Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen narsisti, vastaan kysymyksiisi

Vierailija
27.09.2014 |

Siinä se.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 03:37"]

Et voi olla mikään paatunut narsisti, koska haluat keskustella aiheesta. Oikea narsisti ei koskaan myönnä olevansa missään määrin narsisti.

Tunnetko myötätuntoa lainkaan? Pidätkö lemmikeistä? Miten kohtelet puolisoasi? Sekin voi olla, että sinä olet lähipiirisi ainoa ei-narsisti.....

[/quote]

Tunnen myötätuntoa lapsia, eläimiä ja aikuisia kohtaan. Olen tosin säälimätön, tai pikemminkin raatorehellinen, kun puhutaan ongelmista. Sanon etenkin perheenjäsenelle asiat juuri niinkuin ne näen, vaikka siinä olisi toisella kova paikka. Laiskalle voin sanoa, että mikset tehnyt tätä vaikka asiasta monta kertaa on sanottu. Ja niin edelleen.

Pidän eläimistä, rakastan kissoja. Hitlerin kanssa sekin on yhteistä!

Puolisoa olen yrittänyt kohdella hyvin, olla rakentava ja tehdä kaikkeni perheen ja hänen eteen. Mutta meillä on erittäin pahoja riitoja, joiden aikana hän huutaa minut palasiksi ja minä olen matkalla narun jatkeeksi kun en sitä kipua kestä. Mieheni mielestä olen liian vahva jyrä ja hän vain puolustautuu.

En usko että mieheni on narsisti. Hän vain kokee minut erittäin ärsyttävänä, tunne-elämän ongelmia, joita olen omilla paniikkireaktioillani pahentanut. Isäni oli narsisti ja äitini oli narsistin palvelija.

Vierailija
2/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 05:57"]

Oletko saanut virallisen diagnoosin vai oletko vain itse määritellyt asian näin? Minulla meniaan on narsistinen persoonallisuushäiriö ja ihan lääkärin tekemä diagnoosi. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä minun olevan sellainen eikä se vaikuta minun elämään millään tavalla.

[/quote]

Lähipiirini on määritellyt. Vedän heidän mielestään kaiken överiksi, vaikka itse saatan olla yrittänyt olla pitkäänkin rakentava. Huutamista en kestä, en ainakaan kun se on "keravaa".

Missä diagnoosisi on tehty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:53"]

^Jos tuo tekee narsistiksi, niin sitten minäkin olen.

[/quote]

Kyseenalaistin itsekin sitä pitkään, mutta minua on niin moni sanonut narsistiksi, että pakko se on alkaa uskomaan. Jos isäni, äitini ja aviopuolisoni ovat sitä mieltä, lisäksi myös erinäisiä etäämmällä olevia ihmisiä, täytyy asiassa jotain perää olla. Olen kuulemma ihmisenä hyvin pelottava.

Sitä vaan mietin, miksi kaltaiseni narsistin kanssa kuitenkin niin välttämättä halutaan olla tekemisissä?

ap
[/quote]

Oikeasti onko ympärilläsi paljon ihmisiä, ketkä ovat läheisiä kanssasi? Et ole huomannut että ihmiset ovat varovaisia kanssasi ja ovat ottaneet etäisyyttä?

Vierailija
4/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:53"] ^Jos tuo tekee narsistiksi, niin sitten minäkin olen. [/quote] Kyseenalaistin itsekin sitä pitkään, mutta minua on niin moni sanonut narsistiksi, että pakko se on alkaa uskomaan. Jos isäni, äitini ja aviopuolisoni ovat sitä mieltä, lisäksi myös erinäisiä etäämmällä olevia ihmisiä, täytyy asiassa jotain perää olla. Olen kuulemma ihmisenä hyvin pelottava. Sitä vaan mietin, miksi kaltaiseni narsistin kanssa kuitenkin niin välttämättä halutaan olla tekemisissä? ap [/quote] Oikeasti onko ympärilläsi paljon ihmisiä, ketkä ovat läheisiä kanssasi? Et ole huomannut että ihmiset ovat varovaisia kanssasi ja ovat ottaneet etäisyyttä?

[/quote]

On minulla läheisiä ihmisiä. Mieheni sanoo että kanssani pitää olla jatkuvasti varovainen ja että lapsetkin pelkäävät kun sanon niin pahasti. Viimeisin oli se kun tytär oli piirtänyt värikynällä seinään, ei aluksi myöntänyt ja sitten kun sanoin hänelle, että jälkeenjäänyttä käytöstä kouluikäiseltä lapselta. Lapsi oli sanonut että pelkäsi minua. Mieheni mukaan olin haukkunut  lasta vammaiseksi ja huusi vittu saatana perkelettä siihen kohtuullisen monta tuntia. Siltikään mies ei millään haluaisi erota minusta. Tämä on minusta outoa. Miksi narsistin kanssa halutaan olla yhdessä? Lähipiirini hakeudutaan ja ei haluttaisi lähteä pois vaikka mikä olisi, sitä en ymmärrä. 

ap

Vierailija
5/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies vai nainen?

Vierailija
6/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla taitaa olla vain aspergerin syndroomasta piirteitä. Eli sanot asiat suoraan niinkuin ne ovat, ajattelematta ensin. 

Vierailija
7/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mies kuulostaa olevan enemmän outo kuin sinä.

Vierailija
8/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 16:03"]

Oletko mies vai nainen?

[/quote]

Olen nainen. Ap

Vierailija
9/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 16:08"]

Ap, sulla taitaa olla vain aspergerin syndroomasta piirteitä. Eli sanot asiat suoraan niinkuin ne ovat, ajattelematta ensin. 

[/quote]

Ei kyse ole siitä, että möläyttelisin miettimättä. Kyse on siitä, että vaikeistakin asioista on pakko puhua niiden oikeilla nimillä, jos haluaa että mikään muuttuisi parempaan.

Ap

Vierailija
10/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastaa.

Annat "silent treatment" ja jätät muut miettimään tekojaan ja mitä tekivät väärin.

Vierailija
11/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:10"]

Et vastaa. Annat "silent treatment" ja jätät muut miettimään tekojaan ja mitä tekivät väärin.

[/quote]

Sori, en ymmärtänyt. Se on muuten ihan tavallista. ap

Vierailija
12/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:10"]

Et vastaa. Annat "silent treatment" ja jätät muut miettimään tekojaan ja mitä tekivät väärin.

[/quote]

Googletin ja löysin tämän http://www.wikihow.com/Give-Someone-the-Silent-Treatment

Kyllä, pitää paikkansa. Olen harjoittanut tuota muutamia kertoja, tosin sitä ennen olen sanonut toiselle etten halua enää olla tekemisissä eli suomeksi katkaissut välit. Silloin perusteetkin ovat selvillä, miksi niin. Omalta kannaltani kyseessä on ollut se, että suhde on ollut tavalla tai toisella tuhoisa. Esimerkiksi toiseen narsistiin en suostu pitämään yhteyksiä. Tiedän että olen saanut tuolla elinikäisiä vihamiehiä.

Olen joka tapauksessa pahoillani sosiaalisesta kyvyttömyydestäni. Siitä etten pysty parempaan.

Vierailija
13/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet niin ilkeä muille? Miksi luulet että kaikki muut ovat syypäitä ja sinä et koskaan ole tehnyt mitään väärin? Miksi me muut olemme vain täällä sinun tielläsi ja sotkemaasa elämääsi? Miksi haluat pönkittää egoasi? Miksi muut ovat rumia,läskejä ja laiskoja ja sinä vain osaat kaiken vaikka et olisi tehnyt mitään?

Vierailija
14/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:29"]

Miksi olet niin ilkeä muille? Miksi luulet että kaikki muut ovat syypäitä ja sinä et koskaan ole tehnyt mitään väärin? Miksi me muut olemme vain täällä sinun tielläsi ja sotkemaasa elämääsi? Miksi haluat pönkittää egoasi? Miksi muut ovat rumia,läskejä ja laiskoja ja sinä vain osaat kaiken vaikka et olisi tehnyt mitään?

[/quote]

Hyviä  kysymyksiä.

1. Miksi olet niin ilkeä muille?

Yleensä en edes yritä olla ilkeä. Jostain syystä sanomiseni luetaan hyvin usein negatiivisesti ja ennakkoluuloisesti. Jos vaikkapa kysyn, miksi joku lasku on maksamatta, en tarkoita sitä henkiökohtaisena loukkauksena toista kohtaan, vaikka aihepiiri voisikin toisesta olla ikävä tai kiusallinen. Tämä on kaikista tavanomaisin syy, miksi minua pidetään ilkeänä.

Toinen ja hyvinkin tavallinen syy on se, että sanon asiat kaunistelematta. Jos toinen ei ota kuuleviin korviinsa ja mielestäni olen oikeassa, niin sanon asian uudestaan ja jossain vaiheessa alan kärjistää. Arvostelen ihmisten käytöstä, mutta monesti se otetaan arvosteluna henkilöä kohtaan. Esimerkiksi jos sanon jotain käytöstä jälkeenjääneeksi, toinen ottaa sen niin että kutsuin häntä vammaiseksi ja jälkeenjääneeksi. Yleensä vielä pitkä liuta termejä, joita en ole sanonut tai tarkoittanut.

2. Miksi luulet että kaikki muut ovat syypäitä ja minä en koskaan ole tehnyt mitään väärin?

Tämäkin on harhaluulo, johon usein törmään. Jos arvostelen toisen käytöstä, ei se tarkoita ettenkö olisi itse tehnyt jotain väärin. Jostain syystä asioista ei saisi sanoa miten ne ovat, pitäisi aina sanoa hirveän kaunistellusti vaikka toinen ei silloin ymmärtäisi asiaa ollenkaan. Tämän koen ihmissuhteissa melkoisena paradigmana. En voi tehdä oikein, kun en koe vastuuttomuutta ja välinpitämättömyyttäkään oikeaksi.

3. Miksi me muut olemme vain täällä sinun tielläsi ja sotkemaasa elämääsi?

Eivät kaikki ole tielläni ja sotkemassa elämääni. Jos jonkun ihmisen koen noin, en ole sellaisen kanssa tekemisissä ellei ole aivan pakko, ja sillonkin vain mitä vähäisimmissä määrin.

4. Miksi haluat pönkittää egoasi?

Koska ilman egoa en selviydy yhtään mistään.

5. Miksi muut ovat rumia,läskejä ja laiskoja ja sinä vain osaat kaiken vaikka et olisi tehnyt mitään?

- Kauneus on katoavaista joten rumia ja läskejä ihmisiä on maailmassa paljon, olenhan sellainen itsekin. Toiselle ihmiselle itselleen en hänen ulkonäköänsä moiti.
- Laiskuus minua häiritsee, jos siitä on haittaa. En tykkää pummilla elämisestä. En omalla enkä muiden kohdalla.
- Minusta minulla on monta kertaa hyviä ajatuksia siitä miten joku asia pitäisi tehdä. Olen tehnyt vastaavaa aikaisemmin tai näen muuten kuvion. Monesti olen oikeassa, en aina. Toivoisin, että jos olet sitä mieltä että ajatukseni on huono, heittäisit vastapalloa sen sijaan, että syyttäisit minua jyräksi. Mielelläni keskustelisin ja hakisin parasta ratkaisua.

ap

Vierailija
15/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:53"]

[/quote]

Kyseenalaistin itsekin sitä pitkään, mutta minua on niin moni sanonut narsistiksi, että pakko se on alkaa uskomaan. Jos isäni, äitini ja aviopuolisoni ovat sitä mieltä, lisäksi myös erinäisiä etäämmällä olevia ihmisiä, täytyy asiassa jotain perää olla. Olen kuulemma ihmisenä hyvin pelottava.

Sitä vaan mietin, miksi kaltaiseni narsistin kanssa kuitenkin niin välttämättä halutaan olla tekemisissä?

ap

Vierailija
17/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 02:58"]

[/quote]

Narsismidiagnoosin tekee lääkäri, ei mikään vanhemmat, puoliso tai mikään äidinsiskon kummin kaima.

Vierailija
18/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 03:09"]

[/quote]

Narsismidiagnoosin tekee lääkäri, ei mikään vanhemmat, puoliso tai mikään äidinsiskon kummin kaima.

[/quote]

Diagnoosin tekee lääkäri, mutta todellisuudessa maallikotkin voivat hyvin tunnistaa narsistin. Olen minäkin selviä narsisteja tunnistanut, vaikken lääkäri olekaan.

ap

Vierailija
19/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 03:12"]

[/quote]

[/quote]

Diagnoosin tekee lääkäri, mutta todellisuudessa maallikotkin voivat hyvin tunnistaa narsistin. Olen minäkin selviä narsisteja tunnistanut, vaikken lääkäri olekaan.

ap

[/quote]

Hohhoijaa. Keskustellaan sitten uudestaan kun olet saanut diagnoosin. 

Vierailija
20/27 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 03:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 03:12"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Hohhoijaa. Keskustellaan sitten uudestaan kun olet saanut diagnoosin. 

[/quote]

Harmi jos ajattelet noin, haluaisin keskustella tästä vaikken ole diagnoosia saanutkaan. Olen kyllä kysellyt sen perään. Vangeille tutkimuksia tehdään, mutta koska en ole vanki niin pitäisi mennä yksityiselle tutkimuksiin. Jos olisi ylimääräistä rahaa, juoksisin tutkimukseen kiljuen.

ap