Ei kutsuttu häihin
Suku juhlii isoja häitä, mutta vanhempiani tai minua ei kutsuttu. Vanhemmat ovat morsion kummeja ja morsian on vieraillut pienestä asti usein vanhemmillani.
Minua surettaa nämä nykytavat. Jätetään kummit kutsumatta isoihin kirkkohäihin! Moukkamaista. Ehkä nämä häät oli tarkoitettu vain suvun kauniille ja rohkeille. Mene ja tiedä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Ihmettelen siis sitä, että morsiamelle maittaa yhteydenpito vanhempiini, hänen kummeihinsa, kylästely ym. Tämä siis aivan vasta viimeksi.
Ehkä tällä rouvalla on sitten toistasataa läheisempää ihmistä.
En ole sanonut, että kenenkään väkisin pitää pitää yhteyttä kummeihinsa. Sitä en tarkoita. Itse olen kuitenkin omat kummini kutsunut isoihin juhliini vielä aikuisenakin, sillä minusta se kuului hyviin tapoihin.
Se on totta, että juhliin meneminen lahjoineen on kallista.[/quot
Onko ihan varma, että kutsu ei ole hukkunut postissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin hyvä kysymys. Mm. menestynyt siskoni miehineen kutsuttiin häihin. Minua, sairasta ihmistä ei kutsuttu. Meidän sukuhaarasta siis siskoni oli kyllin Kaunis ja Rohkea ollakseen luomassa interiööriä morsiusparin juhlille, mutta vanhemmat jätettiin kutsutta. Ovathan hekin toki vanhoja ja sairaita, ei enää niin kauniita.
Niin toimii kansa joka on hylännyt Jumalan. Jeesushan kehotti toimimaan juuri päinvastoin:
"Kun laitat päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua. Vaan kun laitat pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja, sokeita; niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."
Ainoa vaan, että nykypäivän rammat ja raajarikot ovat hyvinvointiyhteiskunnan suojatteja ja raamatun sinä olet se, joka maksaa kaiken hiellä ja tuskalla. Eivät "raajarikot" kutsu auttajiaan koskaan mihinkään, vaan vaativat lisää.
Se paha mieli on vain sinun päässäsi eikä kukaan muu kuin sinä ole siihen syyllinen. Häihinsä saa kutsua kenet haluaa, ylipäätään juhliinsa saa kutsua kenet haluaa. Ei ole pakko miettiä, että tuo tulee surulliseksi, kun ei saa kutsua. Ehei, häät ovat vihkiparin juhla ja he juhlivat niiden kanssa, joiden kanssa haluavat ja kaikki ripustautuvat, hankaliksi tiedetyt vaikka miten sukulaiset jätetään kutsumatta. Vain siten saadaan omat hyvät juhlat eikä koko ajan tarvitse pelätä, että maanisessa vaiheessa oleva serkku pyllistää ilman pikkareita papille kesken vihkimisen tai leikkaa hääkakkua ennen hääparia.
Kummejakaan ei ole pakko kutsua häihinsä etenkään silloin, kun tietää tämän kutsun johtavan siihen, että mukana tulee se sukulainen, jota ei kutsuttu, mutta joka kuvittelee olevansa kutsuttu.
Kenelläkään ei ole mitään ehdotonta oikeutta saada kutsua häihin - ei edes sillä, joka niin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Ihmettelen siis sitä, että morsiamelle maittaa yhteydenpito vanhempiini, hänen kummeihinsa, kylästely ym. Tämä siis aivan vasta viimeksi.
En ole sanonut, että kenenkään väkisin pitää pitää yhteyttä kummeihinsa. Sitä en tarkoita. Itse olen kuitenkin omat kummini kutsunut isoihin juhliini vielä aikuisenakin, sillä minusta se kuului hyviin tapoihin.
Se on totta, että juhliin meneminen lahjoineen on kallista.
Minusta kenenkään ei pidä kutsua ketään juhliin vain siksi että se kuuluu tapoihin ja että niin on tavattu tehdä (suvussa) ennenkin. Ajat muuttuu ja myös tavat.
Hyviin käytöstapoihin kyllä kuuluu se että kunnioitat sitä että jokainen saa päättää ihan itse läheisensä ja sen ketä haluaa kutsua juhliinsa.
Tottakai jokainen saa kutsua tai olla kutsumatta juhliinsa ketä haluaa. Mutta kyllä hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa suvun vanhimmat huomioon. Edellyttäen tietysti ettei kyse ole alkoholisteista, riidan haastajista tms. henkilöistä, joiden voi olettaa aiheuttavan juhlissa ei toivottua hämminkiä. Mutta siis jos on ihan normaaleista vanhuksista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette liian köyhiä. Minä olen onnellinen etten saa mihinkään kutsuja kun olen työtön ja joku satasen lahja veisi viikon ruokarahani niin että viikko tai kaksi pitäisi elää nälässä. Meillä on 130 euroa kahdella viikko budjetti hygienia ja talous/ harrastus tarvikkeineen. Ei meillä todellakaan ole ihan hyväntekeväisyyteen syytää rahaa. Työttömyyden ja sairauksien varalle pitää olla säästöjä sillä pariskuntana me emme saa mitään yhteiskunnan tukia kun kela laskee meidät elatusvelvollisiksi toisiamme kohtaan. Tai muuten pitäisi muuttaa erilleen jotta tukia saisi ja ilmaisen terveyden huollon. Tuttavallani yksineläjällä työttömällä maksaa veronmaksajat ihan kaiken ja on varaa rampata lääkärissä ihan koko ajan kun ei itse maksa mitään. Saan häneltä ylijäämä särkylääkkeitä ja ym apteekki tavaraa joita saa niin paljon ettei itse ehdi kuluttamaan. Vastaavasti annan hänelle pitämättömiä kaappiin jääneitä ihan uusia vaatteita ja kenkiä ja hyvin on kelvanneet. Meillä on sama koko ja teen huti ostoksia joita sitten en tule käyttämään koskaan. Jos joku vaate tai kenkä ei miellytä kokeilun jälkeen niin ne jäävät kaappeihin. Kun en ole vuoteen käyttänyt niin laitan kiertoon ne.
Onpa katkeraa jorinaa. Lisäksi on varaa ostella vaatteita ja kenkiä kaapin täytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpari kutsuu häihin vain ne jotka haluaa kutsua.
Nimenomaan.
Samalle naiselle kelpaa alkukesästä vanhempien merenrantahuvila käyttöön, mutta loppukesästä nainen ei halua huvilan omistajia häihinsä.
Rusinat pullasta -efekti.
Halutaan aina voi. Miksi vanhempasi ovat halunneet kestitä tätä morsianta, jotta pääsisivät osallistumaan hänen häihinsä?
Kusipää.
Ihmisillä voi olla miljoonia syitä miksi rajaavat jotkut kutsutuista pois, esim:
-Erilaiset ajatusmaailmat, esim. suureen ääneen Herran pelkoa julistavat uskissukulaiset saatetaa jättä pois "vapaamielisistä" häistä, tai juoppoa ei haluta kännissä kaatuilemaan/riitaa haastamaan paikalle jne.
-Halutaan välttää ristiriitoja, vaikka hääpari on väleissä kaikkien kanssa, ei ehkä haluta paikalle Perttiä ja/tai Veikkoa jotka sodassa keskenään tunnelmaa pilaamaan.
-Halutaan häihin vain ne joiden kanssa ollaan tekemissä, ei siis kaikkia 20 serkkua perheineen, vaan ainoastaan ne 5 joiden kanssa nähdään muutenkin säännöllisesti.
-Koronan aikaan korostuu ehkä myös ihmisten "tautiriski", ei haluta tehdä juhlista viruslinkoa --> joku sukulainen ehkä ei "pikku nuhasta" välitä/ei käytä maskia/kiertää baareissa/ ei ota rokotetta jne. =ei haluta juhliin joissa kaikki muut vastuullisia käytökseltään.
-Ilmapiirin pilaaminen, omassakin suvussa on ikuinen valittaja, vaikka on vain YKSI ihminen, niin sitä tauotonta marinaa/arvostelua ei jaksa kukaan, tilaisuudet joissa ei ole paikalla on aina mukavampia mitä ne joissa on läsnä --> jää nykyään kutsumatta ellei ole pakko jostain syystä kutsua (hautajaiset tmv. vs. lapsen synttärit)
+Toki kutsu on voinut hkkua postissa. Juhlissa on hyvä varmistaa perille meno niin, että laittaa kutsun ja vp. esim. 15.9. mennessä, ja vielä 7.9. laittaa tekstiviestin että "kiitos kun ilmoittauduitte juhliimme..." ja niille joista ei ole kuulunut "lmoitattehan viikon,kuluessa pääsettekö paikalle..."
Pitkävartiset kuokat olalle ja juhliin!
Vierailija kirjoitti:
Jos olette liian köyhiä. Minä olen onnellinen etten saa mihinkään kutsuja kun olen työtön ja joku satasen lahja veisi viikon ruokarahani niin että viikko tai kaksi pitäisi elää nälässä. Meillä on 130 euroa kahdella viikko budjetti hygienia ja talous/ harrastus tarvikkeineen. Ei meillä todellakaan ole ihan hyväntekeväisyyteen syytää rahaa. Työttömyyden ja sairauksien varalle pitää olla säästöjä sillä pariskuntana me emme saa mitään yhteiskunnan tukia kun kela laskee meidät elatusvelvollisiksi toisiamme kohtaan. Tai muuten pitäisi muuttaa erilleen jotta tukia saisi ja ilmaisen terveyden huollon. Tuttavallani yksineläjällä työttömällä maksaa veronmaksajat ihan kaiken ja on varaa rampata lääkärissä ihan koko ajan kun ei itse maksa mitään. Saan häneltä ylijäämä särkylääkkeitä ja ym apteekki tavaraa joita saa niin paljon ettei itse ehdi kuluttamaan. Vastaavasti annan hänelle pitämättömiä kaappiin jääneitä ihan uusia vaatteita ja kenkiä ja hyvin on kelvanneet. Meillä on sama koko ja teen huti ostoksia joita sitten en tule käyttämään koskaan. Jos joku vaate tai kenkä ei miellytä kokeilun jälkeen niin ne jäävät kaappeihin. Kun en ole vuoteen käyttänyt niin laitan kiertoon ne.
Tässä ei ilmeisesti ole kyse köyhyydestä, kun vanhemmilla on merenrantahuvila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Minusta kenenkään ei pidä kutsua ketään juhliin vain siksi että se kuuluu tapoihin ja että niin on tavattu tehdä (suvussa) ennenkin. Ajat muuttuu ja myös tavat.
Hyviin käytöstapoihin kyllä kuuluu se että kunnioitat sitä että jokainen saa päättää ihan itse läheisensä ja sen ketä haluaa kutsua juhliinsa.Tottakai jokainen saa kutsua tai olla kutsumatta juhliinsa ketä haluaa. Mutta kyllä hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa suvun vanhimmat huomioon. Edellyttäen tietysti ettei kyse ole alkoholisteista, riidan haastajista tms. henkilöistä, joiden voi olettaa aiheuttavan juhlissa ei toivottua hämminkiä. Mutta siis jos on ihan normaaleista vanhuksista kyse.
Ei ole olemassa sellaista sääntöä, että "juhliinsa saa kutsua kenet haluaa, mutta hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa suvun vanhimmat huomioon". Tuossa kun on kaksi asiaa, jotka saattavat roimia toisiaan korville oikein kunnolla.
Ehei, vain tuo alku pitää paikkansa eli juhliinsa saa kutsua, kenet haluaa. Jos haluaa kutsua suvun vanhukset, on se ihan OK ja ihan samalla tavalla on OK, jos ei kutsu. Mitään pakkoa ei ole eikä nykyisin mikään tapakulttuuri moista edellytä. Saan myös kutsua vain toisen tädeistään, jos niin haluaa ja saa jättää lapset kutsumatta.
Häät ovat hääparin juhla, he valitsevat, keiden kanssa haluavat juhlia. Jos joku setä tai täti tästä loukkaantuu, niin se ei ole hääparin asia, he eivät ole loukanneet ketään.
Minäkään en saanut kutsua eräisiin häihin, joihin vastaavassa sukulaissuhteessa useat muut saivat kutsun. Mutta ymmärrän tämän hyvin, koska hääpaikkaan ei mahdu rajatonta määrää vieraita, ja emme olleet näitä sukulaisia kovinkaan paljon nähneet. Kyse on kuitenkin hääparin juhlista, ja heillä on oikeus päättää ketä kutsuvat (vaikka mielelläni toki häihin olisin mennyt).
Hääparin (kutsutuille) sukulaisille tilanne oli hieman vaikea, kun eihän heidän ollut helppoa meille kertoa että ovat menossa häihin samalla tietäen, että meitä ei oltu kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Hyviin käytöstapoihin kyllä kuuluu se että kunnioitat sitä että jokainen saa päättää ihan itse läheisensä ja sen ketä haluaa kutsua juhliinsa.Tottakai jokainen saa kutsua tai olla kutsumatta juhliinsa ketä haluaa. Mutta kyllä hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa suvun vanhimmat huomioon. Edellyttäen tietysti ettei kyse ole alkoholisteista, riidan haastajista tms. henkilöistä, joiden voi olettaa aiheuttavan juhlissa ei toivottua hämminkiä. Mutta siis jos on ihan normaaleista vanhuksista kyse.
Ei ole olemassa sellaista sääntöä, että "juhliinsa saa kutsua kenet haluaa, mutta hyviin käytöstapoihin kuuluu ottaa suvun vanhimmat huomioon". Tuossa kun on kaksi asiaa, jotka saattavat roimia toisiaan korville oikein kunnolla.
Ehei, vain tuo alku pitää paikkansa eli juhliinsa saa kutsua, kenet haluaa. Jos haluaa kutsua suvun vanhukset, on se ihan OK ja ihan samalla tavalla on OK, jos ei kutsu. Mitään pakkoa ei ole eikä nykyisin mikään tapakulttuuri moista edellytä. Saan myös kutsua vain toisen tädeistään, jos niin haluaa ja saa jättää lapset kutsumatta.
Häät ovat hääparin juhla, he valitsevat, keiden kanssa haluavat juhlia. Jos joku setä tai täti tästä loukkaantuu, niin se ei ole hääparin asia, he eivät ole loukanneet ketään.
T. Minä minä sukupolvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Kuka ne säännöt määrää? Jos nykyinen tapakulttuuri on sellaista, että ei tarvitse ottaa toisia ihmisiä huomioon? Oma napa? Olin olettanut että käytöstavat on luotu siksi, että huomioisimme kanssaihmiset. Mutta ilmeisesti nykyään on sitten eri tavat? En tarkoita että täytyisi jokainen kummin kaima ja vieraaksi jäänyt täti kutsua, mutta kyllä on kohteliasta suvun vanhukset kutsua, jos järjestää sukuhäät. Eikä se asia muuksi muutu, vaikka kuinka korostetaan "nykyistä tapakulttuuria".
Vanhemmat eivät ole köyhiä, eivät juoppoja, eivät psyykensairaita ja he ovat osanneet käyttäytyä vaativammissakin tilaisuuksissa kuin mitä jonkun prinsessamorsion häät ovat. He ovat luokituksessa vanhan ajan hyvät käytöstavat.
Minä en sinne häihin olisi edes halunnut, ja kun joku sanoi, että minua pitäisi hävetä, niin ei tarvitse - vaikka palstalla kirjoitankin.
Meillä oli samanlainen tilanne. Iso suku. Morsian on serkkuni. Hän soitti ja kertoi miksi on meidät rajattu pois. Johonkin piti raja vetää.
Minulla on 4 sisarusta ja menin naimisiin ensiksi. Me ostimme häihin mm pöytäliinoja, pöytäkoristeita, shampanjalaseja jne. Serkkuni pyysi niitä lainaan. Kysyin monelle. 120.
Pikkasen nikottelin. 120 lasia pyydät ja et voi edes vanhempiani kutsua.
Kun raja pitää vetää johonkin.
Kerroin ei meillä ole noin montaa ja en tiedä missä ne on. Serkkuni meni käymään vanhemmillaan ja samalla matkalla oli poikennut vanhemmillaan.
Minun häät pidettiin aitassa, kaikki tavarat olivat siellä. Kysyi ottaisi ne kaikki lainaan ja hakisi paluumatkalla.
Olin jo äidille soittanut asiasta. Äiti oli vaan tuumannut mitä sinä meiltä mitään haet, kun ei olla edes läheisiäkään.
Fb.ssä kuvia näkyi häistä. Vieraat olivat 80% businesskumppaneita.
Sulhasen yritys teki myöhemmin konkurssin, eipä ollut apua siitä.
Lapsellistahan se on kostaa, mutta ei heitä ole kutsuttu muiden serkkujen häihin heidän jälkeen.
Häihin saat pyytää ketä haluat, mutta haluatko vieraaksi niitä, jotka pysyvät elämässäsi lopun iän, vai niitä, jotka olet tuntenut hetken ja välttämättä et tunne kovin kauaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
T. Minä minä sukupolvi
Ehei, olen sukupolvea, jolle vanhemmat maksoivat häät - ja se todella antoi heille oikeuden kutsua juuri ne, joita he halusivat kutsua, hääparilta kysymättä. Kutsussakin luki, että "kutsumme teidät tyttäremme ja ..." eli jo 40 vuotta sitten kutsuja päätti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Kuka ne säännöt määrää? Jos nykyinen tapakulttuuri on sellaista, että ei tarvitse ottaa toisia ihmisiä huomioon? Oma napa? Olin olettanut että käytöstavat on luotu siksi, että huomioisimme kanssaihmiset. Mutta ilmeisesti nykyään on sitten eri tavat? En tarkoita että täytyisi jokainen kummin kaima ja vieraaksi jäänyt täti kutsua, mutta kyllä on kohteliasta suvun vanhukset kutsua, jos järjestää sukuhäät. Eikä se asia muuksi muutu, vaikka kuinka korostetaan "nykyistä tapakulttuuria".
Kuka on keksinyt tuollaisen kohteliaisuussäännön?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samanlainen tilanne. Iso suku. Morsian on serkkuni. Hän soitti ja kertoi miksi on meidät rajattu pois. Johonkin piti raja vetää.
Minulla on 4 sisarusta ja menin naimisiin ensiksi. Me ostimme häihin mm pöytäliinoja, pöytäkoristeita, shampanjalaseja jne. Serkkuni pyysi niitä lainaan. Kysyin monelle. 120.
Pikkasen nikottelin. 120 lasia pyydät ja et voi edes vanhempiani kutsua.
Kun raja pitää vetää johonkin.
Kerroin ei meillä ole noin montaa ja en tiedä missä ne on. Serkkuni meni käymään vanhemmillaan ja samalla matkalla oli poikennut vanhemmillaan.
Minun häät pidettiin aitassa, kaikki tavarat olivat siellä. Kysyi ottaisi ne kaikki lainaan ja hakisi paluumatkalla.
Olin jo äidille soittanut asiasta. Äiti oli vaan tuumannut mitä sinä meiltä mitään haet, kun ei olla edes läheisiäkään.
Fb.ssä kuvia näkyi häistä. Vieraat olivat 80% businesskumppaneita.
Sulhasen yritys teki myöhemmin konkurssin, eipä ollut apua siitä.Lapsellistahan se on kostaa, mutta ei heitä ole kutsuttu muiden serkkujen häihin heidän jälkeen.
Häihin saat pyytää ketä haluat, mutta haluatko vieraaksi niitä, jotka pysyvät elämässäsi lopun iän, vai niitä, jotka olet tuntenut hetken ja välttämättä et tunne kovin kauaa
Yllä on hyvä kirjoitus aiheesta.
Ennen opetettiin käytöstapoja, mutta nyt kutsutaan puolituttuja pintaliitoihmisiä. Kehdataan jättää kutsumatta ne omassa elämässä tukemassa olleet henkilöt, jotka on kupattu tyhjiin tai joilla ei katsota olevan riittävästi annettava.
Tietenkin hääpari saa kutsua häihinsä haluamansa vieraat, mutta pitäisi sitten myös tajuta ettei suhde loukattuihin henkilöihin pysy muuttumattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. edelleen
Kuka on keksinyt tuollaisen kohteliaisuussäännön?
Kyse ei ole säännöistä vaan käytöstavoista, joiden ohjeiden mukaan ei loukata tarpeettomasti niitä ihmisiä, joiden kanssa halutaan kanssakäymisen jatkuvan entiseen tapaan. Toki hyvien käytöstapojen perusteella pitäisi kutsua myös ne henkilöt, jotka ovat olleet tärkeässä osassa mennyttä elämää, joten hyviin käytöstapoihin kuulu tapaa arvoida kutsuttavan tulevaa hyötyarvoa.
Me emme ole koskaan juhlilla rahastaneet ketään niin vastaavasti emme maksa toistenkaan juhlista. Maksan vain siitä mistä saisin iloa itselleni koko rahan edestä enkä mistään kahvista ja kakunpalasesta ala maksamaan yli hintaa ja jostain huonosta teatteri esityksestä. Eikä mene kauaa kun se pariskunta on eronnut ja kohta perustetaan uusperhettä. Jo tämmöisissä pelleily häissä kun on ollut pariin kertaan niin johan usko niihin on mennyt. Mitä suuremmat pelleily juhlat niin suuremmalla syyllä ne eroavat. Ja jotkut tanssittavat häissään useampaan kertaan koko sukuaan mikä on aikas julmaa jo. Koko ajan pitää olla naimisissa joillakin tai muuten ei elämä luista. Ihan samat ihmiset menevät lopun ikää naimisiin niin ettei voi elää kenenkään kanssa ilman naimista. Joku loppuiän vaihe voi olla ettei enää pääse naimisiin niin on pakko elää sinkkuna. Silloin kun on niin vanha ja rupsahtanut ettei pääse enää naimisiin niin lopun elämää on pakko elää naimattomana.