Sinä, jolla on 140neliön omakotitalo. Oletko katunut ison talon ostamista?
Vai oletko tyytyväinen isoon kokoon ja ehkäpä vielä isoon pihaankin? Musta ainakin tuntuisi, että tämänkokoisessa talossa olisi ainakin mulle liikaa työtä ja siivottavaa.
Meillä on tällä hetkellä 70neliön pikkumökki, niin siinä on mulle tarpeeksi hommaa sekä sisällä että ulkona.
Mietin vain, että miten paljon enemmän hommaa on sitte puolta isomman talon ylläpitämisessä. Puolta enemmän?
Kommentit (84)
Meillä virallisia neliöitä n 170 kahdessa kerroksessa. Alakerrassa 124, loput yläkerrassa. Käytännössä niitä on enemmän koska virallisiin neliöihin lasketaan kun seinät on tietyn korkuisia (en nyt tarkkaan muista mikä korkeus se olikaan) meillä menee yläkerrassa reunoilta vielä pidemmälle. Neliöitä on ihan tarpeeks. Välillä siivotessa tuntuu et liikaakin. Jos olis osannut suunnitella silloin 11v sitten järkevämmin niin olis 1 makuuhuone enemmän. Nyt meillä on 5 lasta. Rakentaessa 2 ihan pientä. Eipä sitä silloin hoksannut kaikkea.
Pientä pintaremonttia on tehty ;)
Meillä on 150-neliöinen paritalo pihoineen, mutta vastaan kuitenkin. Muutimme tähän puolet pienemmästä. Nykyisessä siivottavaa pinta-alaa on toki enemmän, mutta tavarat pysyvät paremmassa järjestyksessä kun niille on kaikille oma paikkansa. Kun huonekalut on asetettu väljemmin, mahtuu myös helpommin imuroimaan yms. Meitä asuu tässä mies ja minä. Jos meillä olisi lapsia, muuttaisimme isompaan.
Minusta 140 neliötä on aika pieni, mutta olenkin maalta kotoisin ja tottunut, että 250 neliötä tai enemmän on normaali talon koko.
En todellakaan pidä 140 m² taloa isona talona. Meillä on autotallien kanssa 350 m² ja tämä on vähän turhan iso neljälle hengelle. Odotan että lapset pääsevät alakoulusta muutaman vuoden sisällä niin saamme myydä tämän ja muuttaa kaupungin keskustaan kerrostaloon. En jaksa siivota tätä, siksi meillä käy siivooja joka viikko. Se oli ehto miehelleni että suostuin näin ison talon ostamaan.
Miksi teillä on 140m2 jos se on teille likaa, tyhjiä huoneitakin =O
175 neliötä ja tilaa on liian vähän. Meitä on 5 hlöä ja kaikki huoneet käytössä. siivoaminen ei ahdista ja pihatöissä nyt ei hirveästi ole hommaa, kun piha ei ole liian suuri ja takapihalla on pääasiassa terassia, uima-allas jne. Isompaan ei kuitenkaan kannata muuttaa, sillä vanhin lapsista muuttaa pian pois ja tulee lisää tilaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:14"]
Minusta 140 neliötä on aika pieni, mutta olenkin maalta kotoisin ja tottunut, että 250 neliötä tai enemmän on normaali talon koko.
[/quote]
Eihän maallakaan noin suuria ole yleensä muut kuin isojen maatilojen päärakennukset tai kartanot. Itsekin olen maalta ja meillä oli 120 m2 mikä oli hyvin tavallisen kokoinen talo, monet vanhat torpat olivat paljon pienempiäkin.
Meillä oli aiemmin 140 neliötä mutta vaihdettiin jo useampi vuosi sitten 2,2 neliön taloon. Nyt ollaan tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:18"]
Meillä oli aiemmin 140 neliötä mutta vaihdettiin jo useampi vuosi sitten 2,2 neliön taloon. Nyt ollaan tyytyväisiä.
[/quote]
Ai te olette se koirankoppiperhe :D
Mistä ihmeestä ihmisille on tullut luulemus että suurta asuntoa olisi muka vaikeampi siivota?!?
Siivoaminen on helpompaa kun tavaroille on omat paikkansa ja on väljempää, eikä kaikkia paikkoja ole tungettu täyteen.
Meidän rakentamassa talossa on 170 huoneistoneliötä (kokonaisneliöt 200) eikä todellakaan ollut liian suuri 5 henkiselle perheelle. Päinvastoin, olisi saanut olla suurempikin. Vanhin lapsista muutti omilleen ja hänen huoneelle löytyi heti käyttöä ja niin löytyy myös seuraavan lapsen huonelle. Sanoisin että asunto on sitten sopiva kun jäädään tähän nuorimman kanssa kolmistaan.
140 huoneistoneliötä on pienehkö omakotitalo ja jos kokonaisneliöt on tuon verran niin talo on ihan aidosti pieni.
Siivota en jaksa, muuten ei kaduta.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:25"]Eihän niitä tyhjiä huoneita tarvi joka joka viikko jynssätä?
[/quote]
Miksi ylipäätään pitää olla turhia ylimääräisiä huoneita, millä ei tee mitään? Pölyä vaan keräämässä. O_o
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:55"]
Tuohan on pieni näppärän kokoinen talo. Meillä on asuinneliöitä 177 ja on sopiva meille neljälle ihmiselle. Kerran viikossa siivotaan kunnolla eikä siihen paria tuntia kauempaa mene.
[/quote]
Tämä on niin suhteellista. Jos neljä henkeä siivoaa kaksi tuntia viikossa, minusta se on paljon siivoamista. Varsinkin kun siihen päälle varmaankin tulee sellainen normaali muun ohessa siivoaminen mitä varmaan jokainen joutuu tekemään, tyyliin että päivittäin keittiössä pitää siivoilla jälkiään.
[/quote]Lapset ovat 1 ja 3 vuotiaita eli he eivät siivoa :) Minä ja mieheni siivotaan, yleensä vuorotellen eli toinen on lasten kanssa kun toinen siivoo. Ei tuo pari tuntia kyllä tunnu missään. Vanha asunto oli puolet pienempi ja sitä siivottiin yhtä kauan koska se oli hankalampaa. Ahtaat tilat, aina piti varoa ettei kolhi imurilla seiniä tai huonekaluja. Nyt on tilaa, tavaroilla omat paikkansa ja ei tarvitse pujotella :)
Ylimääräinen makkari ei todellakaan ole mitään turhaa tilaa. Meillä se on työ/ompelu/vierashuone. Toinen ylimääräinen makkari toimii kotiteatterina. Silloin kun lapset oli pieniä, siellä asui au pair. Tulevaisuudessa otetaan ehkä vaihto-oppilas.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:02"]
Eikös siinä kulu ihan turhaan sähköäkin/puita jos on niin paljon tilaa/huoneita talossa, ettei kaikkia edes käytetä? Jos on kaksi tai kolmekin ylimääräistä huonetta? Meillä on juuri sopivasti tilaa meille. Lapselle oma huone, vanhempien makuuhuone, iso olohuone ja keittiö. Ap
[/quote]
No sehän on tosi hyvä jos teillä on kerran tilaa sopivasti! Miksi sitten tämä aloitus? Ärsyttää kun jollain on isompi talo?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:35"]
Vai oletko tyytyväinen isoon kokoon ja ehkäpä vielä isoon pihaankin? Musta ainakin tuntuisi, että tämänkokoisessa talossa olisi ainakin mulle liikaa työtä ja siivottavaa. Meillä on tällä hetkellä 70neliön pikkumökki, niin siinä on mulle tarpeeksi hommaa sekä sisällä että ulkona. Mietin vain, että miten paljon enemmän hommaa on sitte puolta isomman talon ylläpitämisessä. Puolta enemmän?
[/quote]
Tuo 79 neliötä on tosiaan vähän sillä asun yksinään 60 neliön kaksiossa eikä se tunnu liian isolta. Suomalaiset ovat Länsi-Euroopan ahtaimmissa asunnoissa asuva kansa.
Mä oon aina ihmetellyt, että mihin höpötarkoitukseen noissa isoissa 200-300m2 taloissa on neliöt käytetty. Näissäkin olohuoneet enimmillään 35 m2 luokkaa, makuuhuoneet koppeja. Taitaa mennä niin, että mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän hukkatilaa ja tyhjänpäiväisiä auloja. Meillä on 110 m2 talo ja se tuntuu paljon avarammalta kuin tuttavapariskunnan 150m2 talo
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:23"]Mä oon aina ihmetellyt, että mihin höpötarkoitukseen noissa isoissa 200-300m2 taloissa on neliöt käytetty. Näissäkin olohuoneet enimmillään 35 m2 luokkaa, makuuhuoneet koppeja. Taitaa mennä niin, että mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän hukkatilaa ja tyhjänpäiväisiä auloja. Meillä on 110 m2 talo ja se tuntuu paljon avarammalta kuin tuttavapariskunnan 150m2 talo
[/quote]Aivan varmasti :D
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:23"]Mä oon aina ihmetellyt, että mihin höpötarkoitukseen noissa isoissa 200-300m2 taloissa on neliöt käytetty. Näissäkin olohuoneet enimmillään 35 m2 luokkaa, makuuhuoneet koppeja. Taitaa mennä niin, että mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän hukkatilaa ja tyhjänpäiväisiä auloja. Meillä on 110 m2 talo ja se tuntuu paljon avarammalta kuin tuttavapariskunnan 150m2 talo
[/quote]tyhjänpäiväisiä auloja? Mikään ole ärsyttävämpää kuin ne postilaatikon kokoiset komerot joita ihmiset kutsuvat eteisikseen. Siinä sitten vielä se postimerkin kokoinen tuulikaappi. Kyllä kelpaa tulla kotiin, kun ei saa kenkiä jalasta ilman ettei perse ole seinässä kiinni.
Meillä 220 neliötä huoneistoalaa ja huoneita on viisi. Mm. Olohuone on 50 neliöinen. Makuuhuoneita on vain kolme, joista kaksi on reilun kokoista ja yksi vähän pienempi. Sauna ja kylppäri ovat avaria, eikä pieniä ja ahtaita kanakoppeja joissa ei mahdu kuin yksi ihminen jotenkuten suihkuun. Poreammeen ympärilläkin on tilaa.
Asukkaita on kaksi aikuista ja yksi eskarilainen. En koe, että tilaa on yhtään liikaa. Pidämme avaruudesta ja valoisuudesta.
Meillä on 154 m2 ja sanoisin että yksi huone on ylimääräinen. Meitä on 4 henkeä, yksi mh on lähinnä vierashuoneena ja sitä käytetään varsin harvoin. Eli tämä olisi sopiva jos lapsia olisi kolme.