Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:02"]Okei ap, oletetaan ettei tamponin kanssa voi tulla ohivuotoja. Mutta, tamponin imukyky on rajallinen (siksihän niitä on eri kokoja). Eli entä jos tamponi "täyttyy" uinnin aikana? Sitten siihen ei veri enää imeydy vaan valuu pois. Ja pienikin määrä verta leviää kirkkaassa vedessä aika nopeasti isoksi lammikoksi, joka ei varmasti jää kenelläkään huomaamatta. Ja nuorelle tytölle ne superkoon tamponit saattavat oikeasti olla kivuliaita käyttää.
Itse voin käyttää joinakin menkkapäivinä yhtä tamponia useita tunteja, mutta joskus taas se vuoto hulahtaa siihen kerralla ja saa vaihtaa heti kun edellisestä vaihdosta on kulunut vain vartti. Uidessa tamponin täyttymistä ei välttämättä huomaa.
[/quote]
Tuskin se ehtii jossain tunnissa täyttyä, jos sen on juuri ennen uintia vaihtanut. Kuulostaa oudolta, että se vartissa jo kokonaan täyttyisi. Eihän siitä mitään tule, jos sitä vartin välein pitäisi olla vaihtamassa, oli sitten uimassa tai ei. Tamponissa on tällöin oltava jotain vikaa, tai sen käyttäjässä. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:10"]
Miksi ihmeessä LUKIOLAISILLE on jokin hiton WILMA käytössä? Onko nykyään lukiolaiset niin vauvoja, että opettajien täytyy käydä "kirjeenvaihtoa" vanhempien kanssa? Lukio on nuoren oma asia ja lukiolainen selvittää ne koulujuttunsa ihan itse. Vanhempien rooli on korkeintaa lukiokirjojen maksajan rooli. En muista, että äitini (isästä puhumattakaan) olisi lukioaikaan ollut missään tekemisissä vanhempien kanssa. Ei ollut mitään poissaolovihkoja tai muita vastaavia enää silloin.
TROLLI TROLLI TROLLI!!
[/quote]
Kyllä Wilma on lukiossa käytössä, ihan erilaisessa roolissa kylläkin kuin yläkoulussa. Lukiolaiset hoitavat sitä kautta kurssivalintansa, ovat yhteydessä opettajiin ja opettajat oppilaisiin. Wilmassa on koepäivät ja -arvosanat, kurssiarvosanat. Oppilaiden Wilma-näkymä on ihan erilainen kuin huoltajilla. Huoltajat kuittaavat poissaolot, näkevät arvosanat, tiedotteet ja huoltajille tulleet viestit. Esimerkiksi kurssivalintoihin ei huoltaja pääse.
Ap on tainnut keksiä koko jutun mutta vastaan nyt kuitenkin.
Kauheaa jos äiti suhtautuu teinityttöönsä noin, tyttöparka! Olen samanikäisen tytön äiti, enkä ikinä koskaan pakottaisi uimaan kuukautisten aikana enkä vähättelisi kipuja. Ihan luonnikkaasti tuo asia todettaisiin ja kuittaisin poissaolon.
Onpa pakkomielle ap:lla tamponiin. Kunnon tamponi-ap! :-D
No, mikä on tilanne? Yritätkö edelleen pakottaa tyttöä uimaan vai hyväksyitkö sen, ettei kuukautisten aikana tarvitse uida?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 06:01"]No, mikä on tilanne? Yritätkö edelleen pakottaa tyttöä uimaan vai hyväksyitkö sen, ettei kuukautisten aikana tarvitse uida?
[/quote]
Tytöllä on uintia vasta klo 14, joten minulla on hyvin aikaa vielä suostutella ja puhua järkeä. Harkitsen sitäkin että otan opettajaan yhteyttä ja selitän tilanteen, hän saa sitten sanoa mitä mieltä on esim. siitä, ettei tyttö suostu edes kävelylle uinnin sijaan. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 06:11"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 06:01"]No, mikä on tilanne? Yritätkö edelleen pakottaa tyttöä uimaan vai hyväksyitkö sen, ettei kuukautisten aikana tarvitse uida?
[/quote]
Tytöllä on uintia vasta klo 14, joten minulla on hyvin aikaa vielä suostutella ja puhua järkeä. Harkitsen sitäkin että otan opettajaan yhteyttä ja selitän tilanteen, hän saa sitten sanoa mitä mieltä on esim. siitä, ettei tyttö suostu edes kävelylle uinnin sijaan. ap
[/quote]
Anna jo olla. Ei ole noin vakavaa, jos yhden liikuntatunnin jättää väliin (ja vielä syystä).
Minä olen jo aikuinen enkä silti suostu menkkojen aikana menemään uimahalliin. Tampoonit eivät ole ollenkaan mun juttu,ovat epämiellyttäviä pitää ja jotenkin tunnen itseni likaiseksi menkkojen aikana. Minä suostusin tytön pyyntöön ja kyllä se opekin ymmärtää varmasti asian.
No, menee kövelylle? Se helpottaakuukautikipuja.
Meillä oli sit mahdollisuus mennä uimaan rästiuintikerralle. Se oli kiva. Käytiin open kanssa muuna aikana uimassa. Oli meitä muutama tyttö.
Suurin osa näistä, jotka täällä mesoavat siitä, että uimaan ei ole pakko mennä, eivät ole käyneet yläkoulussa uimassa kertaakaan. Eikö olekin näin!
Miksi olet niin pakkomielteinen tämän asian suhteen? Ja todellakin olet tiukkapipo vaikka muuta yrität väittää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:58"]
[/quote]Ap ei ymmärrä, että kaikille se tamponi ei yksinkertaisesti menen sisään. Itse en pystynyt käyttämään teininä tamponeja, ei sovi ei mahdu, herra saa rahat takaisin. Ap varmaan ollut löysä nuori.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:02"]Okei ap, oletetaan ettei tamponin kanssa voi tulla ohivuotoja. Mutta, tamponin imukyky on rajallinen (siksihän niitä on eri kokoja). Eli entä jos tamponi "täyttyy" uinnin aikana? Sitten siihen ei veri enää imeydy vaan valuu pois. Ja pienikin määrä verta leviää kirkkaassa vedessä aika nopeasti isoksi lammikoksi, joka ei varmasti jää kenelläkään huomaamatta. Ja nuorelle tytölle ne superkoon tamponit saattavat oikeasti olla kivuliaita käyttää. Itse voin käyttää joinakin menkkapäivinä yhtä tamponia useita tunteja, mutta joskus taas se vuoto hulahtaa siihen kerralla ja saa vaihtaa heti kun edellisestä vaihdosta on kulunut vain vartti. Uidessa tamponin täyttymistä ei välttämättä huomaa. [/quote] Tuskin se ehtii jossain tunnissa täyttyä, jos sen on juuri ennen uintia vaihtanut. Kuulostaa oudolta, että se vartissa jo kokonaan täyttyisi. Eihän siitä mitään tule, jos sitä vartin välein pitäisi olla vaihtamassa, oli sitten uimassa tai ei. Tamponissa on tällöin oltava jotain vikaa, tai sen käyttäjässä. ap
[/quote]
jos se tampooni voi täyttyä yläpuolelta verestä niin voi se alapuolelta vedestäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:46"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:58"]
[/quote]Ap ei ymmärrä, että kaikille se tamponi ei yksinkertaisesti menen sisään. Itse en pystynyt käyttämään teininä tamponeja, ei sovi ei mahdu, herra saa rahat takaisin. Ap varmaan ollut löysä nuori.
[/quote]
Jossain viestissä kerroin, että tiedän tytön käyttävän tamponeja. Tai en ainakaan mitään muuta syytä keksi sille, että hän niitä pyytää ostamaan. Ja ei tosiaan kerro mistään löysyydestä tamponin käyttö, lähes kaikkihan niitä käyttää. Sinulla ei varmaan mahdu sitten peniskään sisälle, olen pahoillani. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:02"]Okei ap, oletetaan ettei tamponin kanssa voi tulla ohivuotoja. Mutta, tamponin imukyky on rajallinen (siksihän niitä on eri kokoja). Eli entä jos tamponi "täyttyy" uinnin aikana? Sitten siihen ei veri enää imeydy vaan valuu pois. Ja pienikin määrä verta leviää kirkkaassa vedessä aika nopeasti isoksi lammikoksi, joka ei varmasti jää kenelläkään huomaamatta. Ja nuorelle tytölle ne superkoon tamponit saattavat oikeasti olla kivuliaita käyttää. Itse voin käyttää joinakin menkkapäivinä yhtä tamponia useita tunteja, mutta joskus taas se vuoto hulahtaa siihen kerralla ja saa vaihtaa heti kun edellisestä vaihdosta on kulunut vain vartti. Uidessa tamponin täyttymistä ei välttämättä huomaa. [/quote] Tuskin se ehtii jossain tunnissa täyttyä, jos sen on juuri ennen uintia vaihtanut. Kuulostaa oudolta, että se vartissa jo kokonaan täyttyisi. Eihän siitä mitään tule, jos sitä vartin välein pitäisi olla vaihtamassa, oli sitten uimassa tai ei. Tamponissa on tällöin oltava jotain vikaa, tai sen käyttäjässä. ap
[/quote]
jos se tampooni voi täyttyä yläpuolelta verestä niin voi se alapuolelta vedestäkin.
[/quote]
Ai että vesi kiipeäisi emättimen seinämiä pitkin tamponiin? Jos se on asetettu oikein/oikeaan kohtaan niin ei varmasti. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:40"]Miksi olet niin pakkomielteinen tämän asian suhteen? Ja todellakin olet tiukkapipo vaikka muuta yrität väittää.
[/quote]
Ei se ole mitään pakkomielteisyyttä, jos haluaa ja vaatii lastaan huolehtimaan koulunkäynnistä. ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:36"]
en pidä tuosta kuukautiskipujen vähättelystä. ne voi olla niin pahoja, että invalidisoivat täysin.
[/quote]
Totta, mutta tytär ei näytä yhtään invalidisoituneelta. Sitä paitsi liikunta voi auttaa kuukautiskipuihin. ap
[/quote]
joopajoo. et vakuuta.
omituista miten äiti epäilee vaan tytärtään eikä yritä edes ymmärtää.
Uhkaa viedä kännykkä ja tietokone pois niin kyllä se tyttös sinne altaaseen menee.
En ymmärrä miksi ap haluaisi väkisten pakottaa tyttärensä uimaan? Alussa syyksi selitettiin paljon poissaolot.
Itse en kyllä olisi huolissani yhdestä uintipoissaolosta vaan siitä miksi niitä Poissaoloja on muuten paljon.
Meillä olisi itsestään selvää että uimaan ei tartte mennä menkkojen kanssa jos ei halua. mutta sitten mennään vaihtoehtoisen liikuntaan. Jos kivut on kovat niin otetaan särkylääkettä. Jos paljot poissaolot ovat aina menkkojen Aikaan niin varattuihin lääkäriaika kivuliaiden menkkojen takia jos se syy.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 05:10"]Miksi ihmeessä LUKIOLAISILLE on jokin hiton WILMA käytössä? Onko nykyään lukiolaiset niin vauvoja, että opettajien täytyy käydä "kirjeenvaihtoa" vanhempien kanssa? Lukio on nuoren oma asia ja lukiolainen selvittää ne koulujuttunsa ihan itse. Vanhempien rooli on korkeintaa lukiokirjojen maksajan rooli. En muista, että äitini (isästä puhumattakaan) olisi lukioaikaan ollut missään tekemisissä vanhempien kanssa. Ei ollut mitään poissaolovihkoja tai muita vastaavia enää silloin.
TROLLI TROLLI TROLLI!!
[/quote]
Ap täällä taas. En tiedä miksi näin on, mutta Wilma on tytön lukiossa käytössä, ei se ole minun päätökseni ollut enkä minä voi asiaan vaikuttaa. Turha siis väittää trolliksi.