Mitä tehdä, kun puolisolla ei ole lainkaan käytöstapoja?
Mieheni on junteimmin käyttäytyvä ihminen, jonka olen koskaan tavannut ja kadun sitä, että menin hänen kanssaan naimisiin. Hän mm. laskelmoi, onko rahallisesti hyötyä siitä, että menee tapaamaan iäkkäitä sukulaisia ja tarjosi rahaa siitä heille, kun laittavat ruoat mentyämme heille kylään. Minulle kyseessä ovat isovanhempani ja he ovat minulle todella läheisiä. Mies myös puhuu, että haluaa tavata omia iäkkäitä sukulaisiaan vain perinnönkiilto silmissä. :(
Lisäksi mieheni kielloistani huolimatta heittelee autosta roskia ulos ja viedessään roskat hän heittelee lajittelemani (pahvit, energiajae, sekajäte, paperi) roskat samaan jäteastiaan (yleensä energiajätteeseen). Hän on tehnyt tuota monesti ja on valehdellut heittäneensä ne erillisiin astioihin, kunnes olen itse vienyt samana päivänä roskia ja huomannut, että ne onkin taas viskattu samaan astiaan.
Taannoin hän vitsinä laittoi hampurilaisketjun cocismukin auton katolle lähdettyämme ajamaan ja yhtäkkiä painoi kaasun pohjaan ja jarrutti heti perään äkisti, sillä hän halusi, että pahvimuki lentää pysäyksen voimasta pois katolta. Säikähdin itse moista äkkijarrutusta ja tavarat lentelivät myös auton sisällä. Olin todella vihainen hänelle, mutta hän vain naureskeli.
Hän myös halveksii iäkkäitä ihmisiä ja toisaalta hänen mielestään jopa yli kolmekymppiset ovat vanhoja. Kuulemma pitäisi olla naisen ja miehenkin mielellään alle 25, jotta olisi vielä nuori. Haluaisin erota hänestä, mutta meillä on lapsia. :/ Hän opettaa typeriä käyttäytymismallejaan myös lapsille ja kieltää minua korjaamasta niitä fiksummiksi.
Hän on sinänsä erittäin koulutettu, mutta käytöstapoja tai sydämensivistystä ei ole. Hänen vanhempansa ovat jotenkin outoja myös, sillä mentyämme anoppilaan kylään, hänen isänsä ei aina katso silmiin tai tervehdi takaisin, kun tervehdin häntä. Hänen äitinsä myös synkin ilmein "murjottaa" ja kun syömme, hän ei tule samaan pöytään syömään, vaan jostain kumman syystä syö aina myöhemmin. Miksi?!? Olen kysynyt, mutta en ole saanut järkeviä selityksiä.
Ainakaan normaali puhe tai huomauttaminen eivät auta mieheni käytökseen. Mieheni myös laistaa suihkussakäynnistä ja hänen mielestään se on normaalia. Itse olen elänyt luulossa, että suihkussa käydään joka päivä. :S Voiko hänenkaltaistaan enää oikein muuttaa fiksummaksi mitenkään? Apua!
Kommentit (62)
Ap., edelleen odotan vastausta kysymykseen minkä ikäinen miehesi on?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:16"]Ero tilanteessasi on iso askel, mutta ajattele elämääsi esim. 15 vuoden päähän. Tulisitko katumaan sitä, että olit tämän miehen kanssa nuo kaikki vuodet? Vaikuttaa siltä, että teillä ei ole oikeastaan mitään muuta yhdistävää kuin lapset. Älä tuhlaa elämääsi.
[/quote]
Tälle komppi! Mieti asiaa, haluatko tuhlata elämäsi tuohon mieheen? Olisiko se sitten kuitenkaan niin hankalaa jos eroaisitte? Onko hankala pahempi kuin onneton? (Kuulostaa siis siltä että olet melko onneton tällä hetkellä).
Haloo?? Noi sun miehes jutut näin suoraan sanottuna on ihan pikkujuttuja. Syö pelkällä haarukalla? Ite syön makaroonitki lusikalla useimmiten, so what? :D
Sä ite kirjotat pahaa miehestäs tuntemattomien ihmisten luettavaks tänne ja rupeet katsomaan asuntoo itelles miehes selän takana eron varalta !? Koska miehes ei oo yli-ihminen? Unohti jonku auton katol olevan kokiksen ku jarrutti ja nauro!? Oisko sen pillittämää pitäny ruveta :DDD
Voi ap. Varmaan tuntuu isolta jutulta nyt, mutta varmasti 25% tuntemistani aivan ns. fiksuista ja koulutetuista on tuollaisia. Luulen, että sulla on nyt vain joku kriisi meneillään ja katselet vähän muita ympärilläsi. Se saa sinut tuntemaan uskomattomaksi sen miehen, jonka olet itse valinnut.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 17:28"]
Haloo?? Noi sun miehes jutut näin suoraan sanottuna on ihan pikkujuttuja. Syö pelkällä haarukalla? Ite syön makaroonitki lusikalla useimmiten, so what? :D
Sä ite kirjotat pahaa miehestäs tuntemattomien ihmisten luettavaks tänne ja rupeet katsomaan asuntoo itelles miehes selän takana eron varalta !? Koska miehes ei oo yli-ihminen? Unohti jonku auton katol olevan kokiksen ku jarrutti ja nauro!? Oisko sen pillittämää pitäny ruveta :DDD
[/quote]
Mitä helvettiä, kuinka vanha sä oot...Ehkä joskus kun kasvat, ymmärrät millaista ois elää tuollaisen "hassuttelijan" kanssa. Toisaalta vaikutat ite yhtä idiootilta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 17:28"]
[/quote]
Enpä itse keski-ikäisenä miehenä pitäisi näitä ap:n miehen tempauksia mitenkään pikkujuttuina. Todennäköisesti tämä "keppostelu" muuttuu vielä pahemmaksi kun ei entisestä saa enää samoja kiksejä. Ap:n kertomuksen perusteella jotain häiriintyneisyyttä miehessä tuntuu olevan - eihän nyt kukaan täyspäinen vaimonsa ja lasten parissa käyttäydy noin.
Täysin ulalla ja järjenkäytön tuolla puolen olevaan parisuhteeseen ei tarvitse kenenkään jäädä - ei miehen eikä naisen. Ehkä on syytä puhaltaa peli poikki ainakin vähäksi aikaa ja ottaa harkintaa jatkon suhteen molemmin puolin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 17:21"]
Ap., edelleen odotan vastausta kysymykseen minkä ikäinen miehesi on?
[/quote]
30+. Tarkempaa ikää en uskalla kertoa tunnistamisen pelossa. :)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:29"]
Hänen vanhempansa ovat jotenkin outoja myös, sillä mentyämme anoppilaan kylään, hänen isänsä ei aina katso silmiin tai tervehdi takaisin, kun tervehdin häntä. Hänen äitinsä myös synkin ilmein "murjottaa" ja kun syömme, hän ei tule samaan pöytään syömään, vaan jostain kumman syystä syö aina myöhemmin. Miksi?!?
[/quote]
Mies ja hänen vanhempansakin ovat eläneet vanhakantaisessa perheessä, jossa naisella ei ole asiaa pöytään silloin kun miehet syövät. Nainen laittaa ruuan, tarjoilee sen, ja pysyy muuten poissa silmissä ja syö vain miehiltä jäävät tähteet. Vähän niin kuin koira joissain perheissä. Nainen ei ole ihminen/persoona, vaan piika/palvelija. Ei sellaisen kuulu puhutella miestä, eikä miehen tietenkään tarvitse vaivautua reagoimaan jonkun ämmän ininään. Koskee sekä appiukkoasi, joka ei katsokaan sinua päin eikä tervehdi, että miestäsi, jota ei paskan vertaa kiinnosta sinun mielipiteesi tai kälätyksesi.
Valitan, et pysty muuttamaan miestä. Harmi, että omat lapsesikin oppivat tämän sovinistisen perhemallin.
Turha tätä asiaa on sen enempiä pohtia. Harva mies edelleenkään kunnioittaa naista tässä maailmassa. Se on se syy, miksi mies ei vie roskapussia/jättää likaiset sukat lattialle/röyhtäilee pöydässä/dokaa joka viikonloppu kaverien kanssa. Niin yksinkertaista se on, kunnioituksen puutetta.
[/quote]
Mietin itsekin, että kyse voi olla myös jostain äärisovinistisesta vanhojen aikojen jäänteestä. Anoppi tosiaan tekee kaikki ruoat ja tarjoilee ne ja sitten syö vasta muiden jälkeen yksikseen. Ja syytä en ole tähän mennessä siihen tiennyt -- olen arvaillut vain. Heillä myös mies toi taloon kaikki rahat ja vaimo ei tienannut mitään, vaan oli pitämässä kotia pystyssä, teki ruoat ja siivosi sekä hoiti lapsiaan, kun he olivat pieniä.
Olen myös huomannut, että jostain syystä appivanhemmat eivät jotenkin noteeraa tytärtämme oikein mitenkään. He aina kyselevät pojastamme, mutta pieni tyttäremme jotenkin aina unohtuu heidän puheissaan. Onneksi miehelleni lapset ovat sentään yhtä arvokkaita ja tärkeitä, mutta appivanhemmat selkeästi erottelevat heidät suhtautumisessaan. :/ T. Ap
Mulla on samanlainen! Ei mennyt mummonsa hautajaisiin, kun piti päästä katsomaan jääkiekkopeliä. Vanhempainilloissa istua röhnöttää juhlasalissa lippis päässä ja takki päällä kuin pahainen teinipoika. Ei käytä veistä ja haarukkaa, saati lautasliinaa, hotkii ruokansa ja sitten poistuu, vaikka olisi jouluateria. Ei käyttänyt solmiota edes omissa häissään. Pieree estottomasti, puhuu pahaa toisista koko ajan ja on törkeä liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:13"]Pikkuhuomiona vain sellainen, että anopin ruokailu erikseen on vanhan kansan parissa täysin normaalia. Entiselle emännälle on kunnia-asia valmistaa ruoka ja sitten viettää itse ruokailuhetki itsekseen toisessa huoneessa, eli yleensä keittiössä. Emäntä syö tällöin itse myöhemmin.
[/quote]
Minunkin edesmennyt anoppini teki niin ettei ikinä istunut syömään muiden kanssa.
No hei mutta jos et viitsi lapsien takia erota, niin ei sun tarvii todennäköisesti enää odottaa kuin vajaat 15-20 vuotta heidän poismuuttoonsa (et kertonut lasten ikiä). Viisikymppisen naisen mahdollisuudet pariutua uudelleen ei kyllä ole merkittävän hyvät, joten mulkun kanssa kärvistely saatetaan palkita loppuelämän kestävällä yksinäisyydellä. Noh, valintojen maailma.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:54"]
Myöskin ollaan tässä nukuttu erillisissä vuoteissa ja oltu selibaatissa jo reilun vuoden päivät.
[/quote]
Onkohan miehesi myös ollut? Kiinnostaako sinua edes vaikkei olisikaan ollut? Älä haaskaa elämääsi tuollaiseen mieheen. Ansaitset parempaa.
Kannattaisi juuri niiden lasten takia erota. Jos jäät suhteeseen, lapset saavat mallin että mies voi sikailla miten lystää ja nainen vain kärsii. Jos taas otat eron niin lapset saavat mallin että nainen voi päättää omasta elämästään ja ei tarvitse katsella miehen typeryyttä. Mieti hetki haluatko että tyttäresi tulee kärsimään parikymmentä vuotta jonkun ääliön kanssa koska luulee että niin pitääkin. Tai poikasi vaimo kärsii kun poikasi tekee ääliömäisiä tempauksia eikä välttämättä käsitäkään jos vaimonsa on vahvempi kuin äitinsä ja ottaa eron.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:23"]
Me kaikki saamme sellaisen miehen jonka ansaitsemme.
[/quote]
Ei kai nyt sentään. Vai oletko lestadiolainen/uskovainen. Kyllähän ihmissuhteissa on kyse vapaasta tahdosta ja ihminen on erehtyväinen. Entä jos hyvä, lempeä ihminen saa vaikkapa väkivaltaisen pahoinpitelijän puolisokseen -- onko hän ansainnut sen? Mielestäni ei.
[/quote]
Hyvä ja lempeä ihminen jättää huonon miehen kun huonous paljastuu. Tämä aloittaja ei eroa, koska se on hankalaa. Olisi vähemmän rahaakin...
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:13"]
Pikkuhuomiona vain sellainen, että anopin ruokailu erikseen on vanhan kansan parissa täysin normaalia. Entiselle emännälle on kunnia-asia valmistaa ruoka ja sitten viettää itse ruokailuhetki itsekseen toisessa huoneessa, eli yleensä keittiössä. Emäntä syö tällöin itse myöhemmin.
[/quote]
Mihin tämä perustuu? Tai siis mikä logiikka siinä on? Mielestäni se on vain epäkohteliasta. Tosin mietin itsekseni, että se saattaa olla myös jonkinlainen tapa sieltä päin Suomea, mistä hän on kotoisin (siis pohjoisesta). Anoppini on vähän päälle kuusissakymmenissä -- ei sitä vanhempi. T. Ap
[/quote]
Pohjoissuomalaisena en kyllä suostu ottamaan tuollaista leimaa harteilleni. En tunne ketään, edes tätä nykyä yli 100-vuotiasta, joka tekisi noin. Anoppisi vaikuttaa aika erikoiselta, jos ei pysty syömään yhtä aikaa muiden kanssa. Jännittääkö hän asiaa jostain syystä? Ilmapiiri kyllä vaikuttaa aika umpimieliseltä, jos appi ei edes katso silmiin. Joitakin miehiä kasvatetaan yhä niin, että heillä on "erikoislupa" pitäytyä normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä, eli heiltä ei vaadita silmiinkatsomista, tervehtimistä, keskusteluun osallistumista tai hyvästelyä. He käyvät vain illallispöydässä hotkimassa mitä haluavat ja sitten katoavat, ja murahtavat vain, jos haluavat jotain. Äidit ja vaimot sitten taluttavat tällaiset ihmiset sosiaalisten tilanteiden läpi.
Minä olen tällaisen miehen lapsi. Isäni on todella käytöstavaton, röyhkeä ja itsekäs ja pitää itseään luomakunnan tärkeimpänä kruununa. Hän ei tee mitään, ellei se hyödytä häntä. Kun itse sosiaalistuin normaalisti, aloin hävetä häntä ja voin huonosti hänen käytöksestään. Lopulta alkoi tuntua siltä, että hän häpäisee minut omalla käytöksellään. Nykyään itken joka kerta, kun joudun kanssakäymään isäni kanssa tilanteissa, joissa muitakin on läsnä, sillä hänen käytöksensä on niin tökeröä.
Isälläni ei myöskään ole yhtään ymmärrystä muiden tunnetiloja kohtaan, joten hän saattaa alkaa mm. pilailla tilanteessa, jossa kukaan ei todellakaan ole sille vastaanottavainen. Olen aina toivonut vanhemmilleni avioeroa, sillä sitä mulkvistin vanhemman ristiä saavat kantaa myös me lapset. Jos ap et halua erota, niin toivon, että lapsistasi tulee yhtä mulkvisteja, ettei isän käytös tunnu niin pahalta. :-)
Mitä lapset oppivat isältään? Mä miettisin ensimmäisenä sitä. Onko rakastava, huolehtiva isä?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 16:23"]
Me kaikki saamme sellaisen miehen jonka ansaitsemme.
[/quote]
Ei kai nyt sentään. Vai oletko lestadiolainen/uskovainen. Kyllähän ihmissuhteissa on kyse vapaasta tahdosta ja ihminen on erehtyväinen. Entä jos hyvä, lempeä ihminen saa vaikkapa väkivaltaisen pahoinpitelijän puolisokseen -- onko hän ansainnut sen? Mielestäni ei.
[/quote]
Hyvä ja lempeä ihminen jättää huonon miehen kun huonous paljastuu. Tämä aloittaja ei eroa, koska se on hankalaa. Olisi vähemmän rahaakin...
[/quote]
Ei se ole rahasta kiinni. Enemmänkin pelosta tuntemattoman edessä ja pelosta sen osalta, miten selviän yksin lasten kanssa. Lisäksi sosiaalinenkin aspekti vaikuttaisi: olisi noloa myöntää tappionsa arviontikyvyn suhteen miesten osalta. Sinänsä muuten tulisin kyllä ihan hyvin toimeen, joten ei se rahasta tosiaan kiinni ole, vaikka miehen palkka onkin omaani paljon parempi (hän nimittäin käyttää ne omat ylimääräiset rahansa omiin projekteihinsa ja kasvattaa osakesalkkuaan, mutta kulutukseen niitä ei päädy juuri lainkaan). T. Ap
Ensinnäkin "cocismuki" ??. Jo tämä perusteella ap ei itse vaikuta ihan järjen jättiläiseltä. Toiseksi tällä(kin) vuosisadalla kokkaava ihminen usein vain maistelee tai jättää syömättä aterialla. Ruokaa kun laittaa, sitä tulee maisteltua siinä kokatessa, eli ei enää ole nälkä, eikä tee mieli. Itsellä usein tämä syy (olen ammattikokki). Toki kohteliasta olisi istua muiden kanssa pöytään. Mutta ihan tällä vuosisadalla on totta tuokin, että emäntä syö rauhassa itsekseen, vanhemmilla ihmisillä siis. Ja heidän tapojaan sopisi kunnioittaa.
Muuten tulee mieleen, ehkä et ole mieleinen miniäehdokas? Pipo kireällä?
No, miehen käytös toki omituista, ehkäpä teillä pätee tämä "vakka on kantensa valinnut".
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:29"]
Hänen vanhempansa ovat jotenkin outoja myös, sillä mentyämme anoppilaan kylään, hänen isänsä ei aina katso silmiin tai tervehdi takaisin, kun tervehdin häntä. Hänen äitinsä myös synkin ilmein "murjottaa" ja kun syömme, hän ei tule samaan pöytään syömään, vaan jostain kumman syystä syö aina myöhemmin. Miksi?!?
[/quote]
Mies ja hänen vanhempansakin ovat eläneet vanhakantaisessa perheessä, jossa naisella ei ole asiaa pöytään silloin kun miehet syövät. Nainen laittaa ruuan, tarjoilee sen, ja pysyy muuten poissa silmissä ja syö vain miehiltä jäävät tähteet. Vähän niin kuin koira joissain perheissä. Nainen ei ole ihminen/persoona, vaan piika/palvelija. Ei sellaisen kuulu puhutella miestä, eikä miehen tietenkään tarvitse vaivautua reagoimaan jonkun ämmän ininään. Koskee sekä appiukkoasi, joka ei katsokaan sinua päin eikä tervehdi, että miestäsi, jota ei paskan vertaa kiinnosta sinun mielipiteesi tai kälätyksesi.
Valitan, et pysty muuttamaan miestä. Harmi, että omat lapsesikin oppivat tämän sovinistisen perhemallin.
Turha tätä asiaa on sen enempiä pohtia. Harva mies edelleenkään kunnioittaa naista tässä maailmassa. Se on se syy, miksi mies ei vie roskapussia/jättää likaiset sukat lattialle/röyhtäilee pöydässä/dokaa joka viikonloppu kaverien kanssa. Niin yksinkertaista se on, kunnioituksen puutetta.