Vai ettei jäähyllekkään saa lasta enää laittaa, vai niin...
Myönnän suoraan, että olen vähän tyhmä. Ei mitään korkeampaa koulutusta ja kolme lasta, jotka on kasvatettu ihan maalaisjärjellä.
Tänään kun ajelin töistä kotiin, kuulin kun radiossa puhuttiin uusimmasta amerikkalaistutukimuksesta, jossa oli todettu, että jäähy on lapselle huono vaihtoehto. Sen aikana lapsen aivoissa aktivoituu sama alue, kuin ilmeisesti lyötäessä, näin ymmärsin?
Samoin kerrottiin suomalaisen lastenpsykiatrin kanta asiaan. Hän oli tutkimuksen kanssa samoilla linjoilla ja hänen mukaansa jäähylle laittaminen ei ole "rakentavaa" eikä tarjoa lapselle ratkaisukeinoja. Asiat pitäisi kuulemma aina pystyä selviuttämään puhumalla ja koittaa ymmärtää lasta omien moraalikäsitysten ulkopuolella...ja jotain. Tyhmä ei enää jaksanut kuunnella.
Mä en tiedä, miksi tää asia mua niin kaivelee. Musta vaan tuntuu, että tällaisten tutkimusten mukana häviää viimeinenkin maalaisjärki? Aivojen osien aktivoitumionen ensinnäkin? Onko se satavarma keino tulkita toisen ihmisolennon tuntemuksia ja onko siis jokainen jäähytetty lapsi nyt sitten yhtä kuin hakattu lapsi?
Ja kuinka moni vanhempi jaksaa aina, ihan aina selvittää tilanteet rakentavasti, unohtaen omat tunteensa. Joskus se jäähy on tarpeen sille vanhemmallekkin, samoin kun lapselle.
Kai mua vituttaa, kun omat lapset on olleet jäähyillä ja musta se on auttanut. Minuutti per ikävuosi. Ja nyt sekin on ollut ihan väärin.
Siis typerähän munkin reaktio on, mutta olisi kiva joskus kuulla jotain vastakritiikkiä noille tutkimuksillekin. Tollasta vaan lätkästään sun eteen, että revi siitä.
Huono päivä tänään, kun menee kuppi nurin moisesta...
Kommentit (295)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:13"]
Nyt tulee alapeukkuja, mutta...
Olen erityislapsen vanhempi. Lapsellani on monta sellaista neuropsykiatrista häiriötä, jotka ovat äärimmäisen raskaita sekä lapselle itselleen että meille vanhemmille (ja opettajille jne.). Minulla on muitakin lapsia, eikä yhdelläkään toisella ole tämmöistä käytöstä koskaan ollut, se sanottakoon. Erityislapseni on joissakin asioissa niin omaehtoinen ja jääräpäinen, että sitä ei usko ennenkuin näkee.
Tällä lapsella on ollut kokeneita, hyvämaineisia opettajia, ohjaajia, hoitajia. Kaikki näistä ovat tehneet parhaansa, osa opiskellut lisää juuri minun lapseni häiriöistä, jotta voisi auttaa paremmin. Lopputulos JOKAISEN kohdalla on silti ollut se, että omapäisyys ei ole kadonnut tippaakaan, lapsi on vastannut "keskustellaan"-metodeihin lähinnä väkivallalla jne. Nyt sanon jotain, jota osa ei usko, mutta ehkä se herättää ajatuksia:
JOKAINEN NÄISTÄ OPETTAJISTA YM. HENKILÖISTÄ ON JOSSAIN VAIHEESSA TURHAUTUMISEN, ITSESUOJELUN TAI MUUN YMMÄRRETTÄVÄN SYYN NIMISSÄ KÄYNYT KÄSIKSI LAPSEENI.
Minä kirjoitin "ymmärrettävän", koska jokainen näistä ihmisistä on palanut lapseni kanssa loppuun. He ovat antaneet kaikkensa, vailla minkäänlaista edistymistä lapsen puolelta. Heillä EI OLE OLLUT kunnollisia työkaluja toimia lapsen kanssa, johon nykypäivän "keskustelu"-kasvatus ei tehoakaan; lopulta ovat väsyneet ja vaistot ottaneet vallan. Kyllä minä sen ymmärrän. Aikuiset ovat itse olleet hämmentyneitä, jopa pelästyneitä, ja selvästi pahoillaan tapahtuneesta. Eivät he osaa toimia, koska kirjoissa ei lue, että mitä tehdä jossei edes se pahamaineinen jäähy tehoa!
Olen itse kokeillut kaikki ehdotetut tavat rauhoittaa lasta, rampannut perheneuvolat ja psykiatrit läpi. Ei mikään auttanut. Sitten löin. Se oli spontaani reaktio, kun erityislapsi oli käynyt sisaruksensa kimppuun ja iskenyt tätä veitsellä mitättömästä syystä. Ja tiedättekö, mitä tapahtui? Erityislapseni hiljeni. Ensimmäistä kertaa elämässään hän hiljeni, lopetti riehumisensa ja meni huoneeseensa.
Eläimet retuuttavat lapsiaan, koska haluavat opettaa ne tavoille ja pärjäämään omassa yhteiskunnassaan. Mitä jos osa lapsista ei vaan kykene ottamaan vastaan mitään muuta kuin fyysisiä "rajoja", joihin jokin heissä vastaa? Eihän näin saisi sanoa, tämäkin viesti varmaan poistuu pian...mutta miten käy niille muille lapsille, jotka eivät koskaan kohtaa rajojaan, joita vaan rauhoitellaan sanallisesti vuodesta toiseen? Väheneekö heidän paha olonsa tai rajattomuutensa jostain, mitä he eivät itse ymmärrä apukeinoksi?
[/quote]
Erittäin hyvä kirjoitus. Kasvatusammattilaisten kotiterapeuttien märinästä huolimatta elämä on vaan toisenlaista kuin heidän verorahoja haukkaavassa suojatyöpoissa kuvitellaan. Piste ja papukaijamerkki hyvästä esimerkistä.
Miten ihmeessä ihmiset on vielä elossa, kun meitä on kaikkia kuitenkin kasvatettu ties miten. jos jäähy traumatisoi, niin tän perusteella kaikki ihmiset on syvästi traumatisoituneita sekopäitä, koska niin paljon on käytetty jäähyä, ja sen lisäksi ties mitä muita rangaistuskeinoja iät ja ajat.
Näissä tutkimuksissa suhtaudutaan lapsiin kuin robotteihin ja unohdetaan kokonaan aivojen suuri muuntautumis ja sopeutumiskyky.. ja ennen kaikkea kyky ajatella ja käsitellä asioita ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:17"]
Henkinen ja fyysinen väkivalta ON paheksuttavaa.
[/quote]
Kyllä. Molemmat. Mutta ne toimivat joskus tuloksekkaasti eri tilanteissa lapsen kohdalla.
Onneksi lopuksi nämä ymmärtämällä kasvattajat saivat takkiinsa. En väitä että heidän kasvatusmetodinsa ovat huonompia tai parempia, mutta ne eivät vaan toimi kaikissa tilanteissa ja kaikkien lapsien kohdalla. Joten viisastelunne on todella turhaa.
Mites päiväkodissa ja koulussa, kaikkien kymmenien kanssako sitä käytetään tuntikausia päivässä jutteluun? Taitaa loppua resurssit...
Ihan oikeasti, kyllä lapsenkin pitää oppia ettei jokaista asiaa elämässä VOI neuvotella. Tunnen sukulaisistani tällaisen lapsen, jolle vanhemmat AINA kärsivällisesti selittävät ja perustelevat ja neuvovat ja sitten mietitään yhdessä lapsen kanssa kompromissiratkaisu.
Lapsi oppi vuodessa, että hänen kannattaa aina vaatia yli: jos hän esimerkiksi haluaa pelata tunnin, hän aggressiivisesti vaatii kahden tunnin peliaikaa. Sitten neuvotellaan ja "itketään" ja lapsi laskee tarjouksen tuntiin, jolloin vanhemmat antavat periksi ja ovat ylpeitä kun lapsi "asettuu toisen asemaan" ja osaa tehdä kompromisseja. Varmaankin ihan hyödyllinen taito joissain tilanteissa mutta haloo. Lapsi vie ihan 100-0 vanhempiaan. Ja raivarit ovat hirveitä kun minä sanon esim. ettei tänään tarvitse pelata ollenkaan...eikä siitä neuvotella. Lapsi kuitenkin jo 11v.
Tekisitkö itse paremmin töitä, jos työnantaja pistäisi sinut jäähylle virheistä? Lapsi on kuten aikuinen, nöyryyttäminen kasvattaa vain vihaa ja tyhmistää. Lapsi haluaa olla osa perhettä ja miellyttää vanhempiaan, jos vanhemmat käyttäytyvät viisaasti ja kunnioitusta herättävästi eli selittävät, eivät rankaise.
Tyhmien vanhempien perheissä homma karkaa käsistä jo alkumetreillä ja sitten tarvitaan jäähyjä.
Meillä lapset 6 ja 8, rangaistuksia ei ole käytetty. Ihan hyvin käyttäytyvät, vaikkeivat hissukoita olekaan.
Miksi jäähystä jäisi traumat?
Jos lapsi on hyvin nuori tai hänellä on huonot sosiaaliset kyvyt, hänen mielestään rangaistukset ovat usein vain sitä että "aikuinen on ilkeä." Eli hän joutuu mielestään jäähylle siksi, että lastenvahti on tyhmä eikä siksi, että löi siskoaan. Mutta luulisi hänen viimeistään aikuisena tajuavan, että jäähy oli ihan asianmukainen rangaistus. Tutkijat puhuvat aina asioista yleisellä tasolla mutta kuinka moni aikuinen on OIKEASTI sanonut tai ajatellut saaneensa lapsena aiheettomia jäähyjä? Minä ainakin olin pelkästään aiheesta jäähyillä. Opin sen, että jos käyttäydyin ilkeästi, jäin paitsi jostakin mukavasta (muut jatkoivat askartelua tai elokuvaa sillä välin kun minä istuin eteisessä). Siksi aloin käyttäytyä kunnolla: vasta myöhemmin aloin käyttäytyä kunnolla siksi, että niin kuuluu tehdä enkä halua pahoittaa muiden mieltä.
Lapset eivät ole, ainakaan useimmat, mitään pieniä aikuisia. Ei minua ainakaan kiinnostanut helvettiäkään lapsena kun akuiset selittävät "oivoi kun Maija nyt itkee koska löit": hänhän kiusasi ja ärsytti minua joten löin jotta hän itkisi!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:38"]
Tekisitkö itse paremmin töitä, jos työnantaja pistäisi sinut jäähylle virheistä? Lapsi on kuten aikuinen, nöyryyttäminen kasvattaa vain vihaa ja tyhmistää. Lapsi haluaa olla osa perhettä ja miellyttää vanhempiaan, jos vanhemmat käyttäytyvät viisaasti ja kunnioitusta herättävästi eli selittävät, eivät rankaise.
Tyhmien vanhempien perheissä homma karkaa käsistä jo alkumetreillä ja sitten tarvitaan jäähyjä.
Meillä lapset 6 ja 8, rangaistuksia ei ole käytetty. Ihan hyvin käyttäytyvät, vaikkeivat hissukoita olekaan.
[/quote] Aikuinen on kuitenkin jo kehittynyt täysin ja omaa myös elämän kokemusta. En nyt ihan vertaisi tässä tapauksessa näitä keskenään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:20"]Miten ihmeessä ihmiset on vielä elossa, kun meitä on kaikkia kuitenkin kasvatettu ties miten. jos jäähy traumatisoi, niin tän perusteella kaikki ihmiset on syvästi traumatisoituneita sekopäitä, koska niin paljon on käytetty jäähyä, ja sen lisäksi ties mitä muita rangaistuskeinoja iät ja ajat.
Näissä tutkimuksissa suhtaudutaan lapsiin kuin robotteihin ja unohdetaan kokonaan aivojen suuri muuntautumis ja sopeutumiskyky.. ja ennen kaikkea kyky ajatella ja käsitellä asioita ihan itse.
[/quote]
Mulla on kyllä vakavia traumoja äitini käyttämistä
väkivallasta. Myös henkisestä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:20"]Miten ihmeessä ihmiset on vielä elossa, kun meitä on kaikkia kuitenkin kasvatettu ties miten. jos jäähy traumatisoi, niin tän perusteella kaikki ihmiset on syvästi traumatisoituneita sekopäitä, koska niin paljon on käytetty jäähyä, ja sen lisäksi ties mitä muita rangaistuskeinoja iät ja ajat. Näissä tutkimuksissa suhtaudutaan lapsiin kuin robotteihin ja unohdetaan kokonaan aivojen suuri muuntautumis ja sopeutumiskyky.. ja ennen kaikkea kyky ajatella ja käsitellä asioita ihan itse. [/quote] Mulla on kyllä vakavia traumoja äitini käyttämistä väkivallasta. Myös henkisestä.
[/quote]
Terve ihminen ymmärtää, että liika on liikaa.
Mutta ymmärtääkö sairas ihminen olevansa sairas?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:22"]
Herranjestas, miten autoritäärisiä vanhempia täällä palstalla on! Ettekö te tiedä mitään lasten kehityksestä vai haluatteko vain päästä itse mahdollisimman helpolla opettamalla lapset tottelemaan rangaistusten pelossa?
[/quote] Kyse ei ole siitä, vaan siitä, että esim. minun lapseni ei tarvise olla sinun lapsesi moraalinkasvatustuki eli nyrkkeilysäkki. Rikosilmoitus on oiva keino pahoinpitelijälasta kohtaan. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen. Myös lapsesi kavereilla. He eivät ole niitä, joita lapsesi saa kerta toisensa jälkeen potkia ja sinä selität kymmenettä kertaa, että ei saa, kun kaverillasi sattuu. Nollatoleranssi. Jos joku lyö lastani, teen ilmoituksen, koska hänen ei tarvitse olla tässä maailmassa uhri.
[/quote] Äiti voi itse alkaa nyrkkeilysäkiksi. Samoin, jos miehellä ahdistaa ja miestä ei ole kasvatettu, antaa vain vetää turpiin säännöllisesti ja selittää, että voi voi, kun tuo ei ole kivaa, se sattuu minuun ja tuntuu pahalta. Eli kun opetatte lapsianne kiusaamaan ja hakkaamaan, olkaa itse kohteita, älkää antako niiden riehua ja kiusata muita. Ihan senkin takia, että maailma ei aina ole kiva. Joku saattaa joskus pieksää kunnolla sen teidän kullannuppunne, kenelle ei toistojen jälkeen ole vielä mennyt perille, että toisten läpsiminen ei tunnu kivalta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:12"]
224.n mielestä, jos lapselle sanoo, esim: "et saa jogurttia kun huudat", on henkistä väkivaltaa ja vähemmän vakava asia kun piiskan antaminen. Tullut jo hänen mielipiteensä tässä keskustelussa hyvin selväksi...
[/quote]
Niin, mutta kun kommentissasi 224 olit sitä mieltä, että henkinen väkivalta on vakavampaa kuin fyysinen.
Ja sitä paitsi, mistä luulet meidän tietävän, mitkä kommentit ovat sinun ja mitkä jonkun muun? Voisitko laittaa kommenttiisi vaikka ekan kommenttisi järjestysnumeron allekirjoitukseksi, jos haluat, että hämärät viittauksesi joihinkin tämän 11-sivuisen keskustelun kommenteista ymmärretään...
[/quote]
Osoitat itse oman älykkyytesi tason tuolla "tyhmien vanhempien perheissä" -kommentillasi.
Minä siis edustan tuota Sinkkosen kantaa hyvin pitkälle. En mikään "jäähyttäjä", mutta on asioita, joista en ihmeemmin lasten kanssa neuvottele. Aika monestä näistä asioista lapset ovat myöhemmin tulleet itse sanomaan, että "hyvä kun äiti vaan käskit mun laittaa ne ulkohousut vaikka vänkäsin" jne. Ei ole kysymys nöyryyttämisestä vaan rajoista, joiden vetämiseen välillä kuuluu myös joskus jäähy.
Sinun logiikkasi menee vikaan jo siinä, että lapsi ei tosiaankaan ole kuten aikuinen. Toisen kerran menee vikaan, kun vertaat työnantajaa vanhempaan. Kyllä he melko eri lähtökohdista toimivat. Nöyryyttää ei pidä ketään. Lapsi kuitenkin tarvitsee rajat, aikuisella rajojen pitää olla jo pään sisällä. On tultu liian pitkälle, jos rajoja joutuu työnantaja aikuiselle määrittämään.
Aika usein muuten joutuu. Yrittäjän kokemuksella voin tämän kertoa. Ei se työnantaja tosiaan laita jäähylle, kyllä se hankalan tyypin ihan irtisanoo. Jotta siihen tilanteeseen ei tultaisi, on hyvä, että ne rajat on lapsuudessa annettu.
Ohjaava ja keskusteleva kasvattamistapa ei tarkoita, että siinä tehdään kompromisseja jaa lapsi saa vedätettyä aikuista. Eikä siinä käytetä jäähyä tai rangaistuksia kuten autoritaarisessa kasvatustyylissä. Jos lapsella on peliaika tunnin niin sitten se on, silti kapinoivaa kersaa ei tarvitse jäähyttää tai rangaista - sellainen tutkitusti lisää uhmaa ja aggressiota. Kasvaminen lapsen myötä ja kanssa tarkoitaa, että omakin itsesäätelyky kehittyy, vaikka vaikeaa se joskus tekeekin. Erityislapset ovat sitten eri juttu, heidän kyky itsesäätelyyn ei kehity samalla tapaa kuin "tavanomaisesti", ja sopivien toimintakeinojen löytäminen on varmasti paljon hankalampaa. Vanhempien jaksaminen on takuulla kovilla, kun se on jo peruspenskojenkin kanssa välillä sitä.
[/quote]
No ei niitä lapsia laiteta jokaisesta virheestä jäähylle. Eikä jokaisesta tunteen purkauksesta myöskään. Se on rangaistus/rauhoituskeino tietyissä tilanteissa.
Ja aikuisiakin voidaan putkaan pistää, jos eivät riehumista lopeta. Sama periaate, eri mittakaava.
Hmmm, analogia työpaikan ja kodin välillä on itse asiassa ihan loistava.
Jos työpaikalla yksi alkaisia heitellä tavaroilla muita työntekijöitä, eikä lopeta käskystä - alkaako pomo siellä selittää, että "älä nyt Heimo, Riittaan sattuu, ei saa..."? Mitä luulette? No EI. Ihan jo työsuojelulaki velvoittaa työnantajan tai työnantajan edustajan puuttumaan välittömästi tilanteeseen ja poistamaan riehujan paikalta. Muita työntekijöitä ja asiakkaita on suojeltava. Joten heittelijä poistetaan paikalta ja poliisit soitetaan noutamaan.
Muistakin rikkeistä rangaistaan, esim. kirjallisella varoituksella ja viime kädessä palkan pidätyksellä (tekemätön työ) tai irtisanomisella. Ja rikkeellä tarkoitetaan tahallisia sääntörikkomuksia, ei sitä, että joku taitamattomuuttaan/puutteellisen työnohjauksen takia tekee inhimillisiä virheitä!
Jännä, että joku luulee, ettei aikuisia muka rangaista, jos he tahallaan rikkovat sääntöjä.
Ja juurikin tahallisista töpeksinnöistä on lapsillekin annettavissa jäähyissä kyse. Ei kukaan jäähyä anna asiasta, jota ei ole lapselle selkeästi jo aiemmin määritelty kielletyksi. Ja veikkaan, että vain harva erehtyisi antamaan jäähyä lapselle myöskään silloin, kun tämä itkee pettymystä tai turhautumistaan eli ilmaisee tunteita. Tai toimii väärin siksi, ettei ole tietoinen oikeasta toimintatavasta.
Jäähy on kieltojen rikkomisesta seuraava rangaistus, ja lapsen pitää aina tietää, MIKSI HÄN JÄÄHYLLE JOUTUU. Se selitetään aina lapselle, ja ennen kuin hänet päästetään jäähyltä pois tapahtunut kerrataan vielä toistamiseen niin, että lapsi varmuudella tietää, miksi hän joutui jäähylle ja miten hänen olisi oikeasti pitänyt toimia sen sijaan kuten oli toiminut.
221
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:09"]
Tunnustan heti että en lukenut aloitusviestiä kokonaan enkä muitakaan sen jälkeen olleita. Mutta kun ap sanoi jotain et pitääkö aikuisen aina laittaa omat tunteensa sivuun, niin siitä tuli ajatus et eihän sekään voi olla lapselle hyväksi jos aikuinen ei näytä todellisia tunteitaan? Voi tietysti hillitä jos ihan meinaa napsahtaa, mutta kai sitä sentään ihminen ja inhimillinen saa olla?
[/quote] Näistä lapsista kasvaa sitten narsistihirviöitä, jotka ovat eläneet kuplassa, kun eivät ole nähneet, miten ihmiset normaalisti reagoivat sylkemiseen, repimiseen, kirkumiseen ja paskamaiseen käytökseen.
Kun kukaan ei ole uskaltanut olla heille vihainen ja kieltää, kun on pelätty traumoja lapsiraukalle.
Tällainen lapsi lähtee maailmaan ja olettaa, että on edelleen maailman napa ja kaikki vain hymyilee ja keskustelee, kun hän vetää kaveriaan lättyyn.
[/quote]
Tiedän kyllä aikuisen joka on saanut kotona "kuria", isänsä on pitänyt kuria, ollut maailman napa itse, lapsilla ei mitään sanan valtaa, mielipidettä, kaikki tehty niinkuin isä on päättänyt, ilman turhia selityksiä.
On oppinut ihan samanlaiseksi, jo nuoruudessaan ja myös omia vanhempiaan kohtaan, jos joku asia ei mene oman mielen mukaan, ei osaa keskustella tai perustella miksi näin pitäisi olla vaan suuttuu/raivoaa, tai vaikenee jos ei voi käyttäytyä huonosti (työssä, vieraat tai sellaiset ihmiset joille haluaa esittää fiksua), ja raivoaa takana päin muille tilanteesta.
En tarkoita että lasten pitää antaa päättää kaikesta, ja että aina kun lapsi kiukkuaa anttaa tälle periksi.
Vaan että lasta kohdellaan tasaveroisena, siten että päätökset perustellaan, nyt puemme kuravaatteet, koska ulkona on märkää ja muut vaatteet kastuisivat. Ei siis anneta vaihtoehtoja mutta kuunnellaan lasta, voi pahoitella että tällä tulee huonomieli, mutta nyt täytyy pukea. Eikä vain mielivaltataisesti sanota; nyt puet, kun äiti/isä sanoo.
Ja taas lasta voi joskus myös kuunnella jos ei halua/jaksa tehdä esim. piha töitä koko päivää, ei lapsi pilalle mene, jos välillä asettuu lapsen asemaan ja ei teetä kodin töitä. Tottakai lasten välillä pitää osallistua mutta kohtuudella.
Kurin pito on ikuisuus aihe, koska sanan voi ymmärtää niin monella eri tavalla, on eri asia vaatia kiukuttelevaa väsynyttä lasta kävelemään 100m kotiin, kuin vaatia kävelemään 1000m. Asia muuttuu taas kun lapsen ikä otetaan huomioon. Ja kun pohditaan kuinka väsynyt todellisuudessa on vai kiukutteleeko vain.
On eri asia lohduttaa lasta kun on uhma kohtaus, eikä lapsi saa kaupasta lelua, kuin ostaa se. Ei lapsen huomioiminen tarkoita että lapsi oppii olemaan maailmannapa ja oppii saamaan tahtonsa kiukuttelemalla läpi.
Ja mielestäni aina ei tarvi vanhempien olla ehdottomia, vaan joskus voi joustaa lapsen suuntaan, mutta tottakai pakollisissa asioissa aikuinen kertoo ja päättää kuinka toimitaan.
[/quote]
Ei aikuinen ja lapsi ole tasaveroisia ikinä. Et sinä voi keskustella lapsen kanssa koska lapsi ei kykene ymmärtämään asioiden merkityksiä ja ottamaan asioista vastuuta.
[/quote]
Ymmärsitkö tahallaan väärin? Tasavertaisella tarkoitan ettei komenneta kuin koiraa koko ajan ja lapsen tehtävä kuinka sanotaan. Vaan jos lapsi kiukuttelee en, haluan mielummin toisen paidan, rauhassa selitetään että nyt laitetaan tämä, aina ei saa tahtoa läpi, jne, ei vain nyt puet. Totta kai vastuu on vanhemmalla, ja päätökset tekee vanhempi, mutta lapselle voi puhua ja selittää asioita , eikä vain käskyttää sen takia kun itseä huvittaa.
[/quote]
Nimenomaan näin! Keskustelu ja asioiden selittäminen ei tarkoita, että lapsi saisi aina tahtonsa läpi tai saisi päättää kaikesta. Lapsen mielipiteen voi kuitenkin huomioida ja asioita selittää. Itse pidän jopa hieman pelottavana, kos lapsi opetetaan tottelemaan sokeasti siksi, että aikuinen niin sanoo. Toki tuollaisellekin toimintatavalle on paikkansa (esim autotielle ei juosta ja piste), mutta yleensä asioita kannattaa ja pitääkin lapselle selittää. Tuntikausien selittämistä tuo ei kuitenkaan tarkoita, kuten joku ylempänä epäili.
Lto
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:34"]
Ohjaava ja keskusteleva kasvattamistapa ei tarkoita, että siinä tehdään kompromisseja jaa lapsi saa vedätettyä aikuista. Eikä siinä käytetä jäähyä tai rangaistuksia kuten autoritaarisessa kasvatustyylissä. Jos lapsella on peliaika tunnin niin sitten se on, silti kapinoivaa kersaa ei tarvitse jäähyttää tai rangaista - sellainen tutkitusti lisää uhmaa ja aggressiota. Kasvaminen lapsen myötä ja kanssa tarkoitaa, että omakin itsesäätelyky kehittyy, vaikka vaikeaa se joskus tekeekin. Erityislapset ovat sitten eri juttu, heidän kyky itsesäätelyyn ei kehity samalla tapaa kuin "tavanomaisesti", ja sopivien toimintakeinojen löytäminen on varmasti paljon hankalampaa. Vanhempien jaksaminen on takuulla kovilla, kun se on jo peruspenskojenkin kanssa välillä sitä.
[/quote]
No mitä sinä sitten teet, jos ja kun lapsi uhmaa selkeää kieltoa ja sääntöä, eikä tottele, vaikka kuinka keskustelet ja pyydät ja perustelet? Annat hänen rikkoa kieltoa, mitenkään rankaisematta?
Ei kuules... ei tarvitse olla kummoinenkaan einstein tajutakseen, että jos kieltoja ei panna toimeen ja rikkomuksista rangaista, niitä ei myöskään kunnioiteta. Toki, rangaistusten ei pidä olla väkivaltaa tai nöyryyttämistä, eikä suhteettomia. Niiden langettaminen pitää aina voida perustella ja lapsen pitää tietää etukäteen, mitä seuraa, jos ei usko kieltoja. Ja kieltojen pitää olla hyvin harkittuja, ja perustua yhteisen hyvän suojelemiseen sekä lapsen itsensä etuun.
Mutta kyllä, viime kädessä sanktioita on annettava. Ja minusta voisit kertoa, mitä itse käytät, ja miksi sinusta jäähy on kaikissa tilanteissa ja kaikenikäisille lapsille väärä juttu.
221
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:22"]
Herranjestas, miten autoritäärisiä vanhempia täällä palstalla on! Ettekö te tiedä mitään lasten kehityksestä vai haluatteko vain päästä itse mahdollisimman helpolla opettamalla lapset tottelemaan rangaistusten pelossa?
[/quote] Kyse ei ole siitä, vaan siitä, että esim. minun lapseni ei tarvise olla sinun lapsesi moraalinkasvatustuki eli nyrkkeilysäkki. Rikosilmoitus on oiva keino pahoinpitelijälasta kohtaan. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen. Myös lapsesi kavereilla. He eivät ole niitä, joita lapsesi saa kerta toisensa jälkeen potkia ja sinä selität kymmenettä kertaa, että ei saa, kun kaverillasi sattuu. Nollatoleranssi. Jos joku lyö lastani, teen ilmoituksen, koska hänen ei tarvitse olla tässä maailmassa uhri.