Mitä tehdä, kun puolisolla ei ole lainkaan käytöstapoja?
Mieheni on junteimmin käyttäytyvä ihminen, jonka olen koskaan tavannut ja kadun sitä, että menin hänen kanssaan naimisiin. Hän mm. laskelmoi, onko rahallisesti hyötyä siitä, että menee tapaamaan iäkkäitä sukulaisia ja tarjosi rahaa siitä heille, kun laittavat ruoat mentyämme heille kylään. Minulle kyseessä ovat isovanhempani ja he ovat minulle todella läheisiä. Mies myös puhuu, että haluaa tavata omia iäkkäitä sukulaisiaan vain perinnönkiilto silmissä. :(
Lisäksi mieheni kielloistani huolimatta heittelee autosta roskia ulos ja viedessään roskat hän heittelee lajittelemani (pahvit, energiajae, sekajäte, paperi) roskat samaan jäteastiaan (yleensä energiajätteeseen). Hän on tehnyt tuota monesti ja on valehdellut heittäneensä ne erillisiin astioihin, kunnes olen itse vienyt samana päivänä roskia ja huomannut, että ne onkin taas viskattu samaan astiaan.
Taannoin hän vitsinä laittoi hampurilaisketjun cocismukin auton katolle lähdettyämme ajamaan ja yhtäkkiä painoi kaasun pohjaan ja jarrutti heti perään äkisti, sillä hän halusi, että pahvimuki lentää pysäyksen voimasta pois katolta. Säikähdin itse moista äkkijarrutusta ja tavarat lentelivät myös auton sisällä. Olin todella vihainen hänelle, mutta hän vain naureskeli.
Hän myös halveksii iäkkäitä ihmisiä ja toisaalta hänen mielestään jopa yli kolmekymppiset ovat vanhoja. Kuulemma pitäisi olla naisen ja miehenkin mielellään alle 25, jotta olisi vielä nuori. Haluaisin erota hänestä, mutta meillä on lapsia. :/ Hän opettaa typeriä käyttäytymismallejaan myös lapsille ja kieltää minua korjaamasta niitä fiksummiksi.
Hän on sinänsä erittäin koulutettu, mutta käytöstapoja tai sydämensivistystä ei ole. Hänen vanhempansa ovat jotenkin outoja myös, sillä mentyämme anoppilaan kylään, hänen isänsä ei aina katso silmiin tai tervehdi takaisin, kun tervehdin häntä. Hänen äitinsä myös synkin ilmein "murjottaa" ja kun syömme, hän ei tule samaan pöytään syömään, vaan jostain kumman syystä syö aina myöhemmin. Miksi?!? Olen kysynyt, mutta en ole saanut järkeviä selityksiä.
Ainakaan normaali puhe tai huomauttaminen eivät auta mieheni käytökseen. Mieheni myös laistaa suihkussakäynnistä ja hänen mielestään se on normaalia. Itse olen elänyt luulossa, että suihkussa käydään joka päivä. :S Voiko hänenkaltaistaan enää oikein muuttaa fiksummaksi mitenkään? Apua!
Kommentit (62)
Sori, ap, mutta kertomasi perusteella mies vaikuttaa aika kipeältä. Onko miehelläsi kavereita?
Tulee kyllä mieleen oma lapsuus ja tossun alla ollut äitini, joka kai piti umpisovinistista insinööri-isääni hyvänäkin naimakauppana. Isälläni oli monet noista piirteistä kuin mehelläsikin (pilkkaava suhtautuminen muihin, käytöstapojen köyhyys ja häiriintyneet kepposet). Kavereita isälläni ei "yllättäen" ollut. Palkkaa isä sitten sai huomattavasti äitiäni enemmän, joten luulen suhteen jatkuneen siksi.
Omalla isälläni oli myös hyvin outoja tapoja. Hän esimerkiksi saattoi lähteä autolla ohittamaan tilanteessa, jossa vastaantulija oli erittäin lähellä. Monesti äiti huuti kauhuissaan ja samoin me lapset takapenkillä.
Isällä oli muitakin "hassuja" tapoja. Hän saattoi "leikisti vahingossa", mutta oikeasti tahallaan rikkoa kotonamme tavaroita (siis muiden tavaroita). Sekin sitten oli vain hauskaa. Muilla ei vaan ollut mitään huumorintajua.
Oikeasti, jätä tuollainen mies! Hänen käytöksensä on varmasti ahdistavaa myös lastenne mielestä.
Eli ei väliä vaikka itse kärsii ja lapset siinä ohessa kunhan ei tartte myöntää että teki virheen miehen valinnassa.
Jos eroat niin myönnät että teit kerran virheen. Jos jatkat suhteessa voi muut miettiä aina tavatessanne että olet tehnyt virheen ja teet edelleen jokapäivä kun jatkat suhteessa jossa et ole tyytyväinen ja selvästi häpeät miestäsi. Miten irroitat laastarin ? Kerta nykäys vai hidas kidutus ?