parempaakaan keinoa. Nämä keskustelevat vanhemmat antavat muiden kärsiä yhden terrorisoivan lapsen touhuista. Samalla itse hyppivät sen lapsen mukana. Kun lapsi rupeaa riehumaan niin vanhemman vastuulla on muutama asia: -Estää että lapsi ei voi satuttaa ketään eikä hajoittaa mitään -Hiljentää lapsi ja estää hänen tekemästä mitä hän haluaa -Varmistaa että muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä sen lapsen metelistä - Hoitaa ne sillä tavalla että riehuva lapsi ei siitä mitenkään hyödy - Varmistaa että muut ihmiset saavat jatkaa touhujaan rauhassa - Tehdä kaikki niin että itse kykenee jatkamaan sitä asiaa mitä oli tekemässäkin. Joten voitko selittää että miten tuo hoituu sinun tavallasi? Jos sinulla on vaikka 5 lasta ja kylässä sinulla on kaverisi ja hänen kaksi lasta. Kaikki lapset ovat alle koulu ikäisiä. Sinun lapsesi rupeaa riehumaan, hakkaamaan muita ja heittämään tavaroita. Hän ei suostu lopettamaan tekoaan vaan jatkaa ja jatkaa. Miten selvität sen yllä mainitut kriteerit täyttämällä? [/quote] Lasta ei tarvitse hiljentää eikä kaiken tarvitse jatkua heti samalla sekunnilla niin, että jokainen jatkaa sitä, mitä oli tekemässä. Hiljentäminen riippuu paikasta, jossa ollaan. Kotona saa näyttää tunteita, vaikka olisi vieraitakin. Kun kiukuttaa ja suututtaa, saa itkeä ja karjua, vaikka hyppiä tasajalkaa ja maata lattialla potkimassa, mutta toisia ei saa satuttaa, eikä tavaroita rikkoa. Tunteet kuuluvat elämään, negatiivisetkin. Vieraat eivät siitä vaurioidu, että pikkulapsi kiukuttelee jonkin aikaa jostakin. Jos ovat lapsiperhe, niin ehkä jopa huokaisevat helpotuksesta, että "muillakin on tällaista, ei vain meillä". Sen sijaan esimerkiksi hautajaisissa tai häissä ei toisia vieraita häiritä. Silloin tarvittaessa toinen vanhempi poistuu lapsen kanssa paikalta. Kotona asia käsitellään heti, siis kun lapsen kiukku on sen verran laantunut, että hän tähän pystyy. Jos lapseni satuttaisi meillä vieraina olevia lapsia, ottaisin lapsen leikeistä sivuun ja toteaisin, että "sinä et voi nyt leikkiä Petterin kanssa, kun tahallasi satutat koko ajan". Lapsi saisi purkaa kiukkuaan vieressäni, potkia ja itkeä vaikka keittiössä, jonne olisin hänet nostanut. Kun lapsi olisi rauhoittunut, selittäisin hänelle tilanteen ja hän pyytäisi toiselta lapselta anteeksi. Jäähyä tässä ei silti tarvittaisi. Minulla on kaksi omaa pientä lasta ja olen työskennellyt päiväkodissa 10 vuotta. Koskaan ei ole tarvinut laittaa lasta jäähylle, koska minulla on keinoja käsitellä tilannetta. Tämä ei tarkoita, että antaisin lasten kiusata tai satuttaa toisia tai että asioista neuvoteltaisiin lasten kanssa tuntikausia. Päinvastoin, autoritäärinen kasvatustapa lisää lapsen uhmaa. Kun lapsi huomaa, että häntä arvostetaan, uhma vähenee, ja em kaltaisia tilanteita tulee vähemmän. Lasten kanssa kannattaa keskustella, eikä aliarvioida heitä. Jo kolmevuotiaitakin voi kuunnella ja kysyä esimerkiksi riidan molemmilta osapuolilta, mitä siinä heidän mielestään tapahtui. [/quote] Sinulla ei ole oikeutta antaa yhden lapsesi terrorisoida toista lastasi riehumalla ja huutamalla. Päiväkodissa muiden lapsien EI pidä joutua kuuntelemaan yhden riehumista ja huutamista. Meidän lasten tarhassa ainakin lapset laitetaan jäähylle ja jos lapsi rupeaa useammin riehumaan niin hänet voidaan jopa heittää ulos tarhasta (eli lapsi pitää viedä jonnekkin muualle). Minä ainakin nostaisin metelin jos tarhassa annettaisiin toisten lasten terrorisoida minun lastani riehumalla ja huutamalla. [/quote] Missä todellisuudessa sinä elät, jos kuvittelet, ettei päiväkodissa saa huutaa, siis näyttää suuttumustaan? Tunteiden näyttämisestä ei rangaista ja jäähy on rangaistus.
[/quote]
Suuttuminen on eri asia kuin se että rääkyy.