Lapsettomat - kenelle testamenttaatte omaisuutenne?
Tässä keski-ikäisenä olen alkanut pohtia testamentin laatimista, mutta en tiedä kenelle jätän perintöni.
Miehellä ja minulla ei ole sisaruksia, eikä siis lapsia.
Kenelle te muut olette testamentanneet omaisuutenne?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa.
Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille
Leskellä on perintöoikeus jos ei löydy rintaperillisiä.
Jos on siis aviopuolisosta kyse.Lesken perintöoikeus on rajallinen eli hän toki saa koko kuolinpesän haltuunsa, mutta hänen jälkeensä ensinkuolleen omaisuus palautuu tämän suvulle. Tällöin on ihan se ja sama, sanotaanko lesken perineen puolisonsa vai saaneet koko kuolinpesän haltuunsa.
Mutta voihan hän esim myydä asunnon, kesämökin ja lähteä vaikka Espanjaan. Ei siihen tarvitse mitään lupia kysellä edesmenneen puolison sukulaisilta.
Kuoleman jälkeen ei ole enää elämää, joten en kenellekään. Maallinen jää silloin taakse.
Voiko testamentin tehdä itse ilman juristia?
Vierailija kirjoitti:
Olen keräilijä, joten olen miettinyt tätä, ja tullut siihen lopputulokseen, että omaisuuteni huutokaupataan ja rahat menevät hyväntekeväisyyteen. Ja oikeaan hyväntekeväisyyteen, ei johonkin Roona nauha -keräykseen. M26
Mikä on oikea hyväntekeväisyyskohde mielestäsi?
Jos omaisuus pysyy samana mitä se nyt on, kaikki menee parhaalle ystävälleni. Jos taas itse perin ennenkuin potkaisen tyhjää, niin saajia on enemmän kun on enemmän annettavaakin. Siinä tapauksessa en tiedä vielä tarkkaan miten jaan, mutta mahdollisesti yhdelle eläinsuojelutoimijalle ja yhdelle taholle joka on auttanut minua suuresti elämässäni.
Kulttuurille, tieteelle ja luonnonsuojelulle.
Sukulaissa oli tällainen lapseton pariskunta, jonka mies kuoli alle 7-kymppisenä. Vaimo peri hänet ja elikin yli 9-kymppiseksi. Vaimo oletti, että hänen perintöään on jakamassa kolme henkilöä, eli hänen edesmenneiden sisarustensa lapset. Mutta ei, siellähän oli myös miehen kaukaisia sukulaisia, sellaisia, joita me ei tunnettukaan, loppujen lopuksi perijöitä oli pitkälti toistakymmentä.
Itsellä on tavoite tuhlata ennen poistumista
Mulla on 1 vittumainen isosisko mutta sillä on niin ihana tytär että ei ikinä uskoisi sen olevan siskoni jälkeläinen. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Sille mä jätän perintöni koska ei ole omia lapsia ja aviomieheni kuoli kuutisen vuotta sitten.
Mulla on testamentti tehtynä Suomen Syöpäyhdistykselle. Kaikki läheiset menehtyneet syöpään, myös muutama vuosi sitten kuollut mies. Syöpäyhdistys
käyttää kuulemma testamenttilahjoitukset syöpätutkimukseen, jos edunjättäjä ei
toisin määrää. Koska olen täysin lähiomaiseton he myös hoitavat
hautajaiseni.
Ensin ajattelin sisarusten lapsille, mutta käytös minua kohtaan on sellaista, että syöpätutkimukseen menee.
ajattelin että mahdollisesti jotain sukulaisille ja sitten kunnalle jotain ja eräälle mielenterveysjärjestölle.
Asia on mietinnässä. Oman osuuteni yhteisestä kodista avomiehelleni. Muun omaisuuden suhteen olen miettinyt, että suurimman osan parhaalle ystävälleni tai tämän lapselle. Ja perityn ja sisaren kanssa yhdessä omistamanivmetsätilan sisaren lapsille.
Naimisissa oleva lapseton pari: tarvitseeko silloin tehdä keskinäistä testamenttia?
Olen ajatellut jättää pienen omaisuuteni kummilapselleni. Mutta, jos hänestä kasvaa itsekäs ja välinpitämätön ihminen, niin sitten omaisuuteni voisi mennä hyväntekeväisyyteen.
Tosin en ole vielä tehnyt papereita. Asia on vasta ajattelun asteella.
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa oleva lapseton pari: tarvitseeko silloin tehdä keskinäistä testamenttia?
Testamentilla voi vaikuttaa siihen, kuka perii sitten, kun toinenkin puoliso on kuollut. Leski saa kyllä täyden omistusoikeuden ilman testamenttiakin, mutta tällöin lesken kuoltua puolet omaisuudesta menee ensiksi kuolleen puolison sukulaisille.
Omaisuus poltetaan kuollessani ja perintöä odottavat saavat sitä seurata.
Puoliso, sisarukset ja heidän lapset.