Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kovastipa saatte tyydyttynyttä rasvaa ruokavaliostanne, karppaajat!

Vierailija
30.08.2006 |

Monellakin ihan kauhean epäterveellinen ruokalista. Ymmärrän kyllä huonojen hiilareiden välttämisen, mutta en ylenpalttista eläinrasvojen käyttöä. On niitä parempiakin rasvanlähteitä kuin pekoni, voi, kerma, smetana, voi ym!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppi, joka käyttää vähärasvaista lihaa ja kasvis- pähkinä- tai kalarasvoja.

Vierailija
2/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Monellakin ihan kauhean epäterveellinen ruokalista. Ymmärrän kyllä huonojen hiilareiden välttämisen, mutta en ylenpalttista eläinrasvojen käyttöä. On niitä parempiakin rasvanlähteitä kuin pekoni, voi, kerma, smetana, voi ym!

joku pakko kehua, kuinka paljon saa rasvaa itseensä ahdettua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On niitä parempiakin rasvanlähteitä kuin pekoni, voi, kerma, smetana, voi ym!

Mihin sitten perustuu karppaajien alanevat kolesterolilukemat?

Vierailija
4/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
5/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö silti käyttämästänne rasvasta suurin osa pitäisi olla koostumukseltaan tyydyttymätöntä. Eli paljon hyviä kasviöljyjä, rasvaista kalaa, pähkinöitä yms. ja sitten ehkä hieman voita, aitoa kermaa ym. eläinrasvaa. -ap

Vierailija
6/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko sulla henkilökohtaista kokemus...

Mutta tutkimuksiin olen menossa ihan veljeni takia, jolle lääkäri syöttää korkeiden lukemien takia ihan sellaista soopaa, että hirvittää...

Epäilemättä ennen karppausta omatkin lukemat huitelivat 5:ssä.

Mutta enpä ole karppia tavannut joka väittäisi lukemiensa nousseen.

Vierailija
7/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Seuraava on lainaus tohtori. fi sivuilta (margariini taitaa olla itsestäänselvyys ja siksi se on mainittu rasvan lähteeksi, itse suosin mieluummin kasvisöljyjä)

Aikuisilla välttämättömien rasvahappojen saanti turvataan 8 - 10 teelusikallisella rypsiöljypohjaista kasvimargariinia, joka sisältää rasvaa 80 %. Mikäli käytetään lisäksi rypsiöljypohjaista salaatinkastiketta, saanti turvataan neljällä teelusikallisella kasvimargariinia ja yhdellä ruokalusikallisella salaatinkastiketta

Vierailija
8/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta eikö silti käyttämästänne rasvasta suurin osa pitäisi olla koostumukseltaan tyydyttymätöntä. Eli paljon hyviä kasviöljyjä, rasvaista kalaa, pähkinöitä yms. ja sitten ehkä hieman voita, aitoa kermaa ym. eläinrasvaa. -ap

JOKAINEN KARPPI SYÖ ÖLJYJÄ, KALAA, PÄHKINÖITÄ YMS.

Voita käytetään satunnaisesti, kuten kermaakin....

Vierailija
9/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä en vielä ole tavannut karppia...

Vierailija
10/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattien osalta tutkimus on keskittynyt ravintokuitujen vaikutusten selvittämiseen. Paljon kuitua sisältävät viljakasvit ja täysvilja ruokavaliossa näyttävät ehkäisevän suolistosyöpiä ja muita ruoansulatuselimistön syöpiä.

Kaikki kuidut eivät ole yhtä edullisia vaikutuksiltaan. Vilja- ja juureskuitujen, kuten selluloosa ja ligniini, katsotaan olevan hyödyllisempiä kuin esimerkiksi hedelmäkuitujen (pektiini). Suomalaiseen ruokavalioon perinteisesti kuuluvat juurekset ja ruisleipä ovat tässäkin suhteessa terveellistä ruokaa.

(Syöpäjärjestöjen sivuilta)

Kuidut alentavat kolesterolia ja lisäksi tasapainottavat vatsan toimintaa ja verensokeria. Kuidut myös lisäävät kylläisyyden tunnetta ja auttavat siten painonhallinnassa.

Kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta sitomalla ruoan mukana tulevaa kolesterolia ja elimistön tuottamia sappihappoja. Sappihappojen muodostamiseen tarvitaan kolesterolia, joka poistuu näin elimistöstä kuituun sitoutuneena.

Suositus: Kuitua vähintään 25 g/vrk

Keskimäärin suomalainen saa kuitua alle suositusten: noin 20 grammaa päivässä.

Kuitua on vain kasvikunnan tuotteissa. Kuitu voi olla liukoista tai liukenematonta. Käytännössä samoissa ruoka-aineissa on sekä liukenemattomia että liukenevia kuituja. Kuitupitoinen ravinto lisää yleensä sekä liukenevien että liukenemattomien kuitujen saantia. Samalla saat runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

Liukenevat kuidut muodostavat hyytelömäisen seoksen eli geelin nesteen kanssa ja sitovat tehokkaasti kolesterolia ja sappihappoja. Liukenevaa kuitua saat, kun valitset kaura- ja ruisvalmisteita, marjoja ja hedelmiä, sekä herneitä, linssejä sekä papuja patoihin ja keittoihin.

Liukenemattomat kuidut, kuten kasvien selluloosa ja ligniini, ovat karkeita kuituja. Niillä on erityisesti vaikutusta vatsan toimintaan. Liukenemattomia kuituja on esimerkiksi leseissä, omenankuorissa, juureksissa, marjoissa ja kasviksissa.

Kuituja kannattaa kerätä näistä lähteistä:

täysjyväleivät, -puurot, erityisesti ruispohjaiset

täysjyväriisi, -pasta, mysli

marjat, hedelmät

juurekset, kasvikset

pavut, linssit, herneet

leseet, siemenet

(Sydänliiton sivuilta)

Googlettamalla löydät paljon lisää tietoa. Tässä vain pari esimerkkiä. -3

Vierailija
11/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö paljon munia ja pekonia ym. rasvaista lihaa ja kermaa, juustoa ja voita ja laittaa teelusikallisen öljyä salaatin päälle, ei rasvojen suhde ole " ehkä" oikea.

Tämä EI VARMASTI koske läheskään kaikkia karppaajia, mutta joitakin kyllä. Tunnen itse erään. En vain ole viitsinyt puuttua hänen asioihinsa. -Ap

Vierailija
12/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suoli toimii paremmin nyt karpatessa, uloste on löysää ja sen vaikutus näkyy heti pukamissakin.

Uskon saavani tarpeeksi kuitua kasviksista ja marjoista ja karpit ovat huomanneet itsekin etteivät tarvitse kuituja saman verran kuin ne jotka syö hh-mössöjä.

Karppausinfon sivuilla asiasta juuri keskusteltiin.

Vierailija
13/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teollisesti puristeltu ja väännelty margariini on ihmiskeholle parempaa ravintoa kuin voi. Milloin ihmisestä tuli niin taitava että päihittää luonnon luomistyössä.

Vierailija
14/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti paljon parempaa kuin teollisesti kovetetut kasvirasvat. SILTI rasvoista tulisi SUURIN osa olla muuta kuin voita (= Hyviä kasviöljyjä (ei palmuöljy ym) siis ihan luonnollisessa öljymäisessä muodossaan, ei kiinteinä margariineina, kalaöljyä ym.)

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää???? -Ap

Vierailija
15/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos syö paljon munia ja pekonia ym. rasvaista lihaa ja kermaa, juustoa ja voita ja laittaa teelusikallisen öljyä salaatin päälle, ei rasvojen suhde ole " ehkä" oikea.

Tämä EI VARMASTI koske läheskään kaikkia karppaajia, mutta joitakin kyllä. Tunnen itse erään. En vain ole viitsinyt puuttua hänen asioihinsa. -Ap

Minä syön juuri kuvaamallasi tavalla ja olen laihtunut kolmessa kuukaudessa 12kg. Ärsyttää, kun jotkut tuttavat alkavat piruilemaan ruokavaliostani, vaikka itse syövät kaiken maailman lisäainemömmöjä ja ovat ylipainoisia.

Olen nyt ihannepainossani, joten olen lisännyt ruokavaliooni yhden ruisleivän päivässä, silloin tällöin hedelmiä ja perunaa. Olen todella pirteä ja minulle on sanottu, että näytän paremmalta kuin koskaan. Ylipainoisena minulle tuli kaikenlaisia verenpaineongelmia ja väsymystä, sekö oli sitten parempi?

Minä en syö keksejä, karkkeja, sipsejä, hampurilaisia, pitsoja, valmisruokia, enkä mitään vehnäjauhoista tehtyä. Syön erittäin paljon kasviksia, kalaa, broileria, pekonia, naudan- ja sianlihaa, kananmunia, marjoja, pähkinöitä, tummaa suklaata, rahkaa, kermaa, rypsiöljyä.

Kyllä minä varmasti joskus kuolen, mutta niinhän me kaikki.

Jos käyn kylässä syön sitä mitä tarjotaan. Hiilareihin ei kuole, mutta olen sitten tarkempi seuraavat päivät.

Vierailija
16/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä muuten yhtään voita tai margariinia. En ole kokenut tarpeelliseksi.

Vierailija
17/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt mielessä, että sianrasvassa ja voissa on vain vähän enemmän tyydyttyneitä rasvoja kuin kerta- ja monityydyttämättömiä. Vaikka pistelisi suuhun pelkkää laardia, niin se ei ole katastrofi, jos ruokavalioon kuuluu edes hiukan öljyä/pähkinöitä/kalaa.

Vierailija
18/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sekö on terveellistä, jos ruokavali...

Ok, karppaajat ehkä korostaa liikaa tuota rasvaa täällä, mut ei se tosiaankaan perustu pelkän voin käyttöön, luulin tehneeni sen jo selväksi tässä ketjussa.

Vierailija
19/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko käynyt mielessä, että sianrasvassa ja voissa on vain vähän enemmän tyydyttyneitä rasvoja kuin kerta- ja monityydyttämättömiä. Vaikka pistelisi suuhun pelkkää laardia, niin se ei ole katastrofi, jos ruokavalioon kuuluu edes hiukan öljyä/pähkinöitä/kalaa.

Siis jos voissa ja sianrasvassa on puolet tyydyttynyttä rasvaa niin se on sinusta vähän ja tuollainen rasva hyvää??? Sitten pari pähkinää päälle!

Siis voi apua! Luovutan! -Ap

Vierailija
20/35 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatteleppas sitä, että ihan vastasyntyneille lapsillekin annetaan epäterveellistä eläinrasvaista maitoa, mutta onneksi on olemassa korvikkeita, joissa on sitä terveellistä (kovetettua) kasvirasvaa!!

Tuli vaan mieleen...