Lapsettomat - kenelle testamenttaatte omaisuutenne?
Tässä keski-ikäisenä olen alkanut pohtia testamentin laatimista, mutta en tiedä kenelle jätän perintöni.
Miehellä ja minulla ei ole sisaruksia, eikä siis lapsia.
Kenelle te muut olette testamentanneet omaisuutenne?
Kommentit (181)
No, tuo ei nyt niin suuri ongelma ole, että sen takia alkaisin mukuloita tehtailemaan...
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole elossa enää perintökelpoisia sukulaisiakaan (siis sisaruksia, sisarusten lapsia eikä vanhempiakaan) aioin testamentata mahdolliset varani kahdelle säätiöllä puoliksi molemmille tieteelliseen työhön.
Kannattaisi sitten tehdä se, eikä vain aikoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa.
Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille
Voihan lapseton pariskunta tehdä testamentit toisilleen kuten ulkomailla asuneet sukulaiset. Ja perinnön saanut voi myydä toisen nimissä omaisuutta, kuten vaikka kesähuvilan Suomesta.
Itse aion elää ja käyttää rahat mieheni kanssa. Rikkaat sisarukseni suomessa eivät tarvitse minun rahojani. Jos jotkut kuvittelevat meitä miljonääriksi joutuvat karvaasti pettymään. 😩
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että elämän ehtoopuolella ei ole mitään jätettävää. Jos jotain jäisi niin todennäköisesti menisi tieteellisen tutkimuksen tukemiseen.
Minä testamenttaisin mihin tahansa muualle paitsi yhdellekään sukulaiselle tai uskonnolliselle yhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että elämän ehtoopuolella ei ole mitään jätettävää. Jos jotain jäisi niin todennäköisesti menisi tieteellisen tutkimuksen tukemiseen.
Sen verran jätän, että hautajaiskulut kattaa, kaikki muut pistän menemään.
Yksi vaihtoehto on tukea yksityishenkilöitä, joiden toimintaa arvostatte.
THIS IS INSANE, I NEED YOUR HELP (Permanently Demonetized)
Onko Suomessa muka niin, että ilman testamenttia vanhempi voi periä lapsensa, vaikka lapsilla uuttakin perhettä ja/tai sisaruksia!?
Menin naimisiin ja myös mieheni on vela. Ilman testamenttiakin lapseton aviopari perii toisensa.
Jos en olisi naimisissa tekisin testamentin paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle ja korut jättäisin kummilapsille.
Olen tehnyt testamentin, jossa rahani menevät luonnonsuojeluun, tarkemmin Suomen metsien suojeluun. Omaisuuteni menee siis tulevien sukupolvien hyväksi. Ilman luontoa ei ole elämää ihmiselläkään.
Miehelleni. Itsekkäät sisarukset jäävät ilman koska eivät ole koskaan puolustaneet minua. Aina vain itseään.
Tein testamentin Suomen Syöpäyhdistykselle, heidät on velvoitettu hoitamaan myös hautajaiset.
Mitä jos ainoa lapseni perii minut ja kuolee sitten lapsettomana?
Meneekö hänen perintönsä sisarpuolille ja näiden lapsille? Eli exän lapsille.
Voinko vaikuttaa tähän omalla testamentilla?
Vierailija kirjoitti:
Ohjeista lastasi tekemään testamentti, niin asiat menevät kuten hän haluaa. Et pysty vaikuttamaan muuta kuin lapsesi aviopuolison osalta eli voit sulkea hänet avio-oikeuden ulkopuolelle.
Jos olisin nykyisen miehen kanssa ja lapseton, niin miehen lapset ensimmäisestä liitosta. Olemme tosi läheisiä ja pidän heistä vilpittömästi.
Jos olisin sinkku, niin veljen tytölle. Kiva tyttö, mutta ei mitenkään niin arjessa tärkeä kuin nämä miehen lapset. Vaikka miehen lapset on aikuisia, olivat jo tavatessa lähes täysi-ikäisiä, on heistä tullut minulle tosi tärkeä osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa.
Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille
Lapseton aviopari perii toisensa ilman testamenttiakin. Leski saa omaisuuden käyttöönsä ja voi tehdä sillä mitä haluaa. Mikäli hänen kuolemansa jälkeen jotain on jäljellä, se jaetaan kahden suvun kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tilanne on yksinkertaisempi kuin ap:lla, koska minulla on sisaruksia. Heidän lapsilleen (jotka ovat minulle hyvin rakkaita) siis testamenttaan omaisuuteni.
Miksi testamenttaat siskosi lapsille, kun hehän perisivät sinut joka tapauksessa.
Siskon lapset eivät todellakaan peri ensimmäisenä lapsetonta tätiä/setää :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos ei ole testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisolle se menee ilman testamenttiakin. Jos hän kuolee ennen minua, testamenttaan nuorimmille sisaruksilleni.
Ei muuten mene, ellei teillä ole asiasta tehtyä testamenttia. Puolisot eivät peri toisiaan.
Omaisuutesi menee (elossa oleville) vanhemmillesi tai sisaruksillesi.
Lapseton aviopari perii toisensa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Ensin minut perii vaimo, jos elää pidempään. Sitten siskoni, jos on vielä hengissä. Jos ei, niin siskon lapset jakavat perintöni.
Olethan tehnyt ihan testamentin vaimollesi? Jollet ole, perintö menee 1. vanhemmillesi 2. sisaruksillesi 3. sisarusten lapsille, jos sisarukset kuolleet jo.
Ilman testamenttiakin aviopuolisot perivät toisensa, myös lapsettomat.
Koska ei ole elossa enää perintökelpoisia sukulaisiakaan (siis sisaruksia, sisarusten lapsia eikä vanhempiakaan) aioin testamentata mahdolliset varani kahdelle säätiöllä puoliksi molemmille tieteelliseen työhön.