Vai ettei jäähyllekkään saa lasta enää laittaa, vai niin...
Myönnän suoraan, että olen vähän tyhmä. Ei mitään korkeampaa koulutusta ja kolme lasta, jotka on kasvatettu ihan maalaisjärjellä.
Tänään kun ajelin töistä kotiin, kuulin kun radiossa puhuttiin uusimmasta amerikkalaistutukimuksesta, jossa oli todettu, että jäähy on lapselle huono vaihtoehto. Sen aikana lapsen aivoissa aktivoituu sama alue, kuin ilmeisesti lyötäessä, näin ymmärsin?
Samoin kerrottiin suomalaisen lastenpsykiatrin kanta asiaan. Hän oli tutkimuksen kanssa samoilla linjoilla ja hänen mukaansa jäähylle laittaminen ei ole "rakentavaa" eikä tarjoa lapselle ratkaisukeinoja. Asiat pitäisi kuulemma aina pystyä selviuttämään puhumalla ja koittaa ymmärtää lasta omien moraalikäsitysten ulkopuolella...ja jotain. Tyhmä ei enää jaksanut kuunnella.
Mä en tiedä, miksi tää asia mua niin kaivelee. Musta vaan tuntuu, että tällaisten tutkimusten mukana häviää viimeinenkin maalaisjärki? Aivojen osien aktivoitumionen ensinnäkin? Onko se satavarma keino tulkita toisen ihmisolennon tuntemuksia ja onko siis jokainen jäähytetty lapsi nyt sitten yhtä kuin hakattu lapsi?
Ja kuinka moni vanhempi jaksaa aina, ihan aina selvittää tilanteet rakentavasti, unohtaen omat tunteensa. Joskus se jäähy on tarpeen sille vanhemmallekkin, samoin kun lapselle.
Kai mua vituttaa, kun omat lapset on olleet jäähyillä ja musta se on auttanut. Minuutti per ikävuosi. Ja nyt sekin on ollut ihan väärin.
Siis typerähän munkin reaktio on, mutta olisi kiva joskus kuulla jotain vastakritiikkiä noille tutkimuksillekin. Tollasta vaan lätkästään sun eteen, että revi siitä.
Huono päivä tänään, kun menee kuppi nurin moisesta...
Kommentit (295)
Mitähän nää tutkimukset sanoo siihen, kun meillä lapset on ihan itse menneet omaan huoneeseen, kun on hermo mennyt. Ihan itse ovat halunneet omassa rauhasta rauhottua?
Ei kai raivoavaa, itkevää, potkiutuvaa lasta yksin jätetä. Vain rauhallisen lapsen laittaisin miettimään tekosiaan, jonka jälkeen keskustellaan mitä-miksi-milloin, yms. Hysteerisen lapsen rauhoittumispaikka on aikuisen sylissä.
Tällä kasvatetaan mielestäni niitä "oman navan ympärillä" pyöriviä diktaattoreita, mitä päiväkodit ovat jo valmiiksi pullollaan. Maalaisjärkeä ei käytetä, mieltä ei saa pahoittaa,, ei-sana on vahingollinen, lapsen pitää itse vaikuttaa tekemisiinsä j.n.e Kasvatamme sellaista "hirviölaumaa", että perästä kuuluu. T.lastenhoitaja
Mun mielestä jäähy on yksi hyvä keino rauhoittaa lasta. Kun kaikki ovat rauhallisia, on helpompi keskustella, miksi jäähy annettiin. Lapsen ikätaso toki ottaen huomioon.
Toki sitä voisi kieriskellä lattiassa pitäen lasta tiukassa sylissä, samalla ku mukula riehuu pää punasena. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että 3-vuotiaalla on jo aikamoiset voimat, joten pakkohalaus voi jopa vahingoittaa lasta enemmän. Mutta eipähän saa hylkäämisen kokemuksia *huoh*
Maalaisjärki kunniaan. Ehkäpä se aivojen muutos on jopa suotavaa sille lapselle tulevaisuudessa. Kuka loppupeleissä tietää, että miten aivomme on suunniteltu kehittymään lapsuudesta aikuisuuteen? Ehkä ihminen tarvitsee kehittyäkseen myös niitä huonoja tuntemuksia.
Uskon, että enemmän vaikuttaa se miten vanhempi jäähyttää lapsen, kun itse jäähy. Jos raahaa kädestä 2vuotiaan 650 kertaa penkille ja pakottaa pysymään paikallaan niin onhan se nyt sairasta. Mutta, jos esim mennään omaan huoneeseen. Istutaan ensin sylikkäin ja selitetään, että nyt sinä olet hetken täällä rauhoittamassa, koska heitit lelulla tv:tä esim. Ja jätetään sinne huoneeseen. Niin lapsi saa kuitenkin liikkua, olla ja tehdä, vaikkei tulla pois. Ja itse en ikimaailmassa jäähytä alle kolme vuotiasta. Ei sen ikäinen vielä ymmärrä syytä seurausta. Sen ikäiset rauhoitetaan sylissä ja nostetaan tilanteesta pois. Eikä heillä kauaa edes mene rauhoittumiseen. Ainakaan meillä 2v ei kauaa jaksa kiukuta siitä ettei jotain saa. Siirtyy nopeasti uuteen juttuun.
Mutta, jos 8vuotias kaahaa ympäri kämppää on jäähy enemmän, kuin kohdillaan eikä hän siitä rikki mene.
Niin kuin aikaisenpaa ketjuun kirjoitin. Itse olen ollut jäähyllä jo 80-luvulla. Ja ei en ole saanut traumoja. Mutta jäähy on VIIMEINEN rangaistus keino! Ei se, että lapsi vähän tinttaa tai vähän tekee pahaa niin laitetaan jäähylle. AINA eka puhutaan ja jos se ei vieläkään millään mene järkipuheilla läpi niin sitten vasta jäähy. Joskus pelkkä jäähy sana riittää.
Kyllä lyöminen opettaa kans lapset tottelevaisiksi ja nopeesti vielä. Sama juttu jäähyllä. Toimii! Mutta millä hinnalla?
Ennen jäähyjä käytettiin koulussa esim. Nurkassa seisottaminen ja pulpetin vieressä seisottaminen. Jäätävää. Muistan vieläkin sen ahdistuksen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:15"]Jos kakru riehuu, hajottaa ja heittelee tavaroita niin mitä tehdään? Ei saa eristää pois ihmisten luota vaikka eri huoneeseen eli ilmeisesti vaan odotellaan milloin kakru lopettaa kohtauksessa. [/quote]Mun lapsi ei ole mikään kakru. Kyllä odotellaan että raivari menee ohi ja sitten yhdessä siivotaan sotku.
[/quote]
Sinulle on siis ok, että lapsi teini-ikäisenä päättää raivarinsa kourissa hajottaa autonne, tai huonommassa tapauksessa naapurin auton, pesäpallomailalla, odottelette sitten kärsivällisesti kunnes auto muistuttaa rusinaa, ja sen jälkeen keskustelette rakentavasti?
Jäähy opettaa lapselle sen, että kun hän ei yksin selviä vahvojen tunteidensa vallassa, eikä omaa vielä taitoja tilanteen ratkaisemiseen, hänet hylätään. Juuri silloin, kun hän tarvitsisi aikuisen apua eniten.
Joku sanoi ylempänä, ettei aikuisen tarvitse kestää kiukuttelua. Päinvastoin! Aikuinen on Aikuinen, vahva, joka kestää ja auttaa lasta käsittelemään suuriakin tunteita, joiden keskellä lapsi ei yksin selviä. Aikuisen tehtävä on näyttää, että hän kannattelee lasta tunnemyrskyn läpi, että hän kestää ja jaksaa, lapsi on turvassa.
Toisia ei tietenkään saa satuttaa, mutta tunteensa saa ja pitää näyttää. Muuten lapsesta kasvaa aikuinen, joka oppii miellyttämään muita ja piilottamaan negatiiviset tunteensa. Jäähystä lapsi lisäksi oppii, että hänen on pärjättävä yksin silloin, kun hän ei pysty omin taidoin tilannetta hallitsemaan.
T. Lto
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:52"]
Jäähy opettaa lapselle sen, että kun hän ei yksin selviä vahvojen tunteidensa vallassa, eikä omaa vielä taitoja tilanteen ratkaisemiseen, hänet hylätään. Juuri silloin, kun hän tarvitsisi aikuisen apua eniten. Joku sanoi ylempänä, ettei aikuisen tarvitse kestää kiukuttelua. Päinvastoin! Aikuinen on Aikuinen, vahva, joka kestää ja auttaa lasta käsittelemään suuriakin tunteita, joiden keskellä lapsi ei yksin selviä. Aikuisen tehtävä on näyttää, että hän kannattelee lasta tunnemyrskyn läpi, että hän kestää ja jaksaa, lapsi on turvassa. Toisia ei tietenkään saa satuttaa, mutta tunteensa saa ja pitää näyttää. Muuten lapsesta kasvaa aikuinen, joka oppii miellyttämään muita ja piilottamaan negatiiviset tunteensa. Jäähystä lapsi lisäksi oppii, että hänen on pärjättävä yksin silloin, kun hän ei pysty omin taidoin tilannetta hallitsemaan. T. Lto
[/quote]
"Muuten lapsesta kasvaa aikuinen, joka oppii miellyttämään muita ja piilottamaan negatiiviset tunteensa"
Juuri sellainen kuin omat vanhempansa?
Jäähy opettaa lapselle sen, että kun hän ei yksin selviä vahvojen tunteidensa vallassa, eikä omaa vielä taitoja tilanteen ratkaisemiseen, hänet hylätään. Juuri silloin, kun hän tarvitsisi aikuisen apua eniten. Joku sanoi ylempänä, ettei aikuisen tarvitse kestää kiukuttelua. Päinvastoin! Aikuinen on Aikuinen, vahva, joka kestää ja auttaa lasta käsittelemään suuriakin tunteita, joiden keskellä lapsi ei yksin selviä. Aikuisen tehtävä on näyttää, että hän kannattelee lasta tunnemyrskyn läpi, että hän kestää ja jaksaa, lapsi on turvassa. Toisia ei tietenkään saa satuttaa, mutta tunteensa saa ja pitää näyttää. Muuten lapsesta kasvaa aikuinen, joka oppii miellyttämään muita ja piilottamaan negatiiviset tunteensa. Jäähystä lapsi lisäksi oppii, että hänen on pärjättävä yksin silloin, kun hän ei pysty omin taidoin tilannetta hallitsemaan. T. Lto
[/quote]
Pyh! Itse sain pienempänä luunappeja ja selkäsaunoja. Tiedän jopa, että minua rangaistiin ihan aiheesta. Ei se silti ole tehnyt minusta lammasta ja alistuvaa. Se kait johtuu siitä, että myös minun oikeudenmukaisuuteni palkittiin runsaasti. Esimerkiksi menin puolustamaan kiusattua koulussa. En usko että sitä tekisi kovinkaan moni lapsi, oli saanut luunappia, jäähyä, taikka rakastavaa keskustelua. Ja minä todellakin ilmoitan suureen ääneen, jos minua vituttaa. En meinaan ole kovinkaan mukava persoona kiukkuisena, joten pieni etukäteisvaroitus on vain kohteliasta kanssaeläjieni kannalta.
Omalla kohdallani huomasin, että oppi menee perille parhaiten, kun ensin varoitetaan, sitten rangaistaan ja sitten keskustellaan. Eli jos jäin kiinni vaikka omenavarkaudesta, niin todettiin että ensi kerralla tulee seuraamus. Jäin toisellakin kertaa kiinni ja sain viikon kotiarestia. Käytännössä se viikko muuttui kolmeksi päiväksi, sillä me keskustelimme asiasta ja vanhempani huomasivat, että oppi meni perille. On varmaan niitäkin, jotka oppivat vain varovaisemmaksi jatkossa, mutta ne eivät varmaan kuulu tähän keskusteluun.
Vielä sanon, että nykypäivän väkivaltaiseksi luokitellut rangaistukset eivät ole vieneet mihinkään puhtiani, luonnettani ja kykyä ilmaista tunteeni avoimesti. Ennen kaikkea rangaistukset opettivat minulle, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Ennemmin olen vanhempieni opetuksessa, kuin poliisin ja lain.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:15"]Jos kakru riehuu, hajottaa ja heittelee tavaroita niin mitä tehdään? Ei saa eristää pois ihmisten luota vaikka eri huoneeseen eli ilmeisesti vaan odotellaan milloin kakru lopettaa kohtauksessa.
[/quote]Mun lapsi ei ole mikään kakru. Kyllä odotellaan että raivari menee ohi ja sitten yhdessä siivotaan sotku.
[/quote]
Ei tsiisis! Eli sä et opeta sun tavaroita heittelevälle kakaralle että tavaroita ei heitellä? Mistä teitä tulee? Sitten se nulikka jatkaa tuota samaa showtaan koulussa häiriköiden opetusta. Ai niin. Mut sittenhän se onkin opettajan vika joka ei osaa opettaa. Voi vittu teidän kanssa!
[/quote]
Minäkään en kannata jäähyä rangaistuksena raivokohtaukseen. Mutta moni lapsi ei siedä aikuista "kannattelemaan" häntä esim. sylissäpitämällä, vaan on parempi antaa lapsen huutaa vaikka siinä keittiön lattialla jos aikuinen on tekemässä ruokaa samalla. Lapsi huomaa, että aikuisen maailma ei keikahtanut nurin vaikka hänellä keittikin yli. Usein ison perheen nuorimmat sisarukset ovat tasapainoisimpia, koska heidän kohdallaan vanhemmat eivät ole ehtineet suorittaa sirkustemppuja ja rauhoitella sylissä pitkiä aikoja kun lapsi raivoaa. Lapsi saa olla lapsen paikalla eikä pyöritä koko perhettä.
Mutta on aivan turha väittää etteivätkö lapset tekisi tuhmuuksia ihan tahallaan. Riehuisi ja rikkoisi jotain vaikka on varoitettu, ärsyttäisi sisarusta, juoksisi tielle vaikka on kielletty. Silloin jäähy on juuri paikallaan, sillä sen avulla lapsi ymmärtää että aikuinen oli tosissaan kun kielsi. Jos aikuiselta viedään kaikki rangaistuskeinot pois, ei lapsen tarvitse totella. Lapsi ei ole mikään pikkuaikuinen, jonka kanssa voisi aina keskustella järkevästi. Hän tarvitsee johdonmukaisia, yksinkertaisia sanktioita. Jäähyllä istuminen on usein juuri sopiva rangaistus, ja lopuksi vielä jutellaan miksi lapsi sinne jäähylle joutui. Usein temppuilu on tietenkin huomionhakua, mutta lapsenkin on hyvä oppia ettei hän ole aina maailman napa ja saa huomiota joka sekunti. Yhteiskunnan jäseniksi lapsia kuitenkin yritetään kasvattaa ja tulemaan toimeen ryhmässä, jossa ei voi olla koko ajan keskipisteenä. Positiivista huomiota annetaan silloin kun sille on aikaa, ei kesken ruoanlaiton, tai kun opetetaan pikkusisarusta polkemaan pyörällä ja MinnaMarica 5v päättää saada äidiltä huomiota juoksemalla ajoradalle.
Jäähy...ennen lapset laitettiin nurkkaan seisomaan kasvit seinää päin ja pois ei päässyt ennen kuin äiti/isä sanoi niin ja anteeksi jos et pyytänyt seisoit siellä nurkassa niin kauan kunnes tuo sana suusta tuli. Terv. Lapsi VM.83
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 06:36"]Jäähy...ennen lapset laitettiin nurkkaan seisomaan KASVOT seinää päin ja pois ei päässyt ennen kuin äiti/isä sanoi niin ja anteeksi jos et pyytänyt seisoit siellä nurkassa niin kauan kunnes tuo sana suusta tuli. Terv. Lapsi VM.83
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:15"]Jos kakru riehuu, hajottaa ja heittelee tavaroita niin mitä tehdään? Ei saa eristää pois ihmisten luota vaikka eri huoneeseen eli ilmeisesti vaan odotellaan milloin kakru lopettaa kohtauksessa.
[/quote]Mun lapsi ei ole mikään kakru. Kyllä odotellaan että raivari menee ohi ja sitten yhdessä siivotaan sotku.