Kestävät kiharat piikkisuoraan, ohueen, liukkaaseen, suomalaiseen tukkaan?!
Olisi mukava tietää kuinka saada kiharat kestämään, varsinkin syyskeleillä jne.
Eräänkin kerran tein yönaikana vintage pinnikiharat ja sain aamulla ihanan Marilyn-kampauksen. Puoleen päivään mennessä tiukat kiharat oli loiventunut aalloiksi, ja illalla ei ollut jäljellä mitään kiharaan viittaavaa.
Suoristimen kanssa onnistun jotenkuten tekemään kiharaa lyhyempiin niskahiuksiin, mutta päällä olevat pidemmät hiukset eivät kiharru millään. Lisäksi, nekään vähät kiharat eivät tunnu kovin kestävän.
Leikkasin pitkät hiukseni ulottumaan olkapäille siinä toivossa että saisin kiharat kestämään paremmin, vaan eipä auttanu, vika on jossain muussa. :(
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:16"]
Ennen vanhaan kiharat pysyivät runsaan hiuslakan sekä huivien ansiosta. Kaunis huivi kasvoja kehystämässä on tyylikästä kaiken lisäksi.
[/quote]
Täytyykin testata seuraavan kerran kun lähden kiharoiden kanssa ulos, josko kiharat kestäisi paremmin huivin alla.
Kiharruspuikot (klipsittömät) ovat mun kokemukseni mukaan tehokkaimpia, Remingtonin Pearl Wand esimerkiksi. Ei hoitoainetta alle, niin hius ei liukastu entisestään. Lämpötila mahdollisimman kuumalle - kuluttaa tietysti hiusta eniten, mutta matalalla lämpötilalla kärventäminen tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa.
miksi pitäisi tehdä kiharoita tukkaan johon ne eivät sovi ja taivu????
on lukemattomia kauniita hiusmalleja, jotka on tehty suorilla hiuksilla.
t. mies
Ei ne kiharat määräänsä kauemmin kestä kenelläkään tai missään hiuslaadussa. Kiinnike on tärkein asia kuitenkin.
Voi "mies", et säkään tykkää päätä myöten litustavasta ohuesta hiirenhäntätukasta.
Karhenna hiusta ensin hiuspuuterilla/suolasuihkeella?
Juu ei onnistu mulla mitenkään. Ei kestävät kiharat. Kahden tunnin uurastuksella saan esim. juhlia varten kampauksen, joka saattaa kestää hyvänä n. neljä tuntia, jos ei tuule tai sada.
Permanentilla saa näihin semmoisen luonnonkiharan näköisen "sekaisen" kiharan, joka sopii mulle, koska tykkään siitä. Permanentattuja hiuksia on myös paljon helpompi muotoilla! Sellaista isoa, loivaa kiharaa ei saa permiksellä piikkisuoraan tukkaan nätisti millään, mutta jos tommosella "pehmennyksellä" sitten saisi aikaan hiukset, jotka olisi nopeampi muotoilla ja muotoilu pysyisi pidempään?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:11"]
Vanhalla menetelmällä, eli foliosta teet pautkoita joiden ympärille kierrät hiukan kosteat, muotovaahdolla käsitellyt hiukset ja pidät niitä yön yli. Seuraavana päivänä varovainen aukaisu, hiuksia ei harjata vaan pää alaspäin harot kevyesti sormilla ja sitten siihen päälle lakkaa. Ilman lakkaa harvan hiukset pysyvät kiharina.
[/quote]
Mulla jää aina hiukset kosteaksi vaikka käyttäisin ilmavia papiljotteja ja pötköt avatessa tukka suoristuu heti. Miten teidän muiden hius muka kuivuu tiukassa paketissa? Ja näin siis vaikka kosteutta olisi vähän eikä tukka olisi litimärkä.
Neuvon siis ennemmin laittamaan kunnon tökötit (muotovaahto+suolasuihke) ja pitämään pötköjä kuivassa päässä niin kauan kuin mahdollista. Voi olla myös mahdollista ettei sinun tukkasi kertakaikkiaan pysy kiharalla ilman permistä, ei vaikka mitä tekisi. Tai ainakaan ilman tahmaista muotoilutuotekerrosta. Käy kampaajalla kerran laitattamassa ja osta ne tuotteet mitä hän suosittelee. Ja kuuntele neuvot.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:27"]
Vanhalla menetelmällä, eli foliosta teet pautkoita joiden ympärille kierrät hiukan kosteat, muotovaahdolla käsitellyt hiukset ja pidät niitä yön yli. Seuraavana päivänä varovainen aukaisu, hiuksia ei harjata vaan pää alaspäin harot kevyesti sormilla ja sitten siihen päälle lakkaa. Ilman lakkaa harvan hiukset pysyvät kiharina.
[/quote]
Mulla jää aina hiukset kosteaksi vaikka käyttäisin ilmavia papiljotteja ja pötköt avatessa tukka suoristuu heti. Miten teidän muiden hius muka kuivuu tiukassa paketissa? Ja näin siis vaikka kosteutta olisi vähän eikä tukka olisi litimärkä.
Neuvon siis ennemmin laittamaan kunnon tökötit (muotovaahto+suolasuihke) ja pitämään pötköjä kuivassa päässä niin kauan kuin mahdollista. Voi olla myös mahdollista ettei sinun tukkasi kertakaikkiaan pysy kiharalla ilman permistä, ei vaikka mitä tekisi. Tai ainakaan ilman tahmaista muotoilutuotekerrosta. Käy kampaajalla kerran laitattamassa ja osta ne tuotteet mitä hän suosittelee. Ja kuuntele neuvot.
[/quote]
Teet liian paksuja osioita, jos hiukset jää kosteiksi.
Kampaus pitää tietenkin suojata sateelta. Eihän mikään pysy jos hius pääsee kastumaan. Eli muovihuppu päähän sateella, niinkuin 60-luvulla naiset teki.
Olen kokeillut kaikkea. Puikkoa, suoristusrautaa, kihartimia, patukoita, lämpörullia siis aivan kaikkea. Kymmeniä eri aineita. Ei pysy. Myös lukuisat kampaajat ovat tehneet kaikkensa, mutta ei niin ei. Joillakin on sellainen hiuslaatu.
Älä käytä hoitoainetta ja kampaamonta tuotteet. Kun kiharrat, kiinnitä suortuva pinnillä rullalle että jäähtyy kunnolla t. Kampaaja
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Plus että en puhunut papiljoteista vaan foliopötköistä. Näillä on saatu kiiharat sellaiseen käsivarrenpaksuiseen, alaselkään ulottuvaan tukkaankin. Vaatii vaan ohuita osioita ja hemmetisti kärsivällisyyttä, että jaksaa väkertää.
Permis on ainoa keino ainakin mulle, vaikka hyvin pientä taipuisuutta omissa hiuksissa onkin. Eivät siis luontaisesti kuiva piikkisuoriksi, mutta eivät kyllä sitten vastaavasti suostu taipumaan millään muulla tavalla kuin sillä luontaisella.
Rutikuivina päivinäkin yön aikana muhitetut old school -kiharat suoristuu, muilla tavoilla kiharat kestää ehkä kaksi tuntia. Kosteuden torjuminen ei muuta mitään. Kampaajallakin ovat monesti kokeilleet yhtä sun toista tököttiä ja tapaa, kun joka ikinen kerta kampaajalla käydessäni valitan asiasta. Ei ole onnistunut, hiukset suoristuvat sen parin tunnin kuluttua. Kampaajista on kokemusta kuudesta maasta ja kahdesta maanosasta, siis säännöllisesti käytynä.
jos ohuessa tukassa on käytetty vielä niitä tuuheuttavia shampoita ja hoitoaineita on tuloksena varmasti liukas ja suoristuva tukka. syväputsarilla pesu ja sitten ne rullat yöksi tai lämpöpatukat kiharrinsuihkeen kera. myös se magic wand voisi olla hyvä. mutta jotkut hiuslaadut ei vaan pysy. mun kaverilla on kauniin blondi kiiltävä tukka mutta se ei vaan pysy kiharalla vaikka on kokeiltu erilaisia aineita, kihartimia, kiharruskeinoja jne..
Mulla on itsellä sellainen todella liukas ja pitkä tukka. Aika paksu myös. Kiharoiden tekeminen on mahdotonta. Mutta kun leikkasin hiukset rikotuksi polkaksi ja sitä ohennettiin aika paljon, sain kiharat kestämään. Eli alle muotoiluvaahto ja kiharat tein suoristusraudalla. Päälle lakkaa. Kestivät tosi hyvin. Nyt pitkässä tukassa ei oikein kestä. Tytöilleni, joilla on samanlaiset pitkät liukkaat tukat, teen yön aikana ihan talouspaperilla kosteisiin hiuksiin ns. paperikiharat, jos haluavat kiharoita. Tulee kyllä tosi kiharat :)
Mäkin saan aikaiseksi kyllä kestävät paperikiharat, jos teen tosi kapeilla hiusosioilla ja tosi ohuelle rullalle. Se afrosäkkärä vain ei ole look, jota tahtoisin käyttää useinkaan. Sellaiset "normaalit" kiharat suoristuu heti riippumatta siitä millä metodilla ne tekee. Hiusten pituudella ei ole myöskään ollut vaikutusta. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Plus että en puhunut papiljoteista vaan foliopötköistä. Näillä on saatu kiiharat sellaiseen käsivarrenpaksuiseen, alaselkään ulottuvaan tukkaankin. Vaatii vaan ohuita osioita ja hemmetisti kärsivällisyyttä, että jaksaa väkertää.
[/quote]
Tulee liian pientä käkkärää. Nyt on kuitenkin vuosi 2014.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:29"]
Kampaus pitää tietenkin suojata sateelta. Eihän mikään pysy jos hius pääsee kastumaan. Eli muovihuppu päähän sateella, niinkuin 60-luvulla naiset teki.
[/quote]
60-luvun neuvoista olisi kiva kuulla lisää!
Kihara ei varmasti kestä sadetta, mutta miten sateettomallakaan syyskelillä kiharat eivät pidä? Pyöräilen töihin parin kilometrin matkan hulmuavassa kiharatukassa joka on perillä lätsähtänyt selvästi. Auttaako jos tukan kietaisee huiville vintage-tyyliin aina kun on ulkoilmassa?
-AP
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:06"]
Mulla on paljon ohuita liukkita hiuksia. Permanentti epäonnistuu herkästi. Ei kiharru ollenkaan. Pari kampaajaa on onnistunutkin. Ne on malttaneet laittaa hyvin vähän hiuksia per rulla ja huuhtoneet kauan. Itsetehdyt kiharat teen niin, että pesun jalkeen kuivaan täysn ja sitten kostutan vähän ja kierrän talouspaperiin.
[/quote]
Kestääkö kiharat tällä tyylillä sinulla? Onko tärkeää että nimenomaan suihkun jälkeen jättää kosteaksi, eikä aloita kuivalla tukalla, jonka sitten itse kosteuttaa?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 21:20"]
Mulla on juurikin samanlainen tukka ja se on ärrrrsyttävä! Jopa kampaaja on todennut, että hankala on.
Ainoat kiharat jotka mulla pysyy, on "pantakiharat", kannattaa googlata. Eli käytännössä kiepautetaan yön ajaksi hiukset hiuspannan ympärille, ja aamulla on kiharat.
Mutta nämäkin pitää tehdä "oikein", eli suihkun jälkeen hiuksiin jotka on ihan hitusen enää kosteahkot, pyyhekuivaa paljon kuivemmat. Jätä kaikki hoitoaineet pois alta.
Ja mitä kauemmin pidät, sitä pysyvämmät tulee. Esim. juhlia varten olen pitänyt illan + yön ja aamulla on kiharat.
Sitten radikaalimpi mutta toimiva keino on "huonontaa hiusta". Itse huomasin että hiukseni olivat paljon helpommat yhden värinpoiston jälkeen. Liiallinen liukkaus katosi ja ne jopa pysyivät suoristusraudalla muodossaan.
[/quote]
Onko tässä sama juttu kun edellisessä, eli tuleeko suihkun jälkeen kestävämpää kiharaa? Entä tuleeko tällä tekniikalla päivän kestävät kiharat?
Itselläni on värjäämättömät hiukset, ja kampaaja on kehunut erittäin terveeksi (ja liukkaaksi).
Mukavaa että olette jakaneet kokemuksianne, ja hienoa huomata että en ole yksin hankalan tukan kanssa! :)