Kilpirauhasarvot - apua?
En tiedä onko hyvät vai huonot vai jotain siltä väliltä. Lääkäri on lomalla joten soitto aika on vasta seuraavan viikon lopulle.
P -TSH 4.15* (0.438-3.98 mU/l)
P -T4-V 14.5 pmol/l (10-17.1 pmol/l)
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:12"]
Viitearvot ovat TSH: 0,5-3,6 ja T4V: 9-19, juuri tällä viikolla arvoista itse kyselin. Eli Ap:lla on T4V ihan normaali, mutta TSH vähän alakanttiin.
[/quote]
Viitearvot ovat labrakohtaiset, esim fimlab antaa neloselle viitearvot 11-22. Mulla on jämähtänyt 13 ja olo on pässi.
[/quote]
En tiedä muuta kuin nuo arvot, joten en ota kantaa mitä muilla on. Mulla meni taas liikatoiminnan puolelle tässä hiljattain, TSH on 0,388 ja T4V on 22 ja kyllä sen huomaakin, että on liikatoimintaa ja arvasinkin tämän jo ennen verikokeita. Joten nyt on vähennetty Thyroxinia. Toivottavasti auttaa pian, nimittäin liikatoiminta tuntuu pahemmalta kuin vajaatoiminta, ainakin mulla.
Ei aina tarvita heti lääkkeitä. Saivat Ampliassa vointini kuntoon ruokavaliolla ja lisäravinteilla. Olen nyt ihan eri ihminen.
Ihmettelen, kuinka paljon pelkästään em. toimilla voi vaikuttaa kehoon ja mieleen.
Pelkkiä lääkkeitä olisin saanut muualla väsymykseen ja mahakipuihini. Nyt paranin luonnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:20"]
Paljon vastauksia, kiitos.
Itse en ollut ollenkaan varma asiasta.
Toivottavasti saan apua. Voiko lääkitystä "vaatia" tai "pyytää" yms, jos lääkäri ei sitä muuten lähde määräämään?
[/quote]
Kyllä saa pyytää ja vaatiakin. Ja vaihtaa lääkäriä jos lääkäri ei suostu antamaan lääkitystä.
[/quote]
Tuleeko tälläisiä ohjeita kirjoittaville suurille älyköille lainkaan mieleen, että siihen on todennäköisesti hyvä syy jos lääkitystä ei kirjoiteta. Eipä tietenkään. Helppoahan se on netissä jakaa näitä mainioita neuvoja. Vaatimuksia voitte ruveta esittämään siinä vaiheessa kun olette sen lääkärin esimies.
[/quote]
Joopa joo. Minulla oli TSH ensin 4.5 ja lääkärin mukaan ei aihetta lääkitykselle vaan seurataan asiaa. Kolme viikkoa myöhemmin TSH oli 7.2, viikkoa myöhemmin 6.9. Vasta silloin sain lääkityksen, koska lääkärin mukaan THS "vähän" koholla (labran viitearvot (0.2-4). Lääkeannos pieni, vain 25 mikrogrammaa. Lisäksi lääkäri ohjeellisti virheellisesti, että lääkkeen voi ottaa mihin aikaan tahansa ja sen kanssa saa syödä mitä vain. Verikokeisiinkin kuulemma voi mennä mihin tahansa aikaan päivästä, ilman paastoa. Kaikki kilpparipotilaat tietää, että kuinka päin helvettiä nuo lääkärin väitteet on. Seuranta-ajan antoi 3 kk:n päähän (seuranta-aika lääkkeen aloitettua on oikeasti 6-8 viikkoa).
Vaihdettuani toiselle klinikalle, sanoi heidän lääkärinsä, että lääkitys kuuluu aloittaa jo siinä kohtaa kun TSH on 2.5 (tätä mieltä on myös monet kansainväliset asiantuntijat). Lisäksi lääkäri sanoi, että syömäni annostus on aivan liian pieni ja nosti sen 75 mikrogrammaan saman tien. Ja sanoi tosiaan, että hän ei tuijota arvoja orjallisesti vaan katsoo potilaan vointia. Sekä siunaili, että miten pihalla terveyskeskuslääkärini on tästä asiasta ja kysyi, että oliko kyseessä joku vastavalmistunut. (No ei ollut vaan vanhempi ihminen). Tämä uusi lääkäri sanoi, että potilaalla on kyllä oikeus sanoa lääkärille mielipiteensä, sekä pyytää ja vaatia asioia koska kyseessä on potilaan elämä.
Että ihan turha tulla jeesustelemaan, että potilaan pitäisi olla nöyrä, eikä saa pyytää eikä vaatia yhtään mitään vaan luottaa lääkäriin kuin messiaaseen. Jos olisin tehnyt näin ja jäänyt odottelemaan seuranta-aikaa, voisin edelleen huonosti (seuranta-aika olisi ollut kuukauden päästä) eikä minulta olisi huomattu noita kaikkia muita asioita jotka ilmeni verikokeista.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:31"]
Tiedätkö mitä muita verikokeita sinulta on otettu kilpirauhasen lisäksi? Vai onko otettu mitään?
Minulla (11 taas tässä hei) kilpirauhasen vajaatoiminta toi mukanaan korkeat kolesteroliarvot ja niiden rajun nousun 5 kk:n sisään, verensokerin rajun nousun 5 kk:n sisään (vielä ollaan kuitenkin normaaliarvojen sisällä) ja hormoniongelmat (hormoniarvot aivan liian alhaiset ja menkat sekaisin). Myös rautavarastojen tyhjenemiseen ilmeisesti tuo kilppariongelma vaikutti. (Hemoglobiini on edelleen korkea mutta rautavarastot todella alhaiset, ne ovat 1/5 siitä mitä niiden pitäisi olla). Vaihdoin tosiaan terveyskeskuksesta pienemmälle vastaanotolle jossa nuo kaikki havaittiin, terveyskeskuksessa noita ei ilmeisesti edes otettu tai jos otettiin niin ei sanallakaan mainittu minulle, että niissä olisi mitään vikaa.
Suosittelen siis keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään muista verikokeista koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan.
[/quote]
Mulla on kilpirauhasarvot siinä ja siinä viitearvojen sisällä. Samalla kertaa katsottiin myös verensokeri (reippaasti yli viitearvon), hemoglobiini (viitearvon ylärajalla, ei vielä silti liian korkea), kolesteroli (koholla) ja monia muita arvoja. Mitä tekee tk-lääkäri? Sivuuttaa kaikki oireet ja määrää sokerirasitustestiin.
[/quote]
Sokerirasitustestiin siis olen vasta menossa, mutta lääkäri puhui jo silloin noista arvoista soittaessaan kuin olisi jo päättänyt, että mulla on diabetes. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole, koska arvot ovat normaalit ja kaikki oireeni voivat johtua muistakin vaivoista, kuten juuri siitä diabeteksesta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:43"]
Tiedätkö mitä muita verikokeita sinulta on otettu kilpirauhasen lisäksi? Vai onko otettu mitään?
Minulla (11 taas tässä hei) kilpirauhasen vajaatoiminta toi mukanaan korkeat kolesteroliarvot ja niiden rajun nousun 5 kk:n sisään, verensokerin rajun nousun 5 kk:n sisään (vielä ollaan kuitenkin normaaliarvojen sisällä) ja hormoniongelmat (hormoniarvot aivan liian alhaiset ja menkat sekaisin). Myös rautavarastojen tyhjenemiseen ilmeisesti tuo kilppariongelma vaikutti. (Hemoglobiini on edelleen korkea mutta rautavarastot todella alhaiset, ne ovat 1/5 siitä mitä niiden pitäisi olla). Vaihdoin tosiaan terveyskeskuksesta pienemmälle vastaanotolle jossa nuo kaikki havaittiin, terveyskeskuksessa noita ei ilmeisesti edes otettu tai jos otettiin niin ei sanallakaan mainittu minulle, että niissä olisi mitään vikaa.
Suosittelen siis keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään muista verikokeista koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan.
[/quote]
Otettiin Hemoglobiini arvot ja sokerit.. Nämä tulokset sain siis hieman aiemmin.
Hemoglobiini on 150, pitkä sokeri 7.3 - sain tyypin 2 diabetes lääkitykseen siihen btw.
En tiedä onko diabeteksellä jotain tekemistä kilpirauhasen kanssa sitten?
Tämä kaikki siis johti yksinkertaisesti siitä että halusin apua jatkuviin virtsatientulehduksiin seksin yhteydessä (pesuista yms huolimatta.)
Lääkäri sitten kommentoi että olen hieman ylipainoinen paras ottaa verikokeita..
No kuitenkin, tässä sitä nyt ollaan, lähes täysin kujalla kaikesta. Lääkäri on siis venäläinen ja olen pahoillani mutta hänen puheestaan on välillä vaikea ottaa selkoa....
ap
[/quote]
Kilpirauhanen vaikuttaa verensokeriinkin ja joillakin voi tosiaan pukata diabetestä tai ihan vaan korkeita verensokereita.
Mitä tuohon hemoglobiiniin tulee niin se ei kerro rautavarastoista mitään. Eli voi olla hyvä/korkea hemoglobiini ja silti rautavarastot pienet. Itsellänikin hb oli 144 ja rautavarastot todella alhaiset (lääkärin sanoin olemattomat). Eli rautavarastoja pitäisi katsoa ihan eri kokeella. Tuo rauta on kuulemma tosi tärkeää kilpparipotilaalle eli rautavarastojen pitäisi olla hyvä, että kilpparihoito puree.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:54"]
Sokerirasitustestiin siis olen vasta menossa, mutta lääkäri puhui jo silloin noista arvoista soittaessaan kuin olisi jo päättänyt, että mulla on diabetes. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole, koska arvot ovat normaalit ja kaikki oireeni voivat johtua muistakin vaivoista, kuten juuri siitä diabeteksesta.
[/quote]
No just, siinä on taas tyyppiesimerkki lääkäristä joka ei näytä tietävän kilpparijutuista mitään.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:43"]
[/quote]
Otettiin Hemoglobiini arvot ja sokerit.. Nämä tulokset sain siis hieman aiemmin.
Hemoglobiini on 150, pitkä sokeri 7.3 - sain tyypin 2 diabetes lääkitykseen siihen btw.
En tiedä onko diabeteksellä jotain tekemistä kilpirauhasen kanssa sitten?
Tämä kaikki siis johti yksinkertaisesti siitä että halusin apua jatkuviin virtsatientulehduksiin seksin yhteydessä (pesuista yms huolimatta.)
Lääkäri sitten kommentoi että olen hieman ylipainoinen paras ottaa verikokeita..
No kuitenkin, tässä sitä nyt ollaan, lähes täysin kujalla kaikesta. Lääkäri on siis venäläinen ja olen pahoillani mutta hänen puheestaan on välillä vaikea ottaa selkoa....
ap
[/quote]
Kilpirauhanen vaikuttaa verensokeriinkin ja joillakin voi tosiaan pukata diabetestä tai ihan vaan korkeita verensokereita.
Mitä tuohon hemoglobiiniin tulee niin se ei kerro rautavarastoista mitään. Eli voi olla hyvä/korkea hemoglobiini ja silti rautavarastot pienet. Itsellänikin hb oli 144 ja rautavarastot todella alhaiset (lääkärin sanoin olemattomat). Eli rautavarastoja pitäisi katsoa ihan eri kokeella. Tuo rauta on kuulemma tosi tärkeää kilpparipotilaalle eli rautavarastojen pitäisi olla hyvä, että kilpparihoito puree.
[/quote]
Eipä taidettu rauta-arvoja ottaa. :/
ap
AP! Paljonko maksoit testeistä?? Itselläni olisi edes testit (epäilen kilpparivt.) mutta hinta hirvittää.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:10"]
AP! Paljonko maksoit testeistä?? Itselläni olisi edes testit (epäilen kilpparivt.) mutta hinta hirvittää.
[/quote]
En mitään? Ihan terveyskeskuksessa kävin. Lääkärin kanssa puhuminen ennen niitä kokeita maksoi kyllä sen 15 euroa. Lähettivät laskun sitten perästä.
Tuttavani muutama vuosi sitten kävi yksityisellä ja maksoi muistaakseni.. jotain 100-150 euron välillä, kokeet ja lääkärin näkeminen. Muistaakseni. En mene vannomaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:08"]
ap
[/quote]
Juu, ei ne yleensä niitä ota, katsovat vain hb:tä joka tosiaan ei kerro asiasta yhtään mitään.
Minulta tosiaan katsottiin kolesterolit, verensokerit, rautavarastot, hormonit, magnesium, sinkki, d-vitamiini ja kaikki mahdolliset lääkäriä vaihdettuani. Mutta terveyskeskuksissa harvemmin sellaista tehdään, ihan jo kustannussyistä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:10"]
[/quote]
En ole ap, mutta olisikohan tästä silti apua... Meidän terveysasemalla labrat ottaa Fimlab ja sinne voi mennä myös omakustanteisesti, kilpirauhastutkimukset maksaa näköjään 5,40€.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:08"]
ap
[/quote]
Juu, ei ne yleensä niitä ota, katsovat vain hb:tä joka tosiaan ei kerro asiasta yhtään mitään.
Minulta tosiaan katsottiin kolesterolit, verensokerit, rautavarastot, hormonit, magnesium, sinkki, d-vitamiini ja kaikki mahdolliset lääkäriä vaihdettuani. Mutta terveyskeskuksissa harvemmin sellaista tehdään, ihan jo kustannussyistä.
[/quote]
Niinpä. No, täytyy nyt vain odotella lääkärin mielipidettä asiasta.
Varmaan tuota diabetestä heti meni ajattelemaan kun kysyi että onko suvussa ja vastasin tietenkin että on.
Näin jälkiviisaana olisi pitänyt myös sanoa että kilpirauhasen vajaatoimintaa on suvussa myös mutta kun lääkäri ei sitä kysynyt niin enpä tajunnut mainita.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:19"]
Niinpä. No, täytyy nyt vain odotella lääkärin mielipidettä asiasta.
Varmaan tuota diabetestä heti meni ajattelemaan kun kysyi että onko suvussa ja vastasin tietenkin että on.
Näin jälkiviisaana olisi pitänyt myös sanoa että kilpirauhasen vajaatoimintaa on suvussa myös mutta kun lääkäri ei sitä kysynyt niin enpä tajunnut mainita.
[/quote]
Joo, kannattaa lääkärille sanoa tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, että suvussa sitä on. Meilläkin on sitä suvussa, samoin diabetesta, mutta terveyskeskuslääkäri ei siihen tietoon reagoinut mitenkään. Sitten siltä toiselta lääkäriltä sain kuulla, että vaikka suvussa olisi pelkkää diabetesta niin se jo yksinään altistaa kilpirauhasongelmille. (Puhumattakaan sitten siitä jos on kilpirasongelmia ja diabetestä suvussa).
Itsellä arvot oli 7,9 ja 13. Lääkitys aloitettiin heti 0,1mg:lla ja nyt vetelen niitä jo 13 vkossa. Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että lääkitys on johdollaan, vielä ehkä pitää nostaa siihen 14:ään.
Löytyyko Fimlabin laboratiohinnastoa mistään netistä?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:47"]
[/quote]
http://www.fimlab.fi/lake/oma_terveys/tutkimuspaketit.tmpl?sivu_id=36
Tuosta kun ruksit verikokeen (tai useamman) ja painat alhaalla olevaa "vie lähetteeseen"-nappulaa niin seuraavalla sivulla saat hintatiedot.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:47"]
[/quote]
[/quote]
Mulla on kilpirauhasarvot siinä ja siinä viitearvojen sisällä. Samalla kertaa katsottiin myös verensokeri (reippaasti yli viitearvon), hemoglobiini (viitearvon ylärajalla, ei vielä silti liian korkea), kolesteroli (koholla) ja monia muita arvoja. Mitä tekee tk-lääkäri? Sivuuttaa kaikki oireet ja määrää sokerirasitustestiin.