Päinvastainen arvomaailma perheen sisällä
Te ketkä olette samassa tilanteessa, miten pärjäätte? Itse en voisi olla enempää eri mieltä arvokysymyksissä vanhempiensa, ja muiden sisarusteni kanssa (2 pikkusiskoa ja 1 isoveli). Näkemyksemme eroavat kaikissa itselleni tärkeissä asioissa. Itselleni ympäristöarvot ovat hyvin tärkeitä, ja yritän elää näiden arvojen mukaan. Muu perheeni elää jopa harvinaisen saastuttavaa elämää, ja käy reippaasti lentolomilla pitkin vuotta eikä välitä kierrätyksestä. Samoin asenteemme vähemmistöjen kohtelusta ei kohtaa, ja välillä tuntuu suorastaan että olisin syntynyt ihan väärään perheeseen. Keskusteluissa olen lähes aina ainut oman tiimini pelaaja kenen niskan päälle on helppo päästä. Asiallista keskustelua on lähes mahdoton käydä, ja joskus kommentointi menee suoranaiseksi ilkeilyksi mitä muut eivät kuitenkaan tuomitse, sillä myös he pitävät ajatuksiani älyttöminä. Ei huvita osallistua enää sen kummemmin yhteisiin jouluihin eikä muihinkaan kesteihin. Perheeni mielestä olen kuitenkin hankala ja minua syytetään riitaisuudesta, mikä on yleensä seurausta tilanteesta missä yritän puolustaa itseäni ilkeilyä vastaan. Miten te muut olette ratkaisseet tällaiset tilanteet? Oletteko nähneet perhettänne esimerkiksi vain poika- tai tyttöystävän kanssa, milloin käytös saattaa olla sivistyneempää vai miten? Kaipaan muutenkin vertaisapua. :( N22
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP saa näin paljon ilkeitä kommentteja? Missä kohtaa AP on kertonut julistavansa kovaan ääneen ympäristöarvojaan tai kritisoivansa joulukinkun syömistä joulupöydässä? Onhan se masentavaa, jos vaikka sisar haukkuu pöydässä homoseksuaaleja muiden vain kannustaessa. Sitten kun AP yrittää puolustautua sanomalla, että hekin ovat vaan ihmisiä ja ansaitsevat samat oikeudet saa muiden ivailuja niskaansa. Olisiko tälläinen muka oikeasti ok suurimmalle osalle teistä? Tälläistäkin se voi olla, sillä tiedän sen omasta kokemuksesta. N28
Ihan yhtälailla sillä ap:n sisarella on oikeus mielipiteeseen. Toisille on hankalaa ymmärtää että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä asioista.
Minulla on montakin kaveria täysin eri arvomaailmasta. Molemmat meistä arvostavat toisten näkymyksiä asioista eikä meillä koskaan tule mitään riitaa tuollasista asioista. Ihan samalla tavalla se kaveruus toimii kuin sellaisen kaverin kanssa jolla sama arvomaailma. Pitää vain oppia hyväksymään se että toisilla voi olla erilainen mielipide asioista.
Kuulostaa siltä, että vain ap:n pitää hyväksyä siskon homofobinen mielipide, mutta muun perheen ei tarvitse hyväksyä ap:n näkemyksiä, kun kerta suhtautuvat niihin pilkallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP saa näin paljon ilkeitä kommentteja? Missä kohtaa AP on kertonut julistavansa kovaan ääneen ympäristöarvojaan tai kritisoivansa joulukinkun syömistä joulupöydässä? Onhan se masentavaa, jos vaikka sisar haukkuu pöydässä homoseksuaaleja muiden vain kannustaessa. Sitten kun AP yrittää puolustautua sanomalla, että hekin ovat vaan ihmisiä ja ansaitsevat samat oikeudet saa muiden ivailuja niskaansa. Olisiko tälläinen muka oikeasti ok suurimmalle osalle teistä? Tälläistäkin se voi olla, sillä tiedän sen omasta kokemuksesta. N28
Varmasti on vaikeaa, jos ottaa keskustelut kilpailutilanteina. Toiset "kannustaa", itse joutuu "puolustautumaan", sen sijaan, että jokainen vain toteaa kantansa, ja siitä sitten jatketaan eteenpäin. Ja onhan niitä sellaisiakin arvokysymyksiä, joiden takia ei edes halua olla jonkun kanssa tekemisissä. Jokainen punnitsee omalla kohdallaan, mitä haluaa. Moni pitää yllä jonkinlaista yhteyttä perheeseensä eriävistä näkemyksistä huolimatta, koska myös välittää heistä. Jotkut katsovat parhaaksi laittaa välit poikki kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla sillä ap:n sisarella on oikeus mielipiteeseen. Toisille on hankalaa ymmärtää että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä asioista.
Minulla on montakin kaveria täysin eri arvomaailmasta. Molemmat meistä arvostavat toisten näkymyksiä asioista eikä meillä koskaan tule mitään riitaa tuollasista asioista. Ihan samalla tavalla se kaveruus toimii kuin sellaisen kaverin kanssa jolla sama arvomaailma. Pitää vain oppia hyväksymään se että toisilla voi olla erilainen mielipide asioista.
Kuulostaa siltä, että vain ap:n pitää hyväksyä siskon homofobinen mielipide, mutta muun perheen ei tarvitse hyväksyä ap:n näkemyksiä, kun kerta suhtautuvat niihin pilkallisesti.
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se sitten oikein tain väärin sinun mielestäsi.
Kuulostaa siltä että yrität muuttaa perheesi näkemyksiä asioista ja siitä eivät tykkää.
kuulostaa tutulle. vedin välit poikki koko sukuun koska olen näkemyksiltäni konservatiivinen. tulin hyvin toimeen 1920 luvulla syntyneiden iso vanhempieni kanssa. veli on liberaali ateisti joten keskustelut oli pelkästään eläimistä ja lopulta katkaisin välit lopullisesti. en kadu koska koen että jokaisella on oikeus valita keiden kanssa on tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vihreisiin arvoihin kallellaan oleva poikamme ei enää saa asemalta kyytiä kotiin, koska onnistui olemaan vahvasti sitä mieltä, että yksityisautoilu on pahasta ja tietynlaiset työt (vaikka rekkakuski tai kokki) on vääristyneen maailmankatsomuksen tulosta, hän ei halu sellaisesta hyötyä. Niinpä rekkakuski-isä toteaa, että jos kotona haluat käydä, niin ota asemalta fillari ja aja 30 km.
Oikein, puheistaan pitää ottaa vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sitä olla äänessä aiheissa, jousta tietää syntyvän riitaa? Mikä tarve sinulla on julistaa hienoja näkemyksiäsi?
Mielestäni perhetapaamiset olisivat helpompia, jos niissä ei aina keskusteltaisi reissaamisesta tai muista aiheista joista itselleni tulee vaan paha mieli. Oikeastaan on vaikea puhua mistä vaan, koska olen niin eri mieltä kaikesta. Vaihtoehtona on toki olla "julistamatta" mitään mielipiteitäni (aka normaali keskusteluun osallistuminen), mutta silloin jään mieluummin vain kotiin. Ap
Jää sitten. Olet vähemmistö, joten et voi alkaa määräilemään mistä muut puhuvat. Ei vaikka mieli tekisi. Perheen piirissä et voi ilmiantaa ja poistattaa keskusteluja, kuten palstoilla olet tottunut.
Sitten on varmaan kaikille parasta, että jään jatkossa kotiin. Tilanne on silti surullinen, sillä onhan kyseessä kuitenkin perheeni. AP
Sinun tilanteessasi jäisin kotiin.
Mutta kuinka on mahdollista, että olette eri mieltä ihan kaikesta? Siis pukeutumisesta, loman vietosta, ruoanlaitosta, asumisesta, työstä, käsitöistä, liikunnasta, eläimistä, lapsista, terveydenhoidosta, vanhusten hoivasta, abortista, uskonnosta, yksilön vapaudesta, siivoamisesta, pyykinpesusta, pyhien vietosta, taiteesta, musiikista, elokuvista...?
Jos tosiaan yksimielisyyttä ei löytyisi mistään, jäisin varmaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vihreisiin arvoihin kallellaan oleva poikamme ei enää saa asemalta kyytiä kotiin, koska onnistui olemaan vahvasti sitä mieltä, että yksityisautoilu on pahasta ja tietynlaiset työt (vaikka rekkakuski tai kokki) on vääristyneen maailmankatsomuksen tulosta, hän ei halu sellaisesta hyötyä. Niinpä rekkakuski-isä toteaa, että jos kotona haluat käydä, niin ota asemalta fillari ja aja 30 km.
Oikein, puheistaan pitää ottaa vastuu.
Vanhemmat voivat toki kyykyttää tai kiusata lastaan kuten sielu sietää, mutta turha esittää yllättynyttä, kun ei aikuisena halua enää pitää yhteyttä.
Lopeta kanssakäynti perheen kanssa. Mäkin olen joutunut tekemään niin. Eri syystä tosin, lapsenkasvatukseen liittyen. Vanhempani pieksi ja hakkasi meitä lapsia ja nyt haluaa tehdä samaa lapsenlapsille, heille on oikein erityisen tärkeä että lapsesta pitää pieksää luulot pois ettei pieni lapsi ”luule liikoja” itsestään.
Yritin olla tekemisissä, mutta oli liian rankkaa vahtia kun heti silmän välttäessä yrittivät tukkapöllyttää jne.
Luulevat olevansa hyviä vanhempia, ihan kamalat ovat kyllä.
Emme enää nyt pidä yhteytä eli välit on poikki. Jatkuvaa riitaa ja vääntöä en vaan jaksanut. Ei tämäkään ideaali ole, mutta sanoisin näin: on raskasta olla välirikossa mutta vielä sitäkin raskaampaa olla tekemisissä ja tulla koko ajan ylikävellyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sitä olla äänessä aiheissa, jousta tietää syntyvän riitaa? Mikä tarve sinulla on julistaa hienoja näkemyksiäsi?
Mielestäni perhetapaamiset olisivat helpompia, jos niissä ei aina keskusteltaisi reissaamisesta tai muista aiheista joista itselleni tulee vaan paha mieli. Oikeastaan on vaikea puhua mistä vaan, koska olen niin eri mieltä kaikesta. Vaihtoehtona on toki olla "julistamatta" mitään mielipiteitäni (aka normaali keskusteluun osallistuminen), mutta silloin jään mieluummin vain kotiin. Ap
Jää sitten. Olet vähemmistö, joten et voi alkaa määräilemään mistä muut puhuvat. Ei vaikka mieli tekisi. Perheen piirissä et voi ilmiantaa ja poistattaa keskusteluja, kuten palstoilla olet tottunut.
Sitten on varmaan kaikille parasta, että jään jatkossa kotiin. Tilanne on silti surullinen, sillä onhan kyseessä kuitenkin perheeni. AP
Sinun tilanteessasi jäisin kotiin.
Mutta kuinka on mahdollista, että olette eri mieltä ihan kaikesta? Siis pukeutumisesta, loman vietosta, ruoanlaitosta, asumisesta, työstä, käsitöistä, liikunnasta, eläimistä, lapsista, terveydenhoidosta, vanhusten hoivasta, abortista, uskonnosta, yksilön vapaudesta, siivoamisesta, pyykinpesusta, pyhien vietosta, taiteesta, musiikista, elokuvista...?
Jos tosiaan yksimielisyyttä ei löytyisi mistään, jäisin varmaan kotiin.
Emme ole eri mieltä ihan kaikesta. Listaltasi löytyi paljon asioita mistä puhumisesta ei varmastikaan tulisi riitaa. Kyse on myös asenteista, myös minun asenteestasi. En voi sietää sitä miten yksinäiseksi tunnen oloni perheessäni. Toivoisinkin, että erimielisyydet liittyisivät vaikka siivoamiseen, koska se ei tunnu itselleni niin tärkeältä. Erimielisyydet liittyvät vahvasti minulle tärkeisiin asioihin, eikä perheelläni ole pienintäkään hinkua ymmärtää niitä. Kadehdin aina lapsia keiden vanhemmat tukevat lapsiaan myös tilanteissa, missä lapsen päätös ei noudata ensisijaisesti vanhemman toivetta.
Ap häipyy vaan kommuuniin kiusaamasta ihmisiä
Mä olen jättänyt tuollaiset keskustelut kokonaan käymättä. Tekeydyn kuuroksi jos joku meidän perheessä alkaa juttelemaan. Arvoni ovat erilaiset kuin muiden perheessäni ja en jaksa edes alkaa perustelemaan omaa näkemystäni. Ei se johda mihinkään.
Sinulle, jonka poika on vihreälle kallistunut ja moittii jopa ammatteja niin lapsen isä on tehnyt aivan oikein. Eläköön aikuinen ihminen nyt päätöksiensä takana ja sanojensa takana. Vaikka olen vasemmalle politiikassa ja hyvin vihreä ajatuksissani, niin en siedä jos toisten ammatteja tuomitaan tai logistisesti tärkeitä aspekteja aletaan tuhoamaan jonkin ideologian takia. Ei taida poikasi olla kovin perehtynyt asioihin.
Terveisin, diplomi-insinööri tuotantotaloudesta, KTM kestävästä kehityksestä, logistiikan insinööri AMK ja prosessitekniikan insinööri AMK.
Oma siskoni on samassa tilanteessa kuin sinä. Perhe on hyväksynyt siskon arvomaailman ja sisko hyväksynyt muun perheen arvomaailman. Koskaan ollut mitään riitoja kun kukaan ei ole tuputtanut näkemyksiään. Voi sitä olla perheen kanssa muutenkin kuin puhua kaikenmaailman poliittisia asioita.
Suomen eduskunnassa on 10 eri puoluetta, 10 erilaista poliittista ideologiaa ja arvomaailmaa, joita suomalaiset ovat äänestäneet. Se kuuluu suomalaisilla perhepäivällisillä. Joko opetellaan kunnioittava ja rakentava keskustelukulttuuri, jossa avoimin mielin kuunneellaan muiden näkökulmia ja mielipiteitä eikä paasata, tai sitten tehdään niinkuin amerikkalaiset ja ei keskustella uskonnosta ja politiikasta muuta kuin saman puolueen ja saman kirkon jäsenten kanssa.
Ap kuulostaa kyllä aika tuomitsevalta. Toiset puhuu innoissaan reissuistaan ja hän käy paasaamaan lentomatkailun paheellisuudesta. Ei ihme jos pitävät sua party pooperina/tylsimyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen eduskunnassa on 10 eri puoluetta, 10 erilaista poliittista ideologiaa ja arvomaailmaa, joita suomalaiset ovat äänestäneet. Se kuuluu suomalaisilla perhepäivällisillä. Joko opetellaan kunnioittava ja rakentava keskustelukulttuuri, jossa avoimin mielin kuunneellaan muiden näkökulmia ja mielipiteitä eikä paasata, tai sitten tehdään niinkuin amerikkalaiset ja ei keskustella uskonnosta ja politiikasta muuta kuin saman puolueen ja saman kirkon jäsenten kanssa.
Kuvailemasi skenaario 10 eri puolueesta olisi helpompi kuin nykyinen tilanne, missä kaikilla muilla on erilainen maailmankatsomus kuin minulla. Mitään ongelmaa ei olisi, jos kaikilla olisi omat näkemyksensä mitkä eroavat hiukan toisistaan. Ongelmia syntyy silloin, kun yksi on täysin erilainen kuin muut eikä muilla ole kannustimia kunnioittaa kuin sitä omaa näkemystään.
Ap on ilmiselvä vihreän aivopesun uhri. Säännöt eivät myöskään tietenkään koske meidän eliittivihreitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa kyllä aika tuomitsevalta. Toiset puhuu innoissaan reissuistaan ja hän käy paasaamaan lentomatkailun paheellisuudesta. Ei ihme jos pitävät sua party pooperina/tylsimyksenä.
Tässä ap. En paasaa enää, joskus olen paasannut. Keskusteluihin on kuitenkin vaikea suhtautua, sillä en pidä lentomatkailua eettisenä toimintana. Hyvä vertaus olisi syntyä turkistarhaajaperheeseen, ja olla itse perheen ainut eläinoikeuksien kannattaja.
AP kuinka usein otat nämä keskustelut esille?. Perheellesi on varmasti ihan ok että olet eri mieltä asioista, mutta jos joka kerta kun näette toistat saman kaavan mukaan näistä asioista puhumisen niin se kyllä kuulostaa ärsyttävältä.
Tätä juuri tarkoitan, kiitos että ymmärrät. Suhtaudun myös työntekoon ja koulutukseen hyvin erilailla kuin muu perheeni. Itse arvostan koulutusta enkä katso nenänvarttani pitkin esimerkiksi työttömiä. En kuitenkaan näitä asioita sen kummemmin esille.