Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytöstä, jos niin miten?
Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytön myötä? Jos niin miten?
teen koulutehtävää kannabiksen vaikutuksesta persoonallisuuteen, joten toivoisin että tämä ei poistuisi täältä :)
t. lähihoitajaopiskelija
Kommentit (164)
Kokemuksia lähipiirissä. Jotenkin ne pilven vaikutukset ovat riippuneet ihan siitä, millainen elämäntilanne käyttäjällä on pohjalla.
Ne, joilla menee hyvin, ovat iloisia, aktiivisia ja pärjääviä ihmisiä, niillä pilvi vaikuttanut vain positiivisesti. Muuttuneen vielä menestyvämmiksi yms. Rentoutuskeinona käyttävät.
Ne, joilla on murheita ja elämä menee muutinkin alamäkeä, ovat siirtyneet käyttämään vahvempia huumeita.
Pilvi, samoin kuin muut päihteet, korostavat olotilaa. Jos tuntuu kurjalta, viina tai huumeet korostaa sitä kurjaa oloa. Jos on hyvä fiilis, että ottaa alkoholia tai huumeita kun on vaikka onnistunut jossakin, se hyvä fiilis korostuu.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 12:32"]
Päihdeura siis eri asia kuin huumeura. Autocorrect
[/quote]
Tuo on minusta tosi hassu yleensä tuo jaottelu että päihde olisi eri kuin huume. Minusta kaikki tietoisuudentilaa muuntavat kemikaalit on päihteitä tai huumeita, ihan sama miten tykkää nimittää. Ainoa mikä erottaa päihteen huumeesta on lainsäädäntö, huumeet on niitä laittomia. Mutta muuten ne eivät kategorisesti ole sen pahempia kuin sallittu huumausaine alkoholi esimerkiksi.
[/quote]
Tarkoitinkin tässä keskustelussa ja lain mukaan eri asia. Huumeet on päihteitä siinä missÄ alkokin. Alkoholia ei ole luokiteltu huumeeksi, vaikka ongelma sekin muutamalle suomalaiselle. Minkäs teet. En väitä, että kannabis sinänsä on automaattinen portti. Mutta minusta porttihuumetermi käsitetäänkin mielellään väärin. Ei kukaan ole väittänyt sen olevan kaikille sitä. Mutta huumausaineiden maailmasta kiinnostuneille se usein on. Toisaalta jos kannabis laillistettaisiin niin liekö sillä vaikutusta sen kummemmin niille, jotka syvemmälle huumeisiin tuntevat vetoa. Laiton tai laillinen, se tuskin käyttäjäkuntaa muuttaa kun pilveä on niin helposti saatavilla ja useimmat tuntemani käyttäjät kasvattavat kotona joka tapauksessa. Silti mun mielestä ei pitäisi vähätellä ja nollata kannabiksesta aiheutuvia ongelmia -kuten ei viinastakaan.
Hoitajana olen nähnyt useita vuosia laitoshoidossa eläneitä huumeiden vuoksi psykoosiin joutuneita nuoria. Todella karuiksi on heidän elämänsä menneet!
Elävät omissa maailmoissaan. Saattavat sotkea ulosteellaan, huudahdella, käyttäytyä arvaamattomasti väkivaltaisesti, liikehtiä levottomasti ja nähdä näkyjä. Joku voi olla rauhallinen kauankin, vuosiakin ja sitten yhtääkkiä yrittää hakata hoitajia. Koko ajan saa olla varuillaan, eikä voi koskaan unohtaa, että tilanne voi tulla aivan yllättäen! moni on päässyt vähemmän valvottuun hoitoon ja palannut virheen jälkeen tiukempan tarkkailuun. Lääkitäänkin sittenrauhallisemmiksi. Tuntuu kuin tekisi töitä zombieiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 05:38"]En kyllä käyttäisi tälle palstalle (tai muillekaan keskustelupalstoille) kirjoitettuja kokemuksisia minkään lopputyön tai muunkaan opiskelutehtävän tutkimusaineistona, koska tänne saattaa kuka tahansa tarinoita mitä lie mieleen juolahtaa. Suomessa yleinen ilmapiiri kannabistuotteita kohtaan on erittäin negatiivinen, joten monet innostuvat liioittelemaan ja maalailemaan kauhukuvia "ystäviensä kokemuksista".
Olen samaa mieltä kuin kommentoija nro 101. Ei kannabis ole sen kummempi kuin tupakka tai alkoholi. Itse en polta mitään tuotteita (ei kyllä ole mitään vastaankaan niitä, jotka polttavat) ja pidän oikeastaan alkoholia paljon vaarallisempana päihteenä. Varsinkin suomalaisille se alkoholi on kaikista pahin, koska sen käyttö ei vaan pysy hanskassa.
[/quote]
Suomalaisilla ei päihteet yleensäkään pysy hanskassa. Mitäs siinä, jos pössyttelee joskus? Mutta monelle se satunnainenkin on heti pössyttelijän identiteetti ja koko ajan pitää polttaa, eikä muu mahdu mieleen.
Tunnen joo myös nelikymppisiä "uraisiä", jotka satunnaisesti polttavat, mutta aika hiljaisia nämä "nörtit" siitä ovat.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:04"]
Kaikista kannabiksen käyttäjistä ei tule nistejä, mutta suurin osa nisteistä on aloittanut kannabiksesta. [/quote]
Itseasiassa 100% nisteistä on aloittanut päihdeuransa alkoholista, ei suinkaan kannabiksesta. Alkoholi on siis se todellinen portti, ei suinkaan hamppu.
[/quote]
100% aloittaa röökistä... Suomalainen päihteidenkäyttö on sekakäyttöä - lääkkeet, viina, huumausaineet
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:41"]
miten tuota päihdettä niin ihannoidaankaan luonnonaineena...
[/quote]
Jos täällä olisi vastaava ketju viinasta, millaisia viestejä ajattelisit siihen tulevan? Vai onko se niin, että viina se on jotain ihan muuta ja niin mahtavaa...
en polta pilveä, mutta ihmettelen tätä jeesustelua ja päivittelyä. Jokainen päihde liikakäytettynä aiheuttaa ongelmia. Onko pilven aiheuttamat ongelmat isompia kuin viinan,kas siinäpä vasta kysymys.
No minkäs takia jos kannabiksen vaikutuksista piti vaan kertoa, melkein kaikki tänne tulleet viestit kertovat pääasiassa vahvempien päihteiden käyttäjistä ja heidän ongelmistaan?
Minusta nämä pilviveikot pitäisi pidättää ja kiidättää pakkohoitoon. Etenkin kasvattajille isommat tuomiot ja jatkuvia poliisien ratsioita. Heille pitää saada taottua päähän ettei heidän toimintansa ole hyväksyttävää.
Enemän vain poliisikoiria ja partioita ympäri pihoja ja katuja.
Peräänkuulutan että toistuvia ratsioita näiden hyypiöiden pesäkoloihin. Niin kauan että touhu loppuu!
Sillä ei ole väliä onko aine haitaton vai ei. Se on laiton ja siitä rangaistaan se pitäisi jo menna jakeluun.
Ja sitten lähihoitajaopiskelija kirjaa työhönsä lähteen: Vauva-lehden keskustelupalsta. Mitenkähän työn arviojat siihen mahtavat suhtautua =D ?
Miksi ehdoin tahdoin halutaan uusi laillinen päihde, lisää hyväksyttäviä tapoja saada se pää sekaisin? Kuka nuori ihminen tietää, onko juuri hänellä taipumus mielisairauksiin? Eikö nuoria pitäisi suojella kaikilta päihteiltä ja muutenkin muuttaa tätä päihteitä ihannoivaa kulttuuriamme?
En tunne. Tiedän muutaman, jotka käyttävät satunnaisesti. Kaikki ovat menestyneitä ihmisiä (on työ, korkeakoulututkinto, useimmilla perhe), joissa en ole huomannut mitään muutosta koko aikana. En itse ole ollut läsnä, kun he polttavat pilveä, vaan tiedän muuten, että käyttävät. Pari olen tuntenut jo kouluiästä, joten on monta vuotta aikaa vertailla muutosta.
Olen opettaja. Kaksi kertaa urani aikana olen joutunut seuraamaan, miten kannabis tekee nuoresta hönön, aloitekyvyttömän, kunnianhimottoman, jankkaavan ääliön. Se on surullista lahjojen hukkaan heittämistä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 19:22"]
Olen opettaja. Kaksi kertaa urani aikana olen joutunut seuraamaan, miten kannabis tekee nuoresta hönön, aloitekyvyttömän, kunnianhimottoman, jankkaavan ääliön. Se on surullista lahjojen hukkaan heittämistä.
[/quote]
Eli kaksi kertaa urasi aikana. Ja oppilaita yleensä on kuitenkin parikymmentä luokalla joka vuosi. Eli aika pieni prosentti? Olen samaa mieltä muuten, mutta pari henkilöä.. paitsi jos urasi on kestänyt kuukauden.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:05"]
Hoitajana olen nähnyt useita vuosia laitoshoidossa eläneitä huumeiden vuoksi psykoosiin joutuneita nuoria. Todella karuiksi on heidän elämänsä menneet!
Elävät omissa maailmoissaan. Saattavat sotkea ulosteellaan, huudahdella, käyttäytyä arvaamattomasti väkivaltaisesti, liikehtiä levottomasti ja nähdä näkyjä. Joku voi olla rauhallinen kauankin, vuosiakin ja sitten yhtääkkiä yrittää hakata hoitajia. Koko ajan saa olla varuillaan, eikä voi koskaan unohtaa, että tilanne voi tulla aivan yllättäen! moni on päässyt vähemmän valvottuun hoitoon ja palannut virheen jälkeen tiukempan tarkkailuun. Lääkitäänkin sittenrauhallisemmiksi. Tuntuu kuin tekisi töitä zombieiden kanssa.
[/quote]
Niin, HUUMEIDEN. Mutta nyt on kyse kannabiksesta. Montako potilasta olet nähnyt vain kannabista käyttäneenäkäyytäytyvän noin, tai olevan psykoosissa? Vain kannabis siis??
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 01:47"]
itse oon huomannu ihan saman että jos meet pilves nukkuu ni näkyy vähän erillaisia unia, ja kun taas et polta vähään aikaan niin mulle tuli tos pariviikkoo sitte tilanne, menin iha normaalisti nukkuu, puolen yön aikaan, heräsin aamulla siihen että tuli kaikkee kauhukuvii/painajaisii.
oli vähä sekava olo herätä muutenkin siihe. noita painajaisii ku ei oo normisti mulla ollu koskaan, ellei kuume houruja joskus pentuna lasketa.
Nyt on puoltoista viikkoo ollu kuosi meiningillä, arkipäivät polttoo ja viikonloput alkomahoolia. uni rytmi meni taas "kesä aikaan" eli, aamulla nukkuu, ja sit heräilen illalla.
toi edellinen postaus probikselta herätti kysymyksiä, vois ihan klikata linkkiä täss nyt kun tämän saan kirjoitettua.
pitää tosin vielä mainita että pahin uneni tuli ekalla semi tripillä tänäsyksynä ku valvoin euforian ohi... mitään niin kamalaa oloa ei mulla oo aikasemmin ollu, menin nukkuu, laitoin simmut kii ja odotin vain unen saapumista paikallani.. KUNNES aloin nähä kaikkee tribaali happo väri kuvioita ja niistä muokkautu _aina_ joku pelottava naama/kuvio ja sit avasin silmät, käänsin kylkee, cedin happee ja sit simmut kii ja uus yritys, noh, tätä noin tunnin parin ajan kunnes luovutin ja menin koneelle takasi, sitte aamutuimaan keho oli jo nii lopussa että ei aivotkaan jaksanu toimii joten nukkuminen onnistu.
toi tarina onkin sitte jo vähä offtopic ..sattuu vaan tarinointi tuulella olemaan
[/quote]
No, kyse on jostakin ihan muusta kuin kannabiksesta.
Lopetin kannabiksen käytön kun aloimme lisääntymään. Ihan seinään lopetin, useampi vuosi sitten. En ole koskaan tupakoinut (kuin polttaessani kannabista) ja juon hyvin harvoin. Edellisestä juomiskerrasta taitaa olla puolisentoista vuotta. Olen koko täysi-ikäisen elämäni ollut työssäkäyvä ihminen ja lukion olen käynyt. Ns. hyvästä perheestä. Käytin kannabista silloin tällöin rentoutumiseen muistaakseni noin kahden vuoden ajan. En ole sen kummemmin päättänyt käytänkö joskus vielä kannabista mutta en ainakaan niin kauan kun meillä on alle täysi-ikäisiä lapsia huollettavana, ovat minulle sen verran tärkeitä kuitenkin etten halua ottaa tyhmiä riskejä edes lasten ollessa hoidossa tai muuta.
Niin tai rentoutumisella tarkoitan että seurassa rentouduimme, vähän kuten jotkut kokoontuvat baariin yksille tai muuta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:27"]
Ennen niin fiksu ja terävä ystäväni muuttui hitaaksi ajatustenjuoksultaan. Siirtyi myös vahvempiin aineisiin.
[/quote]
Kerrotko kuinka tämä tapahtuu, sillä en tunne ketään vastaavaa kohtaloa omaavaa ihmistä eikä itseäni kiinnosta tuon taivaallista mitkään muut "aineet" ei edes sen vertaa tekisi mieli kokeilla. Kukka on mun juttu ja sitä menee noin 200g vuodessa. Kukassa ei ole mitään sellaista yhdistettä, eikä se luo aivoissa mitään mikä saisi kiiinnotumaan jostain muusta aineesta. Siirtyminen johonkin muuhun on selitettävissä ainostaan muin syin.