Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, jolla on 140neliön omakotitalo. Oletko katunut ison talon ostamista?

Vierailija
26.09.2014 |

Vai oletko tyytyväinen isoon kokoon ja ehkäpä vielä isoon pihaankin? Musta ainakin tuntuisi, että tämänkokoisessa talossa olisi ainakin mulle liikaa työtä ja siivottavaa.
Meillä on tällä hetkellä 70neliön pikkumökki, niin siinä on mulle tarpeeksi hommaa sekä sisällä että ulkona.
Mietin vain, että miten paljon enemmän hommaa on sitte puolta isomman talon ylläpitämisessä. Puolta enemmän?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 nelilötä ja viisi henkeä. Sais olla yksi huone lisää. Siivous on helpompaa kuin pienessä asunnossa. Pihalla ihan hirveesti hommaa kesäisin, kun tulee kasvatettua vähän kaikenlaista ja on hedelmäpuita, marjapensaita jne. Talvella lumitöitä, ei liikaa.

Vierailija
42/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:23"]Mä oon aina ihmetellyt, että mihin höpötarkoitukseen noissa isoissa 200-300m2 taloissa on neliöt käytetty. Näissäkin olohuoneet enimmillään 35 m2 luokkaa, makuuhuoneet koppeja. Taitaa mennä niin, että mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän hukkatilaa ja tyhjänpäiväisiä auloja. Meillä on 110 m2 talo ja se tuntuu paljon avarammalta kuin tuttavapariskunnan 150m2 talo [/quote]tyhjänpäiväisiä auloja? Mikään ole ärsyttävämpää kuin ne postilaatikon kokoiset komerot joita ihmiset kutsuvat eteisikseen. Siinä sitten vielä se postimerkin kokoinen tuulikaappi. Kyllä kelpaa tulla kotiin, kun ei saa kenkiä jalasta ilman ettei perse ole seinässä kiinni. Meillä 220 neliötä huoneistoalaa ja huoneita on viisi. Mm. Olohuone on 50 neliöinen. Makuuhuoneita on vain kolme, joista kaksi on reilun kokoista ja yksi vähän pienempi. Sauna ja kylppäri ovat avaria, eikä pieniä ja ahtaita kanakoppeja joissa ei mahdu kuin yksi ihminen jotenkuten suihkuun. Poreammeen ympärilläkin on tilaa. Asukkaita on kaksi aikuista ja yksi eskarilainen. En koe, että tilaa on yhtään liikaa. Pidämme avaruudesta ja valoisuudesta.

[/quote]

Meillä on hädin tuskin puolet teidän talon neliöistä. Makuuhuoneita pelkästään kolme. Silti olohuone on suuri, n. 40 neliötä, keittiö-ruokailutila on avara. Eteinen kapea, n. 2m leveä, mutta pesutiloissa väljyyttä, mm. erillinen pieni pukeutumistila. Hukkaneliöitä ei juurikaan ole, paitsi ehkä nimenomaan olohuoneessa jonkin verran, mutta halusimme tilavan olohuoneen. Suurissa taloissa tilaa kuluu tietysti portaisiin ja niiden alle, vaatesäilytykseen, wc-tiloihin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot talot ovat usein 2-kerroksisia. Tällaisissa taloissa on pakostakin usein isoja käytävätiloja keskellä taloa.

Vierailija
44/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 608 neliötä ja siivottavaa riittää! Lapsia on 4, joten niiden ja miehen sotkuja lähinnä tulee.
Sähkölasku on n.1000€/kk, ja olenkin alkanut haaveilemaan pienestä kerrostaloasunnosta.

Vierailija
45/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä lukuja. Asun kerrostalossa, joten tajuan, ettei ketju ole suunnattu minulle. Mutta että 70 neliötä pieni?

Asumme miehen ja vauvan kanssa 50-neliöisessä kaksiossa, ja tässäkin on minulle paljon siivottavaa. Kaiholla muistelen edellistä 40 m2 asuntoa. Eikä ole ahdasta, vaan päin vastoin, olohuone ihan tyhjää täynnä.

Vierailija
46/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään mulla on asunnossa 35 m2. Muistan kun asuin 45 m2 asunnossa opiskeluaikana. Silloin tuntui, että tilaa oli aivan mahdottoman paljon. 100 m neliömetrin asunto taas on mielestäni jo todella iso. Olen myös huomannut, että monet suuret asunnot eivät välttämättä tunnu kovin suurilta, vaikka tilaa on paljon. Saattaa olla paljon makuuhuoneita, mutta olohuone, keittiö jne. aivan tavalliset 25 m neliötä. Avaruus syntyy tilojen oikeanlaisesta sijoittelusta, ei pelkästään neliöiden määrästä. Tietysti suuret asunnot ovat keskimäärin avarampia.

Vierailija
47/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut. Meillä on 130 neliöinen omakotitalo miehen kanssa kahdestaan, vauva on tulossa alkuvuodesta. Toiveena 2-3 lasta. Mies tykkää tehdä lumitöitä, pitää sitä kuntoiluna. Minä hoidan mielelläni pihaa ja pidän sen sellaisena että on helppo hoitaa. Siivoaminen on rasittavaa, menee aika paljon kauemmin 3 kerrokseen kuin pienempään asuntoon. Mutta en vaihtaisi pois. Ihanaa kun on tilaa ympärillä.

Vierailija
48/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:43"]140 neliötä on enemmin pieni talo.
[/quote] No ei se kaupungissa todellakaan ole pieni. Älä hulluja puhu.

Vierailija
49/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

160 neliötä , tontti 1,2 hehtaaria. En isompaa taloa kaipaa, meilletällä hetkellä sopiva.

Vierailija
50/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:37"]Ihmiset on täysin vieraantunut kaikesta kohtuullisesta. Ennen 100m2 oli iso talo, nykyään ei edes suostuta harkitsemaan sen kokoista "mummonmökkiä". Kaiken täytyy olla mahdollisimman suurta ja tilaa pitää olla sille kaikelle romulle mitä haalitaan kuola poskella. Joku kommentoi olevansa maalta missä 250 neliötä on normaalin talon koko, no ei varmana ole! Vanha iso maatila on ehkä tuota kokoa, sekin rakennettu varmaan siihen aikaan kun siellä asui kolme sukupolvea + muuta työsakkia eikä vain yksi perhe. Niin, ja olen itsekin maalta. Asunut täällä koko ikäni.
[/quote]

Olen tuo jonka kommenttiin otit kantaa. Olen kotoisin vauraasta etelä-savolaisesta pitäjästä ja kyllä siellä vanhat maalaistalot ovat vähintään 250-300 neliöisiä. Oma lapsuudenkotini mm.360 neliötä ja aivan tavallinen maalaistalo, kartanot ovat asia erikseen. Puhun vain omasta kokemuksestani enkä tietenkään tunne koko maan tilannetta.
Esim. Etelä-Pohjanmaan talot näyttävät hyvin isoilta. 140 neliötä on mökki, ei talo.

Vierailija
51/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:23"]

Mä oon aina ihmetellyt, että mihin höpötarkoitukseen noissa isoissa 200-300m2 taloissa on neliöt käytetty. Näissäkin olohuoneet enimmillään 35 m2 luokkaa, makuuhuoneet koppeja. Taitaa mennä niin, että mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän hukkatilaa ja tyhjänpäiväisiä auloja. Meillä on 110 m2 talo ja se tuntuu paljon avarammalta kuin tuttavapariskunnan 150m2 talo

[/quote]

Kyllä isonkin talon pinta-ala saadaan haaskattua turhiin auloihin ja käytäviin niin että huoneet ovat pieniä. Suomessa lämmityskulut ovat nousseet pääasiassa verotuksen vuoksi. Vihreät halauvat että suomalaiset asuvat mahdollisimman ahtaasti, liikkuvat vähän ja elävät kaikinpuolin ankeaa elämää jotta ympäristö pelastuu. Ja tottakai suomalaisilta pitää kerätä kaikki liikenevät rahat jotta voidaan kustantaa julkiset palvelut eli ennen kaikkea maksetaan tolkuttomiin mittoihin paisuneen hallinnon kulut. Suomessahan julkiset palvelut heikkenevät mutta hallinto jatkaa pööttymistään. Kuntaliitosten yhteydessäkin tärkein asia ei ollut terveyskeskusten säilyminen vaan viiden vuoden irtisanomissuoja kuntien suojatyöpaikoissa oleville. Olen aina ihmetellyt miten jonkun 1500 asukkaan kunnan johtajat saavat päivänsä kulumaan:D

Vierailija
52/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:25"]Eihän niitä tyhjiä huoneita tarvi joka joka viikko jynssätä? [/quote] Miksi ylipäätään pitää olla turhia ylimääräisiä huoneita, millä ei tee mitään? Pölyä vaan keräämässä. O_o

[/quote]

Aika harvalla on turhia huoneita. Useimmilla on pulaa huoneista.

Vierailija
53/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan robotti-imurin imuroida makuuhuoneet. Ei se 140 neliöä ole vielä paljon. Meillä on neljä makkaria; yksi aikuisille, yksi lapsille, yksi työhuoneena ja yksi vierashuoneena.

Vierailija
54/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:05"]

140 on kyllä ok-taloksi pieni. Miten jokakuta voi ahdistaa se että on tilaa? Siivoustarvehan tulee ihmisistä. Mitä enemmän tilaa sitä isommalle alalle pölyt ja tahmat => harvemmin siivottavaa

[/quote]

Nimenomaan! Pelkäsin siivousmäärää, kun muutimme 300-neliöiseen taloon. Mutta yläkertaa en imuroi kun pari kertaa kuussa. Pölyä tulee tosi vähän paikkoihin, jossa ei oleskella.

Mutta lämmityslasku tuplaantuu, jos muutatte tuplakokoiseen taloon. Siihen menoerään kannattaa varautua.

Vierailija
55/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:05"]

140 on kyllä ok-taloksi pieni. Miten jokakuta voi ahdistaa se että on tilaa? Siivoustarvehan tulee ihmisistä. Mitä enemmän tilaa sitä isommalle alalle pölyt ja tahmat => harvemmin siivottavaa

[/quote]

Nimenomaan! Pelkäsin siivousmäärää, kun muutimme 300-neliöiseen taloon. Mutta yläkertaa en imuroi kun pari kertaa kuussa. Pölyä tulee tosi vähän paikkoihin, jossa ei oleskella.

Mutta lämmityslasku tuplaantuu, jos muutatte tuplakokoiseen taloon. Siihen menoerään kannattaa varautua.

[/quote]

Eihän se nyt ihan noin suoraviivaista ole. Jos muuttaa rintamamiestalosta nollaenergiataloon niin tuskin tuplaantuu.

Vierailija
56/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin tuplasti isompaan asuntoon. Siivous helpottui, kun on väljempää. Esim. imurointi helppoa, kun ei ole ahdasta.

Vierailija
57/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 400 neliötä ja helpompi pitää puhtaana kuin 200 neliötä (aikaisempi koti). Teen osissa ja helpottaa, kun pintaa on enemmän paljaana. 

Vierailija
58/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 115m enkä haluaisi neliötäkään enempää. Joskus vaan vähemmän on enemmän. Pieni on kodikasta :)

Vierailija
59/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyytyväinen meidän pieneen omakotitaloon, mutta en usko että jokusen kymmentä neliötä olisi oleellisesti sen työläämpääkään. Varmastikin siivouksen yms. kannalta helpottaa jos tilaa on ylipäänsä sopivasti perheen kokoon nähden ja tavaraa ei ole liikaa joka nurkissa. 

Vierailija
60/84 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:43"]

Isot talot ovat usein 2-kerroksisia. Tällaisissa taloissa on pakostakin usein isoja käytävätiloja keskellä taloa.

[/quote] Meillä ei ole alakerroksessa yhtään käytävää, yläkerrassa kylppärin oven verran, max 2 m.