Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat - kenelle testamenttaatte omaisuutenne?

Vierailija
25.08.2021 |

Tässä keski-ikäisenä olen alkanut pohtia testamentin laatimista, mutta en tiedä kenelle jätän perintöni.

Miehellä ja minulla ei ole sisaruksia, eikä siis lapsia.

Kenelle te muut olette testamentanneet omaisuutenne?

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosialidemokraattiselle puolueelle. Jäsenkirja löytyy :)

Yäk!

Vierailija
82/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisissa oleva lapseton pari: tarvitseeko silloin tehdä keskinäistä testamenttia?

Testamentilla voi vaikuttaa siihen, kuka perii sitten, kun toinenkin puoliso on kuollut. Leski saa kyllä täyden omistusoikeuden ilman testamenttiakin, mutta tällöin lesken kuoltua puolet omaisuudesta menee ensiksi kuolleen puolison sukulaisille.

Jos ei ole sisaruksia, niin kuka perii puolet, kun molemmat ovat kuolleet? Vanhempien sisarusten perheet? Missä kohtaan perintökaari menee rikki ilman testamenttia? Milloin omaisuus menee valtiolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisissa oleva lapseton pari: tarvitseeko silloin tehdä keskinäistä testamenttia?

Testamentilla voi vaikuttaa siihen, kuka perii sitten, kun toinenkin puoliso on kuollut. Leski saa kyllä täyden omistusoikeuden ilman testamenttiakin, mutta tällöin lesken kuoltua puolet omaisuudesta menee ensiksi kuolleen puolison sukulaisille.

Jos ei ole sisaruksia, niin kuka perii puolet, kun molemmat ovat kuolleet? Vanhempien sisarusten perheet? Missä kohtaan perintökaari menee rikki ilman testamenttia? Milloin omaisuus menee valtiolle?

Tädit ja sedät (vanhempien sisarukset) vielä perivät ilman testamenttia, jos ei ole läheisempiä sukulaisia, mutta serkut eivät enää peri.

Vierailija
84/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin käyttää kaiken.

Vierailija
85/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädit ja sedät (vanhempien sisarukset) vielä perivät ilman testamenttia, jos ei ole läheisempiä sukulaisia, mutta serkut eivät enää peri.

Eli ilman testamenttia omaisuus menee valtiolle, jos ei ole setiä, enoja tai tätejä elossa? Siis jos ei ole sisaruksia ja oletetaan, että vanhempi sukupolvi on kuopattuna.

Vierailija
86/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tilanne on yksinkertaisempi kuin ap:lla, koska minulla on sisaruksia. Heidän lapsilleen (jotka ovat minulle hyvin rakkaita) siis testamenttaan omaisuuteni.

Miksi testamenttaat siskosi lapsille, kun hehän perisivät sinut joka tapauksessa.

Testamenttiperinnössä on se etu, että sen voi ottaa vastaan myös vain osittain. Sitä etua ei ole, jos perintö tulee muuten. Joskus hyvinkin tarpeellinen etu.

Vierailija
87/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin perintöasioita juuri, olen lapseton eikä myöskään ainoalla sisarellani ole lapsia. Haluaisin testamentata omaisuuteni eläinsuojeluun, mutta en haluaisi että mikään järjestö joutuu sitten maksamaan perintöveroa. Ei ole kyse mistään valtavasta omaisuudesta, vaan ihan pienestä omistusasunnosta ja tällä hetkellä pienet säästöt. Eli varmasti jaettava esim. kahden eri järjestön kesken.

Nuo järjestöt on yleensä vapautettu perintöveroista. Muuten jakaminen kahdelle on kyllä hyvä idea, jos vaikka toinen lakkautetaan, ennen kuin perimisen hetki koittaa.

Vierailija
88/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä.

Meillä on iso perintö tiedossa. Haluaisin lahjoittaa eläinsuojeluun. Mikä olisi paras?

Vierailija
89/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä.

Meillä on iso perintö tiedossa. Haluaisin lahjoittaa eläinsuojeluun. Mikä olisi paras?

Ja vielä lisään. Emme asu Suomessa. Rahat haluan Suomeen. Minne?

Vierailija
90/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ikimetsien suojeluun!

Vierailija
91/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaalle ystävälleni. Muuten menisi valtiolle.

Vierailija
92/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisia auttavilla järjestöille. Niille järjestöille ja ihmisille joita persut vihaavat.

Vierailija
93/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaalle ystävälleni. Muuten menisi valtiolle.

Onko hän paljon sinua nuorempi? Jos ei ole, kannattaa vielä miettiä.

Vierailija
94/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle se menee ilman testamenttiakin. Jos hän kuolee ennen minua, testamenttaan nuorimmille sisaruksilleni.

Ei  muuten mene, ellei teillä ole asiasta tehtyä testamenttia. Puolisot eivät peri toisiaan.

Omaisuutesi menee (elossa oleville) vanhemmillesi tai sisaruksillesi.

Olet väärässä. Jos lapsia ei ole, aviopuoliso perii. Avopuoliso ei.

Vierailija
95/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia eikä puolisoa, niin varmaan valtio minut perii. 

Vierailija
96/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälleni olen testamentannut. Ei siis olla sillä lailla riidoissa, että haluaisin hänelle mitään pahaa.

Vierailija
97/181 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää perintö nuorille, he tarvitsevat eläessään rahaa eniten. Vanhempi polvi on jo hankintansa tehnyt ja kohta jättää aika heidätkin.

Vierailija
98/181 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testamentannut osan omaisuudesta hyväntekeväisyyteen ja osan läheiselle ystävälle, jolla on ollut suuri merkitys elämässäni.

Vierailija
99/181 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti menee kodittomien eläinten hyväksi.

Vierailija
100/181 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamenttaan tuulen huutoman persseeni valtiolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan