Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vai ettei jäähyllekkään saa lasta enää laittaa, vai niin...

Vierailija
29.09.2014 |

Myönnän suoraan, että olen vähän tyhmä. Ei mitään korkeampaa koulutusta ja kolme lasta, jotka on kasvatettu ihan maalaisjärjellä.

Tänään kun ajelin töistä kotiin, kuulin kun radiossa puhuttiin uusimmasta amerikkalaistutukimuksesta, jossa oli todettu, että jäähy on lapselle huono vaihtoehto. Sen aikana lapsen aivoissa aktivoituu sama alue, kuin ilmeisesti lyötäessä, näin ymmärsin?

Samoin kerrottiin suomalaisen lastenpsykiatrin kanta asiaan. Hän oli tutkimuksen kanssa samoilla linjoilla ja hänen mukaansa jäähylle laittaminen ei ole "rakentavaa" eikä tarjoa lapselle ratkaisukeinoja. Asiat pitäisi kuulemma aina pystyä selviuttämään puhumalla ja koittaa ymmärtää lasta omien moraalikäsitysten ulkopuolella...ja jotain. Tyhmä ei enää jaksanut kuunnella.

Mä en tiedä, miksi tää asia mua niin kaivelee. Musta vaan tuntuu, että tällaisten tutkimusten mukana häviää viimeinenkin maalaisjärki? Aivojen osien aktivoitumionen ensinnäkin? Onko se satavarma keino tulkita toisen ihmisolennon tuntemuksia ja onko siis jokainen jäähytetty lapsi nyt sitten yhtä kuin hakattu lapsi?

Ja kuinka moni vanhempi jaksaa aina, ihan aina selvittää tilanteet rakentavasti, unohtaen omat tunteensa. Joskus se jäähy on tarpeen sille vanhemmallekkin, samoin kun lapselle.

Kai mua vituttaa, kun omat lapset on olleet jäähyillä ja musta se on auttanut. Minuutti per ikävuosi. Ja nyt sekin on ollut ihan väärin.

Siis typerähän munkin reaktio on, mutta olisi kiva joskus kuulla jotain vastakritiikkiä noille tutkimuksillekin. Tollasta vaan lätkästään sun eteen, että revi siitä.

Huono päivä tänään, kun menee kuppi nurin moisesta...

Kommentit (295)

Vierailija
1/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen omat lapseni laittanut jäähylle jos on syytä ollut. Ja näin on minulekin tehty kun olin lapsi. Ihan tavallinen ihminen musta siltikin tuli, ja kasvatan lapseni niin kuin itse haluan, oli se sitte muiden muelestä hyvä tai huono asia.

Vierailija
2/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää iso trauma. Sopii vain yli 10v. ikäisille, mutta heillekin harkiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on hullu paikka. Toisaalla jo muutaman minuutin jäähyn on traumaattinen rangaistus ja toisaalla samanikäinen lapsi kerjää tai jopa sotii hengenpitimikseen. Silti enemmän vauhkotaan 1. tapauksen lasten traumoista.

Vierailija
4/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaiset tietää.

Vierailija
5/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:20"]Jää iso trauma. Sopii vain yli 10v. ikäisille, mutta heillekin harkiten.
[/quote]

Oliko tuo tosissaan kirjoitettu?? Meillä jäähyä on harvemmin tarvittu, mutta tarvittaessa ollaan käytetty. Karhunpalveluksen tekisi lapselleen jos opettaisi, ettei syyllä ole seurausta. Noilla pullamössöillä on sitten kamalan vaikea pärjätä työmaailmassa, jossa kiukuttelua ja huonoa käytöstä ei saakaan menemään läpi.

Vierailija
6/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee näissä uutisissa tuo pelotteleva ja syyllistävä sävy; annetaan ymmärtää, että jos rankaiset lastasi jollain tunnetulla keinolla (luunappi, jäähy, whatever) niin taivas tulee niskaan ja lapsi on suunnilleen loppuelämäkseen traumatisoitunut.

Näistä asioista voisi kirjoittaa rakentavastikin, jutella siitä miten kannattaa rangaista millaista lasta, onko se ja se sallittua/kannattavaa, kuinka näistä tilanteista voisi päästä yli ilman rangaistus-ajattelua, kuinka ennen on toimittu...vaan ei. Minkäänlaista KESKUSTELUA aiheesta ei käydä, joku juttu on joko sallittu tai kielletty ja PISTE!

Vierailija
7/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat kasvaneet ihan järkipuheilla normaaleiksi ihmisiksi. Koskaan ei ole jäähyjä harrastettu.

Vierailija
8/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset olleet jäähyllä ja tulevat olemaan jatkossakin..tai oikeastaan vain pienimmäinen koska isompaa osaavat jo käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa ja juuri kurin takia ovatkin niin hyväkäytöksisiä. Jäähystä lapsi ei rikki mene, oppii korkeintaan rauhoittumaan, odottamaan ja oppii jopa syy-seuraus-suhteita. Nää tutkimukset on ihan höpöhöpöä! Pkssakin lapset laitetaan chillauspenkille jos eivät lopeta riehumista, toivottavasti jatkossakin koska muuten mistään ei tule mitään.Valitettavan paljon näkee kakaroita joille ei ole osattu asettaa mitään rajoja.

Vierailija
9/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta menee ihan naurettavuuksiin nää nykyajan huuhaatutkimukset...vai että lapselle traumoja muutaman minuutin portaalla istumisesta :D REPS!

Vierailija
10/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alusta alkaen suhtautunut jäähyihin varauksella. Kymmenen vuotta sitten ei kukaan puhunut jäähyistä! Aika arveluttavaa että yhden supernännyn käskystä koko seuraava sukupolvi jäähytetään asiaa sen enempää kriittisesti miettimättä.

Vierailija
11/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan oikeasti voi väittää, että lyömisellä on sama vaikutus kuin jäähyllä? Ei nyt vaan voi olla todellista.

Miten voi keskustella uhmaikäisen kanssa, joka huutaa ja kirkuu naama punaisena, raivokohtauksen kourissa lattialla sätkien? Mä oikeasti haluaisin nähdä, miten sellainen tilanne ratkaistaan rauhallisesti keskustelemalla.

Vai tapahtuuko se niin, että lapsi rääkyy kunnes väsähtää, ja sitten äiti keskustelee rakentavasti lapsen kanssa? Mitä se rakentava keskustelu oikein on? Pitääkö kaikkien muiden perheessä elävien vain alistua kuuntelemaan yhden raivareita, kun ei saa edes jäähylle laittaa?

Maalaisjärki on kadonnut niin monen (ammatti-)ihmisen päästä, että mua lähes pelottaa ajatus siitä, että lapseni menee jonain päivänä päivähoitoon.

Vierailija
12/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:31"]

Karhunpalveluksen tekisi lapselleen jos opettaisi, ettei syyllä ole seurausta. Noilla pullamössöillä on sitten kamalan vaikea pärjätä työmaailmassa, jossa kiukuttelua ja huonoa käytöstä ei saakaan menemään läpi.

[/quote]

Ei jäähy ole ainoa oikea rangaistus. Totta kai huonolla käytöksellä ja tuhmalla teolla on seurauksensa, mutta ei lasta silti tarvitse hylätä ja osoittaa, että lapsi ei ole arvokas ja tarpeeksi hyvä olemaan muiden kanssa. Minusta jäähy eli yhteisöstä erottaminen on paljon pahempi rangaistus lapselle kuin vaikkapa pieni läpsäisy kädelle, jos lapsi yrittää kiellosta huolimatta ottaa jonkun tavaran. Joo, en tarkoita, että käsi hakataan tohjoksi tai edes mustelmille vaan että sormella hiukan näpäytetään kämmenselkää.

Kiukuttelua ja huonoa käytöstä ei tarvitse sietää. On vanhempien huolena kasvattaa lapsi niin, ettei hän opi, että kiukuttelulla saa tahtonsa läpi. Siinäkään ei kuitenkaan tarvitse käyttää eristämistä.

Tosiaan ennen Jo Frostia ei kukaan ollut kuullutkaan jäähystä. Aivan turha tapaus, ja silti ihmiset onnesta soikeina toteuttavat hänen oppejaan ajattelematta, että lapsen henkinen taso ei ole sama kuin teinin tai aikuisen.

Vierailija
13/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan heti että en lukenut aloitusviestiä kokonaan enkä muitakaan sen jälkeen olleita. Mutta kun ap sanoi jotain et pitääkö aikuisen aina laittaa omat tunteensa sivuun, niin siitä tuli ajatus et eihän sekään voi olla lapselle hyväksi jos aikuinen ei näytä todellisia tunteitaan? Voi tietysti hillitä jos ihan meinaa napsahtaa, mutta kai sitä sentään ihminen ja inhimillinen saa olla?

Vierailija
14/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 20:53"]

Olen alusta alkaen suhtautunut jäähyihin varauksella. Kymmenen vuotta sitten ei kukaan puhunut jäähyistä! Aika arveluttavaa että yhden supernännyn käskystä koko seuraava sukupolvi jäähytetään asiaa sen enempää kriittisesti miettimättä.

[/quote]

mun poika meni päiväkotiin -2001, ja kyllä jäähypenkki oli käytössä.

Vierailija
15/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin olen samalla linjalla ap:n kanssa.

Lasten kasvatuksesta yritetään oikeasti tehdä jotain avaruusteoriaakin vaikeampaa. Kun käyttää järkeä ja muistaa rakastaa niin ei varmasti yks jäähy tuhoa lasta tai ei edes väsymyksessä annettu luunappi.

Maailma on täynnä sotia, nälänhätää ja oikeita isoja ongelmia. Ärsyttää nykyajan jo valmiiksi yli-lellittyjen lasten ja vanhempien lässyn lässyn elämän puiminen.

Mullakin meni kuppi nurin. Haluan vaan välillä miettiä jotain muuta kuin kuinka selvitä vanhemmuudesta kun koko ajan syyllistetään(yritetään!) ja keksitään aina vaan uusia aiheita syyllistää vanhempia.

Vierailija
16/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakru riehuu, hajottaa ja heittelee tavaroita niin mitä tehdään? Ei saa eristää pois ihmisten luota vaikka eri huoneeseen eli ilmeisesti vaan odotellaan milloin kakru lopettaa kohtauksessa.

Vierailija
17/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä lapsi -pienkin- ymmärtää jos vanhempi joskus huutaa :( vaikkei saisi ja on raivona JOS PYYTÄÄ LAPSELTA SEN JÄLKEEN ANTEEKSI JA ANOO ETTÄ EI OLISI SAANUT tehdä niin. Lapset osaavat olla yllättävän oikeudenmukaisia. Tärkeintä kai on että kunnioittaa lasta kuten aikaihmisiäkin tulisi kunnioittaa, jos teen väärin, myönnän sen ja pyydän anteeksi. Vilpittömästi.

Vierailija
18/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanoo. Ei kai sentään anoa tarvitse ;)

Vierailija
19/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:15"]Jos kakru riehuu, hajottaa ja heittelee tavaroita niin mitä tehdään? Ei saa eristää pois ihmisten luota vaikka eri huoneeseen eli ilmeisesti vaan odotellaan milloin kakru lopettaa kohtauksessa.
[/quote]

Pistetään pystyyn se kehittävän keskustelun tuokio.. :D

Vierailija
20/295 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "jäähy aiheuttaa hylkäämiskokemuksen" on vähän samaa kastia kuin "pettymykset eivät ole lapselle hyväksi". Mikähän satutäti näitä aikansa kuluksi keksii?

Miten voi olla mahdollista, että ihmiskunta on selviytynyt näinkin pitkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä